Perkusijos stebuklai „O/ Modernt String Quartett“ ir Evelyn Glennie koncerte

Publikuota: 2017-11-25 Autorius: MB inf.
Perkusijos stebuklai „O/ Modernt String Quartett“ ir Evelyn Glennie koncerte

Lietuvoje svečiuosis modernus styginių kvartetas „O/ Modernt String Quartett“, vadovaujamas jauno smuikininko Hugo Ticciati, kompozitoriaus Arvo Pärto apibūdinto kaip turinčio retą sugebėjimą perteikti muzikos gelmę. Kvartetas pateiks programą, parengtą su kaskart netikėtomis idėjomis stebinančia škotų perkusininke Evelyn Glennie. Svečių koncertas „Alternatyvos“ vyks lapkričio 30 d. 19 val. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje ir gruodžio 1 d. 18.30 val. Klaipėdos koncertų salėje.

„Stipri pradžia, skamba ausyse! Erdvėje sklinda nepaprastai keisti garsai. „O/ Modernt String Quartet“ sujungia Bacho fugas su dainingais obertonais, griežia didžiąją Beethoveno fugą nepaprastai intensyviai ir sukelia furorą“, – apie modernaus styginių kvarteto pasirodymą rašė „Osnabrücker Zeitung“ (Vokietija). Net penkioms valstybėms (Didžiajai Britanijai, Švedijai, Nyderlandams, Vokietijai, Pietų Afrikai) atstovaujantys kvarteto nariai Hugo Ticciati ir Danielis Rowlandas (smuikai), Garethas Lubbe (altas), Julianas Arpas (violončelė) vienas kitą pažįsta jau daugelį metų, dalyvauja įvairiuose Europos festivaliuose. 2016 m. vasario mėnesį „Musikaliska“ scenoje Stokholme jie pirmą kartą griežė kaip ansamblis. Tuomet ir gimė idėja suburti „O/Modernt“ styginių kvartetą.

Pasivadinęs kaip ir kvarteto lyderio, intelektualiu požiūriu į muzikavimą garsėjančio H. Ticciati Švedijoje įkurtas festivalis – „O/ Modernt“, kolektyvas novatoriškai ir drąsiai jungia senąją ir naują muziką, siekia praplėsti kvarteto žanro tradicijos ribas, atverti dar nepatirtą kvarteto muzikos potencialą ir naujas, vaizdingas tokios muzikos erdves. Ansamblis mielai bendradarbiauja su įvairių žanrų atlikėjais, tokiais kaip perkusininkė Evelyn Glennie, choreografas Marcas Brew, brazilų šokėjas Edersonas Rodriguesas Xavieras, DJ Jeffas Millsas bei kitais.

Garbingiausiu britų nacionaliniu „Dame Commander“ (DBE) ordinu apdovanota perkusininke Evelyn Glennie yra grojusi su daugeliu pagrindinių Europos ir JAV simfoninių orkestrų, japonų būgnininkų ansambliu „Kodo“, įžymiąja popmuzikos atlikėja Björk, Javos salos gamelano, Brazilijos sambos ansambliais ir kt. „Rhythm magazin“ kelerius metus ją rinko geriausia perkusininke, o „Musical America“ paskelbė geriausia 2003 m. instrumentininke. 2012 m. E. Glennie grojo Londono olimpinių žaidynių atidarymo ceremonijoje, o 2015 m. buvo įvertinta prestižiniu „Polar Music Prize“. E. Glennie savo kūrinius skyrė tokie autoriai kaip Jamesas MacMillanas (Koncertas perkusijai), Michaelis Daugherty („UFO“), Yi Chen (Koncertas perkusijai), Thea Musgrave („Journey Through a Japanese Landscape“) ir kiti. Tarp atlikėjos įrašų – pasaulinės kompanijos „Naxos“ išleista kompaktinė plokštelė „Aurolucent Circles“ (2006) su Margaret Brouwer kūriniais ir dar dešimtys puikiai įvertintų įrašų. Už Bélos Bartóko Sonatos dviem fortepijonams ir perkusijai įrašus 1989 m. E. Glennie pelnė „Grammy“. O jos albumas „Shadow Behind the Iron Sun“ (2000) išpildė Glennie svajonę dirbti su įžymiu JAV popmuzikos prodiuseriu Michaelu Braueriu.

Perkusininkė turi daugiau nei 1300 instrumentų kolekciją, įskaitant namų įrankius ir netgi automobilių išmetimo vamzdžių komplektą, ir teigia, jog kolekcionuoja garsus iš viso pasaulio. Žinant apie ypatingą perkusininkės instrumentų arsenalą bei turint omeny kartu koncertuosiančio kvarteto lankstumą, koncerte „Alternatyvos“ galima tikėtis savitų garso stebuklų. Publikai ketinama pateikti neįtikėtinai plačią ir originaliai traktuojamą muzikos panoramą – nuo XVII a. Henry Purcello iki XXI a. autorių. Pasak atlikėjų, šia savita programa „O/ Modernt String Quartett“ ir E. Glennie tarsi apžvelgia, kaip muzika gali formuoti mūsų patirtį realiu laiku. Atlikėjų žodžiais, nors Leošas Janáčekas suspaudžia ir iššauna putojančią „Kreutzerio sonatą“ lyg šampaną, o Áskellas Mássonas klausytojams paskleidžia nesugaunamą „Frum“ ritminių įvykių srautą, Osvaldo Golijovo „Tenebrae“ atveria jaukią, kontempliatyvią erdvę. Nors vargu ar Ludwigo van Beethoveno „Grosse Fuge“ slegia sudėtingais ritmais ir sodria harmonija, Jameso Tenney kūrinys perkusijai tiesiog užlieja vieno tembro dinamine banga.

Koncerto pabaigai atlikėjai pateiks kunkuliuojančius Alberto Schnelzerio „Apolono šokius“, kurie smarkiai kontrastuoja su skausmingą, bet šviesią maldą primenančia Arvo Pärto „Da Pacem Domine“, autoriaus sukurtą 2004 m. teroro akto Madrido traukinių stotyje aukoms atminti.

Komentarai