Sergejaus Diagilevo žvaigždžių fabrikas: ką išgarsino „Rusų sezonai“

2017 Nr. 3–4 (470–471), Milda Augulytė

Dvarininkas Sergejus Diagilevas (1872–1929) įgijo teisininko išsilavinimą, bet savo gyvenimą susiejo su menu ir per keletą metų pasaulį supažindino su rusų baletu, opera ir daile, o jo „Rusų sezonai“ tiesiog sprogdino Paryžių.
Pirmosios rusų muzikantų gastrolės užsienyje buvo nuostolingos, bet tai tik pakurstė S. Diagilevą – kitais metais jis pirmenybę atidavė baletui ir neprašovė.
Impresarijus visada rinkdavosi tik geriausius iš geriausiųjų: jo baletų muziką kūrė Igoris Stravinskis, choreografiją – Michailas Fokinas, jo spektakliuose dainavo Fiodoras Šaliapinas, šoko Ana Pavlova ir Vaclavas Nižinskis, dekoracijas kūrė Natalja Gončiarova ir Pablo Picasso – pastarojo eskizus S. Diagilevas svaidydavo ant grindų ir mindydavo, jeigu jie nepatikdavo.
Kokie rusų artistai tapo pasaulinėmis garsenybėmis dėl sumanios šio vadybininko veiklos?

 

Ana Pavlova

Rusijos imperijoje Ana Pavlova buvo tikra žvaigždė dar iki pažinties su S.Diagilevu, o štai pasaulinę šlovę jai pelnė 1909 metų „Rusų sezonas“ – po jo balerina apvažiavo visą pasaulį.
Beje, S. Diagilevo „Sezonų“ afišoje, kurią sukūrė Valentinas Serovas, – šokančios A. Pavlovos siluetas.

 

Aleksandras Benua

Su puikiu dailininku Aleksandru Benua S. Diagilevas buvo pažįstamas dar iki pirmojo savo renginio užsienyje: 1890 m. pabaigoje Sankt Peterburge jie įkūrė menininkų sambūrį „Meno pasaulis“ (Mir iskusstva) ir leido to paties pavadinimo žurnalą.
Jie bendradarbiavo ir užsienyje: A. Benua darbai buvo eksponuojami rusų dailininkų parodose, kurias S. Diagilevas rengė Paryžiuje, Venecijoje, Berlyne ir Monte Karle. Dailininkas taip pat apipavidalindavo „Rusų sezonų“ spektaklius, žavėjo prancūzus savo dekoracijomis ir kostiumais.

 

Fiodoras Šaliapinas

Iki „Rusų sezonų“ legendinis dainininkas jau buvo lankęsis užsienyje – 1901 m. dainavo Milano teatre „La Scala“ ir sukėlė triumfą. Bet po to, kai F. Šaliapinas padainavo pirmajame S. Diagilevo koncerte Paryžiuje, apie artistą prabilo visas pasaulis, o po metų operos spektaklis „Borisas Godunovas“, kuriame bosas atliko pagrindinį vaidmenį, dar labiau įtvirtino jo sėkmę (opera taip pat buvo rodyta per „Rusų sezoną“).
Tuo pačiu metu prasidėjo F. Šaliapino gastrolės Niujorke, Berlyne, Buenos Airėse.

 

Igoris Stravinskis

Talentingą kompozitorių Igorį Stravinskį S. Diagilevas „atrado“ per jo siuitos „Faunas ir piemenaitė“ premjerą ir po kiek laiko pasiūlė jam bendradarbiauti.
Muziko ir meno vadybininko sąjunga truko kelerius metus – per tą laiką I. Stravinskis „Rusų sezonams“ sukūrė tris baletus, kurie išgarsino jį visame pasaulyje: „Ugnies paukštę“, „Petrušką“ ir „Šventąjį pavasarį“.

 

Leonas Bakstas

Rusų dailininkas Levas Rozenbergas (Leonas Bakstas), padaręs scenografijos revoliuciją savo pasakiškomis ir prašmatniomis dekoracijomis bei kostiumais, tapo pagrindiniu „Rusų sezonų“ apipavidalintoju: dirbo prie baletų „Kleopatra“, „Šecherazada“, „Karnavalas“, „Narcizas“, „Dafnis ir Chloja“.
Tačiau pripažinimą dailininkas pelnė dar anksčiau, kai prisidėjo prie S. Diagilevo „Meno pasaulio“ – tada jo darbai pradėjo keliauti po užsienio parodas, juos publikavo „Meno pasaulio“ žurnalas.

 

Michailas Fokinas

Jauną choreografą Michailą Fokiną S. Diagilevui pristatė jo draugas A.Benua. Įvertinęs šokio kūrėjo potencialą, vadybininkas pasiūlė jam vykti į Paryžių ir imtis Rusų baleto spektaklių.
Šis sutiko ir parodė prancūzams spektaklius, kuriuos jau buvo išbandęs Sankt Peterburge. Pasisekimas buvo pritrenkiamas.
Visi artistai, šokę M. Fokino spektakliuose (A. Pavlova, V. Nižinskis, Tamara Karsavina), tapo tarptautinėmis žvaigždėmis, o sėkmės pakylėtas baletmeisteris ėmėsi naujų spektaklių.

 

Vaclavas Nižinskis

Lenkų kilmės rusų šokėjas Vaclavas Nižinskis svaigią karjerą padarė taip pat S. Diagilevo dėka: iš pradžių jis buvo vienas pagrindinių baleto trupės artistų, o vėliau vadybininkas pradėjo jį „stumti“ į baletmeisterio postą – norėjo, kad pakeistų M. Fokiną.
Po naujai iškepto choreografo santuokos bendradarbiavimas su S. Diagilevu nutrūko; jis bandė tęsti choreografo karjerą, bet tokios sėkmės kaip „Rusų sezonuose“ jau niekada nesulaukė.