Kad akordeono muzika skambėtų prestižinėse salėse

2015 Nr. 11–12 (454–455), Vera Badjanova

Rugsėjo 27 d. Vilniaus rotušėje įvyko renginys, skirtas žymaus akordeonisto, pirmojo Lietuvoje akordeonų kvinteto „Concertino“ (1978), daugelio tarptautinį pripažinimą pelniusių ansamblių („Modus“, „Cantus“, „Chillout trio“ ir kt.) įkūrėjo ir meno vadovo prof. Ričardo Sviackevičiaus 65-osioms gimimo bei 45-osioms kūrybinės ir pedagoginės veiklos metinėms.

 

Jautrus muzikas, su kurio vardu siejamas akordeono renesansas Lietuvoje, šio meno spiritus movens, nuolat stebina netikėtais savo instrumento virsmais. Tą vakarą klausytojų akivaizdoje įvyko stebuklas – prof. R. Sviackevičiaus vadovaujamas LMTA akordeonų kvartetas „Magnus quadrum“ (S. Šukytė, J. Gečaitė, M. Vaicekauskas, R. Ungurs) greta virtuoziško J. Tamulionio kūrinio „Toccata diavolesca“ atliko… dvi D. Šostakovičiaus Styginių kvarteto Nr. 8, op. 110, dalis! Tą patį kūrinį 1976 metais su Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos orkestru atlikęs ir Berlyne H. von Karajano konkurse pelnęs l vietą maestro Saulius Sondeckis prisipažino: „Klausiausi labai įdėmiai – pagros? Nepagros? Tačiau jie viską pagrojo!“ Ir padėkojo prof. R. Sviackevičiui už galimybę dar kartą pasiklausyti šios muzikos, atliekamos akordeonu.

„Žinojau, kad ekspresyvusis akordeonas gali skambėti ne tik pramoginio pobūdžio renginiuose, bet ir rasti kelią į akademinės muzikos mylėtojų širdis“, – sako visa savo kryptinga veikla šį teiginį įrodęs akordeono korifėjus R. Sviackevičius. „Esu akordeonistas, tačiau būdamas jaunas domėjausi styginių instrumentų specifika. Ši patirtis man labai pravertė, kai beveik prieš 10 metų įkūriau Naujosios Vilnios muzikos mokyklos styginių instrumentų kamerinį orkestrą.“ Šis orkestras Vilniaus rotušėje atliko B. Budriūno pritaikytą lietuvių liaudies dainą „Tykiai tykiai“ (dainininkės N. Katilienės interpretacija pakerėjo subtiliu piano, saikingu teksto prasmių perteikimu, lygiu laisvai besiliejančio balso skambesiu). Baroko epochos muzikos ypatumai, orkestro dirigento dėmesys styginių štrichams, agogikai atsispindėjo A. Vivaldi Simfonijos G-dur I dalyje. Ugningai, impulsyviai nuskambėjo D. Arakišvilio Du kaukazietiški šokiai (mušamųjų partiją atliko A. Vainius).

Maestro S. Sondeckis labai gerai įvertino Naujosios Vilnios muzikos mokyklos styginių instrumentų kamerinio orkestro pasirodymą. Puikų kolektyvą gyrė ir „į šio orkestro fanų klubą užsirašė“ Lietuvos muzikų sąjungos prezidentė Audronė Žigaitytė-Nekrošienė, kuri vedė prof. R. Sviackevičiaus jubiliejui skirtą renginį. Ji su nuostaba klausė R. Sviackevičiaus: „Kaip Jums pavyksta suburti ir išlaikyti šiame kolektyve jaunimą, kuris neplanuoja rinktis muziko kelio?“

Naujosios Vilnios muzikos mokykla R. Sviackevičiaus biografijoje atsirado du kartus – 1969 metais, kai dar studijuodamas konservatorijoje pradėjo pedagoginę veiklą, ir 2001 metais, kai tapo šios mokyklos direktoriumi. Per 14 metų veikliam vadovui mokykloje pavyko inicijuoti daugybę reikšmingų projektų, taip pat ir tarptautinių, buvo įsteigti nauji skyriai, beveik padvigubėjo mokinių skaičius. 2014–2015 mokslo metais Naujosios Vilnios muzikos mokykla minėjo 50-ąsias veiklos metines, įvyko daugybė proginių renginių. Prof. S. Sondeckis sako: „Žinojau šią vietovę kaip pramoninį rajoną, o R. Sviackevičiui pavyko suburti puikų mokytojų kolektyvą, kurio išugdyti jaunieji menininkai pasklido po visą pasaulį.“

Prof. R. Sviackevičiaus diriguojamas Vilniaus mokytojų namų akordeonų orkestras „Consona“ koncerte pažėrė puokštę nuotaikingų, melodingų opusų (beveik visus kūrinius aranžavo J. Gečaitė). „Žydrosios rapsodijos“ intonacijų persmelktas R. Bui opusas „Pasimatymas su Gershwinu“ („Rendezvous mit Gershwin“) suintrigavo džiazo mėgėjus, prisiekusieji melomanai galėjo mėgautis J. Peškovo Noktiurnu (solo akordeonu griežė R. Unguras), veržliai ir jaunatviškai skambėjo energinga E. T. Kalke „Juodoji samba“ („Samba Negra“). A. Stančikaitė padainavo Elenos bolero iš operos „Sicilijos mišparai“. Pasirodymo pabaigoje „Consona“ atliko G. Peterio opusą „Cirko arena“ („Zirkus Renz“). Kolektyvui talkino du perkusininkai – A. Vainius ir talentingas jo mokinys J. Filmanavičius (ksilofonas).

Koncertas buvo tikra muzikinė puota. Pabrėžtinas puikus R. Sviackevičiaus muzikinis skonis, kurį patvirtino stilistiškai įvairi programa. R. Sviackevičiaus batutai pakluso ne tik visi kolektyvai, bet ir patys įmantriausi ritmai, banguojančios melodijos, muzika liejosi tiesiai į klausytojų širdis…  

Lietuvos muzikos ir teatro akademijos profesorius R. Sviackevičius nuo 1971 m. dėsto ir Vilniaus J. Tallat-Kelpšos konservatorijoje (orkestro, dirigavimo dalykus, kamerinio ansamblio discipliną), jis nuolat kviečiamas dalyvauti prestižinių tarptautinių konkursų bei festivalių vertinimo komisijose, rengia meistriškumo kursus įvairiose pasaulio šalyse. Vadybininko gyslelę turintis R. Sviackevičius vadovauja Lietuvos akordeonistų draugijai, yra Lietuvos muzikų sąjungos Revizijos komisijos pirmininkas, 30 metų yra vadovavęs Lietuvos akordeonistų asociacijai (šiuo metu yra LAA tarybos pirmininkas, vadovo pareigas perdavė sūnui Raimondui, žinomam šiuolaikinės muzikos atlikėjui, LMTA docentui).

Bičiuliai ir kolegos jubiliatui nešykštėjo gerų žodžių. Meile muzikai, akordeono menui, kolegoms, studentams, mokiniams bei artimiesiems paženklinta nuoširdi Maestro veikla deramai įvertinta. Lietuvos Respublikos Seimas šiais metais prof. Ričardui Sviackevičiui skyrė apdovanojimą „Už Lietuvos vardo garsinimą“ (šį garbingą apdovanojimą yra gavę nedaug Lietuvos kultūros veikėjų). Tačiau asmenybės vertė ne vien apdovanojimais matuojama. Į atmintį krito gyvenimo išminties kupina profesoriaus frazė: „Vienas nieko nepadarysi… Jei nebūtų jūsų, vargu ar man pavyktų tiek nuveikti.“

 

Prenumeruokite „Muzikos barus“!