Pažaiskime karą...

2015 Nr. 3–4 (446–447), MB inf.

Kaip skamba karas? Atrodytų, muzika ir karas – sunkiai susiejamos sąvokos. Vis dėlto tarp jų galėtume rasti daug sąlyčio taškų. Kad kariai žygiuotų ritmingai, kad būryje nekiltų suirutė ir būtų įmanoma koordinuoti veiksmus, mušamas būgnas. Be muzikos sunkiai įsivaizduojamos vėliavos kėlimo ceremonijos, šventinės rikiuotės...
Žmogus jau prieš dešimtis tūkstančių metų pradėjo kurti meną, taip išreikšdamas savo emocijas ir mintis, interpretuodamas jį supantį pasaulį. Visų formų menas tapo itin svarbiu individo savimonės ir civilizacijų kūrimo instrumentu. Tačiau žmoniją nuo pat pradžių lydėjo ne tik menas, bet ir agresija. Romėnų patarlė „Kai ginklai žvanga, mūzos tyli“ klaidinga, nes ir karo metais vyksta meninis gyvenimas, menas tampa ir terapija, ir ginklu.
Muzikinio teatro „Tarp natų“ spektaklio „Karas ir muzika“ programą sudaro iliustratyvūs, efektingi Bélos Bartóko ir Dmitrijaus Šostakovičiaus styginių kvartetai. Bartóko kvartetas sukurtas 1917, Šostakovičiaus – 1946 metais. Šiuo spektakliu, kuris buvo sumanytas Pirmojo pasaulinio karo šimtmečiui paminėti, norėta pažvelgti į karo metais kurtą muziką ir atskleisti tuo metu vyravusias nuotaikas, susimąstyti apie karo beprasmybę ir jo padarinius. Po spektaklio premjeros ne vienas klausytojas braukė ašarą: „Geriau tegu jaudina karo vaizdai muzikoje nei tikrovėje“. Premjera praėjusią vasarą Birštone sutapo su įvykių Ukrainoje pradžia ir skambėjo kaip Trečiojo pasaulinio karo prevencija...
Šeši Bélos Bartóko kvartetai unikalūs šio žanro muzikos literatūroje. Ritmo laisvė, improvizacinė sudėtingos melodikos tėkmė, tarsi aforizmai trumpos temos, kontrastų netikėtumai ir paradoksalumas, variantinės ir kontrapunktinės plėtotės formos, sonatinio ciklo savitumas leidžia vengrų kompozitoriaus kūrinius lyginti su garsiaisiais pirmtakais – vėlyvaisiais Ludwigo van Beethoveno kvartetais, Bacho ir Debussy muzika, net ankstyvuoju Stravinskiu. Tačiau Bartóko kūryboje nerasime reminiscencijų ar stilizacijų: visur jis originalus ir savitas, bartokiškai išraiškingas – čia ir filosofiniai apmąstymai, ir paslaptingi peizažai, ir įnoringi skerco epizodai – tai komiškai kerėpliški, tai demoniškai grėsmingi, ir liaudiškos muzikos intonacijų protrūkiai.
Originali ir kvartetų orkestruotė. Keturi styginiai instrumentai kartais skamba kaip pučiamieji, kartais imituoja mušamuosius ar žnaibomuosius instrumentus. Neįprasti garso išgavimo būdai – beldžiantis col legno, kaukiantis glissando, mirtimi alsuojantis non vibrato, įvairūs braškėjimai ir kiti paslaptingi garsai padeda kompozitoriui kurti neįprastą kvarteto muzikai atmosferą. Antrasis kvartetas parašytas 1915–1917 metais. Kūrinys nepaprastai sudėtingas atlikti, jis persmelktas karo siaubų išprovokuotos ritmikos ir sudėtingų intonacijų, paklūstančių kompozitoriaus sumanytoms siužetinėms linijoms.
Trečiasis Dmitrijaus Šostakovičiaus kvartetas F-dur sukurtas 1946 metais. Tai vienas tragiškiausių kūrinių, kada nors parašytų styginių kvartetui, artimas kompozitoriaus karo simfonijų ciklui (Aštuntoji ir Devintoji simfonijos). Ne kartą penkių dalių kvarteto muzikoje suskamba ir pagal kompozitoriaus inicialus sukurta tema DSCH, perteikianti karo siaubų paletę.

 

Atlikėjai – styginių kvartetas „Mettis“: Kostas Tumosa (smuikas), Bernardas Petrauskas (smuikas), Karolis Rudokas (altas), Rokas Vaitkevičius (violončelė). Dalyvauja Vesta Gineitytė ir Irina Nazarenko (šokis). Spektaklio režisierė – Marija Simona Šimulynaitė, scenografijos, kostiumų ir grimo dailininkės – Simona Finkelšteinaitė, Julija Charsika, Paulina Nešukaitytė ir Vita Eidimtaitė, videoinstaliacijų autoriai – Pijus Balkaitis ir Kazimieras Šalčiūnas. Projekto meno vadovė – Audronė Žigaitytė-Nekrošienė.

Metis – senovės graikų mitologinė figūra, viena iš Dzeuso dukterų, simbolizavusi išmintį. Bendrinėje kalboje šis žodis apibūdina kokybę, paremtą sumanumu, išradingumu.
Styginių kvartetas „Mettis“ susibūrė 2011 m. profesoriaus Augustino Vasiliausko kvarteto klasėje Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje (LMTA). Visi jo nariai – Kostas Tumosa, Bernardas Petrauskas, Karolis Rudokas ir Rokas Vaitkevičius – yra daugelio šalies ir tarptautinių konkursų laureatai, nuolat koncertuoja solo, su kameriniais ansambliais ir orkestrais, dalyvauja įvairiuose muzikiniuose projektuose. Tai vieni aktyviausių Lietuvos muzikinio gyvenimo jaunosios kartos atstovų. Nuo pat pirmųjų pasirodymų scenoje jaunas ir ambicingas kvartetas buvo pripažintas vienu perspektyviausiųjų LMTA kolektyvų.
„Mettis“ nuolat tobulinasi meistriškumo kursuose. Kvartetas dalyvavo keturiose Europos kamerinės muzikos akademijos (ECMA) sesijose Vilniuje ir Grosraminge (Austrija), nuo 2014 m. rugsėjo yra šios akademijos nariai. 2012 ir 2014 metais Tarptautinėje vasaros akademijoje (ISA; Reichenau, Austrija) dirbo su žymiausiais Europos kamerinės muzikos atlikėjais ir pedagogais Johannesu Meissliu (kvartetas „Artis“, Austrija), Hatto Beyerle (Albano Bergo kvarteto įkūrėjas, Austrija), Avedisu Koyoumdjianu (fortepijonas, Austrija), Migueliu da Silva, Yovanu Markovichiumi (Ysaÿe kvartetas, Prancūzija), Janu Talichu, Petru Prause (Talicho kvartetas, Čekija, Anglija), Peteriu Judtu (Austrija), Anita Mitterer (kvartetas „Mosaïques“, Austrija), Josefu Klusonu (kvartetas „Pražák“, Čekija), Evgenia Epshtein (kvartetas „Aviv“, Izraelis), Piotru Tarcholiku (smuikas), Zdislawu Lapinskiu (violončelė) (abu – Lenkija), Paavo Pohjola (Suomija), Kremonos kvartetu (Italija). Taip pat kvartetas dirbo su Wolfgangu Klosu (altas, Austrija) bei Peru Lundbergu (fortepijonas, Švedija). Už sėkmingus pasirodymus ISA konkurse bei koncertuose 2012 m. kvartetas buvo apdovanotas Vienos menų universiteto Josepho Haydno instituto prizu, o ISA meistriškumo kursuose 2014 m. laimėjo kamerinės muzikos bei Gottfriedo von Einemo fondo apdovanojimą už šio kompozitoriaus kūrinio interpretaciją.
2012 m. rudenį „Mettis“ buvo atrinktas dalyvauti Villecroze muzikos akademijos rengiamuose meistriškumo kursuose Prancūzijoje, ten dvi savaites tobulinosi pas legendinį austrų pianistą Alfredą Brendelį ir Ysaÿe kvarteto altininką Miguelį da Silvą. Pasisėmęs patirties kvartetas spalio 25 d. surengė debiutinį rečitalį Taikomosios dailės muziejuje. Tų pačių metų gruodį kvartetas tapo XII tarptautinio lietuvių kamerinės muzikos atlikimo konkurso nugalėtoju, pelnė specialųjį prizą už artistiškumą ir buvo atrinktas atstovauti akademijai 2013 m. kovo mėnesį Portugalijoje, Porto mieste, vykusiame kamerinės muzikos festivalyje „Harmos“, ten surengė tris sėkmingus koncertus. 2013 m. gegužę „Mettis“ dalyvavo Europos muzikos akademijų festivalyje (EFAM) Varšuvoje, birželį buvo pakviestas koncertuoti 49-ajame Plovdivo (Bulgarija) kamerinės muzikos festivalyje.
Šiuo metu kvartetas aktyviai tobulinasi, rengia naujas programas ir koncertuoja. Balandžio mėnesį „Mettis“ keliaus į Oslo, gegužę – į Vienos ECMA sesijas, vėliau į Bordo (Prancūzija) styginių kvartetų festivalį, kur vyks meistriškumo kursai ir koncertai. Kvartetas atliks W. A. Mozarto Styginių kvintetą kartu su Ysaÿe kvarteto altininku Migueliu da Silva. Birželio mėnesį „Mettis“ dalyvaus Vilniaus festivalyje, kartu su Kremonos kvartetu atliks F. Mendelssohno Styginių oktetą. Iškart po to kartu su vargonininke Renata Lesieur vyks koncertuoti į Alandų salas (Suomija). Kvartetas jau turi planų ir 2016 m. sezonui – sausio mėnesį patvirtintas koncertas prestižinėje „Wigmore Hall“ salėje Londone.

 

 

Prenumeruokite „Muzikos barus“!