Juozas Naujalis – Latvijos chorų dainininkų lūpomis

2017 Nr. 5–6 (472–473), Ieva Kananavičiūtė

Šiandien vis populiarėja originalūs tautos istorijos įprasminimai, prie kurių prisideda užsieniečiai. Tokiu būdu pagerbiamos ne tik mums, lietuviams, svarbios personalijos, bet ir stiprinama tautų bendrystė. Vienas tokių įprasminimų – Lietuvos profesionaliosios muzikos pradininkui Juozui Naujaliui skirtas chorų festivalis, jau trečią kartą balandžio 6–9 dienomis surengtas Kaune. Chorų konkursas buvo skirtas mėgėjų kolektyvams, o renginio koncertuose savo interpretacijomis su klausytojais dalinosi ir profesionalūs chorai.

Konkursas, balandžio 7–8 dienomis vykęs Kauno Juozo Naujalio muzikos gimnazijoje, subūrė 8 vaikų ir jaunimo chorus iš Estijos, Latvijos ir Lietuvos. Mūsų šaliai atstovavo Raseinių rajono kultūros centro mišrus choras „Šatrija“ (vad. Gražvydas Jegnoras), atlikdamas sakralinės muzikos programą. Ne tik šio festivalio, bet ir kitų organizacijos „Lituania cantat“ panašaus formato renginių (festivaliai „Kaunas cantat“, „Cantate Domino“, „Kaunas musica religiosa“ ir kiti) kontekste matyti, kad lietuvių kolektyvai dažnai lieka paribiuose. Gal mūsų šalies mėgėjų chorai labiau mėgsta keliones į užsienį, o gal šio konkurso vertinimo kriterijai nėra lengvai įkandami. Pabrėžiant pastarąją priežastį, neabejotina, kad šiais metais konkurse dalyvavę chorai pasižymėjo itin aukštu interpretacijos lygiu, nors daugiausia buvo pradinių ir vidurinių mokyklų kolektyvai. Beveik visi jie yra tarptautinių konkursų laureatai, aktyviai koncertuoja užsienyje. Akivaizdu, kad kaimyninėse šalyse vaikų ugdymo procese muzikavimui skiriama itin daug dėmesio.

Festivalio dalyvius vertino solidi komisija: Kauno valstybinio choro vadovas prof. Petras Bingelis (pirmininkas), dirigentas, Krokuvos muzikos akademijos rektorius prof. Stanisławas Krawczyńskis, festivalio meno vadovas, Vytauto Didžiojo universiteto Muzikos akademijos docentas Rolandas Daugėla, žymus italų bosas-baritonas, festivalių ciklo „Florence Choral“ iniciatorius ir meno vadovas Leonardo Sagliocca bei saksofonininkas, dirigentas, Kauno Juozo Naujalio muzikos gimnazijos direktorius Raimundas Simanavičius.

Bronzos diplomai paskirti vaikų chorui „Dominante“ (vad. Ilze Gaidele, Latvija) ir jau minėtai „Šatrijai“. Nors abu chorai buvo parengę sudėtingas programas („Šatrija“ pasirinko didelio profesionalumo reikalaujančius J. Naujalio motetus „In monte oliveti“ ir „Una hora“), jiems greičiausiai pritrūko koncertinės patirties. Kitų šešių kolektyvų pasirodymai buvo gana lygiaverčiai, todėl komisijai teko nelengva užduotis nuspręsti, kurie chorai verti varžytis dėl Grand Prix Kauno valstybinėje filharmonijoje. Dėl pagrindinio apdovanojimo leista kovoti net penkiems kolektyvams (į antrąjį konkurso etapą nepateko tik Rygos valstybinės gramatikos mokyklos merginų choras, vad. Ieva Mezīte ir Karlis Hammers). Jų pasirodymuose buvo nemažai panašumų – dėmesys scenografiniams sprendimams, judesiui.

Jelgavos vidurinės mokyklos merginų choras „Spīgmeitiņas“ (vad. Arta Jurgenovska, Latvija), nors ir nepelnė konkurso taurės, pavergė žiūrovus itin įtaigiai, nuoširdžiai ir, turint galvoje labai jauną chorisčių amžių, meistriškai atlikta B. Chilcotto „Gloria“ ir latvių liaudies daina „Maza, maza ābelīte“ (aranž. Asnāte Pedece). Joms paskirtas sidabro diplomas ir žiūrovų simpatijų prizas. Panašia jaunatviška įtaiga bei etniniu savitumu pasižymėjo ir Tukumo pradinės mokyklos mergaičių choras (vad. Sanita Apine ir Ritma Zāģere, Latvija), atlikęs ir latvių kompozitorių kūrinių, ir privalomą J. Naujalio dainą „Oi žiba žiburėlis“. Mergaitės pelnė sidabro diplomą ir Juozo Naujalio gimnazijos įsteigtą specialųjį prizą „Už įtaigiausiai atliktą Juozo Naujalio kūrinį“.

Trečiosios taurės laimėtojas Virumos merginų choras (vad. Ly Ipsberg, Estija) nustebino originalia estų liaudies dainos „Uhti, uhti uhkesti“ vaizdine intepretacija ir puikiu Ch. A. Tindley dainos „The Storm Is Passing Over“ atlikimu. Antroji taurė atiteko Jungtiniam Estijos merginų chorui (vad. Ave Sopp ir Vilve Maide), paruošusiam net dviejų – vaikų ir sakralinės muzikos – kategorijų programas. Antrajam konkurso etapui choras pasirinko sudėtinga ritmine polifonija, subtilia dinamika ir šiuolaikine harmonija pasižyminčius sakralinės muzikos kūrinius – J. Sandströmo „Sanctus“ ir A. Cederberg „Gloria“ iš „Missa brevis“. Nors choristės bendram darbui susiburia tik 6–7 kartus per metus vykstančiose stovyklose, darė įspūdį merginų balsų derėjimas, atida dirigentui. Choro vadovei Avei Sopp įteiktas kūrėjų sąjungos „Choras.lt“ prizas geriausiam dirigentui.

Pirmąją konkurso taurę pelnė vienintelis jaunimo chorų kategorijoje pasirodęs Tartu merginų choras „Kurekell“ (vad. Vilve Maide, Estija). Komisija įvertino puikiai išlavintus balsus ir profesionalų vadovės dirigavimą. Merginų choras atliko sudėtingus, didelės apimties kūrinius – G. Verdi „Laudi alla vergine Maria“ ir šiuolaikinį J. Mäntyjärvi kūrinį „Pseudo Yoik Lite“. 1982 m. įkurtas choras renkasi labai įvairų repertuarą – Estijos kompozitorių dainas, klasikinius ir šiuolaikinius kūrinius, turi nemažą tarptautinę koncertų ir konkursų patirtį (yra dainavęs Rusijoje, Ukrainoje, Suomijoje, Vokietijoje, Belgijoje, Slovėnijoje).

Festivalio meno vadovas Rolandas Daugėla po pirmojo turo vylėsi, kad antrajame vienas iš chorų pasieks balų ribą, reikalingą Grand Prix laimėti. Nors konkurso dalyviai antrajame ture pagerino savo rezultatus, vis dėlto balų pritrūko, ir pagrindinė taurė liko laukti nugalėtojų iki kitų metų.

Azartiškas konkurso nuotaikas tarytum arka apgaubė tris festivalio dienas vykę koncertai. Balandžio 6 d. festivalio atidarymo koncerte Kauno Šv. apaštalų Petro ir Povilo arkikatedroje bazilikoje pusvalandžio programas klausytojams dovanojo nuolatinis festivalio dalyvis – Kauno Švč. Mergelės Marijos ėmimo į dangų bažnyčios kamerinis choras „Cantate Domino“ (vad. Rolandas Daugėla) ir Virumos merginų choras (vad. Ly Ipsberg).

Balandžio 8 d. Kauno arkivyskupijos konferencijų salėje koncertavo kamerinis choras „Aidija“, vadovaujamas Romualdo Gražinio. Gausybės tarptautinių konkursų laureatas Kauno klausytojams parengė programą, kuri apėmė kūrinius nuo Anglijos ankstyvojo baroko iki šių dienų. Subtiliai ir profesionaliai atliekami sakralinės muzikos kūriniai organiškai skambėjo erdvioje salėje, svarbus, ypač jauniesiems choristams, buvo ir edukacinis koncerto aspektas – pateikiamos išsamios kompozitorių gyvenamojo laikotarpio istorinės detalės.

Paskutinę dieną po mišių Švč. Mergelės Marijos ėmimo į dangų bažnyčioje pasirodė svečiai iš Čekijos – choras „Puellae et Pueri“ ir vokalinis ansamblis „Sextet+“ (vad. Karel Dostál). Šis aukšto meistriškumo kolektyvas – gyvas pavyzdys, kaip puikiai gali dainuoti paprastos vidurinės mokyklos moksleiviai.

„Lituania cantat“ organizuojami tarptautiniai festivaliai ir konkursai yra vieni ryškiausių mėgėjų ir profesionalų chorinės muzikos renginių ne tik Kaune, bet ir visoje Lietuvoje. Didelis festivalių organizatorių darbo, laiko ir meninės pajautos indėlis kaskart stebina naujomis programomis ir vis gausesniu užsienio atlikėjų būriu. Prisimenant, kad pirmasis organizatorių grupės festivalis „Cantate Domino“ surengtas 1992 m., šis, trečiasis, Lietuvos muzikos patriarcho Juozo Naujalio chorų festivalis yra dar visai jaunas naujų meninių idėjų ir istorinių įprasminimų šaltinis. Tikėkimės, kad artėjantis „Kaunas cantat“ festivalis gegužės 18–21 dienomis Birštone suteiks dar malonesnių įspūdžių, nes paraiškas jame dalyvauti pateikė beveik dvi dešimtys chorų iš 9 pasaulio šalių.