Elegantiško vakaro dovanos

2017 Nr. 3–4 (470–471), Daiva Tamošaitytė

Arvydo Malcio 60-mečiui

 

Vasario 24 d. Vilniaus šv. Kotrynos bažnyčioje įvyko kompozitoriaus Arvydo Malcio 60-mečiui skirtas kūrybos vakaras.

Koncerte skambėjo Arvydo Malcio kūriniai „Perskelta tyla“, Koncertas klarnetui ir kameriniam orkestrui, „Sniegynų hiacintas“, „Vilties aitvaras“, Koncertas smuikui, altui ir styginių orkestrui ir „Bolero“ kameriniam orkestrui.

Koncertą klarnetui, skirtą Algirdo Doveikos atminimui, atliko vienas ryškiausių jaunosios kartos lietuvių klarnetininkų Vytautas Giedraitis, Koncertą smuikui, altui ir styginių orkestrui – tarptautinių konkursų laureatė, jaunosios kartos ukrainiečių smuikininkė Bogdana Pivnenko ir tarptautinių konkursų laureatas Hartmutas Rohde (altas), Berlyno meno universiteto ir Londono karališkosios akademijos profesorius, vienas iš Kandinskio styginių trio bei Mozarto fortepijoninio kvarteto įkūrėjų, Vroclavo kamerinio orkestro „Leopoldinum“ meno vadovas ir dirigentas. Solistams akompanavo ir kamerinius opusus griežė maestro Donato Katkaus diriguojamas nenuilstantis lietuviškos muzikos propaguotojas Vilniaus šv. Kristoforo kamerinis orkestras. Koncerte taip pat dalyvavo Sergejus Okruško (fortepijonas), Giedrius Gelgotas (fleita), Tomas Bieliauskas (obojus), Viktoras Palejus (obojus), Julius Klimavičius (fagotas), Zigmas Augaitis (valtorna), Paulius Lukauskas (valtorna) ir Andrius Rekašius (tamburo militare). Koncertą vedė Viktoras Gerulaitis.

Arvydas Malcys 1975 m. baigė Kauno J. Gruodžio konservatoriją, 1980 m. – Lietuvos valstybinę konservatoriją (dabar – Muzikos ir teatro akademija), prof. Domo Svirskio violončelės klasę, 1989 m. – prof. Vytauto Laurušo kompozicijos klasę. Nuo to laiko kompozitoriaus muzika atliekama dažnai, ji skambėjo tarptautiniuose festivaliuose „Gaida“, „Jauna muzika“, „Iš arti“, Gento šiuolaikinės muzikos (Belgija), Ravenos (Italija) festivaliuose, ISCM pasaulio muzikos dienose Liublianoje (Slovėnija), „Sinfonia Baltica“ kompozitorių konkurse Rygoje, tarptautiniame kompozitorių reviu Belgrade (Serbija), Jurijaus Bašmeto festivalyje Maskvoje, taip pat įvairiuose renginiuose Armėnijoje, Ukrainoje, Austrijoje, Kipre, Vokietijoje, Kinijoje, Liuksemburge, Turkijoje, Pietų Korėjoje, Izraelyje, Kosta Rikoje – iš viso 30 Europos, Azijos ir Amerikos šalių.

Kompozitorius yra laimėjęs ne vieną apdovanojimą konkursuose Lietuvoje, Rygoje, Maskvoje, Haifoje, 2009 metais kūrinys „Narcizas“ buvo įtrauktas į tarptautinio Maxo Rostalio altininkų konkurso Berlyne privalomąją programą.

Arvydas Malcys yra vienas produktyviausių lietuvių kompozitorių, rašančių orkestrams. Jo stambių formų kompozicijas yra griežę daugiau nei trisdešimt orkestrų, tarp jų Armėnijos ir Latvijos nacionaliniai simfoniniai orkestrai, Baden Badeno, Meiningeno filharmonijų ir Leipcigo MDR simfoniniai orkestrai, Naujosios Rusijos simfoninis orkestras ir Kazanės valstybinis simfoninis orkestras, Liublianos ir Belgrado filharmonijų kameriniai orkestrai, „Maskvos solistai“ ir „Maskvos virtuozai“, „Izraelio virtuozai“, „Sofijos solistai“, „Kymi sinfonietta“ (Suomija), „Vestfold sinfonietta“ (Norvegija), „Berliner Camerata“ (Vokietija), „Kyiv Camerata“ (Ukraina) ir kiti kolektyvai, taip pat visi profesionalūs Lietuvos orkestrai.

Gerai išmanydamas simfoninio ir kamerinio orkestrų specifiką, A. Malcys rašo efektingus, atlikėjų itin mėgstamus kūrinius. Jo opusus yra atlikę pasaulyje žinomi solistai Davidas Geringas, Jurijus Bašmetas, Sergejus Krylovas, Alena Baeva, Camilla Hoitenga, Markas Grauwelsas, Rogeris Arve Vigulfas, Denisas Šapovalovas, Borisas Andrianovas, Hartmutas Rohde, Marija Fedotova, Guoda Gedvilaitė, Liudas Mockūnas, dirigentai Mstislavas Rostropovičius, Michailas Rachlevskis, Olari Eltsas, Andris Nelsonas, Pavelas Baleffas, Danielis Gazonas, Saulius Sondeckis, Juozas Domarkas ir kiti. Kompozitoriaus muzika įrašyta daugiau kaip dvidešimtyje kompaktinių plokštelių, tarp jų – vienuolikoje autorinių CD.

A. Malcio kūryboje vyrauja instrumentinė muzika. Joje dera ekspresionistinis vaizdingumas ir impresionistinė garsų poezija, neoklasicistinis formos pojūtis ir aleatorikos bei sonoristikos elementai. Turėdamas išlavintą tembrinę klausą, kompozitorius ir violončelininkas daug dėmesio skiria instrumentų, įvairių jų registrų skambesio spalvoms. Gerai išmanydamas instrumentų specifiką, A. Malcys operuoja įvairiausiomis jų raiškos, tarpusavio derinimo galimybėmis, kuria ryškius personifikuotus, teatrališkus instrumentų charakterius. Kompozitoriaus kūryboje apstu kontrastingų sugretinimų, grotesko ir ironijos.

Jubiliejiniam vakarui buvo pasirinkti po 2004 parašyti kūriniai, atspindintys skirtingas nuotaikas ir idėjas. „Bolero“, kuris buvo rašytas Anželikos Cholinos 2 veiksmų baletui „Barbora Radvilaitė“, tą vakarą suskambo nauja redakcija kameriniam orkestrui (pagrindinė tema virto trimis temomis ir 15 variacijų). A. Malcio kūriniai visada sukuria subtilų, daugiasluoksnį ir originalų intensyvios dramaturginės plėtotės garsų lauką, o nuotaikos nuo lyrinių, skaidrių gali pasikeisti iki staigių, šaižių, netikėtų sąskambių. Būdamas puikus aranžuotės meistras, A. Malcys drįsta imtis ir M. K. Čiurlionio kūrinių orkestruočių (paskutinė kompozicija „Pasaulio sutvėrimas“).

Kompozitorius bičiuliams ir savo kūrybos gerbėjams dovanojo elegantišką vakarą, bet ir pats gavo įspūdingą dovaną – 2016 metais Maskvos leidyklos „Kompozitor“ išleistą kompozitoriaus, muzikologo, akademiko Michailo Kokžajevo didžiulę 334 puslapių monografiją „Dešimt kūrybinių Arvydo Malcio pakopų“. Monografija gausiai iliustruota, su dviem kompaktinėmis plokštelėmis – kamerinės ir simfoninės muzikos.

Įžangoje autorius rašo: „Ryškumas, o svarbiausia – vaizdingumo turiningumas, kuris peržengia daugelio vertintojų psichologijoje jau tvirtai įsišaknijusias nuostatas apie šiuolaikinės muzikos meną, šių eilučių autoriui pasirodė kaip šviežias meninio pozityvizmo gūsis, pasipriešinimo niūriam naujojo muzikos laikmečio veidui forma.“

Knygą, kurioje aptariama A. Malcio kūrybinė individualybė, technikos, analizuojamos naujos ir neįprastos išraiškos priemonės, jų santykis su muzikine idėja ir poveikiu klausytojui, nagrinėjamos partitūros, M. Kokžajevas baigia žodžiais: „ <...> šių eilučių autorius nė karto nesuabejojo pasirinktų išraiškos priemonių teisingumu. Ir tai, be abejo, svarbiausias didelio komponavimo profesionalumo įrodymas, nes pasirinkimo problema – svarbiausia kūrybos proceso dalis. Malcio pasirinkimas visada tikslus, todėl jo vaizdiniai kupini gyvybės, reljefiški, nauji ir saviti. Polinkis į tokius muzikos meno reiškinius, kaip siurrealizmas, romantinė ironija, ekscentrika, ryškiai išreikšta tendencija veikti klausytoją asociatyviomis užuominomis, pagaliau – polinkis į paradoksalius vaizdinio įkūnijimo būdus arba filosofinę mintį Arvydą Malcį iškelia į tų Muzikos Kūrėjų gretas, kurių pastangomis įsisavinami nauji muzikinės kompozicinės Kūrybos horizontai!“

Ne taip dažnai tokio amžiaus kompozitoriai sulaukia panašių tarptautinių tyrimų ir įvertinimo, tad gal ir Lietuvoje A. Malcys sulauks deramo požiūrio ir padėkos ne tik iš klausytojų ir kolegų, bet ir valdžios atstovų.

60-mečio proga už kūrybinę veiklą kompozitorius buvo apdovanotas Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos garbės raštu.

Koncertą organizavo Lietuvos kompozitorių sąjunga ir Šv. Kristoforo kamerinis orkestras, rėmė Lietuvos kultūros taryba. Kitas jubiliejui skirtas koncertas vyko Nacionalinėje filharmonijoje balandžio 22 d., jame skambėjo simfonija Nr. 3 „Grünwald“, Koncertas violončelei ir simfoniniam orkestrui, kūrinys „Virš mūsų tik dangus“ ir Koncertas sopranui saksofonui ir simfoniniam orkestrui. Solistams Borisui Andrianovui (violončelė, Rusija) ir Liudui Mockūnui (saksofonas) talkino Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras ir dirigentas Martynas Stakionis

Prenumeruokite „Muzikos barus“!