KALEIDOSKOPAS

2017 Nr. 7–8 (474–475), Parengė Benigna Nekrošiūtė

Martha Argerich atšaukia koncertus
 

Šiemet žymioji argentiniečių pianistė, turinti ir Šveicarijos pilietybę, dėl sveikatos problemų atšaukė net kelis koncertus.

Liepos 15 d. Graikijoje buvo planuotas Marthos Argerich koncertas su Nacionaliniu Atėnų orkestru, bet, kaip buvo paskelbta orkestro „Facebook“ paskyroje, sveikatos būklė jai neleido pasirodyti scenoje.

Vasario mėnesį Marta Argerich turėjo nutraukti numatytą koncertinį turą Italijoje – Turine, Genujoje ir Florencijoje. Koncertuose Australijoje su Sidnėjaus simfoniniu orkestru birželio 29, 30 bei liepos 1 dienomis M. Argerich pakeitė Yuja Wang. Vienoje žinutėje pianistė atsiprašė visų, kurie tikėjosi ją išgirsti: „Šiuo metu negaliu keliauti ir groti, jaučiuosi labai silpna ir išsekusi, kenčiu fizinius skausmus, kurie man kelia nerimą“. Vis dėlto balandį Martha Argerich kartu su pianistu Stephenu Kovacevichiumi džiugino Velykų festivalio Provanso Ekse (Aix-en-Provense) Prancūzijoje klausytojus atlikdami Debussy ir Rachmaninovo kurinius. Jos pasirodymo laukiama Liucernos festivalyje lapkričio 18 dieną.

Birželio 5 d. Marthai Argerich sukako 76 metai (g. 1941 m. birželio 5 d. Buenos Airėse)

 

 

Rolando Villazónas paskirtas Zalcburgo „Mozarto savaitės“ meno vadovu
 

Paaukštinimas ar profesijos keitimas? Rolando Villazónas, iki šiol buvęs „Mozarto savaitės“ Zalcburge ambasadoriumi, nuo liepos 1 dienos tapo jos meno vadovu. „Wolfgangas Amadeus Mozartas yra vienas brangiausių visos žmonijos draugų. Joks kitas kompozitorius nėra taip mėgstamas ir garbinamas. Esu laimingas, pagerbtas ir dėkingas, galėdamas prisiimti milžinišką atsakomybę ir pradėdamas dirbti didžio Maestro labui kaip naujasis „Mozarto savaitės“, didžiausio pasaulyje festivalio, skirto Mozartui, meno vadovas“, – entuziastingai kalbėjo dainininkas. „Tai, kad šis festivalis vyksta Zalcburge, Mozarto gimtajame mieste, kuris nepaprastai svarbus mano gyvenimui ir karjerai, daro šią avantiūrą dar nuostabesnę. Viva Mozart!“

„Mozarto savaitė“ Zalcburge nuo 1956-ųjų vyksta kiekvienais metais sausio pabaigoje (sausio 27-oji – Mozarto gimimo diena). Į festivalį Mozarto fondas sukviečia geriausiu kompozitoriaus kūrinių atlikimu pagarsėjusius orkestrus, ansamblius ir solistus. Pirmasis Rolando Villazóno vadovaujamas festivalis planuojamas 2019 metais, jo kontraktas, jei nebus pratęstas, baigsis 2023-iaisiais.

 

 

Kentas Nagano diriguos „Nibelungo žiedą“, grojamą senaisiais instrumentais
 

Tai beveik panašu į balandžio pirmosios pokštą, tik kad vasara jau baigėsi: amerikiečių dirigentas Kentas Nagano paskelbė diriguosiąs „istoriškai pagrįstą“ žymiosios R. Wagnerio tetralogijos interpretaciją, gros vokiečių senųjų instrumentų kamerinis ansamblis „Concerto Köln“.

Su Kelno aukštosios muzikos mokyklos tyrėjais pradėtas mokslinis-meninis projektas apims ir instrumentinio, ir vokalinio atlikimo stilių, pastatymo režisūrą. Kaip teigia Kentas Nagano, sutarimas dėl „normalaus“ XIX amžiaus muzikos garso jau nebeegzistuoja, o įprastos interpretacinės tiesos nusipelnė būti kvestionuojamos.

Jau buvo galima numatyti, kad šis judėjimas palies ir Wagnerį. Dirigentas Marcas Minkowski „Skrajojantį olandą“ pastatė su „Les Musiciens du Louvre“ – prancūzų ansambliu, autentiškais instrumentais atliekančiu baroko, klasicizmo bei romantizmo epochų kūrinius.

Susidomėjusiems reikės apsišarvuoti kantrybe – pirmieji spektakliai bus rodomi tik 2020–2021 m. sezone.

 

 

Bairoite 2018 metais duris atvers restauruotas Markgrafų operos teatras
 

Po daugiau nei penkerių kruopštaus remonto metų 2018-ųjų balandžio 18 d. duris vėl atvers Bairoito markgrafų opera, barokinis žaisliukas R. Wagnerio mieste. Šis 2012 m. į UNESCO pasaulinio paveldo sąrašą įtrauktas teatras yra vienintelis kaip savarankiškas pastatas, o ne rūmų ansamblio dalis išlikęs dvaro operos architektūros pavyzdys. Be to, tai vienas ankstyviausių (pastatytas 1744–1748 m.) tokio tipo teatrų. Pirmieji viešieji operos teatrai Europoje atsirado tik XIX šimtmetyje.

Markgrafų operai renovuoti Bavarijos regionas skyrė 27,5 mln. eurų. Teatre operos spektaklius ketinama rodyti vasaros sezono metu. Kitų metų balandžio 12 d. atnaujintoje salėje bus atliekamas Johanno Adopho Hasse „Artaserse“ – kūrinys, 1748 m. skambėjęs teatro atidarymo metu klausantis pačiai jo mecenatei markgrafei Wilhelminai.

https://www.youtube.com/watch?v=XMw_nedKST0

 

Mirė dirigentas Jeffrey Tate´as
 

Birželio 2 d. Bergame (Italija) nuo infarkto mirė anglų dirigentas seras Jeffrey Tate´as (g. 1943). Jis buvo Herberto von Karajano asistentas Berlyno filharmonijoje, asistavo Pierre´ui Boulezui 1976 metais statant Richardo Wagnerio tetralogiją Bairoite, A. Bergo „Lulu“ Nacionalinėje Paryžiaus operoje (1979 m.). Vėliau pats dirigavo didžiausiose pasaulio koncertų salėse ir žymiausiuose operos teatruose. Be „Lulu“, Paryžiuje prisimenamas Jeffrey Tate´o bei Peterio Grimeso „Nibelungo žiedas“, pastatytas 1990-aisiais. J. Tate´as 2005–2010 m. buvo Neapolio „Teatro di San Carlo“ meno vadovas, vėliau – Hamburgo simfoninio orkestro vyriausiasis dirigentas.

Dėl sveikatos problemų priverstas diriguoti sėdėdamas, J. Tate´as nevengė autoironijos: „Aš visada sėdžiu: tai labai padeda atliekant Wagnerį. Kai reikia diriguoti pirmą „Dievų žlugimo“ veiksmą, kuris trunka daugiau nei dvi valandas, man būna net lengviau nei kitiems dirigentams.“

 

Jonas Kaufmannas ir jo pirmasis Otelas
 

Vienas labiausiai lauktų praėjusio sezono įvykių Londone – G. Verdi „Otelo“ su Jonu Kaufmannu premjera Karališkojoje operoje. Mitinį vaidmenį, reikalaujantį ypatingų vokalinių ir aktorinių pastangų, bavarų tenoras kūrė savitai, pabrėždamas ne laukinį riaumojimą „Esultate“, bet rafinuotai atliekdamas „Dio! mi potevi scagliar“. Paprastame ir libreto „netobulinančiame“ pastatyme J. Kaufmanno Otelas – ne tiek žiaurus karys, kiek sutrikęs mylimasis.

https://www.youtube.com/watch?v=ihX0EQcmnyY

 

Sonya Yoncheva dainuos Toską Niujorke

 

„Metropolitano“ operoje nuo 2017 m. gruodžio 31 d. iki 2018 m. gegužės 12 d. „Toskos“ spektakliuose turėjo dainuoti Kristine Opolais ir Ana Netrebko kartu su Marcelo Alvarezu ir Jonu Kaufmannu. Vos paskelbus atlikėjų sudėtį, vokiečių tenoras Jonas Kaufmannas užleido vietą Vittorio Grigolo, kad galėtų Kalėdas praleisti su šeima, ir tuo sukėlė operos gerbėjų pasipiktinimo bangą. Deja, tai nebus vienintelis pakeitimas – vietoj Kristine Opolais scenoje pasirodys Sonya Yoncheva, kurios pirmoji „Toska“ iš pradžių buvo numatyta Filadelfijoje. Bulgarų sopranas, kad galėtų dalyvauti „Toskos“ pastatyme Niujorke, turėjo atsisakyti vaidmenų „Fauste“ ir „Karmen“ Vienos nacionalinėje operoje, ten ją pakeis Anita Hartig (Margarita) ir Olga Bezsmertna (Mikaela). Ar Vienos publika bus patenkinta šiais pakeitimais, kol kas neaišku.
Naujo operos istorijos etapo moralė: niekada nepirkite bilietų į operos spektaklį dėl mėgstamų dainininkų.

Prenumeruokite „Muzikos barus“!