Du koncertai Vilniaus rotušėje

Koncertų ir renginių gausa yra tapusi tokia įprasta ir kasdieniška, kad nebestebina. Vienok tarp gegužės mėnesio muzikai skirtų renginių norėtųsi atkreipti dėmesį į du koncertus Vilniaus rotušėje.
Vienas jų, įvykęs gegužės 12 d. – tai Sonatos ir Roko Zubovų fortepijoninio dueto įgrotos kompaktinės plokštelės „Prancūziški žaidimai“ pristatymas-koncertas. Kompaktinėje plokštelėje – pianistų įrašytos prancūzų kompozitorių George’o Bizet, Gabrielio Fauré, Maurice’o Ravelio ir Eriko Satie siuitos fortepijonui keturioms rankoms. Pianistai Sonata ir Rokas Zubovai drauge groja ir aktyviai koncertuoja beveik dvidešimt metų. Šis CD – pirmas atlikėjų kūrybinėje biografijoje, o jo sumanymas – dvipusis: įrašyti tai, kas grota festivaliuose ir koncertuose, ir padaryti šiuos kūrinius prieinamus jauniesiems pianistams (gražus ir sveikintinas sumanymas, kad CD pdf formatu yra talpinamos įrašytų kūrinių natos). Koncerte skambėjo Sonatos ir Roko Zubovų atliekami G. Bizet „Vaikų žaidimai“, G. Fauré „Dolly“, M. Ravelio „Mano motutė žąsis“ ir E. Satie „Ekscentriška gražuolė“. Skambindami juos pianistai pademonstravo ne tik gerą ansambliškumą, bet ir kiekvienas savo individualumą. Kūrinius publikai pristatė Rokas Zubovas. Koncerte apsilankė ir padėkos žodį tarė Prancūzų instituto Lietuvoje Kalbos atašė Nicolas Torres. Prancūzų fortepijono muzikos vakaras sulaukė didelio publikos susidomėjimo ir sutraukė gausų būrį klausytojų.
Neužilgo gegužės 16 d. įvykusio koncerto programoje – kompozitorės Onutės Narbutaitės choriniai ir fortepijoniniai kūriniai vaikams . Jų atlikėjai – Vilniaus chorinio dainavimo mokyklos „Liepaitės“ moksleivės.
Koncerte dainavo 2-os klasės (vadovė Jurgita Dirgėlaitė), Jaunučių (vadovė Edita Jaraminienė) ir Jaunių (vadovė Audronė Steponavičiūtė Zupkauskienė) chorai, muzikavo jaunosios pianistės ir jų pedagogės. Šis koncertas – tai ankstesnių „Liepaičių“ mokyklos koncertų tąsa, kurių sumanymas – įsilieti į Poezijos pavasario renginius per pasirinkto lietuvių poeto ( Sigito Gedos, Leonardo Gutausko, Zitos Gaižauskaitės, Ramutės Skučaitės) eiles muzikoje, dainose. Tokie koncertai pradėti rengti prieš kelis metus ir tapo tradicija (organizuojant ankstesnius, o ir šį koncertą daug prisidėjo mokytoja metodininkė Jurgita Dirgėlaitė). Taigi prie šio koncerto, kuris tiesiog priartėjo prie kompozitorės O. Narbutaitės 60-mečio jubiliejaus birželio mėnesį, buvo ateita palaipsniui, jį inicijuojant „Liepaičių“ mokyklai.
O. Narbutaitės kūriniai mokyklos pedagoginiame repertuare jau nuo seno. Šios autorės dainos, kaip pastebi chorų vadovės, nuolat atsirasdavo mokymo procese. Kūriniai originalūs, saviti, jų muzikinė kalba priimtina tiek pedagogams, tiek mokiniams, išraiškos priemonės patogios vaikams. Kūriniai dėkingi pedagogo fantazijai, teikia galimybę išjudinti mažuosius atlikėjus emociškai. Dainose panaudojami ir įvairūs vaikiški instrumentai , taigi juos atliekantys mokiniai dalyvauja visapusiškai. Kompozitorės pasirinkti (mėgstamiausias poetas – Sigitas Geda), o neretai ir pačios kompozitorės sukurti poetiniai tekstai įveda mažuosius atlikėjus į jiems pažįstamą pasaulį, duoda impulsą koncertavimui.
Onutė Narbutaitė muziką vaikams pradėjo kurti dar besimokydama M. K. Čiurlionio meno mokykloje (1972–1974). Vėliau skirti vaikams atlikti kūriniai buvo rašomi tikslingai ( „Ąžuoliuko“ , „Liepaičių“, Lietuvos radijo ir televizijos vaikų chorams). Kai kurie jų turi ir autobiografinių bruožų („Rudos akutės“, „Lietutis“, „Šalia mamos“; visi jie O. Narbutaitės ž.). Koncerto programoje: „Laumės“ (L. Gutausko ž.), „Pelėda“ (lietuvių liaudies dainos išdaila), „Riešutų žydėjimas“ (S. Gedos ž.), „Vasara“ (O. Narbutaitės ž.) ir kitos dainos, o taip pat Trys pjesės dviem mažiems pianistams (sukurtos studijų Lietuvos konservatorijoje metais) ir Pjesės fortepijonui keturioms rankoms. Šiame koncerte skambėjo ir pati ankstyvoji O. Narbutaitės kūryba, dainos chorams parašytos dar besimokant M. K. Čiurlionio meno mokykloje: „Vaikai po lelijom“ (S. Gedos ž.), „Jūrų veršiukėlis“(S. Gedos ž.; pirmas atlikimas), „Aš verpčiau ploną“ (lietuvių liaudies ž.). Dera pastebėti, kad iš minėtų O. Narbutaitės chorinių kūrinių „Vasara“ populiari tarp chorų. Dainą atlieka moterų choras „Liepos“ (vadovė Audronė Steponavičiūtė Zupkauskienė), kamerinis choras „Aidija“ (vadovas Romualdas Gražinis), Nacionalinio radijo ir televizijos vaikų choras (vadovė Regina Maleckaitė) ir kt. chorai. Beje, neužilgo po šio koncerto VI tarptautiniame chorų „Šiauliai Cantat“ konkurse „Liepaičių“ mokyklos Jaunučių choras už O. Narbutaitės „Vaikai po lelijom“ atlikimą buvo apdovanotas specialiuoju choras. lt prizu „Už meistrišką šiuolaikinio lietuvių kompozitoriaus kūrinio atlikimą“.
Koncerto programa buvo sukomponuota skoningai, vykusiai gretinant chorinius ir fortepijoninius kūrinius, išryškinant kulminacijas kiekvieno choro pasirodyme. Koncerte visi chorai pasirodė tikrai gerai, kūriniai interpretuoti meniškai. O juk, kaip pastebėjo chorų vadovės, koncertui buvo pasiruoštą per trumpą laiką (moksleivių užimtumas didelis, šiemet intensyviai ruošiamasi ir moksleivių dainų šventei „Tu mums viena“). Pasirengimas tokio pobūdžio koncertui tapo stimulu choristėms ir savyje paieškoti kūrybinės gyslelės, glaudžiau bendrauti su kompozitore, taip pat įtraukti į šį procesą visą mokyklos bendruomenę (koncertą vedė Salomėja Šapranauskaitė ir mokytojas Viktoras Bakys).
Onutė Narbutaitė labiau žinoma kaip stambių formų ir žanrų kūrėja. Tad šis koncertas – maloni staigmena muzikinei visuomenei, suteikęs progą išgirsti kompozitorės kūrinius vaikams ir tuo pačiu pažinti mažiau žinomą Onutės Narbutaitės kūrybos barą.