Klaipėdietiška Karmen istorijos interpretacija: orkestras balkone ir karštų jausmų šokis scenoje

Publikuota: 2018-01-25 Autorius: Karina Daugirdaitė
Klaipėdietiška Karmen istorijos interpretacija: orkestras balkone ir karštų jausmų šokis scenoje

Jau vasario 2 d. Klaipėdoje bus rodomas Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro šokio spektaklis „Karmen“, lydimas originalios orkestro sudėties – styginių ir mušamųjų. Įstabi muzikos ir šokio sintezė, garsi daugelyje šalių bei gimusi iš meilės garsiai balerinai...

Pagal G.Bizet-R.Ščedrin „Karmen siuitą“ sukurtas šokio spektaklis išskirtinis, nes scenoje bus galima išvysti vieną žymiausių šalies baleto šokėjų – Beatą Molytę-Kulikauskienę, o specialiai virš scenos kabančiame balkone – Klaipėdos kamerinį orkestrą (vadovas Mindaugas Bačkus) ir mušamųjų ansamblį „Giunter Percussion“ (vadovas Pavel Giunter). Rečiau besilankantiems šokio spektakliuose priminsime, kad paprastai orkestrai žiūrovams lieka nematomi. Muzikantams diriguos Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro dirigentas Martynas Staškus.

Karmen baleto šokėjos ir choreografės Aušros Krasauskaitės režisuotame šokio spektaklyje – šiuolaikinė Karmen istorijos interpretacija. Pagal užburiančią Rodiono Ščedrino „Karmen siuitos“ muziką kurtame spektaklyje atsisakoma ispaniško kolorito, kuris paprastai scenoje lydi Karmen ir susikoncentruojama į pagrindinės herojės gaivališko prado išlaisvinimą.

„Karmen siuita“ – vyro dovana Majai Pliseckajai

„Karmen siuita“ sukurta 1967 m. Legendinę baleriną Mają Pliseckają taip žavėjo Merime sukurtos herojės likimas, kad tai įkvėpė balerinos vyrą kompozitorių Rodioną Ščedriną parašyti muziką pagal G. Bizet operos pagrindinę temą. 1967 m. “Karmen siuita” pirmą kartą pastatė kubiečių choreografas Alberto Alonso. Būtent M. Pliseckajos sukurta Karmen turėjo didžiulį pasisekimą įvairiose pasaulio scenose. Vėliau daugelis baletmeisterių kūrė šio spektaklio choreografines versijas. „Karmen siuitai“ neliko abejinga ir A.Krasauskaitė.

„Giunter Percussion“ vadovas Pavelas Giunteris pasakoja, jog teko garbė atlikti „Karmen siuita“ dar 1999-aisiais Trakų festivalyje kartu su aukščiausio lygio styginių orkestru – Lietuvos kameriniu orkestru, vadovaujamu Sauliaus Sondeckio, ir žymiausiais Lietuvos perkusininkais. Tąkart čia šoko „Rusų imperatoriškojo baleto" trupė, o pasirodymą stebėjo M.Pliseckaja ir unikaliosios partitūros autorius R.Ščedrinas.

Reginys tik žiūrovams

„Rugpjūtį Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro pastatytą „Karmen siuitą“ grojome Palangoje. Džiaugiuosi sulaukęs kvietimo tai pakartoti. Žiūrovų laukia įstabus reginys. Muzika ir šokis čia tampa viena: kiekviena scena augte suaugusi su muzika ar net gimusi iš tos muzikos“,- akcentuoja P.Giunteris, apgailestaujantis, kad muzikantai šokio nemato...

P.Giunteris sako, kad muzikantams, deja, tenka girdėti ar jausti energetiką. „Mes matome tik momentą, kai artistai priartėja prie žiūrovų. Šokio spektaklis taip kūrybingai sudėliotas, kad tiek muzikantai, tiek šokėjai ir net dirigentas turi savo vaidmenį. Kokį? Šią paslaptį įmins tik atidūs ir jausmingi žiūrovai“,- intriguoja mušamųjų ansamblio vadovas.

„Giunter Percussion“ vadovas P.Giunteris pasakoja, jog „Karmen siuitą“ jo vadovaujamas kolektyvas kartu su žymiais dirigentais, kaip Modestas Pitrėnas, Sergej Krylov grojo daugybėje šalių. „Mūsų atliekama „Karmen siuita“ skambėjo Italijoje, Vengrijoje, Vokietijoje, bet aišku labai malonu buvo groti Vilniuje, Kaune ir Palangoje“,- sako P.Giunteris.

Nepakartojama

„Karmen siuita“ parašyta penkiems perkusininkams, tačiau Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro pastatyme žiūrovų laukia ir staigmenos – improvizuoti muzikiniai šios srities profesionalų intarpai.

„Kartą net paties maestro Rodiono Ščedrino įsidrasinęs klausiau ar neplanuoja sukurti naujų kūrinių mušamiesiems instrumentams. Garsus kūrėjas sakė, kad neplanuoja bei juokdamasis pridūrė „grokite „Karmen siuitą“, grokite...““,- pasakojo P.Giunteris. Beje, R.Ščedrinas sukūrė daug baletų, operų, kantatų, oratorijų, simfonijų, koncertų orkestrui, tačiau būtent „Karmen siuita“ tapo jo vizitine kortele bei sulaukė didžiausios šlovės.

Apjungia Klaipėdos muzikos mekas

Klaipėdos kamerinio orkestro vadovas Mindaugas Bačkus pasakoja, jog jo vadovaujami muzikantai šiuo metu „Karmen siuitai“ ruošiasi individualiai bei laukia atvykstant dirigento Martyno Staškaus.

„„Karmen siuita“ man labai gerai pažįstamas nuo jaunystės. Tai buvo itin populiarus profesoriaus Sauliaus Sondeckio ir jo vadovaujamo Lietuvos kamerinio orkestro atliekamas kūrinys. Profesorius rengdavo bendrus orkestro ir studentų koncertus. Kartą net įrašinėjo televizija“,- prisimena M.Bačkus.

"Karmen siuitoje" kamerinio orkestro ir mušamųjų ansamblio instrumentai įtikinamai perteikia G.Bizet operoje reikšmingą žmogaus balsą.

M.Bačkus pristato labai svarbų aspektą - „Karmen siuita“ apjungia Klaipėdos miesto koncertų salę ir Klaipėdos valstybinį muzikinį teatrą. „Paprastai tai dvi atskiros muzikos kultūros institucijos, tačiau spektaklio dėka tampame gražia visuma. Tai labai svarbi ir graži misija plėtojant uostamiesčio kultūrinės bendruomenės bendradarbiavimą“,- sako M.Bačkus.

Anot Klaipėdos kamerinio orkestro vadovo, jo vadovaujamas orkestras turi įvairiausios muzikinės patirties dirbant su įvairiomis meno formomis ir jų atstovais. „Teko dirbti ir su aktoriais, ir su šokėjais. Šiuolaikinis pasaulis labai keičiasi ir ieškoma vis naujų formų“,- sako M.Bačkus.

 

Susiję nariai

Pavelas Giunteris

Pavelas Giunteris

Būgnininkas, LVSO mušamųjų instrumentų grupės koncertmeisteris

Komentarai