Klaipėdoje – I tarptautinis violončelės festivalis ir konkursas

Publikuota: 2017-09-05 Autorius: Rimantas Armonas
Klaipėdoje – I tarptautinis violončelės festivalis ir konkursas

Pirmoji 2017 metų gegužės savaitė pateks į Lietuvos violončelės istoriją – Klaipėdoje surengtas I tarptautinis violončelės festivalis ir konkursas.

Šių metų Lietuvos kultūros sostinė šešias dienas gyveno lydima violončelės garsų. Organizatoriai – renginio meno vadovas (ir idėjos autorius) Mindaugas Bačkus ir Klaipėdos miesto savivaldybės koncertinė įstaiga Klaipėdos koncertų salė – į Klaipėdą sukvietė per 300 muzikos, šokio, teatro, kino ir dailės meno atstovų iš 21 pasaulio šalies, 22 koncertinėse erdvėse surengė per 50 renginių, ir visuose svarbiausias vaidmuo buvo skirtas violončelei. Visi koncertai vyko ne pilnose, bet perpildytose salėse.

Festivalio tikslas buvo supažindinti su įvairialypiu violončelės muzikos pasauliu – ne tik su klasikine violončele, bet ir su džiazuojančia, dainuojančia ir šokančia, šmaikštaujančia, gintarine, elektronine...

Festivalis

Klaipėdos festivalis išsiskyrė koncertų gausa, jų žanrine ir stilistine įvairove. Dienos „norma“ – keturi koncertai: rytinis, dieninis, vakarinis ir naktinis. Festivalio organizatoriai būrelį jaunų, bet jau patyrusių violončelininkų pakvietė rytais griežti miesto viešbučiuose, kavinėse, ligoninėse, mokyklose ir vaikų darželiuose, „Klajojačios violončelės“ visiems kėlė nuostabą ir susižavėjimą, skatino domėtis šiuo nuostabiu instrumentu.

Mindaugui Bačkui ir jo komandai pavyko pakviesti itin stiprių atlikėjų ir taip surikiuoti jų pasirodymus, kad kiekvieną dieną įvykdavo po vieną ar net po kelis „sprogstamuosius“ koncertus. Festivalio puošmena tapo atidarymo koncertas, kuriame virtuoziškumu ir siautulinga energija tryško violončelės žvaigždės Giovanni Sollimos ir Monika Leskovar, jie su Klaipėdos kameriniu orkestru atliko G. Rossini, A. Piatti ir G. Sollimos kūrinius. Koncerto kulminacija buvo G. Sollimos „When we were trees“ dviem violončelėms ir styginių orkestrui. Čia romantinis virtuoziškumas derėjo su žinomų baroko epochos kūrinių intonacijomis, o į nepamirštamą visumą viską jungė solistų nuoširdumas, laisvumas ir preciziškas orkestro griežimas. Tokia dinamiška festivalio pradžia suteikė meninės energijos kitiems festivalio renginiams.

Tradiciškai violončelės festivalių programose didelio dėmesio sulaukianti J. S. Bacho muzika skambėjo ir Klaipėdos festivalyje, ją „priglobė“ Šv. Pranciškaus Asyžiečio bažnyčia. Pirmąją festivalio dieną svečiai iš Nyderlandų „Ensemble Schönbrunn Amsterdam“ (Marten Root, fleita, Viola de Hoog, violončelė, Menno van Delft, klavesinas) pateikė intriguojančią programą „Bachas kitaip“. Kitą dieną naktiniame koncerte Lietuvos violončelininkai Davidas Geringas, Rimantas Armonas, Mindaugas Bačkus, Glebas Pyšniakas, Vytautas Sondeckis ir Marius Urba sausakimšoje bažnyčioje atliko visas šešias J. S. Bacho siuitas violončelei (BWV 1007–1012). Šio didingo ciklo siutas, atliekamas vis kito violončelininko, sujungė brolių pranciškonų skaitomos Šventojo rašto ištraukos.

Gegužės 4-oji festivalyje buvo Lietuvos diena. Ji prasidėjo M. Rostropovičiaus auklėtinės profesorės Silvijos Sondeckienės seminaru „Violončelės mokymo metodikos klaidų apžvalga ir aptarimas“ bei meistriškumo kursais, kuriuose profesorė įtikinamai pagrindė savo seminaro teiginius dirbdama su jaunaisiais violončelininkais.

Tą dieną į Klaipėdą atvyko ir koncertų salės fojė savo kilnojamąsias dirbtuves įkūrė styginių instrumentų meistrai Vytas Gečas, Valdas Stravinskas ir Ieva Tranaitė. Festivalio koncertų lankytojai galėjo stebėti ypač uždaro ir paslaptingo violončelės gamybos proceso detales. Pirmą dieną meistrai pristatė po vieną specialiai konkursui pagamintą violončelę, jas išbandyti buvo patikėta Monikai Leskovar ir Vytautui Sondeckiui. Komisija, įvertinusi garsines ir tembrines instrumentų savybes, geriausia pripažino Ievos Tranaitės violončelę.

Klaipėdos koncertų salėje ansamblis „Armonas-Uss Duo“ – violončelininkas Rimantas Armonas ir pianistė Irena Uss – gausiems klausytojams pasiūlė lietuvių kompozitorių kūrinių violončelei retrospektyvą. Skambėjo V. Barkausko, M. K. Čiurlionio, V. Germanavičiaus, J. Juozapaičio, B. Kutavičiaus ir A. Šenderovo kūriniai.

Kitame tos pačios dienos koncerte Klaipėdos violončelių kvartetas (Mindaugas Bačkus, Glebas Pyšniakas, Jurgis Karbauskas ir Karolis Vaičiulis) kartu su šokio teatru „Padi Dapi Fish“ (choreografė Agnija Šeiko, šokėjai Beata Molytė, Aleksas Mažonas, Marius Pinigis, Benas Šarka) atliko A. Vivaldi keturių koncertų smuikui ciklo „Metų laikai“ versiją keturioms violončelėms. Klube „Raketa“ Lietuvos dieną koncertine programa „Ateities violončelė“ užbaigė Justas Kulikauskas (violončelė, elektronika). Skambėjo populiariosios muzikos grandų – Rihannos, Justino Bieberio, Kanye Westo, Paulo McCartney, Seinabo Sey interpretacijos.

Klubas „Raketa“ tapo reikšminga ir intriguojančia festivalio erdve. Į ją su sava publika, stiliumi ir kanonais įžengė klasikiniais styginiais instrumentais atliekama džiazo, populiarioji, elektroninė muzika. Įsimintiną koncertą surengė šokiruojanti ir šmaikštaujanti „YouTube“ žvaigždė Rushadas Egglestonas (JAV), vadinamas violončelės Goblinu. Džiazo improvizacijas smuikais, altu ir violončele, styginių instrumentų meistro V. Gečo padengtais gintaro plokštelėmis, griežė „Gintarinis kvartetas“ – Vytautas Mikeliūnas (I smuikas), Tadas Dešukas (II smuikas), Tomas Petrikis (altas) ir Onutė Švabauskaitė (violončelė). Kartu su švedų violončelininku ir kontrabosininku Larsu Danielssonu duetas „Guarneri cello“ – violončelininkai Vytautas Sondeckis ir Svenas Forsbergas – atliko programą „Jazz-Cello-Bass“.

Būtina paminėti Suzuki violončelių orkestro koncertą. Pagal japonų muzikos pedagogo Shinichi Suzuki metodiką ugdomi jauni violončelininkai, suburti į orkestrą (vadovas Valdas Povilaitis), atliko klasikos programą. Šis koncertas lyg aidu atkartojo išvakarėse įvykusį vieną festivalio didžiųjų koncertų, kuriame griežė 100 violončelių orkestras. Daugiatautis orkestras, vadovaujamas ir diriguojamas maestro Davido Geringo (jame griežė visi festivalio ir konkurso dalyviai nuo mažiausio iki žymiausio), atliko C. Davidovo, P. Čaikovskio, G. Goltermano, G. F. Händelio, A. Malcio, A. Pärto kūrinius. Galingas ir sodrus 100 violončelių orkestro tembras žavėjo tokio skambesio dar negirdėjusius klausytojus. Šis koncertas, kurį transliavo LRT, dalyvių skaičiumi dvigubai viršijo ankstesnį Lietuvos rekordą, pasiektą 2007 metais Vilniuje, kai Lietuvos Nacionalinėje filharmonijoje buvo surengtas violončelininko Michailo Šenderovo 90-mečiui skirtas koncertas „Cello fiesta“. Abiem rekordiniams orkestrams dirigavo Davidas Geringas, koncertmeisteris – Rimantas Armonas.

Baigiamasis festivalio koncertas vainikavo Lietuvos violončelės istorijai, Klaipėdai, violončelės meno profesionalams ir muzikos mylėtojams reikšmingą renginį. Su Liepojos simfoniniu orkestru pasirodė skirtingų kartų violončelės žvaigždės. Maestro Davidas Geringas brandžiai, įtikinamai ir nepamirštamai sukūrė keistojo riterio personažą R. Strausso fantastinėse variacijose „Don Kichotas“. Prie sėkmingo atlikimo nemažai prisidėjo orkestro altų grupės koncertmeisteris Raimonds Golubkovs, su humoru įkūnijęs Sančą Pansą. Armėnų kilmės violončelininkė Karinė Georgian, M. Rostropovičiaus auklėtinė, P. Čaikovskio konkurso nugalėtoja, Edvardo Elgaro Koncertui violončelei ir orkestrui, op. 85, suteikė nostalgiškai lyriškų ir skausmingai dramatiškų bruožų, žavėjo didmeistriška įtaiga ir žaismingu virtuoziškumu. Jaunosios kartos rusų violončelininkas, D. Geringo auklėtinis, P. Čaikovskio konkurso laureatas, Maskvos P. Čaikovskio konservatorijos profesorius Borisas Andrianovas virtuoziškai ir nuoširdžiai interpretavo įžymiąsias P. Čaikovskio Variacijas rokoko tema. Liepojos simfoninį orkestrą puikiai valdė dirigentas Modestas Pitrėnas.

Nėra abejonių, kad Klaipėdos festivalis puikiai išlaikė „stojamąjį“ egzaminą ir įsijungė į garbingų violončelės festivalių Mančesteryje, Kronberge, Kobėje, Los Andžele gretas. Išskirtinį bruožą jam suteikė tarptautinis violončelininkų konkursas.

Konkursas

Didžiulio besimokančio ir studijuojančio jaunimo dėmesio sulaukęs konkursas tiek dalyvių skaičiumi, tiek kokybe turbūt pranoko rengėjų lūkesčius. Trijose grupėse varžėsi jaunieji violončelininkai iki 18 metų, juos vertino žymūs pedagogai iš Didžiosios Britanijos, Vokietijos, Lenkijos, Rumunijos, Latvijos ir Lietuvos, komisijai vadovavo Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos mokytojas ekspertas Romanas Armonas. C grupėje (iki 18 metų) I vietą laimėjo Janas Sekaci (Rumunija), II vietą – Mikhailas Makhnachas (Rusija), III vietą – Anna Katrina Pauksena (Latvija). B grupėje (iki 14 metų) I vieta paskirta Daniilui Nikonovui (Rusija), II vieta – Zuzannai Zamęskai (Lenkija), III vieta – Paulai Skulte (Latvija) ir Savvai Grigoryevui (Rusija). A grupėje (iki 10 metų) I vietą pelnė Patricija Kasteckaitė (Lietuva), II vietą – Milana Eremina (Rusija), III vietą – Liepa Razmutė (Lietuva).

D grupėje (iki 30 metų) dėl trijų laureatų vardų rungėsi 25 dar studijuojantys ar jau violončelės mokslus baigę Austrijos, Prancūzijos, Vokietijos, JAV, Suomijos, Belgijos, Šveicarijos, Vengrijos, Rusijos, Kinijos, Lenkijos, Latvijos ir Lietuvos atstovai. Jų meistriškumą vertino labai autoritetinga komisija: du P. Čaikovskio konkursų laureatai, pasaulinės violončelės žvaigždės Karine Georgian ir Davidas Geringas (komisijos pirmininkas), daugelio prestižinių konkursų laureatas, Maskvos P. Čaikovskio konservatorijos profesorius Borisas Andrianovas, Krokuvos muzikos akademijos profesorius Zdisławas Lapinskis, LMTA ir VDU profesorius Rimantas Armonas, žinoma latvių jaunosios kartos violončelininkė Marta Sudraba ir švedų violončelininkas Svenas Frosbergas. I vietą laimėjo Rustemas Khamidullinas (Rusija), II vietą – Kenta Uno (Austrija), III vietą – Rokas Vaitkevičius (Lietuva). Rokas Vaitkevičius pelnė ir prizą už geriausią privalomojo kūrinio, Anatolijaus Šenderovo Interludium violončelei solo, atlikimą. R. Vaitkevičius violončelę studijavo pas Vilnių Petrauską (J. Naujalio muzikos gimnazijoje) ir prof. Rimantą Armoną (LMTA).

Meistriškumo kursai, dirbtuvės

Labai svarbus ir prasmingas festivalio akcentas – meistriškumo kursai, dirbtuvės (workshop), seminarai. Juose patirtimi ir žiniomis su jaunaisiais Lietuvos ir iš užsienio šalių atvykusiais violončelininkais dalinosi puikūs pedagogai Bruno Cocsetas (Prancūzija), Giovanni Sollima (Italija), Monika Leskovar (Kroatija), Rӑzvanas Suma (Rumunija), Silvija Sondeckienė, Tatjana Kuc, Ramutė Kalnėnaitė (Lietuva).

Pranešimai, parodos, kiti renginiai

Festivalio programoje svarbi vieta teko moksliniams-metodiniams renginiams. Klaipėdos universiteto profesorė Danutė Petrauskaitė skaitė pranešimą „Violončelės mokyklos Lietuvoje paieškos (XVI–XX a.)“, Klaipėdos koncertų salės fojė jos informatyvi ir meniškai pateikta paroda „Violončelės mokyklos ištakos ir raida Lietuvoje“ leido koncertų publikai, festivalio svečiams, konkurso dalyviams išsamiai ir koncentruotai susipažinti su Lietuvos violončelės istorija, atlikėjais ir pedagogais. Profesorės pranešimas ir paroda ypač reikšmingi artėjant Lietuvos violončelės istorijos 100-čiui, kurį galima būtų skaičiuoti nuo Klaipėdos konservatorijos įkūrimo.

Buvo perskaitytas ne tik minėtas profesorės Silvijos Sondeckienės pranešimas, bet ir svečio iš Ispanijos Jordi Pardo pranešimas „Pau Casalso fondo veikla ir teikiamos galimybės“.

Klaipėdos dramos teatre publikai buvo pristatytas daugelyje užsienio šalių jau rodytas tarptautinis projektas „Smėlio laikrodžiai“ keturioms violončelėms. Jį atliko violončelininkai Edmundas ir Justas Kulikauskai, Onutė Švabauskaitė ir Povilas Jacunskas. Idėjos ir muzikos autorė – Justė Janulytė, vaizdo režisierius – Luca Scarzella (Italija), elektronika – Michele Tadini ir Antonello Ruggi, scenografė – Justė Paulėkaitė, šviesos dizaineriai– Eugenijus Sabaliauskas ir Vilius Vilutis.

Ši festivalio apžvalga neaprėpia visų festivalio renginių, pirmiausia dėl nepaprastos jų gausos. Svarbiausia, kad galime džiaugtis šauniai startavusiu nauju meno renginiu.

Susiję video galerijos

Klaipėdos tarptautinis violončelės festivalis

Susiję nuotraukų galerijos

Susiję nariai

Rimantas Armonas

Rimantas Armonas

Violončelininkas, tarptautinio konkurso laureatas, LMTA ir Kauno Vytauto Didžiojo universiteto Muzikos akademijos profesorius. LMTA Kamerinio ansamblio katedros vedėjas.

Davidas Geringas

Davidas Geringas

Violončelininkas, profesorius, LMS Garbės narys

Ramutė Kalnėnaitė

Ramutė Kalnėnaitė

Violončelininkė, tarptautinių konkursų laureatė, Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos mokytoja-ekspertė

Valentinas Kaplūnas

Valentinas Kaplūnas

Violončelininkas

Edmundas Kulikauskas

Edmundas Kulikauskas

Violončelininkas, tarptautinio konkurso laureatas, LNSO violončelių grupės koncertmeisteris, LMTA docentas, fortepijoninio trio “Kaskados” narys

Arvydas Malcys

Arvydas Malcys

Kompozitorius, violončelininkas, LNSO artistas

Silvija Sondeckienė

Silvija Sondeckienė

Violončelininkė, profesorė

Vytautas Sondeckis

Vytautas Sondeckis

Violončelininkas, tarptautinių konkursų laureatas, Šiaurės Vokietijos Radijo orkestro koncertmeisteris

Rokas Vaitkevičius

Rokas Vaitkevičius

Violončelininkas, Mettis kvarteto ir Lietuvos kamerinio orkestro narys

Augustinas Vasiliauskas

Augustinas Vasiliauskas

Violončelininkas, Valstybinio Vilniaus kvarteto artistas, Nacionalinės kultūros ir meno premijos, valstybinės premijos, tarptautinių konkursų laureatas, LMTA profesorius

Komentarai