Primabalerinos auksas

„Viską, ką pastaruoju metu šoka, ji paverčia auksu.“ Jurgita Dronina. Pagaliau jos vėl sulaukėme Vilniaus padangėje ir scenoje. Praėjusį ketvirtadienį su partneriu Isaacu Hernandezu šoko „Gulbių ežerą“. Ji visur sutinkama kaip nuostabi gulbė, ji skraido iš šalies į šalį, iš scenos į sceną. Ir po sceną.
Nyderlandai didžiuojasi atsivilioję tokią baleriną iš Švedijos karališkojo baleto. Mes didžiuojamės ne mažiau, kad „tokią turime“, kad čia ji užaugo, brandino talentą, žengė pirmus žingsnius. Iš Lietuvos išvyko 2004-aisiais, o po dešimtmečio sakome: viena ryškiųjų Europos baleto žvaigždžių, aukščiausioji klasė. Itin vertinama Rusijoje, nešiojama ant rankų Japonijoje, dalyvaujanti gala koncertuose visame pasaulyje. Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras naują sezoną pradėjo puikiai: opera - su Violeta Urmana, baletas – su Jurgita Dronina.
Tikrai nebuvo taip, kad niekas Lietuvoje nesitikėjo sėkmingos Jurgitos karjeros, nematė jos perspektyvų. Tačiau kokį auksą būtume galėję jai pasiūlyti, kad sulaikytume nuo išvažiavimo? Reikėjo išvažiuoti. Ir tapti tokia, kuri pati viską verčia auksu.
Per repeticijos pertraukėlę šokėja nusimauna puantus – visi kojų pirštai apvynioti pleistrais. Tačiau kam rūpės tie vargšai pirštai scenoje matant absoliutų grožį, perėjimą iš žemiškosios sferos į kitokią? O repeticijų salėje primabalerina panaši į stropią mergaičiukę, susirūpinusią, kad viskas pavyktų, sykiu – žinančią, kad ir pavyks viskas. Kad bus gerai. Tas žinojimas – jos auksas.
Ši pora turėjo susieiti. Jurgita su partneriu - Nyderlandų nacionalinio baleto primarijumi Isaacu Hernandezu.
Romantiškasis partneris
Ji padrąsinamai šypsosi partneriui, Nyderlandų nacionalinio baleto primarijui Isaacui Hernandezui, anksčiau dirbusiam San Fransiske. Jurgitai nuo pečių nukrito didelė našta, išsisprendė varginantys galvosūkiai – dabar ji turi nuolatinį partnerį. Su juo gali siekti tobulybės kurdama ir šlifuodama vaidmenis savo trupėje, su juo vyksta į iškilmingus koncertus ar kaip kviestinė solistė. Šį mėnesį „Gulbių ežerą“ abu šoko Isaaco gimtojoje Meksikoje. J. Dronina ir I. Hernandezas – palyginti šviežias, bet jau įsitvirtinęs, vykęs duetas. Šį derlingą rugsėjį abu buvo apdovanoti Alexandros Radius premija, paprastai teikiama vienam baleto atlikėjui, bet žiuri negalėjo apsispręsti, kurį išskirti. Jų verdiktas – Duetas. Už tai, kad Jurgita pastarąjį sezoną viską vertė auksu, o Isaacas – tikras lobis savo trupei. Kas matė juos šokančius “Don Kichotą” (choreografas Aleksejus Ratmanskis), “Miegančiąją gražuolę” (Peteris Wrightas), “Sapną” (Frederickas Ashtonas), “Šokius su arfa” (Hansas van Manenas), neužmirš ilgai.
Atsiimdamas prizą Isaacas pasipasakojo, kad pirmą kartą Jurgitą pamatė baleto konkurse 2006-aisiais ir jau tada suprato, jog ateis diena, kai jie šoks kartu. Na, bent jau taip jis būtų norėjęs. Jurgita tik juokiasi – ji pati taip negalėjo pamanyti, Isaacui tada buvo tik 16 ir rungėsi jis kitoje amžiaus grupėje. Abu iškovojo medalius, po to susitiko kitame konkurse, po to dar viename... Dueto istorija tęsiasi. Tiek Jurgitos, tiek Isaaco sulaukiami pakvietimai susiliejo į vieną srautą, visko dvigubai daugiau.
Įtemptai gyvenanti ir apie planus mažiausiai metams į priekį priversta galvoti Jurgita į Vilnių atskrido iš Nyderlandų. O buvo sudėliota kitaip – spalio 23 dieną turėjo dalyvauti tarptautiniame baleto žvaigždžių iškilmingame koncerte Majos Pliseckajos garbei Atėnuose. Bet Graikija yra Graikija – anarchizmas ir sumaištis. Tų pačių antikinių erdvių ir plotų, kur numatytas renginys, paskutinę minutę žūtbūt prireikė valdžios vyrams. Koncertas nukeltas į spalio 11-ąją, bet vėl bėda – nebe visi šokėjai galės tą dieną atvykti. Jurgitos partneris šiame koncerte – Marijos teatro (Peterburgas) primarijus Vladimiras Škliarovas.
Kuo dar nustebinti?
Iš Vilniaus oro uosto – tiesiai į repeticijų salę. Visą dieną nevalgiusi. Tai kuo ji gyva? „Žinoma, baletu“, - juokiasi iš savęs primabalerina. Namuose ir darbe Amsterdame įvairiomis kalbomis kalbanti Jurgita prisipažįsta, kad kai kurie lietuviški žodžiai „užstringa“. Nors, pavyzdžiui, per interviu ji pavartoja tikrai retą žodį „įgeidus“. Lietuviškai Jurgita kalba su sūnumi, kuriam jau dveji, skaito jam pasakų knygas, dainuoja dainas.
- Atrodo, vasarą nesiilsėjote. Dirbote, važinėjote, skraidėte, - LŽ klausė Jurgitos Droninos.
- Pasibaigus sezonui mūsų teatre, po poros dienų vykau į Romą šokti „Gulbių ežero“. Visai nauja prancūzo Patrice’o Barto choreografija, jis pageidavo, kad dalyvaučiau premjeroje. Jokių dekoracijų – Karakalos pirčių aplinka, antikos alsavimas, neišdildomi įspūdžiai. Po to – Japonija, septyni „Alina Cojocaru: Dream Project 2014“ pasirodymai. Japonai baletą dievina, kokybę ir artistiškumą – garbina. Tai ne tušti žodžiai. Gerbėjai mūsų laukia viešbutyje net ir keturias valandas, prašo pasirašyti. Beveik ta pati publika žiūri visus septynis spektaklius. O mums iššūkis – per kitą spektaklį turime parodyti ne tą patį, privalome ieškoti dar ko nors, kuo nustebinti. Septyniems pasirodymams buvo parengtos trys skirtingos programos. Po to – Meksika, Isaaco gala koncertas.
- Isaaco Hernandezo gala koncertas?! Jam dvidešimt ketveri.
- Jis vienintelis meksikietis šokėjas, taip išgarsėjęs pasaulyje, todėl savo šalyje labai gerbiamas.
- O mes saviškius pagerbti delsiame.
- Aš irgi turiu planų atvežti į Lietuvą didelį projektą, bet kol kas apie tai plačiau nepasakosiu. Tęsiant kalbą apie vasaros darbus, dar viešėjau Argentinoje, Buenos Airėse, kur buvo švenčiamas „Teatro Colon“ 80-metis. Tai vienas gražiausių teatrų, kuriuose esu šokusi. Po kelių dienų – vėl Meksika, teatro „Palacio de Bellas Artes“ jubiliejus. Pailsėti pakanka savaitės. Kuo daugiau šoki, tuo daugiau norisi.
Gyvenimas yra nenuobodus
- Važinėjate po viso pasaulio iškilmingus renginius. Ten turbūt sukasi dideli pinigai, taigi ir jūs maudotės prabangoje, kaip Rusijos balerinos caro laikais?
- Kartais pagalvoju, kad būtų neblogai gyventi caro laikais. Kai baletas buvo labiau vertinamas ir materialiu požiūriu, ir paprasčiausia pagarba. Dabar gal tik operos dainininkai tebevertinami tokiu pačiu aukštu lygiu. Daug kur mes, baleto artistai, važiuojame vien „dėl garbės“, nors, neslėpsiu, kai kur ir dėl atlygio. Paradoksas: ten, kur šokti – didelė garbė, moka mažiau. Čia jau labai buitiškai pakalbėjau... Apskritai aš visada svajojau (manau, Isaacas patvirtintų tą patį) dalytis savo menu, aplankyti kuo daugiau teatrų, ypač senųjų, istorinių. Nepasakyčiau, kad eame apipilti pinigais, tai nebūtų tiesa. Atlygį mes gauname - už tai, kad dirbame extra. Mes nemiegame, mes skrendame į tolimą šalį, mes šokame ką tik atskridę, mes mokomės naują versiją, mes dirbame be poilsio dienų.
- Jūs siekiate tobulybės. Čia būtina prisiminti praėjusių metų „Žizel“ Vilniuje, jūsų šoktą su Mathias Heymannu. Kaip visų tų stebuklų pasiekiama?
- Be abejo, tai meistriškumas. Be galo ilgos darbo valandos. Griežtas darbo grafikas. Esi pasiekęs tam tikrą technikos lygį - lengviau „susišokti“ su to paties lygio šokėju. Tiesa, ne su visais. Vaidmenys, jų subtilybės, skirtingos versijos – tavo savastis. Tai jau septintas mano „Gulbių ežeras“, visiškai skirtingas nuo kitų versijų: rusiškos, olandiškos, švediškos, Balanchine‘o. Įsisavinta daugybė niuansų ir prireikus juos galima išsitraukti iš kišenės. Tai didelis turtas.
- Baletas – toli gražu ne vien meistriškumas. O pirminis įkvėpimas – kas? Muzika, literatūra, gyvenimo patirtis, pažinimo troškimas, meilė?
- Gyvenimas ir susideda iš viso to, ką išvardijot. Knygos, muzika, opera, meilė, kasdienybės dalykai, bendravimas ir taip toliau. Kiekviena diena kuo nors įkvepia. Arba kartais skaudina, nuvilia. Būna juodų dienų, ir būtent juodosios po to atsiskleidžia scenoje. Surasdama išeitį iš jų, randi įkvėpimą. Eini į muziejų, perskaitai naują knygą. Gyvenimas – mokymasis iš kiekvienos situacijos, kiekvieną dieną. Be abejo, didžioji mano įkvėpėja - šeima: sūnus, vyras. Man rodos, tas įkvėpimas niekada neišdils. Atsikeli rytą, pažvelgi į sūnų, matai, kaip jis keičiasi, ko nors mokosi – mane irgi moko. Gyvenimas niekada nenuobodus. Į daugelį šalių, jei tik leidžia aplinkybės, važiuojame visa šeima. Vasarą ir Italijoje, ir Japonijoje buvome kartu. Negaliu palikti sūnaus ilgiau nei dviem dienoms – širdis plyšta. Keliauti jam labai patinka, gyvybingas, šnekus vaikas – čiauška ir čiauška. Turime angeliuką.
Paisyti žmogiškųjų vertybių
- Per repeticijas jūs atidi, kantri, paklusni. Kurgi primadonos įgeidžiai?
- Biznyje! (Juokiasi.) Tada, kai kas nors nesiklosto. Kai aplink profesionalai, savo darbus ir pareigas tinkamai atliekantys žmonės, viskas puiku. O jei, tarkim, nesilaiko pažadų ar sutarčių... Aš mėgstu sakyti: darbas yra darbas, biznis yra biznis. Užklupus problemoms, moku kietai dėl savęs pakovoti, taikliai atsikirsti.
- Būna, kad nesilaiko kontraktų?
- Visko nutinka gyvenime. Kai kam gal atrodo: ai, balerina - mažytė, kukli, naivi. Bet sakiau, biznis yra biznis, aš jame gerai orientuojuosi.
- Vadinasi, niekas nėra nuskriaudęs. Biznyje.
- Yra nuskriaudęs, bet aš iš to pasimokiau. Atitinkamai padidėjo savigarba, tuo pačiu pagarba kitiems. Labai senas posakis: elkis su kitais taip, kaip norėtum, kad jie su tavimi elgtųsi. Iš tiesų to laikausi. Jei su manimi kas nors elgiasi „ne taip“, atkirtį gauna. O kad būčiau labai jau įgeidi, negaliu pasakyti. Kai nėra pagrindo, jokio reikalo, kam visa tai? Visi esame žmonės ir reikia visus gerbti, paisyti žmogiškųjų vertybių.
- Jūs turite literatūrinių gabumų. Ar atskleidžiate juos?
- Kažkada rašiau... Manau, dabar tie gabumai suteka į vaidmenis. Aišku, neužrašau jų popieriuje, bet kuriant vaidmenį nuolat vyksta dialogas su juo, ir tai mano sukurtas dialogas. Mano kalba – šokis, čia kiekvienas judesys turi reikšmę ir prasmę. Kiekvienas vaidmuo – tai nauja knyga. Mano sukurta.
Mokykloje rašiau dienoraštį, o šiuo metu nėra laiko net jį atsiversti. Gal pensijoj prisėsiu ir parašysiu kokį memuarą. Dabar su kiekviena diena - pirmyn. Su naujais iššūkiais - pirmyn.
*
Po „Gulbių ežero“ Vilniuje Jurgita, šiltai įvertinta publikos, susėdo su artimaisiais. Mama, dėdės ir tetos, sesuo su sužadėtiniu ir dukra. Dabar primabalerina jau namie, Amsterdame. Nyderlandų nacionalinis baletas rengia premjerą „Back to Bach“ (keturių choreografų darbai pagal J. S. Bacho muziką, Jurgita šoka dviejuose). Paskui - Kinija, programa „Roberto Bolle ir draugai“ Šanchajuje, taip pat „Žizel“ spektakliai su Isaacu įvairiuose miestuose, keli gala koncertai. Mes – laukiame Jurgitos Droninos gala koncerto Vilniuje. O prie šios Jurgitos ir Isaaco viešnagės įgyvendinimo prisidėjo baleto mecenatė Raminta Kuprevičienė.
Tekstinis blokas: 1
Jurgita Dronina gimė 1986 metais Saratove (Rusija). Baigė M. K. Čiurlionio menų gimnazijos Baleto skyrių. 2004-2005 metais stažavo Miuncheno baleto akademijoje. Nuo 2005 metų šoko Švedijos karališkajame balete. Nuo 2010 metų – Nyderlandų nacionalinio baleto solistė (primabalerina). Repertuare – klasikinių ir neoklasikinių baletų partijos, šiuolaikinio šokio darbai. Įvairių tarptautinių konkursų ir baleto apdovanojimų laureatė. Specialiai jai partijas šiuolaikiniuose baletuose yra sukūrę Mauro Bigonzetti, Christianas Spuckas, Krzysztofas Pastoras, Hansas van Manenas, Rudi van Dantzigas ir kt. Vyras Serguei Endinian – baleto šokėjas. Sūnus - Damian Ulysses.