Simfoniniame koncerte – čekų muzika ir du fortepijonai

Publikuota: 2018-04-30 Autorius: MB inf.
Simfoniniame koncerte – čekų muzika ir du fortepijonai

Gegužės 5 d. simfoninės muzikos vakarą Nacionalinėje filharmonijoje karaliaus čekų XIX–XX a. kompozitorių Bedřicho Smetanos, Bohuslavo Martinů ir Antoníno Dvořáko muzika bei muzikos instrumentų karalius – fortepijonas.

Scenoje klausytojai išvys net du fortepijonus, kuriais lietuvių pianistai Indrė Baikštytė ir Vokietijoje, Hanoveryje, gyvenantis Gintaras Januševičius paskambins B. Martinů Dvigubą koncertą. Lietuvos nacionaliniam simfoniniam orkestrui (LNSO) diriguos taivanietis Tung-Chieh Chuangas.

Dvigubo fortepijoninio koncerto idėja B. Martinů kilo 1942 m., kai kompozitorius dėstė kompoziciją vasaros muzikos kursuose Tanglvude. Čia jo sutiktas Pierre’o Luboschützo ir Genios Nemenoff fortepijoninis duetas paprašė sukurti Koncertą dviem fortepijonams ir orkestrui. Martinů iškart susidomėjo pasiūlymu, ši tembrų kombinacija nuo seno jį domino kaip ideali akustinio balanso ir polifoninio plėtojimo terpė. Jau anksčiau jam pavyko suderinti orkestrą ir du fortepijonus – pavyzdžiui, kompozicijose „Concerto grosso“ (1937) ir „Tre ricercari“ (1938). Tačiau čia fortepijonus kompozitorius traktavo tik kaip orkestro narius, o 1943 m. sausį–vasarį parašytame Koncerte jiems patikėtas solistų vaidmuo. Fortepijonų partijos pasižymi ritminiu ir harmoniniu kompleksiškumu, todėl abu pianistai gali pademonstruoti didžiausią meninį bei techninį meistriškumą.

LNSO savo ruožtu meistriškumą rodys atlikdamas uvertiūrą iš B. Smetanos operos „Parduota nuotaka“ bei A. Dvořáko priešpaskutinę, Aštuntąją simfoniją. Čekiška pasaulėžiūra alsuojanti B. Smetanos kūryba pelnė jam čekų nacionalinės muzikos įtvirtintojo vardą, o „Parduota nuotaka“ laikoma viena pirmųjų čekų nacionalinių operų. Jos uvertiūroje, neretai atliekamoje kaip savarankiška koncertinė pjesė (beje, šią uvertiūrą Smetana sukūrė dar gerokai iki pradėdamas rašyti pačią operą), apstu į originalų muzikinį audinį įpintų žaismingų čekų liaudies muzikos melodijų ir ritmų. Čekų liaudies muzikos intonacijų gausu ir A. Dvořáko Aštuntojoje simfonijoje. Tai yra antra iš garsiojo paskutinių Dvořáko simfonijų trejeto (greta simfonijų Nr. 7 ir 9). Šį kūrinį Dvořákas parašė stebėtinai greit – jam prireikė vos dviejų su puse mėnesio. Simfoniją apibendrina garsioji koda, džiaugsmingi varinių pučiamųjų (ypač trimitų) ir timpanų sąskambiai. „Gerbiami ponai, Čekijoje trimitai niekada nešaukia į karą – jie kviečia šokti!“ – taip per vieną repeticiją apie šią simfoniją pasakė legendinis maestro Rafaelas Kubelikas.

Pakilios čekų muzikos programą diriguos Tung-Chieh Chuangas, jį lietuvių klausytojai turėjo progos išvysti 2017 m. pavasarį. Beje, šio dirigento atėjimas į muzikos pasaulį gana originalus – Berlyne šiuo metu gyvenantis trisdešimtmetis maestro iš pradžių studijavo taikomąją statistiką ir tik vėliau ėmėsi dirigavimo, studijas baigė Filadelfijos Curtis muzikos institute ir Veimaro muzikos akademijoje. Posūkis muzikos link buvo lemtingas – 2013 m. jis pelnė II premiją G. Mahlerio konkurse, II premiją ir klausytojų prizą G. Solti konkurse, tapo Jaunųjų dirigentų konkurso Bukarešte laureatu, o 2015 m. nugalėjo prestižiniame N. Malko dirigentų konkurse Kopenhagoje.

LNSO, pianistų Indrės Baikštytės ir Gintaro Januševičiaus bei dirigento Tung-Chieh Chuango parengta čekų muzikos programa skambės gegužės 5 d., šeštadienį, 19 val. Filharmonijos Didžiojoje salėje.

Susiję nuotraukų galerijos

Susiję nariai

Indrė Baikštytė

Indrė Baikštytė

Pianistė, tarptautinių konkursų laureatė, Menų daktarė, Nacionalinės M. K. Čiurliono menų mokyklos Kamerinio ansamblio skyriaus vedėja, LMTA Koncertmeisterio bei Kamerinio ansamblio katedrų docentė, Styginių katedros koncertmeisterė

Gintaras Januševičius

Gintaras Januševičius

Pianistas

Komentarai