Muzikos pasaulio naujienos

2017 Nr. 3–4 (470–471), Benigna Marija Nekrošiūtė

MUZIKOS PASAULIO NAUJIENOS

-          ITALŲ TENORAS VITTORIO GRIGOLO, DAŽNAI VADINAMAS MAŽUOJU PAVAROČIU (IL PAVAROTTINO), VASARIO 19 D. ŠVENTĖ SAVO 40-METĮ. Būdamas 23-ejų jis tapo jauniausiu „La Scalos“ solistu, o šiais metais pasižymėjo Verterio (J. Massenet „Verteris“) ir Romeo (Ch. Gounoud „Romeo ir Džuljeta“) vaidmenimis Niujorko teatre „Metropolitan Opera“.

-          AKORDEONISTAS VIRTUOZAS RICHARDˊAS GALLIANO, APIBŪDINAMAS KAIP GARSIAUSIAS PRANCŪZŲ MUZIKANTAS PASAULYJE, ŠĮ SEZONĄ ŠVENČIA SAVO KARJEROS 30-METĮ IR TA PROGA IŠLEIDO ILGUS KŪRYBOS METUS VAINIKUOJANČIĄ KOMPAKTINĘ PLOKŠTELĘ „NEW JAZZ MUSETTE“. Galliano dirbo kartu su kompozitoriumi Claudeˊu Nougaro, dainininkais Juliette Gréco, Charlesˊiu Aznavouru, Chetu Bakeriu, legendiniu džiazo pianistu Micheliu Petrucciani, daugeliu kitų muzikantų. Jo virtuoziškumą ir meistriškumo pripažinimą tiek džiaze, tiek klasikinėje muzikoje liudija „Deutsche Grammophon“ išleistos Vivaldi, Mozarto, Nino Rotos, šiuolaikinių kompozitorių kūrinių plokštelės.

-          MEKSIKIEČIŲ TENORUI ROLANDO VILLAZONUI VASARIO 22 D. SUKAKO 45-ERI. PRANCŪZŲ RADIJO „FRANCE MUSIQUE“ SURENGTAME POKALBYJE DAINININKAS PASAKOJO APIE NAUJAUSIAS PATIRTIS. Dažniausiai dramatines, romantines partijas atliekantis solistas šį pavasarį debiutavo barokinėje C. Monteverdi operoje „Odisėjo sugrįžimas į gimtinę“, pastatytoje Paryžiaus Eliziejaus Laukų teatre.

Spektaklį pasižiūrėti ir rezultatą įvertinti galite čia:
https://www.youtube.com/watch?v=q2o8tNWRNS8

 

        KOVO 27 DIENĄ MSTISLAVUI ROSTROPOVIČIUI BŪTŲ SUKAKĘ 90 METŲ, BALANDŽIO 27 D. MINĖSIME DEŠIMTĄSIAS JO MIRTIES METINES. TA PROGA „DEUTSCHE GRAMMOPHON“ IŠLEIDO TRIJŲ CD KOMPLEKTĄ „SLAVA! THE ART OF ROSTROPOVICH“. Kompaktinėse plokštelėse –žymiausi violončelininko įrašai: legendinis Dvořáko Koncertas violončelei, diriguojamas Karajano, Chopino Sonata violončelei, įrašyta kartu su Martha Argerich, ir Brahmso Sonata violončelei Nr. 1, atliekama kartu su Rudolfu Serkinu. Rostropovičius buvo ne tik violončelininkas, dirigentas, pianistas, kompozitorius, bet ir, jo mokinio Davido Geringo žodžiais tariant, ištisa visata, žmogus, kuriam rūpėjo ne vien muzika, o ir visas pasaulis – žmoniškumo, emocijų, intelekto, bendravimo ir supratimo pasaulis.
 

  •        2016–2017 METŲ SEZONAS MADRIDO KARALIŠKAJAM OPEROS TEATRUI – JUBILIEJINIS. NUO 2016 IKI 2018 METŲ TEATRAS SIŪLO 200 METŲ SUKAKČIAI SKIRTĄ SPECIALŲ REPERTUARĄ. Teatro istorija prasidėjo 1817-aisiais, kai Ferdinandas VII įsakė pastatyti naują operos teatrą priešais Madrido karališkuosius rūmus. Kaip rašoma teatro svetainėje, solidus jubiliejus skatina suvokti save kaip aukščiausios klasės kultūros instituciją, išskirtinės svarbos renginiais siekiama pabrėžti Karališkosios operos istorinį vaidmenį, jos indėlį į kultūrą.
     

-          KOVO 5D., SULAUKĘS 78-ERIŲ, MIRĖ KURTAS MOLLIS, ŽYMUS VOKIEČIŲ BOSAS, ŽAVĖJĘS PASAULĮ MOZARTO, WAGNERIO IR STRAUSSO OPERŲ INTERPRETACIJOMIS.

 

 

MUZIKA IR POLITIKA

  •           ISPANŲ DIRIGENTAS IR SENOSIOS KLASIKINĖS MUZIKOS ŽINOVAS JORDI SAVALLIS KURUOJA PROJEKTĄ „ORPHEUS XXI“, KURIUO SIEKIAMA INTEGRUOTI PABĖGĖLIUS PROFESIONALIUS MUZIKANTUS, SUDARYTI SĄLYGAS JIEMS DALYTIS ŽINIOMIS IR PATIRTIMI. Jordi Savallis sako: „Supratau, kad negaliu džiaugtis privilegija groti gražiausiose pasaulio salėse ir nepastebėti rimtos krizės, kurią išgyvena mūsų visuomenė. „Orpheus XXI“ – tai muzika už gyvenimą ir orumą.“
     
  •           KOMPOZITORIUS IR DAINININKAS ROGERIS WATERSAS, BUVĘS GRUPĖS „PINK FLOYD“ NARYS, SVARSTO GALIMYBĘ ATLIKTI GARSŲJĮ KŪRINĮ „SIENA“ (THE WALL) PRIE JAV IR MEKSIKOS SIENOS. PASAK R. WATERSO, MUZIKANTAI TURI ABSOLIUČIĄ TEISĘ IR PAREIGĄ KALBĖTI. Nors „Siena“ 1979 m. rašyta ne kaip realių įvykių alegorija, kūrinys buvo nuolat įvairiai interpretuojamas. 1990 metų liepą Watersas savo kūrinį atliko Berlyne minint pirmąsias Berlyno sienos griūties metines. Dabar jis planuoja rengti panašų koncertą kaip protesto ženklą prieš Donaldo Trumpo ketinamą statyti sieną tarp Meksikos ir JAV. Viename interviu R. Watersas aiškino, kad „Siena“ ypač reikšminga šių dienų aktualijų kontekste, kai „Trumpas savo kalbose stato sienas ir kursto rasių bei religijų priešiškumą.“


          SIMBOLIŠKA, KAD EUROPOS SĄJUNGOS BAROKO ORKESTRAS, DAUGIAU NEI PRIEŠ TRIS DEŠIMTMEČIUS ĮSIKŪRĘS JUNGTINĖJE KARALYSTĖJE, ŠIAI PRADĖJUS IŠSTOJIMO IŠ BENDRIJOS PROCEDŪRĄ ĖMĖ IEŠKOTI NAUJŲ NAMŲ.
2018 metais orkestras savo biurą iš Vutono miestelio netoli Oksfordo perkels į Belgiją, Antverpeną, kad liktų Europos Sąjungos teritorijoje, kai 2019 metais Jungtinė Karalystė galutinai pasitrauks.}
„Kai praėjusiais metais vyko referendumas, buvo aišku, kad anksčiau ar vėliau teks kraustytis, – sakė orkestro generalinis direktorius Paulas Jamesas. – Muzikos pasaulyje dauguma menininkų yra laisvai samdomi darbuotojai, todėl jiems labai svarbu laisvas judėjimas.“
Dėl „Brexit“ padarinių meno pasauliui nerimauja ir kiti muzikantai, jie būgštauja, kad vizos ir biurokratiniai ribojimai užkirs kelią atlikėjams lankytis Europoje.


 

NAUJOS KONCERTŲ SALĖS

-          SAUSIO 11 D. HAMBURGE (VOKIETIJA) DURIS ATVĖRĖ ĮSPŪDINGA KONCERTŲ SALĖ „ELBPHILHARMONIE“, PRISTATOMA KAIP „TOTALUS MENO KŪRINYS, DERINANTIS NAUJOVIŠKĄ ARCHITEKTŪRĄ, ĮSPŪDINGĄ VIETĄ, PUIKIĄ AKUSTIKĄ IR YPATINGĄ KONCERTINĘ PROGRAMĄ“. Tai –architektų Pierreˊo de Meurono, Jacquesˊo Herzogo ir Ascano Mergenthalerio nuo 2003 metų vykdytas darbas. Salės akustiką tvarkė pripažintas japonų akustikos meistras Yasuhisa Toyota, atstovaujantis kompanijai „Nagata Acoustics“. „Elbphilharmonie“ taip pat įsigijo nepaprasto grožio bei ypatingo skambesio vargonus.

Atidarymo metu skambant Beethoveno „Odei džiaugsmui“ ant pastato sienų buvo rodomas šviesų šou.

https://www.youtube.com/watch?v=4HdBGw_viRs

Penkias valandas trukusiame atidarymo koncerte skambėjo Beethoveno, Brahmso, Messiaeno, Wagnerio kūriniai. Šį koncertą, įrašytą bendradarbiaujant su „Google“ Menų ir kultūros programa, galite pamatyti čia: https://www.youtube.com/watch?v=__4EmRRYbO8

 

 

-          KOVO 4 D. BERLYNE ATIDARYTA NAUJA ŽYMAUS PRANCŪZŲ KOMPOZITORIAUS, DIRIGENTO, RAŠYTOJO PIERREˊO BOULEZO VARDU PAVADINTA KONCERTŲ SALĖ, STEBINANTI SAVO TECHNINĖMIS GALIMYBĖMIS: joje įrengta sukamoji scena, nė viena iš 682 klausytojų vietų nėra nutolusi nuo dirigento daugiau kaip 14 metrų. Salės iniciatorius – pianistas ir dirigentas Danielis Barenboimas, ją projektavo garsus amerikiečių architektas Frankas Gehry, akustiką tvarkė japonų meistras Yasuhisa Toyota. Ši salė bus svarbi Barenboimo ir Saido akademijos (Barenboim-Said Akademie) vieta, skirta kūrybai ir edukacijai.

http://bit.ly/2n3Av0Q

Pagal užsienio spaudą parengė Benigna Marija NEKROŠIŪTĖ

 

Birštono vasaros menų akademija