Prasminga iniciatyva „Laukiantis bilietas“ tęsiama

2019 Nr. 3–4 (494–495), Kotryna Lukošiūtė

Iniciatyvos „Laukiantis bilietas“ sumanytojai kovo 11 d. jau ketvirtą kartą Klaipėdos regiono bendruomenę, taip pat ir verslo atstovus, kvietė į šventinį labdaros koncertą. Jaunųjų Vakarų Lietuvos talentų ir Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro simfoninio orkestro, diriguojamo Tomo Ambrozaičio, pasirodymas Klaipėdos koncertų salėje abejingų nepaliko – paaukota 3785 eurų suma naujiems laukiantiems bilietams.

Viešosios įstaigos „Klaipėdos šventės“ sumanymas kviesti geradarius dovanoti vaikams ir jaunuoliams bilietus į profesionaliosios kultūros renginius Klaipėdos koncertų salėje, Klaipėdos dramos teatre bei Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre sietinas su... kava. Ši Neapolyje sunkmečiu gimusi tradicija, kai kavos užsisakęs lankytojas sumoka už savo ir dar vieną puodelį, kuris lieka laukti nepažįstamojo, ilgainiui paplito visoje Italijoje ir kitose Vakarų Europos valstybėse. Dalijimasis malonia akimirka prie kavos puodelio, atrodytų, smulkmena, tačiau toks gestas neabejotinai priverčia pagalvoti apie šalia esantįjį, jis ugdo bendruomeniškumo jausmą. Tokį pat nuostabų dalijimosi – šįkart kultūra – džiaugsmą buvo kviečiami patirti Klaipėdos regiono bendruomenės atstovai. Iš jų paaukotų lėšų bus parengta apie 800 bilietų, kurie jaunųjų muzikos, teatro, šokio mylėtojų lauks Klaipėdos kultūros įstaigų kasose.

„Mes manome, kad laukiantys bilietai turi būti skirti ne tik sunkiau gyvenančioms šeimoms, juolab nesiekiame kuo greičiau jų išdalinti mokyklų klasėms. Priešingai, lauktume, kad jaunasis žiūrovas pats ar tėvų, senelių lydimas gal pirmąkart gyvenime išsirinktų rimtosios kultūros renginį ir oriai atsiimtų bilietą kasoje. Norime pažadinti kultūros alkį, saviugdos poreikį, kad užaugęs šis vaikas taptų inteligentišku, išprususiu piliečiu“, – sakė VšĮ „Klaipėdos šventės“ direktorius Romandas Žiubrys.

Klaipėdos koncertų salės direktorė Danutė Žičkuvienė džiaugėsi, kad iniciatyva užaugino būrį ištikimų kokybiškos muzikos gerbėjų, kurie drąsiai teiraujasi geradario nupirkto bilieto. „Pastebėjome, kad laukiančiais bilietais noriai naudojasi ne tik Stasio Šimkaus konservatorijos studentai, muzikos ir meno mokyklų moksleiviai, bet ir jaunuoliai, kurie nėra susiję su profesionalia muzika. Mūsų siekiamybė – ugdyti aktyvią jaunų klausytojų kartą, jų muzikinį skonį sudarant galimybę lankytis aukšto meninio lygio atlikėjų koncertuose.“

Pirmajame 2016 metais Nepriklausomybės dienos proga surengtame „Laukiančio bilieto“ koncerte klaipėdiečiai klausėsi Vilniaus mokytojų namų choro „Bel Canto“ ir klaipėdiečių kolektyvo „Cantare“, jiems talkino Klaipėdos kamerinis orkestras, vadovaujamas Mindaugo Bačkaus. Po metų labdaros koncertui buvo parengtas režisieriaus Audriaus Stonio ir dirigento Ričardo Šumilos projektas „Muzika kaip kinas“, jame dalyvavo ir Klaipėdos jaunimo simfoninis orkestras, diriguojamas Tomo Ambrozaičio.

2018 metais į Klaipėdos dramos teatro sceną lipo talentingi jaunieji pianistai, gimę Vakarų Lietuvoje ar mokęsi muzikos jos mokyklose – Pijus Pirogovas, Lina Žutautaitė, Skaistė Kašėtaitė, Milda Daunoraitė, griežė Lioniaus Treikausko vadovaujamas kvintetas „Intermezzo“ su solistu Bruno Bieri.

Na, o šiemet, ketvirtame labdaros koncerte, kūrinius fortepijonui su orkestru skambino Klaipėdos Juozo Karoso muzikos mokyklos penktokė Gabrielė Beata Štaraitė (mokyt. Virginija Dubinskienė), Šilutės meno mokyklos 8 klasės mokinė Saulė Norvaišaitė (mokyt. Liudmila Kašėtienė), Lietuvos muzikos ir teatro akademijos pirmakursis Jonas Šopa (prof. Jurgio Karnavičiaus klasė) ir trečio kurso studentė Gabija Maknavičiūtė (prof. Zbignevo Ibelhaupto klasė). Pasirodė ir tarptautinėse scenose koncertuojantis šilutiškis Kasparas Mikužis, šiuo metu besimokantis Londone. Jauniesiems atlikėjams talkino Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro simfoninis orkestras, vadovaujamas ir diriguojamas Tomo Ambrozaičio. Koncertą vedė muzikologas Viktoras Gerulaitis.

Jauniausia solistė Gabrielė Beata Štaraitė koncerto pradžiai pasirinkusi J. Haydno Koncerto klavyrui su orkestru Nr. 11 pirmąją dalį, publiką sužavėjo skaidriu garsu ir nuoširdumu. Gabrielė – tarptautinių ir šalies konkursų „Olimpo musicale“, „Baltijos gintarėliai“, Nacionalinio Balio Dvariono pianistų ir stygininkų konkurso, P. Čaikovskio jaunųjų pianistų ir fortepijoninių ansamblių konkurso laureatė, o Tarptautiniame konkurse „Musica Pianoforte“ buvo įvertinta Grand Prix. Mergaitė prisipažino, kad pirmąkart skambindama su orkestru labai jaudinosi, tačiau buvo smagu.

Nacionalinių ir tarptautinių konkursų laureatė keturiolikmetė šilutiškė Saulė Norvaišaitė, ateityje ketinanti siekti profesionalios atlikėjos karjeros, skambino B. Dvariono Koncerto fortepijonui ir orkestrui Nr. 2 trečiąją dalį. Merginai tai buvo jau trečiasis pasirodymas su orkestru, todėl „berniokiško šėlsmo“, anot renginio vedėjo muzikologo Viktoro Gerulaičio, kupiną koncerto trečiąją dalį pagrojo labai įtaigiai, temperamentingai ir jaunatviškai žaviai.

Buvęs Klaipėdos Stasio Šimkaus konservatorijos auklėtinis, dabar Lietuvos muzikos ir teatro akademijos pirmakursis Jonas Šopa publiką pavergė emocingu R. Schumanno Koncerto fortepijonui ir orkestrui pirmosios dalies atlikimu ir sulaukė audringų ovacijų. Vaikinas – kylanti fortepijono žvaigždė, yra pelnęs laureato vardą ir įvairių apdovanojimų daugiau nei dešimtyje konkursų Lietuvoje, Latvijoje, Baltarusijoje, Austrijoje, Prancūzijoje. Jis laimėjo pirmą vietą tarptautiniame atlikėjų konkurse „Kaunas sonorum 2017“, laureato diplomą XX nacionaliniame Balio Dvariono konkurse, 2018 metų sausį Vokietijos mieste Einbeke vykusios pianistų akademijos ir koncertų serijos „Feuerwerk Einbeck“ stipendiją.

Klaipėdietę Gabiją Maknavičiūtę meilė muzikai anksti išviliojo į M. K. Čiurlionio menų mokyklą, tačiau į gimtąjį miestą ji grįžta jau kaip tarptautinio festivalio „Impresijos“ (Klaipėda, 2014, 2017) iniciatorė ir meno vadovė. Trečiakursę Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentę sėkmė lydėjo daugiau nei dvidešimtyje tarptautinių ir šalyje organizuojamų konkursų. Mergina entuziastingai sutiko prisidėti prie „Laukiančio bilieto“ iniciatyvos, koncerte atliko, kaip sakė pati, visiškai jos asmenybę atskleidžiantį kūrinį – pirmojo F. Chopino Koncerto fortepijonui ir orkestrui pirmąją dalį.

Klausytojai turėjo retą galimybę išgirsti Šilutėje gimusį ir muzikuoti jos meno mokykloje pradėjusį septyniolikmetį Kasparą Mikužį. Šiuo metu Londone Purcello muzikos mokykloje, Justo Dvariono klasėje, besimokančio vaikino muzikinė biografija įspūdinga. Vos devynerių buvo pakviestas dalyvauti fondo „SOS Talents“ atrankoje ir ją sėkmingai įveikė, 2011–2018 m. grojo šio fondo organizuojamuose kalėdiniuose koncertuose Eliziejaus laukuose Paryžiuje. 2015 m. koncertas buvo transliuojamas per „Mezzo TV“, 2016 ir 2018 metais koncerto įrašas skambėjo per „Radio Classique“. Kasparas keturis kartus grojo Jungtinių Tautų būstinėje Ženevoje, dukart koncertavo prestižinėje „Concertgebouw“ salėje Amsterdame, 2018-aisiais skambino „Fazioli“ koncertų salėje Sacile, Italijoje, taip pat Wigmoro ir kitose prestižinėse Londono salėse. Pianistas – 20 reikšmingų tarptautinių konkursų laureatas. 2018 metais pirmą Kasparo kompaktinę plokštelę „Free Soul“ išleido kompanija „KNS Classical“.

Šventinio vakaro pabaigoje K. Mikužis jaudinamai paskambino L. van Bethoveno Koncerto fortepijonui ir orkestrui Nr. 3 pirmąją dalį. Klausytojams neliko abejonių, kad atšiaurus pamario kraštas išugdė nepaprastą talentą.