Auksu spindi pirmasis Nomedos Kazlauskaitės-Kazlaus albumas

2009 Nr. 3–4 (374–375), Liucija Armonaitė

Operos solistė Nomeda Kazlauskaitė-Kazlaus Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje pristatė savo pirmąjį solinį albumą „The Art of Dramatic Soprano” („Dramatinio soprano menas”). Kompaktinę plokštelę parengė Lietuvos menininkai, įrašė vokiečių įrašų studija „Teldex Studio Berlin”.
 

Išpuoselėto skonio klausytojams
Taigi nuo šiol, kai Lietuvos operos žvaigždė N. Kazlaus sėkmingai gastroliuos garsiausiuose pasaulio operos teatruose, dainuos prestižiniuose festivaliuose ar dalyvaus tarptautiniuose projektuose, jos talento gerbėjai jau turi galimybę klausytis išskirtinio balso dainininkės ir Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro, diriguojamo Modesto Pitrėno, įrašytų kūrinių. Tai – trylika gražiausių ir populiariausių arijų dramatiniam sopranui iš Giuseppe Verdi „Makbeto”, „Kaukių baliaus”, „Don Carlo”, Amilcare Ponchielli „Džokondos”, Giacomo Puccini „Manon Lesko”, Richardo Wagnerio „Valkirijos”, „Parsifalio”, „Tristano ir Izoldos”, Richardo Strausso „Ariadnės iš Naxos”, Balio Dvariono „Dalios”, Piotro Čaikovskio „Pikų damos”, Gian Carlo Menotti „Konsulo”, Georges Bizet „Carmen”.

O tie, kurie apsilankė plokštelės pristatymo vakare, ilgai nepamirš įsimintinos atmosferos, kai tarp renginio dalyvių pasakojimų dainavo žavioji vakaro šeimininkė, atlikdama populiarias arijas ir lietuvių autorių dainas. Kaip pamirši tą netikėtai žavią akimirką, kai, pasigirdus G. Bizet „Carmen” muzikai, iš savo vietos staiga pakilo M. Pitrėnas ir, priėjęs prie fortepijono, rankos prisilietimu paprašė pianistą Liną Dužinską... užleisti vietą prie instrumento. Tą vakarą buvo jūra, tiesiog vandenynas (!) gražiausių gėlių, kurias įteikti net dviem eilėmis išsirikiavo Nomedos bičiuliai, jos balso pakerėti klausytojai. O ta akimirka, kai pagaliau atsiglėbesčiavusi su visais gėlių atnešusiais, solistė kiek sutrikusi skėstelėjo rankomis: „Ką man daryti?.. Aš dar dainuosiu. Dar turime, ką parodyti”. Vėl sugriaudėjo aplodismentai, pasigirdo muzika ir įstabus sopranas. Vėl ėmė „pyškinti” fotografai, operatoriai įjungė kameras...
 

Margaspalvė publika
„Dar niekad Nacionalinėje filharmonijoje nebuvo tiek fotografų ir tiek filmuojančiųjų, kaip šį vakarą,” – dairėsi po fojė Lietuvos muzikos ir teatro akademijos prorektorius, profesorius dr. Juozas Antanavičius. Tą vakarą spaudos, televizijų žurnalistai savo darbą pradėjo dar Filharmonijos prieigose – uoliai fotografavo ir filmavo vos ne kiekvieną skubėjusį į renginį. O publika kaip niekad buvo ypatinga ir marga. Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatai, Muzikos ir teatro akademijos profesūra, Seimo nariai ir net viena kandidačių į Lietuvos Respublikos Prezidento postą. Čia pat – žinomi verslininkai, garsūs mados kūrėjai, pagarsėję vakarėlių „liūtai” ir įvairiuose televizijos realybės šou bei konkursuose suspindusios „žvaigždės”. Buvo akivaizdu, kad kai kas iš pastarųjų apskritai pirmą kartą lankosi Filharmonijoje. Taigi, ačiū Nomedai, – jos plokštelės pristatymas tapo ypatingu dalyku ne tik jai pačiai, jos talento ir operos gerbėjams, bet ir visiems kitiems, tą vakarą gal net ne kartą patyrusiems atradimo džiaugsmą.  
 

13 arijų per 8 dienas
Muzikologė, kompaktinės plokštelės teksto autorė Laimutė Ligeikaitė pristatė žmones, kurie daugiausiai prisidėjo rengiant pirmąjį solinį N. Kazlaus albumą. Prie staliuko šalia solistės ir dirigento prisėdo Filharmonijos direktorė Rūta Prusevičienė, plokštelės viršelio autorius fotografas ir dailininkas Rimantas Dichavičius; tik pianistas Linas Dužinskas įsitaisė prie fortepijono, laukdamas muzikinių pokalbio intarpų.

R. Prusevičienė pasakojo, kad Filharmonija, kaip projekto partnerė, daug prisidėjo prie plokštelės rengimo. Įrašai padaryti su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru, jie vyko Didžiojoje Filharmonijos salėje praėjusiais metais (po 4 dienas birželį ir spalio mėnesį). „Nomeda 100 proc. žinojo, kas šioje plokštelėje turi būti, kaip skambėti, – kalbėjo R. Prusevičienė. – Ji dvejus metus ruošėsi šios kompaktinės plokštelės įrašams. Viską kruopščiausiai išstudijavo, ištyrinėjo, viską siekė kuo geriau atlikti. Ir jai pavyko! Kompaktinis diskas – tobulas! Aukščiausios prabos! Todėl labai džiaugiuosi, kad ši plokštelė, plačiai pasklisdama po pasaulį, kartu pristatys ir Lietuvos nacionalinės filharmonijos kolektyvą.”

Prakalbus apie įrašą, N. Kazlaus neslėpė susižavėjim dirbo su nuostabiu orkestru, buvo sudarytos geriausios sąlygos dirbti. „Man plokštelės įrašas – tai labai ilgas, įdomus procesas ir labai didelis džiaugsmas, – sakė solistė. – Tačiau buvo ir labai didelis krūvis balsui ir muzikantams. Juk per 8 dienas įrašėme net 13 arijų! O naktimis susirašinėdavome su dirigentu, aptardami kitos dienos kūrinių interpretacijas.”

Pasak M. Pitrėno, šis darbas buvo ypatingas įvairiomis prasmėmis, visiems projekto dalyviams.  Pavyzdžiui, įrašai buvo daromi iki ir po Filharmonijos Didžiosios salės renovacijos. Tai reiškia, kad šiek tiek pakito salės akustika: tai visiems sudarė rūpesčių ir papildomo darbo garso režisieriui. Tačiau visi netikėti dalykai buvo kuo puikiausiai išspręsti. „Juk Nomeda 200 proc. žinojo, kas, kaip, kodėl turi būti atlikta. Solistė ne tik buvo išstudijavusi kiekvieną savo žodį, bet ir žinojo, kaip turi skambėti orkestras. Ji absoliučiai viską nuo A iki Ž buvo suplanavusi, – neslėpė susižavėjimo M. Pitrėnas. – Tad neatsitiktinai jau pirmoji plokštelė tapo auksinė – aukso spalva spinduliuoja viršelis”...

„Ėjau kaip per rifus. Gal dešimt plokštelės dizaino variantų pateikiau”, – prisiminė

 R. Dichavičius, dėkodamas likimui už galimybę dalyvauti kuriant N. Kazlaus plokštelę.
 

R. Wagnerio pakerėta
Dirigentas negailėjo N. Kazlaus komplimentų ir dėl to, kad solistė pirmojoje savo plokštelėje pristato labai platų muzikos spektrą.  

Į plokštelę sudėtos gražiausios arijos nuo italų klasiko G. Verdi (1813–1901) iki lietuvių klasiko B. Dvariono (1904–1972), net XXI a. kompozitoriaus G. C. Menotti. Vakaro vedėjos paklausta, kokiais kriterijais solistė vadovavosi įrašydama būtent šiuos kūrinius, N. Kazlaus kalbėjo, kad rinko tai, kas jai brangiausia. Tarp tų kūrinių yra ir lietuviška B. Dvariono opera „Dalia”, ir labai daug R. Wagnerio muzikos. „Wagneris – tarsi geras vynas. Kuo daugiau dainuoju, groju, tuo labiau įsimyliu šį kompozitorių, – kalbėjo N. Kazlaus. – Wagnerio muzika reikalauja ypatingo pasirengimo, specialiai „užauginto” balso. Man pasisekė, kad įstojus į Muzikos akademiją likimas suvedė su Wagnerio gerbėja dainininke ir pedagoge Vlada Mikštaite”.

Pasak solistės, R. Wagnerio „Tristanas ir Izolda” – stebuklinga muzika, o jo „Valkirija”, kurią pastatė Eimuntas Nekrošius Nacionaliniame operos ir baleto teatre Vilniuje, – nuostabus, neeilinis spektaklis. Vardydama kitus mėgiamus autorius, N. Kazlaus priminė ir unikalią dainininkų balso savybę, kai jis skirtingai skamba atliekant R. Wagnerio, G. Verdi, rusų klasiką ar lietuvių autorių kūrinius. Beje, balso skambėjimui turi reikšmės ir kompozitoriaus kūrybos, stiliaus ypatumai. 


Montserrat Caballé draugijoje
„Daugelis dalykų tiesiog „išeina į orą”. Todėl didelis turtas, kai šis tas lieka nors vaizdo įrašuose,” – džiaugėsi N. Kazlaus, vakaro svečiams pateikdama malonią staigmeną – parodydama vaizdo įrašų ištraukas.

 Juose įamžintas N. Kazlaus kūrybinis bendradarbiavimas ir bičiulystė su pasaulinio lygio operos primadona Montserrat Caballé. Kartu su garsiąja M. Caballé lietuvė dalyvavo Maskvos Kremliaus „Gostinyj dvor” inauguracijoje 2000 metais, kai primadona pristatė programą „Pasaulio žvaigždės – vaikams”. Parodytas įrašas iš ARTE televizijos laidos „Montserrat Caballé pristato rytdienos žvaigždes”, ištraukos iš solisčių duetų Camile Saint-Saens operos „Henrikas VIII” (Barselonoje, Ispanija ir Maskvoje, Rusija ), kiti unikalūs solistės pasirodymų pasaulio scenose kadrai.

„Didelis įvykis visam operos pasauliui, kad Montserrat Caballé po 12 metų pertraukos vėl grįžo dainuoti į operos sceną, – pasakė N. Kazlaus. – Kai dainuoju su Caballé, mėgaujuosi kiekviena minute, kiekviena sekunde. Bendraudama su Caballé supratau, kad kelias, kuriuo einu, teisingas.”

Tuo neleidžia abejoti ir audringos ovacijos po spektaklių ir koncertų, puikūs kritikų vertinimai, ištikimų gerbėjų meilė ir gėlės.

 

 

Traviata
Prenumeruokite „Muzikos barus“!