Patefonas kaip muzikos mokymo priemonė

1931 Nr. 1, M. Rimtautas

Gal daugumai mūsų muzikos mokytojų, kurie neskaito kitų šalių muzikos spaudos, patefonas kaip mokymo priemonė bus dar naujiena. Lietuvoje be universiteto ir žemės ūkio akademijos, rodos, niekur kitur šis instrumentas mokyklose nevartojamas. Tuo tarpu kitose Europos šalyse ši priemonė jau labai plačiai naudojama, jau yra apsčiai šiam reikalui pritaikytos pedagoginės literatūros, net specialių periodinių leidinių. Plokštelių gamyba, prisitaikydama mokyklos reikalavimams, yra davusi nemažai vertingų šiam reikalui pritaikytų dalykų.

Iš tikrųjų, patefonas tiek galima visokeriopai pritaikyti mokykloje ir toki nebrangi, palyginti, mokymo priemonė, kad tik pačių muzikos mokytojų atsilikimu nuo gyvenimo ir mokyklų vadovybių konservatyvumu bei prietaringu patefono niekinimu galima išaiškinti nevi¬suotiną šios priemonės naudojimą mokyklose.

Net ir ten, kur mokyklos gerai aprūpintos muzikos instrumentais, kur mokiniai turi galimumų pasiklausyt įvairios geros muzikos, patefonas visada pasiliks mokyklai ir studijų reikalams nepavaduojama priemonė daugely atvejų. Tai todėl, kad patefonu galima pasirinktą veikalą ir jo dalis kada nori ir kiek tik nori kartų kartoti, o šita ypatybė visokiam analizui ir studijavimui ypač svarbi. Taip pat ir supažindint su įvairių laikų, ypač senovės, muzika (per muzikos istorijos pamokas) nėra kitos patogesnės ir prieinamesnės priemonės, kaip patefonas. Ir dabartinis jo vis didėjantis įsigalėjimas mokykloje rodo, kad dėl šios mokymo priemonės visuotino jsigyvenimo mokykloje ateity netenka abejot.

Labai reikia ir Lietuvoje šioj srity pradėti kas veikti. Būtų gerai, kad Švietimo Ministerija šiuo dalyku susiinteresuotų. Muzikos mokytojai turėtų dėti pastangų, kur tik galima, jau dabar patefoną mokyklose įvesti.

Vykdant šį darbą, reikia ir šiek tiek atsargumo. Kad darbas pasisektų, reikia gerų instrumentų ir plokštelių, pritaikytų patalpoms, mokinių klausai ir jų muzikaliniam išsilavinimui.

Kai dabar vėl turim muzikos laikraštį, reikia tikėtis, kad jis mokytojams šiam reikale pagelbės, duodamas straipsnių apie šitokio darbo metodus, nurodydamas literatūros ir tinkamų plokštelių. Šiuo tarpu galintiems naudotis vokiečių kalba nurodysiu šiuos mėnesinius leidinius: 1) „Kultur und Schallplatte“. Verlag: Carl Limdstrom A. G., Kultur - Abteilung, Berlin SO 36 Schlesische Str. 26; 2) Zeitschrift fūr Schulmusik. Georg Kallmeyer Verlag. VVolfenbūttel arba Berlin W 57 Būlowrstr. 10. Šis antrasis laikraštis duoda pirmąjį leidinėlį priedu.