„Didžiojo muzikų parado“ fanfaros skambėjo jauniems

2013 Nr. 11–12, Gabija Mikšytė

Šių metų „Didžiojo muzikų parado“ fanfaros nuskambėjo spalio 23 dieną – gerokai anksčiau, nei įprasta. Dažniausiai muzikų šventė vykdavo lapkričio ar gruodžio mėnesį – tarsi iškilminga naujametinio švenčių maratono įžanga. Septynioliktasis „Muzikų paradas“ vėl kvietė į LRT Didžiąją studiją. Vykdama į koncertą-maratoną labiausiai džiaugiausi, kad unikalusis renginys vis dar gyvuoja, tęsdamas jau rudenine savastimi tapusią gražią Lietuvos muzikų šventės tradiciją.
 Gerai dar pamenu tas dienas, kai prie Lietuvos nacionalinės filharmonijos prieigų rikiuodavosi autobusai, atvykusieji iš Lietuvos miestų ir miestelių smalsiai klausydavosi dešimties valandų trunkančio koncerto (šis muzikos maratonas įtrauktas į Lietuvos rekordų knygą kaip ilgiausias koncertas). Kompaktinės plokštelės, leidiniai, žurnalo „Muzikos barai“ kolekcijos papildydavo renginio muzikinę panoramą ir pratęsdavo muzikos skambėjimą bei pažintį su geriausiais Lietuvos atlikėjais jų veiklą įamžinančiomis formomis.
 Šiais metais, kaip ir pernai, nebebuvo nei autobusų, nei parodų.
 Tačiau muzika skambėjo.
 Antrą kartą Lietuvos muzikų šventė surengta LRT Didžiojoje studijoje. Ir turiu prisipažinti – man tai labai patinka. Kita erdvė, kita trukmė, tačiau ir kiti pranašumai. Tradiciška, kad į šį renginį susirenka perspektyviausi, talentingiausi ir iškiliausi muzikai iš visos Lietuvos.
 „LRT kultūros“ kanalu transliuojama nemažai gerų koncertų iš įvairių Lietuvos salių. Tačiau „Didžiojo muzikų parado“ tiesioginis maratonas iš studijos praturtėjo vizualumu, kurį renginiui suteikė scenografija, apšvietimas, kamerų judėjimo galimybės. Išlaikytas atlikėjų programos pobūdis: per 5–10 minučių parodyti, kuo išsiskiri iš kolegų.
  Televizijų programų tinklelyje reginys neįprastas. Jame nėra jau kiek įkyraus geriausiųjų rinkimų, balsavimų, komentavimų ir beprasmio mirgėjimo ekrane. Tačiau su geriausiais susipažįstame – LRT studijoje pagerbiami „Auksinio disko“ laureatai. Tai vienintelis Lietuvoje muzikams skiriamas apdovanojimas, kurį „Didžiojo muzikų parado“ rengėja Lietuvos muzikų sąjunga ir UAB „BOD Group“ įsteigė dar 2000-aisiais. Išskirtinumo renginiui suteikia ir visų atlikėjų sutartinai į televizijos studiją perkeltas akademinės scenos etiketo suvokimas. Pirmiausia – apranga.
 Ypatingo patrauklumo „Muzikų paradui“ suteikia koncertą paįvairinantys filmuoti siužetai, kuriuose naudojama televizijos archyvuose sukaupta medžiaga ir šiandienos kadrai, spontaniški pokalbiai studijoje su renginiui dėmesį parodžiusiais muzikais, politikais, ilgamečiais renginio bičiuliais klausytojais. Šiemet šventės dalyvius pasveikino Lietuvos Respublikos kultūros ministras Šarūnas Birutis, Birštono savivaldybės merė Nijolė Dirginčienė, Vytauto Didžiojo universiteto rektorius Zigmas Lydeka, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos rektorius Zbignevas Ibelhauptas. Spalvingai kompaktinių plokštelių gamybos procesą videosiužete pristatė „Bod Group“ atstovas Ričardas Sartatavičius. Kartų sugyvenimo idėją iliustravo įvairių kartų LMS narių mintys.
 Šių metų „Didžiojo muzikų parado“ šaukiniai skelbė išskirtinį dėmesį jauniesiems. Staigmenos mus pasitiko nuo pirmųjų minučių: kaunietė Justė Jankauskaitė ir klaipėdietis Romandas Žiubrys debiutavo renginyje savotiškai įprasmindami ir „Parado“ atlikėjų geografiją – Klaipėda, Kaunas, Vilnius.
 „Didįjį muzikų paradą 2013“ pradėjo šių metų „Auksinio disko“ laureatas skrabalininkas Regimantas Šilinskas, į šventę atvykęs su instrumentine grupe (Algis Kilis, Domas Grumbinas, Arnoldas Jankūnas ir Edmundas Federavičius). Juliaus Fučíko „Gladiatorių maršas“, Sonny Rollinso „St. Thomas“, Alessandro Parisotti „Moto morales“ leido žavėtis unikaliu lietuvių liaudies instrumentu, o dar labiau – temperamentingu skrabalų virtuozu Regimantu Šilinsku. Atrodo, Regimantas skrabalais gali atlikti viską! Nuo džiazo iki... operos! Puiki pirmojo pasirodymo pabaiga – efektingai sugrota parafrazė Georgesʼo Bizet operos „Karmen“ uvertiūros temomis.
 Šventę tęsė antrasis „Auksinio disko 2013“ laureatas Arkadijus Gotesmanas (mušamieji), jis pasirodė su LMTA bigbendu, vadovaujamu Dmitrijaus Golovanovo. Arkadijus atliko Pete Rugolo (aranž. Stano Kentono) „Artisty in Percussion“. Antrą pjesę, Dono Elliso „French Connection“, su bigbendu atliko saksofonininkas Liudas Mockūnas.
 Nepaprastą jaunatvišką nuotaiką sukūrė pačios jauniausios renginio dalyvės – Vilniaus chorinio dainavimo mokyklos „Liepaitės“ merginos (vadovė Jolita Vaitkevičienė). Joms talkino pianistė Eglė Kasteckaitė ir saksofonininkas Kęstutis Kuncė. „Liepaičių“ atliekama Gedimino Kalino aranžuota lietuvių liaudies daina „Lek gervė“ galėtų tapti reprezentaciniu Lietuvos įvaizdžio kūriniu. Davido AzUrzos „Habanerą“ choras atliko dainavimą prasmingai paįvairindamas judesiais. Šaunuolės merginos!
 Georgo Friedricho Händelio fragmentus iš operos „Julijus Cezaris Egipte“ atliko dar labai jaunas kolektyvas – Vytauto Didžiojo universiteto kamerinis orkestras, vadovaujamas Roberto Bliškevičiaus, solistai Jonas Sakalauskas, Nora Petročenko, Viktoras Gerasimovas ir Diana Tiškovaitė. Komplimentų visi atlikėjai verti ir už ryžtą nerti į baroko muzikos gelmes, ir už meninę kokybę.
 2010 metais Styginių katedros vedėjo Roberto Bliškevičiaus ir aktyviausių studentų iniciatyva Vytauto Didžiojo universiteto Muzikos akademijoje buvo įkurtas kamerinis orkestras. Pradėjęs savo karjerą kaip studentų kolektyvas, orkestras ilgainiui išaugo ir šiandien yra vienintelis profesionalus kamerinis orkestras Kauno mieste. Jau pirmieji koncertai parodė, kad idėja pasiteisino – orkestrą publika iškart pastebėjo ir pamėgo. VDU kamerinis orkestras jau turi partnerių ir už Lietuvos ribų. Bendradarbiaujama su projektų vykdytojais iš Vokietijos, Norvegijos, Kipro, Italijos. 2012 m. orkestras dalyvavo „Euro-Mediterranean Youth Music Expo 2012“ Kipre, šių metų liepą debiutavo prestižiniame Šlezvigo-Holšteino (Vokietija) festivalyje.
 Stilingai su orkestru pasirodė jaunieji baroko muzikos entuziastai dainininkai. Atlikdami Kornelijos ir Sesto duetą „Son nata a lagrimar“ iš I veiksmo solistai Nora Petročenko (sopranas) ir Viktoras Gerasimovas (sopraninas) publiką pakerėjo unikalia balsų darna ir muzikalumu. Ptolomeo ariją „L’empio, sleale, indegno“ iš I veiksmo įtikinamai padainavo baritonas Jonas Sakalauskas, Kleopatros ariją „Da tempeste il legno infranto“ iš III veiksmo – Diana Tiškovaitė.
 G. F. Händelio opera „Julijus Cezaris Egipte“ šią vasarą skambėjo Kražiuose, nekantru laukti jos premjeros ir Vilniuje. Tai, ką girdėjome, leidžia tikėtis įspūdingo pastatymo.
 Spalvingą programą pasirinko trečiasis „Auksinio disko 2013“ laureatas kamerinės muzikos ansamblis „Musica humana“, vadovaujamas Algirdo Vizgirdos. 1974 m. susikūręs kolektyvas vienas pirmųjų iš Lietuvos muzikantų įsiliejo į autentiškos senosios muzikos interpretacijos atgimimo judėjimą Europoje, atkakliai ieškojo savo kūrybinio veido ir stiliaus. Stiprų impulsą muzikantams suteikė meno vadovo Algirdo Vizgirdos studijos Maskvos ir Paryžiaus konservatorijose. 2006 m. prof. A. Vizgirdos veikla įvertinta Lietuvos nacionaline kultūros ir meno premija. Per daugiau nei tris dešimtmečius trunkančią sėkmingą karjerą „Musica humana“ parengė daugelį monumentalių projektų, dedikuotų didiesiems Vokietijos, Prancūzijos, Italijos ir Anglijos baroko kompozitoriams.
 Šį kartą įvairių epochų kompozitorių Johanno Sebastiano Bacho, Wolfgango Amadejaus Mozarto, Mikalojaus Konstantino Čiurlionio, Jeano-Philippeʼo Rameau, Ennio Morricone ir Antonio Vivaldi muziką su „Musica humana“ atliko solistės Simona Liamo (sopranas) ir Renata Dubinskaitė (mecosopranas) bei obojaus virtuozas Robertas Beinaris.
 Efektingą baroko pasažą pateikė Kauno valstybinio muzikinio teatro artistai – jie atliko fragmentą iš kompozicijos „Galantiškasis Kazanovos barokas“. Andrea Falconieri, Henry Purcello, Georgo Friedricho Händelio, Francesco Landini ir Claudio Monteverdi kūriniai, pasak kompozicijos idėjos autoriaus prof. Vladimiro Prudnikovo, iliustravo Kazanovos klajones po Angliją, Prancūziją, Vokietiją ir Italiją. Prašmatniais barokiniais kostiumais ir pudruotais perukais pasidabinę dainavo solistai Kristina Siurbytė, Tadas Girininkas, Živilė Lamauskienė, Jonas Lamauskas, Rūta Zaikauskaitė, Raminta Vaicekauskaitė ir Raimondas Baranauskas, jiems pritarė Kauno valstybinio muzikinio teatro simfoninio orkestro instrumentinė grupė, dirigavo Jonas Janulevičius.
 Lietuvos muzikų sąjunga ypatingą dėmesį skiria tam, kad įvairių kartų menininkai, susibūrę draugėn, užmegztų ir plėtotų konstruktyvų dialogą. Tarp neseniai sąjungos bendruomenę papildžiusių muzikų yra ir duetas „Together“ – smuikininkė Agnė Doveikaitė-Rubinė ir kontrabosininkas Danielis Rubinas. Nestandartinis duetas nepaprastai žaviai, jautriai ir emocionaliai atliko Julesʼio Massenet Meditaciją iš operos „Thaïs“.
 „Auksinio disko“ teikimo ceremonijoje dalyvavo Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos bei „Auksinio disko 2003“ laureatas prof. Vytautas Juozapaitis, „Auksinio disko 2007“ laureatas, LMTA senato pirmininkas prof. habil. dr. Leonidas Melnikas, Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos bei „Auksinio disko 2008“ laureatas prof. Vladimiras Prudnikovas, „BOD Group“ atstovas Ričardas Sartatavičius, portalo „Delfi“ vyriausioji redaktorė Monika Garbačiauskaitė-Budrienė ir LMS prezidentė Audronė Žigaitytė-Nekrošienė.
Didžiausia intriga – varžybos dėl Publikos simpatijų prizo. Visi su džiaugsmu sutiko žinią, kurią paskelbė rinkimus organizavusio portalo „Delfi“ vyriausioji redaktorė Monika Garbačiauskaitė-Budrienė: laimėjo VDU kamerinis orkestras, vadovaujamas Roberto Bliškevičiaus!
Lietuvos muzikos ir teatro akademijos simfoninis orkestras, vadovaujamas maestro Martyno Staškaus, šios akademijos mišrusis choras (vadovai Dainius Puišys, Jurijus Kalcas, Gintautas Venislovas) kartu su solistais Judita Butkyte ir Mindaugu Rojumi iš Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro, klaipėdiete Olga Žorova, vilniete Aiste Pilibavičiūte, Kauno valstybinio muzikinio teatro solistu, penktojo tarptautinio Beatričės Grincevičiūtės kamerinio dainavimo Grand Prix laureatu Mindaugu Zimkumi bei Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro soliste Sandra Janušaite, dalyvaujant Lietuvos kultūros ir meno premijos laureatui Vytautui Juozapaičiui, parengė Giusepe Verdi 200-osioms gimimo metinėms skirtą programą, kuri šių metų šventei suteikė ypatingo iškilumo.
 LMTA simfoninis orkestras atliko operos „Luiza Miler“ uvertiūrą, kuri tapo puikia šių metų „Auksinio disko“ laureatės Sandros Janušaitės pasirodymo įžanga. Nuostabus dainininkės balsas ir nuoširdi interpretacija ypač jaudino žinant, kad Lietuvoje ji jau tik viešnia. Leonoros arija „Pace, pace o mio Dio“ iš IV operos „Likimo galia“ veiksmo ir priešmirtinė Dezdemonos malda iš operos „Otelas“ leido žavėtis ir muzika, ir atlikimu, lydimu puikiai parinktais vaizdais studijos ekrane.
 Rodrigo mirties sceną iš operos „Don Karlas“ dainavęs Vytautas Juozapaitis taip pat jaudino ne tik meistrišku atlikimu – tenka apgailestauti, kad jo nebegirdime didžiojoje operos scenoje...
 Lietuvių profesinės operos talismano „Traviatos“ fragmentai skambėjo atliekami Kauno ir Klaipėdos muzikinių teatrų solistų. Alfredo ariją iš II v. dainavo V tarptautinio Beatričės Grincevičiūtės kamerinio dainavimo konkurso laureatas Mindaugas Zimkus. Ypač spalvingai suskambėjo lietuviškai atliktas Violetos (Judita Butkytė) ir Žermono (Mindaugas Rojus) duetas. Puikūs balsai, muzikaliai perteikta scenos dramaturgija. Klausantis šių dainininkų dar kartą kilo abejonių, ar verta apsiriboti vien originalo kalbomis atliekamomis operomis, neleidžiant publikai pajausti libreto dramaturgijos prasmių.
 Iš Klaipėdos sulaukėme ir dar nežinomos solistės Olgos Žorovos. Ji drauge su choru raiškiai padainavo Oskaro kupletus iš III operos „Kaukių balius“ veiksmo. Amelijos ariją iš šios operos atliko taip pat dar nepažįstama LMTA studentė Aistė Pilibavičiūtė. Ir Olga, ir Aistė leidžia dar kartą įsitikinti, kad puikių dainininkų Lietuvoje nepritrūksime – kad tik būtų jiems visiems kur dainuoti!
 LMTA mišrusis choras puikiai padainavo fragmentus iš operų „Lombardiečiai“ ir „Makbetas“. Atliekant operos „Falstafas“ finalą sužėrėjo jauniausieji LMTA studijuojantys dainininkai.
 Vergų choras iš operos „Nabukas“ ir nepakeičiamoji „Užstalės daina“ iš „Traviatos“ gražiai užbaigė XVII Lietuvos muzikų šventę.
 Taip ir norisi šūktelti: tik nesustokite, džiuginkite ir ruoškitės naujam mūsų šalies atlikėjų „Paradui“ – kad visus pažintume ir atpažintume!

Lietuvos muzikų sąjunga dėkoja

LRT:
generaliniam direktoriui Audriui Siaurusevičiui
prodiuseriui Audriui Giržadui
transliacijos režisierei Gražvydai Šukytei
montažo režisieriui Algiui Bigeliui
vadybininkei Nemirai Poškienei
UAB „BOD Group“:
direktoriui Vladui Sakalauskui
rinkodaros ir pardavimų direktoriui Ričardui Sartatavičiui
Portalui “Delfi.lt” ir jo vyriausiajai redaktorei Monikai Garbačiauskaitei-Budrienei
Lietuvos Respublikos kultūros ministerijai
Sauliaus Karoso labdaros ir paramos fondui ir jo direktorei Birutei Karosienei 
Birštono savivaldybei
Vytauto Didžiojo universitetui
Kauno valstybiniam muzikiniam teatrui
Lietuvos muzikos ir teatro akademijai
Lietuvos nacionalinei filharmonijai
Prof. Vladimirui Prudnikovui
Floristei Inesai Borkovskai
Muzikos meno ir mokslo žurnalui „Muzikos barai“

XVII Lietuvos muzikų šventę „Didysis muzikų paradas 2013“
organizavo LIETUVOS MUZIKŲ SĄJUNGA

Šventės meno vadovė  Audronė Žigaitytė
Šventę rengė  Justė Tankevičiūtė,
Arvydas Nekrošius
Justė Jankauskaitė
Romandas Žiubrys
Nuotraukos iš Lietuvos muzikų sąjungos fotoarchyvo
Nuotraukų autoriai Michailas Raškovskis
Algirdas Rakauskas
Dmitrijus Matvejevas
Filmuotus siužetus parengė 
Audronė Žigaitytė
Giedrius Kaupas
Algis Bigelis
Gražvyda Šukytė

Traviata
Davido Geringo meistriškumo kursai