Čeko meilė Lietuvai stebina ir žavi

2013 Nr. 1–2 (420–421), Laurynas Butkauskas

Simboliška, kad laikrodžio rodyklei skaičiuojat paskutines 2012-ųjų valandas, Vilniuje ir vėl skambėjo „Paskutinės pagonių apeigos". Legendinė oratorija įprasmino jubiliejinius Broniaus Kutavičiaus metus - vienas iš įtakingiausių lietuvių kompozitorių pernai minėjo 80-ąjį jubiliejų. Simboliška ir tai, kad Bažnytinio paveldo muziejuje į pagonišką ritualą klausytojus įtraukė Romualdo Gražinio vadovaujami „Aidijos" ir M. K. Čiurlionio menų mokyklos chorai. Nors B. Kutavičiaus jubiliejui skirtų renginių praėjusiais metais netrūko, būtent R. Gražinis su „Aidija" dalyvavo bene unikaliausiame kompozitoriaus autoriniame vakare: lapkričio pradžioje Čekijoje, Hradec Kralovės mieste, per vieną vakarą nuskambėjo net trys B. Kutavičiaus oratorijos - „Magiškas sanskrito ratas", „Iš jotvingių akmens" bei jau minėtos „Paskutinės pagonių apeigos". Du pastaruosius kūrinius „Aidija" atliko kartu su Hradec Kralovės vaikų choru „Jitro", atskleisti pagoniško ritualo spalvas kolektyvams padėjo solistė Laura Zigmantaitė, vargonininkė Renata Marcinkutė-Lesieur ir vietos orkestro valtornininkai.

Autorinis kompozitoriaus vakaras buvo įtrauktas į Muzikos forumo Hradec Kralovėje programą. Tai - nuo 2005 m. miesto filharmonijos organizuojamas festivalis, kuriame pristatoma XX a. antroje pusėje ir XXI a. sukurta įvairių pasaulio kraštų muzika.

„Aidijos" choras į festivalį vyko sulaukęs kvietimo iš labai įdomios asmenybės - čekų muzikologo ir muzikos vadybininko Witezslavo Mikešo, kuris yra didelis lietuvių kultūros ir ypač B. Kutavičiaus muzikos gerbėjas.

„Kai su manimi susisiekė, nustebau, kaip gerai užsienietis moka mūsų kalbą, - prisiminė R. Gražinis. - Po entuziastingo muzikologo konsultacijų su B. Kutavičiumi jau buvo nuspręsta, kad Čekijoje reikės pristatyti kompozitoriaus oratorijas. Jo braižas ryškus ir simfoniniuose, ir kameriniuose kūriniuose, bet ryšys su lietuvišku pradu geriausiai atsiskleidžia būtent oratorijose."

Koncertas vyko Šv. Ambraziejaus husitų bažnyčioje, kadangi, kaip jau neretai nutinka, priimti pagoniško turinio kūrinio vietos katalikų bažnyčia nesutiko. B. Kutavičiaus muzikos klausėsi ne tik bilietus įsigijusi publika - renginį tiesiogiai transliavo Čekijos radijo trečioji programa „Vltava". Prie radijo imtuvo vakarą leido ir pats kompozitorius - vykti į festivalį B. Kutavičius negalėjo, nes būtent tuo metu dirbo prie naujo užsakymo. Kompozitoriui Hradec Kralovėje atstovavo kartu su choru atvykusi jo žmona Dalia.

„Magišką sanskrito ratą" užsienyje atlikome pirmą kartą. Kūrinys gana sudėtingas, nes choristams tenka daug groti įvairiais instrumentais - ožragiais, skudučiais, birbynėmis ir netgi senoviniais linų karštuvais, iš kurių padaryti instrumentus sugalvojo pats kompozitorius, - pasakojo „Aidijos" vadovas. - Nors buvo šiek tiek nerimo, viskas pavyko. Apie tai galima spręsti tiek iš pačių choristų, tiek iš publikos reakcijos. Apskritai dar nėra buvę taip, kad užsieniečiai atmestų Kutavičiaus kūrybą. Taip, jiems suprantama tikrai ne viskas, tačiau ritualinis teatrinis išsidėstymas bei muzikos pobūdis visuomet palieka įspūdį."

Kiek plačiau apie koncertą, ryšius su Lietuva ir neblėstančią meilę B. Kutavičiaus kūrybai „Muzikos barai" pasikalbėjo su vienu iš renginio organizatorių, šiuo metu Brno filharmonijoje besidarbuojančiu ir laisvai lietuviškai bendraujančiu muzikologu Viteszlavu Mikešu.

 

 

Prenumeruokite „Muzikos barus“!