Miuziklas „Rent“: ar tai – jaunojo Vilniaus atspindys?

2016 Nr. 9–10 (464–465), Paulina Nalivaikaitė

1896 m. Turino „Teatro Regio“ žiūrovai pirmą kartą išvydo Giacomo Puccini „Bohemą“ – veristinę operą, kurios realų gyvenimą siekiantis atspindėti siužetas pasakojo apie Paryžiaus menininkų meilę, kūrybą, skurdą ir mirtį. Po šimto metų, 1996-aisiais, Niujorko teatre „Off-Broadway“ įvyko miuziklo „Rent“ (Nuoma) premjera, publika pamatė kūrinį, pagrįstą „Bohemos“ fabula, tačiau šalia meilės, kūrybos ir skurdo temų čia atsirado narkotikų, AIDS ir seksualinių mažumų problemos. O dar po dvidešimties metų, 2016 m. rugsėjo pradžioje, Jaunimo miuziklo teatras (JMT) pristatė „Rent“ Lietuvos žiūrovams, išreklamuodamas miuziklą kaip vieną populiariausių šio žanro kūrinių pasaulyje, įvertintą prestižine Pulitzerio premija ir kitais apdovanojimais už libretą, muziką etc., be to, tebeaktualų savo gvildenamomis temomis.  

„Nereikia manyti, jog „Rent“ kalba Lietuvai neaktualia tema <...> „Rent“ aplinka – tai ir daugiakultūrio, įvairialypio, meniško bei kūrybingo Vilniaus kasdienybė“, skelbiama viename portale publikuotame pranešime spaudai. Taip, Vilnius tam tikra prasme multikultūriškas (reikšmingo dydžio tautinės mažumos, keletas skirtingų konfesijų), tačiau minėtame miuzikle skirtingų tautybių sandūra nėra išryškinama. Meniškas ir kūrybiškas – galbūt, tačiau taip apibūdinti galima kone kiekvienos valstybės sostinę ar net didmiestį, kuriuose įsikūrusios svarbiausios kultūros įstaigos, menų akademijos, yra didžiausios profesinės veiklos ir įsidarbinimo galimybės. Vis dėlto miuzikle ryškiausiai eskaluojamos „bohemiško“ (palaido?) gyvenimo būdo, narkotikų, ŽIV, šiek tiek – seksualinių mažumų temos. Smarkiai abejotina, kiek tai aktualu mūsų šalies jaunimui – vargu ar visa mūsiškė jaunuomenė gyvena taip palaidai ir ar dauguma susiduria su minėtomis problemomis, nebent omenyje turėtume Kirtimų taborą.    

Miuzikle veikia skirtingo charakterio personažai, kiekvienas su savo problemomis ir savo istorija, lyg ir tinkančia įdomiai dramaturginei plėtotei, tačiau pasirodė, kad statytojams nelabai pavyko paveikiai išryškinti dramą. Net atmetus pastatymo niuansus, kūrinyje sunkoka įžvelgti aiškią dramaturginę ašį: ar tai Mimi ir Rodžerio meilė, ar socialinės problemos, ar dar kas nors kita? Jei tai meilė, kodėl miuziklas pavadintas „Nuoma“ – finansiniai sunkumai iš esmės figūruoja tik kūrinio pradžioje. Meilės linija plėtojama nenuosekliai, ypač lyginant lėtesnio vyksmo pirmąją dalį su antrąja, kurioje per keliolika minučių probėgšmais nupasakojami metų trukmės įvykiai ir dėl to nelengva susigaudyti siužeto peripetijose. Kelia nuostabą faktas, kad „Rent“ apdovanotas Pulitzerio ir kitomis reikšmingomis premijomis.

Kalbant apie muzikinę spektaklio pusę, vėlgi sunkoka rasti argumentų, pateisinančių miuziklo pasaulinį populiarumą. Nors muzikiniai numeriai skamba visai maloniai, jie savitumu nepasižymi, po kurio laiko nieko ryškesnio atmintyje neiškyla. Be to, nereikia pamiršti, kad Lietuvoje miuziklo žanras iš esmės neturi atlikimo tradicijų. „Rent“ yra roko miuziklas, norint tinkamai dainuoti šį žanrą reikia specifinių gebėjimų. Vilniečių pastatyme išsiskyrė nemažai tokios muzikos atlikimo patirties turintis Jeronimas Milius – tiek stipriu, tačiau suvaldytu vokalu, tiek ekspresyvia, įtaigia menine išraiška. Labiausiai atlikimo kokybė kentėjo ansambliuose – trūko balsų darnos, raiškesnės artikuliacijos.

Pabaigoje norėčiau pateikti dar vieną citatą iš pranešimo spaudai: „Vilnius nuo seno garsėjo savo etnokonfesiniu margumu ir neoficialiai buvo tituluojamas bene tolerantiškiausiu Europos miestu. <...> Įdomu, jog nūdienoje dažnai kalbama, kad Lietuva sparčiai orientuojasi į Vakarus, modernėja, tampa atviresnė įvairioms pažiūroms.“ Pirmiausia suabejočiau antrojo teiginio pagrįstumu, nes Europoje vargu ar garsėjame kaip tolerantiška tauta, turint omenyje požiūrį į migrantus ir ypač – į seksualines mažumas. O ir prisimenant miuzikle keliamas problemas, nežinia, kiek vertėtų toleruoti, pavyzdžiui, narkomaniją. Todėl esminis klausimas žiūrovui: koks jo santykis su miuziklo problematika, kuri skambiai įvardinta kaip atspindinti didmiesčio jaunimo aktualijas?


 

 

Beethovenui 250
Traviata