Ugnimi besiveržiantis talentas

2016 Nr. 9–10 (464–465), Rasa Aukštuolytė

Ugnė Liepa Žuklytė – jaunąja virtuoze tituluojama keturiolikmetė smuikininkė, kurios talentu žavisi ne tik Lietuvos, bet ir užsienio muzikai. Ugnė Liepa yra gausybės tarptautinių ir šalies konkursų, Karalienės Mortos premijos laureatė. 2012 metais smuikininkę pradėjo globoti Mstislavo Rostropovičiaus labdaros ir paramos fondas „Pagalba Lietuvos vaikams“.
Smuiko skambesio grožį Ugnė Liepa sakosi atradusi balete. „Vaikystėje teta mane vesdavo į baletą, o ten solo partijas dažniausiai grieždavo smuikas. Man labai patiko šis švelnus instrumentas, todėl nusprendžiau juo groti. Klausydamasi geriausių smuiko meistrų įrašų, žiūrėdama vaizdo įrašus manydavau, kad iškart imsiu groti labai gerai, koncertuosiu su garsiausiais orkestrais. Iš pradžių atrodė, kad smuiku groti visai paprasta, tik vėliau supratau, kaip tai sunku“, – pasakoja Ugnė Liepa Žuklytė. Jaunoji smuikininkė prisipažįsta daug dirbanti, ypač kai tenka ruoštis koncertams ar konkursams. „Net vienam kūriniui parengti reikia daug laiko, kantrybės, darbo. Reikia turėti gerą klausą, kad galėtum pats dirbti namuose. Mokykloje mokytojas pasako, kas skamba nešvariai, tačiau namuose turi pats tai girdėti“, – teigia smuikininkė.
2008 metais Ugnė Liepa įstojo į Nacionalinę M. K. Čiurlionio menų mokyklą, mokėsi Vaivos Vaškevičiūtės smuiko klasėje. „Mokytojai esu labai dėkinga už gerą pradžią, teisingą rankų poziciją. Be jos nebūčiau išmokusi taip gerai groti“, – įsitikinusi jaunoji atlikėja. Šiuo metu Ugnės Liepos talentą puoselėja prof. Rusnė Mataitytė. Smuikininkė sako, kad ši mokytoja ją paskatino drąsiau jaustis scenoje, daugiau dėmesio skirti ne vien technikai, bet ir pačiai muzikos visumai. „Anksčiau scenoje būdavau susikausčiusi, jausdavau didelę baimę. Galvodavau, kaip švariai sugroti natą ar atlikti tam tikrą štrichą, bet dabar jaučiuosi drąsiau – susitelkiu ne tik ties technika, kuri jau išmokta, daugiau dėmesio skiriu muzikai.“
Vos aštuonerių metų Ugnė Liepa tapo Nacionalinio B. Dvariono konkurso laureate, buvo apdovanota specialiu prizu už muzikinę perspektyvą, laimėjo I vietą Respublikiniame J. Urbos konkurse. Gerą pradžią lydėjo tolesni pasiekimai. Jaunoji smuikininkė sėkmingai pasirodė Tarptautiniame muzikos festivalyje-konkurse „Reneissance“, Tarptautiniame konkurse „Gradus ad Parnassum“, Tarptautiniame Viktoro Radovičiaus jaunųjų stygininkų konkurse ir kt.
Ugnė Liepa kaip solistė jau yra griežusi su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu, Šv. Kristoforo kameriniu, Lietuvos kameriniu, Kauno miesto simfoniniu bei Klaipėdos kameriniu orkestrais diriguojant Juozui Domarkui, Donatui Katkui, Modestui Pitrėnui, Dainiui Pavilioniui, Martynui Staškui. „Matau, kokia ji reikli sau repeticijos metu, taip pat ir būdama scenoje, už nugaros jausdama simfoninio orkestro alsavimą, – sako prof. J. Domarkas. – Mergaitė turi smuikininkui būtinas savybes – sparčiai tobulėjančią smuikavimo techniką, puikią klausą, muzikinį jautrumą, muzikinės frazės prasmės pojūtį ir, kas ypač svarbu, stengiasi giliai suprasti atliekamą kūrinį ir tą supratimą čia pat parodyti.“
Paklausta, kokios muzikos klausosi, Ugnė Liepa atsako – klasikinės. Jos mėgstamiausi atlikėjai – smuikininkai Anne-Sophie Mutter, Itzhakas Perlmanas, Joshua Bellis, Hilary Hahn ir kiti. Jaunoji solistė prisipažįsta norinti tapti išskirtine muzikante, tokia, kurią išgirdus iškart būtų galima atpažinti. Ji sako pastebinti, kad dauguma žmonių klasikinę muziką laiko nuobodžia, senamadiška, tačiau tikisi ateityje ją padaryti priimtinesnę. Dar pirmoje klasėje svajojusi įkurti privačią ligoninę, kurioje ne tik viskas būtų nemokama, bet ir pacientai būtų gydomi smuiko garsais.
Ugnė Liepa dalyvavo meistriškumo kursuose bei peržiūrose pas prof. P. Munteanu, prof. B. Garlitskį, baroko smuiko prof. D. Rossi ir kt. Visi labai gerai įvertino smuikininkės grojimą ir išreiškė viltį dirbti su ja ateityje.
Smuikininkės mama Rūta pripažįsta, kad muzikuojančių vaikų tėvai gyvena intensyvų gyvenimą. Ji teigia nežinanti receptų, kaip teisingiausiai auginti talentingą vaiką, tačiau kartu su vyru nuolat mokosi suprasti sėkmės paslaptis, nes nė vienas jų nėra muzikas. „Pastebėjome, kad būtinos trys sąlygos – vaiko talentas, geras pedagogas ir tėvų rūpestis. Svarbu, kad pedagogas būtų patyręs, mėgtų darbą su vaikais, talentingam mokiniui skirtų papildomo laiko. Muzikos pamokos vyksta ne tik darbo dienomis, bet ir savaitgaliais, per atostogas ar netgi šventes, ypač prieš koncertus ar konkursus“, – pasakoja Ugnės Liepos mama.
Anot jos, tėvams derėtų žinoti, kad talentingam vaikui jie privalės skirti daug laiko, finansų, psichologiškai jį palaikyti. „Labai svarbu lankytis koncertuose, ypač į Lietuvą atvykus garsesniems muzikams. Kartu su vaikais reikia analizuoti girdėtą grojimą, aptarti, kas patiko, galbūt įkvėpė, – mano Ugnės Liepos mama.
„Mūsų giminėje gausu menininkų – skulptorių, tapytojų, dizainerių, poetų, dirigentų, – tęsia p. Rūta, – manau, kad tai vienaip ar kitaip susigėrė į Ugnės kraują. Ji ne tik talentinga smuikininkė, labai gražiai dainuoja (turi unikalaus tembro balsą), bet ir puikiai piešia, savo piešiniais jau atkreipė specialistų dėmesį. Ji taip pat labai greitai plaukia krūtine ir net yra juokavusi, kad baseine norėtų palenktyniauti su Rūta Meilutyte.“
Smuikininkės mama – gydytoja, todėl ragina nepamiršti intensyviai muzikuojančių vaikų sveikatos. Jiems būtina reguliariai tikrintis sveikatą, tėvai turėtų kreipti dėmesį į jų laikyseną, užtikrinti reikiamą darbo ir poilsio režimą, sveiką mitybą. n

Beethovenui 250
Traviata