Solistės Jomantės Šležaitės sėkmė Pietų Afrikoje

2016 Nr. 7–8 (462–463), Rasa Aukštuolytė

Birželio 25 – liepos 2 dienomis Pietų Afrikos Respublikos mieste Keiptaune vyko operos solistų bendruomenei itin reikšmingas renginys – 35-asis tarptautinis Hanso Gaboro Belvederio dainininkų konkursas. Jubiliejinis konkursas paliko ryškų pėdsaką soprano Jomantės Šležaitės karjeroje: patekusi į finalą kartu su Pietų Afrikos, Pietų Korėjos, Italijos, Vokietijos, Šveicarijos, Amerikos ir Rusijos atstovais, ji atsidūrė šeštoje pozicijoje ir gavo puikų prizą – pasiūlymą dirbti Barselonos didžiajame licėjaus teatre.

Pirmasis Belvederio dainininkų konkursas buvo surengtas Vienoje 1982 m. ir per keletą dešimtmečių tapo vienu prestižiškiausių pasaulyje. Iš pradžių jame varžėsi tik operos solistai, 1988-aisiais buvo pakviesti operetės dainininkai, 2000 m. – ir akompaniatoriai.

31 metus Tarptautinis Hanso Gaboro Belvederio dainininkų konkursas vykdavo Austrijos sotinėje, o nuo 2013 m. rengiamas vis kitose vietose: 2013 ir 2015 m. vyko Amsterdame, 2014-aisiais – Diuseldorfe, šiemet pirmą kartą peržengė Europos ribas ir nukeliavo į Pietų Afrikos Respubliką.

Apie konkursą J. Šležaitė sužinojo iš savo kolegų Erfurto teatre, kur šiuo metu dirba. Čia ji perėjo ir konkurso atranką. „Tačiau iki paskutinės minutės nebuvo aišku, ar vyksiu į konkursą“, – pasakojo solistė. – Kad galėčiau patekti į Pietų Afriką, reikėjo vizos, ją gavau tik kelionės išvakarėse, jau sėdėdama ant sukrauto lagamino ir laukdama, kaip viskas išsispręs. Kitas svarbus dalykas buvo finansavimas. Kadangi kelionė labai brangi, daug kur kreipiausi prašydama paramos. Sekėsi gana sunkiai ir jau buvau benuleidžianti rankas, bet gavau laišką iš LNOBT paramos fondo „Orfėjaus lyra“, kuriame buvo patvirtinta, kad fondas skiria lėšų mano kelionei. Ši pagalba man buvo labai svarbi, nes tik dėl jos aš išvažiavau ir grįžau su laimėjimu.“

Pasak J. Šležaitės, atranka į konkursą vyko pusę metų net 60-yje šalių. Pretendentų būta tūkstančio, į konkursą pateko 120, iš jų į Keiptauną atvyko 100. Kiekvienas dalyvis turėjo nusiųsti po penkias arijas, pats galėjo rinktis, ką dainuos. Pusfinalyje ir finale atliekamus kūrinius parinko konkurso komisija. Pusfinalyje liko lygiai pusė – 50 dainininkų, finalą pasiekė 16 geriausių, o laimėtojais buvo paskelbti trys – bosas-baritonas Nicholas Brownlee (JAV, I vieta), sopranas Noluvuyiso Mpofu (Pietų Afrika, II vieta), mecosopranas Raehann Bryce-Davis (JAV, III vieta).

Konkurso komisiją sudarė garsiausių teatrų – Tel Avivo operos, Gautengo operos (Pietų Afrika), Keiptauno operos, „La Scalos“, Erfurto teatro, „Metropolitano“ operos, Hjustono didžiosios operos ir kt. – atstovai. Anot J. Šležaitės, galutiniai konkurso rezultatai sulaukė diskusijų, tačiau dainininkė įsitikinusi, jog beveik po kiekvieno konkurso jų būna, nes laimėtojai išrenkami subjektyviu komisijos sprendimu. Solistė mano, kad, kaip ir daugelyje konkursų, taip ir šiame buvo galima pastebėti ir tam tikrų politinių atspalvių.

Tarp šių metų konkurso finalininkų J. Šležaitė buvo vienintelė, atstovavusi tokiai mažai valstybei. Solistės nuomone, dalyvavimas konkurse jai buvo puiki praktika, didelė garbė ir džiaugsmas. Ją sužavėjo Keiptauno filharmonijos orkestras, su kuriuo finale pasirodė visi 16 išrinktųjų. J. Šležaitė sako, kad jautė didžiulį malonumą dainuodama diriguojant Kamaliui Khanui: „Jis taip valdė orkestrą, ėjo kartu su dainininku, kad galėjai būti atsipalaidavęs ir tiesiog daryti tai, ką moki.“

J. Šležaitė sako konkurse užmezgusi gausybę įdomių ir vertingų pažinčių. „Manimi iš karto susidomėjo agentas iš Portugalijos, kuriam jau siunčiami mano įrašai, CV ir visa kita. Taip pat užmezgiau pažintį su agentu iš Amerikos. Taigi manau, kad šis konkursas suteiks daug galimybių judėti į priekį“, – pasakoja solistė. Dainininkė save vadina muzikine sportininke, nes siekia dalyvauti kuo daugiau įvairių konkursų, šiuo metu yra užsibrėžusi patekti į dar dvejas pasaulinio lygio dainininkų varžytuves.

J. Šležaitė nėra vienintelė lietuvių dainininkė, išbandžiusi sėkmę Tarptautiniame Hanso Gaboro Belvederio dainininkų konkurse. 2006 m. Vienoje operetės kategorijoje II vietą laimėjo sopranas Aušrinė Stundytė, 2008-aisiais II vietą pelnė ir 5 specialiuosius prizus susižėrė tuometinis Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro solistas, KU Menų fakulteto bakalauras bosas-baritonas Igoris Bakanas. Konkurse taip pat yra dalyvavusios Viktorija Miškūnaitė, Eglė Šidlauskaitė ir Raminta Vaicekauskaitė.

J. Šležaitė 2013 m. baigė Vytauto Didžiojo universiteto Muzikos akademiją, 2015 m. Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje įgijo magistro laipsnį. 2011–2012 m. solistė pagal Erasmus mainų programą stažavosi Štutgarto muzikos ir teatro akademijoje (Vokietija). Tarptautiniame balso konkurse Suomijoje ji laimėjo Grand prix (2009), tarptautiniame romansų atlikėjų konkurse Lietuvoje – II vietą (2013), VIII Klaudios Taev jaunųjų operos dainininkų konkurse Estijoje pelnė I vietą ir žiūrovų simpatijų prizą, 2014 m. dalyvavo Karalienės Elizabetės konkurse Belgijoje bei kituose tarptautiniuose konkursuose, kur taip pat pelnė prizines vietas.

2009 metais J. Šležaitė debiutavo spektaklyje „Stotys“ (rež. Lois Taylor), Kauno valstybiniame muzikiniame teatre sukūrė Duniašos vaidmenį spektaklyje „Caro sužadėtinė“. Dirbo su geriausiais Lietuvos dirigentais, koncertavo Lenkijoje, Estijoje, Latvijoje, Vokietijoje, Čekijoje, Italijoje, Suomijoje.

 

Beethovenui 250
Traviata