Ryškūs festivalio „Cantate Domino“ potėpiai

2017 Nr. 1–2 (468–469), Laura Svirskaitė

Lietuvoje turime nedaug chorinės muzikos lyderių, kurių veikla būtų ryškiai matoma ir girdima. Vienas iš jų – Rolandas Daugėla, kuris su puikia komanda rengia penkis tarptautinius choro muzikos festivalius ir konkursus, vadovauja trims chorams, dėsto choro dirigavimą universitete bei muzikos gimnazijoje, diriguoja Lietuvos dainų šventėse, dalyvauja tarptautinėse vertinimo komisijose, pristato lietuvių chorinę muziką įvairiuose Europos universitetuose ir visaip kitaip puoselėja Lietuvos chorinį meną.

Kauno adventinę atmosferą jau dvidešimt ketvirtus metus muzikos garsais užpildo būtent šio žmogaus vadovaujamas Tarptautinis chorų sakralinės, adventinės ir kalėdinės muzikos festivalis „Cantate Domino“, kuris 2016 metais vyko gruodžio 14–18 dienomis. Chorinės muzikos mylėtojams skirtuose šventiniuose festivalio koncertuose dalyvavo ne tik Lietuvos chorai, bet ir svečiai iš Jungtinių Amerikos Valstijų.

Gruodžio 17 dieną vykusiame chorų konkurse varžėsi dešimt kolektyvų. Džiugu, kad festivalyje išlaikoma koncertinių ir konkursinių renginių pusiausvyra, chorai skatinami tobulėti, dalintis muzikine patirtimi. Kaip ir žadėjo festivalio meno vadovas R. Daugėla, konkurse dalyvavo aukšto lygio kolektyvai. Šiais metais klausytojai galėjo išgirsti ne tik žymius Lietuvos chorus, tokius kaip „Ąžuoliukas“, kuris dėl užimtumo net 15 metų nėra dalyvavęs konkursuose, bet ir Čekijos, Suomijos, Baltarusijos ir Latvijos atstovus.

Praėjusiais metais konkurse pasirodė vienas Lietuvos choras, o šį kartą dalyvavo net trys Vilniaus mokytojų namų choro „Ąžuoliukas“ grupės, energinga choro „Druskininkai“ kamerinė grupė, jaunatviškas VDU „Rasos“ gimnazijos jaunimo choras „Gaja“, subtilus merginų ansamblis „In Campo Aperto“. Savo muzikinius gebėjimus rodė Čekijos vaikų choras „Tralala“, Suomijos kamerinis choras „Seitakuoro“, kamerinis moterų choras iš Baltarusijos ir Rygos kultūros centro mišrus choras „Dzīne“. Chorų pasirodymus vertino Ščecino menų akademijos rektorius, Lenkijos chorų ir orkestrų sąjungos prezidentas prof. Dariuszas Dyczewskis (žiuri pirmininkas), choro dirigentas, VDU Muzikos akademijos Muzikos teorijos ir pedagogikos katedros vedėjas doc. Artūras Dambrauskas ir tos pačios akademijos docentas Rolandas Daugėla.

R. Daugėla sakė, kad siekiant atskleisti chorų įvairiapusiškumą, festivalio konkurse leista atlikti ir po vieną ne sakralinio pobūdžio kūrinį. Taip pat buvo galima pasirinkti konkurso kategoriją pagal tai, ar atliekama privalomoji, ar laisvai pasirenkama programa. Kolektyvai vertinti pagal europinį choro meninio lygmens standartą, kurio reikalavimai gerokai aukštesni nei vietinės reikšmės konkursų. Dėl to festivalį teigiamai vertina Europos ekspertai.

Laisvai pasirenkamos programos konkurse dalyvavo šeši kolektyvai. Čia gražiai pasirodė „Ąžuoliuko“ chorai. Aukso diplomą pelnė Vytauto Miškinio vadovaujamas „Ąžuoliuko“ jaunuolių choras, pasižymėjęs muzikalumu, jautria frazuote ir stiliaus pojūčiu. Nenuostabu, kad puikiai skambėjo choro vadovo kūriniai. Šis choras buvo įvertintas aukščiausiais viso konkurso balais. Povilo Gylio vadovaujamas „Ąžuolų“ klubo vyrų choras laimėjo sidabro diplomą.

Konkurse išsiskyrė prieš trejus metus įkurtas merginų ansamblis „In Campo Aperto“. P kategorijoje (polifoninė muzika iki 1600 metų) varžęsis ansamblis pasirinko labai retus, dar niekad Lietuvoje neskambėjusius XII–XIV a. polifoninės muzikos opusus. Merginos dainavo profesionaliai, darniai, jausdamos senosios muzikos stilių ir pelnytai iškovojo aukso diplomą.

Auksu apdovanotas ir Beatos Brzóskos vadovaujamas vaikų choras „Tralala“, kuris atliko šešis įvairių autorių sakralinės bei kalėdinės muzikos kūrinius. Choro vadovė sako, kad turi tikslą padėti mokiniams atrasti chorinės muzikos grožį, savo balso ir kūno išraiškos galimybes. Žavėjo kokybiškas dainavimas ir vaikiškas natūralumas.

Sidabru apdovanotas jaunimo kolektyvas „Gaja“, dainavęs ir a cappella, ir akompanavęs solistei. Džiugu, kad dar esama chorinės muzikos entuziastų, kurie geba suburti tokius puikius mišrius chorus, nors Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklose jų katastrofiškai mažėja. Raiškiai ir įtaigiai „Gaja“ atliko Sally K. Albrecht kūrinį „Sing Alleluia, Clap Your Hands“. Puikus buvo ir kamerinio Suomijos kolektyvo „Seitakuoro“ pasirodymas, spiričiuelų ir gospelų kategorijoje choras pelnė sidabro diplomą.

Antroji konkurso dalis buvo sunkesnė, nes, kaip teigė R. Daugėla, chorai, pateikę paraiškas dalyvauti konkurse pagal privalomąją programą, turėjo rinktis renesanso, romantizmo ir XX amžiaus kūrinius. Čia vėl girdėjome labai įvairią muziką galintį atlikti Suomijos chorą „Seitakuoro“, jis įvertintas sidabro diplomu. Tokį patį apdovanojimą gavo mišrus choras „Dzīne“, nors jam kiek pritrūko tikslumo ir susidainavimo. Aukso diplomą pelnė moterų kamerinis choras iš Baltarusijos. Atlikdamas savo šalies kompozitorių kūrinius, jis skambėjo tvirtai, išlaikydamas balsų balansą.

Šioje konkurso dalyje vėl pasižymėjo „Ąžuoliuko“ chorai. Berniukų ir jaunuolių bei jaunuolių chorai pelnė aukso, „Ąžuolų“ klubo vyrų choras – sidabro diplomus. Su „Ąžuoliuko“ chorais iš lietuvių išdrįso rungtis tik 2015 metais susibūręs jaunas ir ambicingas Ingos Vagnoriūtės vadovaujamas kolektyvas „Druskininkai“, jis pelnė sidabro diplomą.

Gruodžio 17 dieną chorai rungėsi dėl Grand Prix. Pirmąsias dvi taures pelnytai laimėjo „Ąžuoliuko“ jaunuolių choras (I taurė; dirigentas V. Miškinis) bei berniukų ir jaunuolių choras (II taurė; dirigentas Linas Balandis). III taurę laimėjo Larisos Ikonikovos vadovaujamas Baltarusijos moterų kamerinis choras, III vietos diplomas atiteko vaikų chorui „Tralala“ (dirigentė B. Brzóska). Pastebėtas buvo ir Suomijos kolektyvas „Seitakuoro“, jam įteiktas portalo „Choras.lt“ įsteigtas specialus išraiškingiausio choro prizas. Publikos simpatijas pelnė berniukų ir jaunuolių choras „Ąžuoliukas“. Nė vienam chorui nepavyko surinkti konkurso nuostatuose numatytų 96 balų, tad Grand Prix nebuvo įteiktas, galbūt jis bus laimėtas šiais metais vyksiančiame dvidešimt penktajame „Cantate Domino“ konkurse.

Prenumeruokite „Muzikos barus“!