Piano trio „Kaskados“ at „White Piano Hall“

2017 Nr. 11–12 (478–479), Tadas Tauras

Kai 1997 metais į fortepijoninį trio „Kaskados“ susibūrė žinomi muzikantai, Maskvos P. Čaikovskio konservatorijos absolventai pianistė Albina Šikšniūtė, smuikininkė Rusnė Mataitytė ir violončelininkas Edmundas Kulikauskas, jau nuo pirmojo koncerto buvo akivaizdu, kad tai ne šiaip profesionalus kolektyvas, o tikras elitinis ansamblis. Kad „Kaskados“ priklauso ne tik Lietuvos, bet ir Europos kamerinių ansamblių elitui, patvirtina 2002 m. IX tarptautiniame J. Brahmso kamerinių ansamblių konkurse Austrijoje laimėti nugalėtojo laurai. 2005 metais trio pelnė Lietuvos muzikų sąjungos apdovanojimą „Auksinis diskas“. Ansamblis ne po kartą dalyvavo didžiuosiuose Lietuvos festivaliuose („Gaida“, „Kristupo vasara“, Thomo Manno, Pažaislio, „Permainų muzika“, „Iš arti“), koncertavo Austrijoje, Vokietijoje, Rusijoje, Baltarusijoje, Švedijoje, Lenkijoje, Japonijoje.
Per 20 metų „Kaskados“ sukaupė gausų repertuarą, atliko visus L. van Beethoveno fortepijoninius trio, visus J. Brahmso fortepijoninius trio ir kvartetus. Lietuvos kompozitoriai Loreta Narvilaitė, Jurgis Juozapaitis, Vidmantas Bartulis, Algirdas Martinaitis, Osvaldas Balakauskas, Ramūnas Motiekaitis, Arvydas Malcys, Feliksas Bajoras, Bronius Kutavičius, Anatolijus Šenderovas specialiai „Kaskadoms“ yra parašę visą pluoštą kompozicijų ar aranžavę anksčiau sukurtus savo opusus.
Šių metų balandžio 1 d. ansamblis su Nacionaliniu simfoniniu orkestru, diriguojamu Modesto Pitrėno, atliko naują Anatolijaus Šenderovo Koncertą fortepijoniniam trio ir simfoniniam orkestru. Šiuo specialiai „Kaskadoms“ parašytu kūriniu pradėtas trio dvidešimtmečiui skirtų koncertų ciklas.
Lapkričio 22 d. „Kaskados“ surengė dar vieną savo jubiliejui skirtą koncertą vilniečių pamėgtoje jaukioje „Piano.lt“ salėje, nūnai perkrikštytoje į „White Piano Hall“. Turint omenyje, kad salėje pastatytas baltos spalvos kabinetinis fortepijonas, balta spalva nudažytos sienos su likusiais barokinio interjero elementais, pavadinimas gali būti ir toks. Tik kodėl ne tiesiog Baltoji fortepijono salė, nes per 27 nepriklausomos valstybės metus jau galėjome išsigydyti nuo svetimkalbystės mados ir tokių pavadinimų. Tad dabar supratote, kodėl šį rašinį įvardijau anglų kalba...
„Kaskados“ pateikė kompaktišką, labai emocionalią ir ekspresyvią trijų kūrinių programą „Ispaniškas suvenyras“. Koncertą ansamblis pradėjo Enrique Granadoso Fortepijoniniu trio C-dur, op. 50. Tai bene vienintelis šio žanro kūrinys E. Granadoso kūryboje, labai ekspresyvus, jausmingas, išplėtotas keturių dalių ciklas, alsuojantis vėlyvojo romantizmo ir ekspresionizmo dvasia. „Kaskados“ grojo labai įtaigiai, tiksliai, preciziškai išdailindami virtuoziškas instrumentų partijas. Šis kūrinys – puikus pasirinkimas, nes visų instrumentų partijos yra įdomios, efektingos, visi ansamblio dalyviai turi kur pasireikšti.
Antrasis kūrinys – XX a. ispanų kompozitoriaus ir violončelininko Gasparo Cassadó Fortepijoninis trio C-dur. Ekspresyvus ispanų ir katalonų folkloro elementų bei sąskambių kupinas trijų dalių ciklas be jokios abejonės yra dar viena „Kaskadų“ repertuaro puošmena, nes trio puikiai jaučia flamenko dvasią.
Prie programos stilistiškai gerai pritapo ir ispaniškam kontekstui gal kiek tolimesnis Astoro Piazzollos „Ruduo“ iš ciklo kameriniam orkestrui „Metų laikai (fortepijoniniam trio aranžavo José Bragata).
Kalbant apie Baltąją salę reikia pasidžiaugti, kad atsirado jaunų iniciatyvių žmonių, tokių kaip pianistė Ugnė Sabaitytė, kuri, perimdama vadovavimą VšĮ „Culture live“, nepabijojo surizikuoti ir išlaikyti vilniečių pamėgtos kamerinės salės tradiciją. Nuo lapkričio vidurio atgijusioje jaukioje koncertų erdvėje rengiamas jau penktasis festivalis „Muzikinės kalėdos“, numatyta net 16 įvairių žanrų koncertų. Dar šiek tiek pastangų koreguojant akustiką, ir salė bus ideali įvairių žanrų muzikai. Linkiu, kad čia dažniau girdėtume ir fortepijoninį trio „Kaskados“.

 

Birštono vasaros menų akademija