„Vox juventutis 2018“
Birželio 6 dieną jau dvylika metų rengiamo jaunųjų kompozitorių kūrinių chorui konkurso „Vox juventutis“ koncerte Vilniaus miesto savivaldybės choras „Jauna muzika“(meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas Vaclovas Augustinas) atliko12 konkursui pateiktų kūrinių. Tą patį vakarą buvo apdovanoti ir konkurso nugalėtojai.
Jaunųjų kompozitorių kūrinius vertino muzikologė Lina Navickaitė-Martinelli (komisijos pirmininkė), kompozitorės Vaida Striaupaitė-Beinarienė, Jurgita Mieželytė, kompozitorius ir dirigentas Gediminas Gelgotas, dirigentas Egidijus Kaveckas. Savo favoritus rinko choro „Jauna muzika“ dainininkai ir publika.
Komisija pirmos vietos nusprendė neskirti, tačiau įteikė premijas net penkiems jauniesiems kompozitoriams. „Nujaučiau, kad taip bus. Jau per repeticijas buvo matyti, kad didelė dalis konkursui pateiktų kūrinių yra sėkmingi, bet vieno ypač ryškaus nebuvo, aš net pats sau negalėjau atsakyti į klausimą, kuris yra stipriausias. Komisija priėmė labai gerą sprendimą – kai kūrinius skiria vos dvi dešimtosios balo, pirmąja premija apdovanoti vieną autorių būtų ne visai teisinga“, – sakė „Vox juventutis“ iniciatorius Vaclovas Augustinas.
Konkurso vertinimo komisijos pirmininkė Lina Navickaitė-Martinelli pritarė V. Augustinui: „Klausantis jaunųjų kompozitorių kūrinių, nė sykio nekilo mintis, kad štai šios ar anos kompozicijos daugiau koncertuose nenorėčiau išgirsti. Tai buvo visavertis, estetiškai pagavus choro muzikos vakaras. Paradoksalu, tačiau dėl to konkurse nebuvo skirta pirmoji vieta. Neišgirdome nė vieno tikrai blogo kūrinio, bet nebuvo ir tokio, kuris išsiskirtų iš bendro, tegu ir labai malonaus, skambesio. Galbūt šiuo atžvilgiu jauniesiems kompozitoriams norėtųsi palinkėti drąsiau ieškoti savitų estetinių, o gal ir techninių sprendimų, kurie padėtų išsiskirti iš vienodokos chorinės muzikos tėkmės.“
Antroji vieta atiteko amerikiečių kompozitoriui Blakeˊui Wilsonui už kūrinį „Recordare, Virgo Mater Dei“ ir Beatai Juchnevič už kompoziciją pagal Gintaro Patacko eiles „Miegančiojo alsavimas“. Trečiosios vietos diplomais apdovanoti autoriai, savo kūrinius parašę įkvėpti Vydūno asmenybės: Danielius Tuita už kompoziciją chorui ir didžiajam būgnui pagal Vydūno eiles „Sparneliais skrisčiau Lietuvon“, Ieva Parnarauskaitė už kūrinį „Ateiki“, inspiruotą patriotinių Vydūno tekstų, bei Jolanta Grinevič už kompoziciją „Lauda anima“, dedikuotą Vydūnui.
Choro „Jauna muzika“ dainininkai savo simpatijas skyrė Ievai Parnarauskaitei, o publikos palankumą pelnė Patrikas Balsys už kompoziciją „In Paradisum“.
P. Balsys Kopenhagoje, Olborgo universitete, studijuoja su muzika mažai tesusijusį dalyką – programavimą. „Ąžuoliuko“ chore dainavęs vaikinas nėra mokęsis nei muzikologijos, nei kompozicijos. „Visi bando vieni kitus pralenkti pamiršdami paprastumo grožį“, – sakė P. Balsys. – Kūrinio idėja kilo prieš metus, kai atvykau į „Vox Juventutis“ konkursą kaip žiūrovas. Grįžtant namo po koncerto galvoje buvo tik viena mintis – reikia ir man pabandyti. Šis konkursas – puiki galimybė save patikrinti. Turbūt kiekvienas žmogus savyje turi kūrinį, tik klausimas, ar kada nors jį parašys.“
Konkurso baigiamajame koncerte taip pat skambėjo Vyginto Kisevičiaus „Gyvybės ilgesys“ (R. Tagorės tekstas), Jurgio Kubiliaus „Sofijos sapnas“, Agnės Mažulienės „O luce eterna“, Adomo Morkūno-Budrio „Saulėtekis“, Mato Šablauskio „V.Y.D.Ū.N.A.S“ ir Mykolo Treščenkino „Pater noster“.
Šių metų konkurse varžėsi 16 Lietuvos muzikos ir teatro akademijos, Vytauto Didžiojo universiteto Muzikos akademijos, Alborgo universiteto (Danija) ir Luisvilio universiteto (Kentukis, JAV) atstovai.
Šiais metais konkurso „Vox juventutis“ koncertas surengtas ne tik Vilniuje, Šv. Kotrynos bažnyčioje, bet ir Kauno Šv. Jurgio Kankinio bažnyčioje. „Labai džiugu, kad koncertai sulaukia susidomėjimo. Kaunas taip pat maloniai nustebino, pasitikęs mus sausakimša Šv. Jurgio bažnyčia“, – sakė V. Augustinas.
Beje, šiais metais, Kompozitorių sąjungos iniciatyva pirmą kartą išleisti aštuoni praėjusių konkursų kūriniai. Planuojama kiekvienais metais po konkurso išleisti bent po du jaunųjų kompozitorių opusus.
Konkurso „Vox Juventutis“ idėja gimė „ant ratų“, V. Augustinui keliaujant su choru. „Važiuoji autobusu, bildi nuo ryto iki vakaro ir kalbiesi. Su kolega kompozitoriumi Donatu Zakaru pastebėjome, kad instrumentinius bakalaurų kompozitorių kūrinius groja Šv. Kristoforo orkestras, magistrų – Nacionalinis simfoninis orkestras, o chorinė muzika nepatikrinama gyvais balsais. Pasvarstėme, kodėl gi „Jauna muzika“ negalėtų pasiaukoti ir imtis misijos padainuoti jaunųjų kompozitorių kūrinius chorui“, – prisiminė V. Augustinas.
Pirmuosius kvietimus dalyvauti konkurse V. Augustinas kabindavo ant sienos. Kasmet sulaukdavo devynių dešimties paraiškų. Šių metų konkurso būta išskirtinio – pateikta net šešiolika paraiškų.
Jau dvylika metų konkursą lydintis V. Augustinas čia mato savo asmeninę misiją: „Matyt, taip reiškiasi mano tėvystės instinktas – po savęs ką nors palikti. Mano karjera juda link pabaigos, tad labai norisi tąsos.“
Gegužės mėnesį „Jaunos muzikos“ choristai į rankas paima jaunųjų autorių natas ir pradeda intensyviai repetuoti. „Vox Juventutis“ – smagus vasaros įvykis, choristams įdomu spėlioti, kuris kūrinys kokią premiją gaus, repeticijas lydi savotiškas azartas“, – pasakojo V. Augustinas. – Jaunieji kompozitoriai kviečiami dalyvauti repeticijose. Tai puiki galimybė jiems matyti, kas veikia, kas neveikia, kaip reaguoja choristai. Viskas vyksta anonimiškai, todėl choristai yra laisvi komentuoti, laidyti juokelius. Jaunimas girdi, kaip choras reaguoja į tuos jų „išraitymus“. Sveika juk kartais kaip kačiukus pamurkdyti į balutę“, – su šypsena kalbėjo V. Augustinas.
Kalbėdamas apie konkurso principus, „Jaunos muzikos“ vadovs atkreipė dėmesį, kad tai ne eksperimentinė laboratorija, o mokykla, kuri jaunam žmogui turėtų padėti išmokti valdyti chorinę faktūrą. „Reikia rašyti taip, kad būtų patogu dainuoti, kad akordai būtų taisyklingai išdėstyti, kad balsovada būtų logiška ir nuosekli, be nesuintonuojamų šuolių“, – įsitikinęs V. Augustinas. – Žinoma, geram kūriniui reikia ir temos aktualumo, ir kūrybinės fantazijos, bet fundamentiniai dalykai – būtini.“