Nacionalinis simfoninis orkestras palydėjo vasarą

2018 Nr. 9–10 (488–489), Remigijus Vitkauskas

Dar prieš oficialią naujojo koncertinio sezono pradžią Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras įtemptai dirbo. Trijuose vasaros pabaigos koncertuose skambėjo W. A. Mozarto, J. Strausso, F. Leháro, I. Kálmáno ir kitų Austrijos sostinėje Vienoje gyvenusių kompozitorių kūriniai. Ši žaisminga muzika dažniausiai atliekama palydint senuosius metus, bet ji tiko ir atsisveikinant su saulėtąja vasara. Koncertų ciklas, kurį gyvai komentavo muzikologas Viktoras Gerulaitis, prasidėjo Užutrakio dvare. Kitą dieną Plungėje, perpildytoje Oginskių dvaro maniežo salėje, orkestras tradiciškai atidarė Tarptautinį Mykolo Oginskio klasikinės muzikos festivalį. Rugsėjo 5-ąją laukė atnaujintos koncertų salės Alytuje atidarymas.

Koncertus dirigavo LNSO garbės dirigentas Juozas Domarkas, juose nepriekaištingai skambėjos ką tik iš gastrolių Austrijoje ir Italijoje grįžusios mūsų operos primadonos Viktorijos Miškūnaitės sopranas. Plungėje klausėmės ir raiškaus Liudo Mikalausko boso.

Maestro J. Domarkui jau daugelį metų iš eilės tenka nelengvas uždavinys tarsi pažadinti orkestrą iš atostogų poilsio koncertinio sezono pradžiai. Pirmąją repeticiją kolektyvas ovacijomis pasitinka buvusį ilgametį orkestro vadovą ir vyriausiąjį dirigentą, taip išreikšdamas pagarbą jo meistriškumui, erudicijai, muzikiniam skoniui. Intensyvus darbas prasideda nuo pirmųjų taktų – reikli maestro klausa išgirsta net mažiausius netikslumus.

Paprašytas papasakoti apie XIII Mykolo Oginskio festivalį, jo meno vadovas, Plungės garbės pilietis prof. Juozas Domarkas išskyrė tris esminius šių metų renginio akcentus. „Pirmiausia minime festivalio mecenato, steigėjo, valstybės veikėjo, Nepriklausomybės akto signataro dr. Bronislovo Lubio gimimo metines, – sakė J. Domarkas. – Šis mums be galo brangus ir svarbus žmogus, miręs 2011-aisiais, palaidotas Plungėje, vos už kilometro nuo Oginskių rūmų. Antras akcentas – visos tautos švenčiamas Lietuvos valstybingumo atkūrimo šimtmetis. Šio reikšmingo įvykio proga į programą įtraukėme dvi nacionalines operas: Giedriaus Kuprevičiaus „Prūsus“ ir Jurgio Karnavičiaus dviejų veiksmų operą „Radvila Perkūnas“. Tai nacionalinę istoriją atspindintys stambaus sceninio žanro kūriniai.“

Na, o trečiasis maestro paminėtas akcentas – rugsėjo 29 dieną festivalio uždarymo koncerto metu, kuriame skambėjo Lietuvos kamerinio orkestro ir smuikininkės Dalios Kuznecovaitės atliekami nuostabiausi Mozarto opusai, atidengtas paminklas tautos genijui Mikalojui Konstantinui Čiurlioniui. Skulptūra įkomponuota parko gilumoje, netoli pagrindinių dvaro rūmų. Šioje aplinkoje kompozitorius ir tapytojas mokėsi, čia grafo Oginskio dėka įvyko pirmoji jo pažintis su profesionaliąja muzika.

LNSO koncertus papuošė charizmatiškoji Viktorija Miškūnaitė. Solistė, kaip visada, žavėjo muzikalumu, raiškia, bet ir subtilia atlikimo dinamika, išskirtiniu sceniniu įvaizdžiu.

„Visada jaučiu didžiulį džiaugsmą dainuodama su mūsų Nacionaliniu simfoniniu orkestru, – sakė Viktorija Miškūnaitė. – Jis išsiskiria aukščiausia muzikos atlikimo kokybe: skambesys – švelnus, kulminacijose – kultūringas tutti. Šiuos puikius orkestro bruožus išugdė ilgametis jo meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas Juozas Domarkas. Atsakomybė ir kartu sielos džiaugsmas – šie jausmai lydi susitikimus su šauniu kolektyvu ir jo garbės dirigentu.“

Paklausta apie ateities planus, solistė pirmiausia paminėjo rengianti naują vaidmenį Giacomo Puccini operoje „Turandot“ (dirigentas Robertas Nilsonas). Pernai sėkmingai pasirodžiusi Itrijos slėnio festivalyje (Festival della Valle dˊItria), ji sulaukė pasiūlymų dainuoti kituose festivaliuose ir koncertuose užsienyje. Rugsėjo pradžioje V. Miškūnaitė dainuos Henryko Górecki Trečiojoje simfonijoje Milano „La Scalos“ organizuojamame festivalyje.

Rugpjūčio 30 d. Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras su didžiuliu pasisekimu koncertavo Stokholmo salėje „Berwaldhallen“. Koncertą, skirtą Lietuvos valstybingumo atkūrimo 100-mečiui, švedų kalba nuotaikingai atidarė Lietuvos Respublikos kultūros ministrė Liana Ruokytė-Jonsson. Skambėjo du didelės apimties šiuolaikinių kompozitorių opusai: suomių kompozitoriaus Esos-Pekkos Saloneno Koncertas fortepijonui ir orkestrui, solistas Andrius Žlabys, ir Ramintos Šerkšnytės oratorija „Saulėlydžio ir aušros giesmės“, kurią Stokholme lietuviškai atliko Švedijos radijo choras ir solistai Lina Dambrauskaite, Justina Gringytė, Edgaras Montvidas, Nerijus Masevičius. Šią labai atsakingą programą rengė Giedrė Šlekytė, nuo 2006 m. pagrindinė Klangenfurto miesto teatro (Austrija) dirigentė.

Paprašyta apibūdinti pasirengimo atsakingam pasirodymui Švedijos sostinėje situaciją, dirigentė atsakė: „Nerandu kito žodžio, kaip tik „ekstremali“. Tiesa, kūriniai jau buvo groti, tačiau juose tiek daug natų ir sudėtingos muzikinės medžiagos, atskirus epizodus būtų buvę galima pateikti kitaip, tačiau trūko laiko.“

Vasaros pradžioje dirigentė su Nacionaliniu simfoniniu orkestru labai sėkmingai šią programą pristatė Vilniaus festivalio publikai, bet per repeticiją prieš gastroles orkestras pastebėjo naujų tempų, ir naujų interpretacijų. „Tempo pokyčius laiške rekomendavo pats Esa-Pekka Salonenas, – paaiškino G. Šlekytė. – Kompozitoriui rūpėjo išvengti kariškos kūrinio pradžios koncepcijos, tad teko pagreitinti tempą kone dvigubai.“

Dirigentė vasarą atostogų neturėjo. Zalcburgo festivalio koncerte vaikams dirigavo Mozarto „Užburtąją fleitą“, rugpjūčio viduryje Ciuricho operoje asistavo dirigentui Vladimirui Jurowski, statančiam Franzo Schrekerio operą „Die Gezeichneten“ (Pažymėtieji). Tai labai sudėtingas kūrinys milžiniškam artistų kolektyvui. Komplikuotas operos libretas piešia XVI a. dailininkės, tapančios žmonių sielas, gyvenimo paveikslus. „Netrukus pirmą kartą diriguosiu Čiurlionį, – sakė G. Šlekytė. – Įdomu, kad tai vyks ne Lietuvoje, bet Čekijoje, Brno mieste. Labai norėčiau su mūsų Filharmonijos orkestru atlikti repertuarinės klasikos kūrinių...“

Rugsėjo 14 dieną Filharmonijoje oficialiai atidarytas simfoninio orkestro sezonas, koncertui dirigavo kolektyvo meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas Modestas Pitrėnas. Kitą dieną surengtas koncertas Latvijoje, Cėsių mieste.

Lietuvos nacionaliniam simfoniniam orkestrui prasidėjo nelengvas sezonas. Filharmonijos salė bus remontuojama, tad repeticijoms ir koncertams tenka ieškoti kitų erdvių.