Ar bus išsaugota orkestrų ir būgnininkų tradicija Aukštaitijoje?

2018 Nr. 11–12 (490–491), Karolina Rimskytė

Spalio 6 d. Panevėžio „Cido“ arenoje vyko IV tarptautinis maršinių orkestrų, šokėjų ir būgnų grupių festivalis-konkursas. Renginio atidarymui buvo pasirinkta Šimtmečio dainų šventės koncerto „Vario audra“ programos V dalis „Tiltas į šviesą“, turinti sąsajų su Aukštaitijos regiono istorija ir kultūra.

Toliau vyko tradicinės mušamaisiais instrumentais grojančių komandų varžybos „Drumline Battle“ (Būgnų kovos). Jos rengiamos dvikovų principu – kiekviena komanda paeiliui groja du kartus po 90–120 sekundžių. Šiemet varžėsi seniai pažįstami kolektyvai: mušamųjų ansamblis iš Šiaulių „Ritmas kitaip“ (jaunesnių ir vyresnių muzikantų komandos) ir mušamųjų komanda iš Ukrainos „Crazy Drummers / Studija-117“. Buvo smagu matyti ir antrą kartą atvykusį kolektyvą iš Slovakijos „Party Diddles“.

Mažųjų šiauliečių grupė konkurse liko ketvirta, bet neabejotina, kad dalyvavimas tokiame renginyje, galimybė išgirsti, kaip groja vyresni Lietuvos ir kitų šalių būgnininkai, jiems paliko įspūdį, parodė, kuo atkakliai muzikuodami gali tapti patys. Trečią vietą laimėjusi vyresniųjų šiauliečių grupė, palyginti su praeitų metų pasirodymu, atrodė gerokai brandžiau, labai nuoširdžiai didžiausiu, penktuoju, bosiniu būgnu grojo Gustas Termenas.

Kaip ir kasmet, temperamentu žavėjo merginų iš Ukrainos ansamblis „Crazy Drummers / Studija-117“. Plastiškas jų žygiavimas ant pirštų galų akompanuojant švilpukais, sambos judesių panaudojimas buvo palankiai įvertintas ir komisijos, ir publikos – kolektyvui atiteko antroji vieta. Na, o pirmosios vietos prizas iškeliavo į Slovakiją. Šis ansamblis atrodė labiausiai patobulėjęs, išsiskyrė ne tik puikiais šou elementais, bet ir subtilia dinamine pajauta.

Konkursą vertino Agris Daņiļevičs (Latvija), Aaronas Spevakas (JAV), Zita Kelmickaitė, Egidijus Ališauskas ir Kazys Daugėla.

Šiais metais organizatoriai atsisakė tradicinio pučiamųjų orkestrų konkurso „Sound Sport“ ir pakvietė varžytis šokių kolektyvus. Šilutės meno mokyklos šokių grupė „Pamarietė“, Šiaulių choreografijos studija „Aušrelė“ ir Alytaus šokių studija „Alemana“ atliko po vieną Dainų šventei paruoštą šokį ir po laisvai pasirinktą kūrinį. Pirmoji vieta pripažinta „Pamarietai“ – dėl skoningo atlikimo, sinchroniškumo, dailios aprangos. Merginoms iš Alytaus paskirta antroji, Šiaulių „Aušrelei“ – trečioji vieta.

Koncerto pabaigoje „Crazy Drummers / Studija-117“ parodė labai dinamišką šou, jį šokdamos stepą puikiai papildė mažosios šokėjos iš Odesos. Nuotaikinga buvo nauja Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos reprezentacinio orkestro programa, sudaryta iš populiarių kūrinių. Grojant pagrindinę filmo „Policijos akademija“ temą, orkestro dirigentas Eimantas Anskaitis įsikūnijo į policininko vaidmenį, ir tuomet publika pratrūko ovacijomis. Mokytojo Arūno Banio sujungtos abi šiauliečių būgnininkų grupės maloniai nustebino darniu grojimu tokiame dideliame ansamblyje.

Stebint pasirodymus buvo liūdna, kad daugiau būgnų ansamblių nesiryžo dalyvauti šiame festivalyje-konkurse. Panevėžio būgnų ansamblis išgyvena ne geriausius laikus, o Vilniuje besikuriantis „Iron Wolf Drumline“ turbūt dar neišdrįso.

Renginiui žavesio suteikė taiklūs Zitos Kelmickaitės komentarai, o vienas jų paskatino susimąstyti. Muzikologė, prieš įteikiant apdovanojimus, sakė: „Aukštaičiai, saugokite savo būgnininkus, nes orkestrų neišsaugojote.“ Lietuvos pučiamųjų orkestrų čempionatas, į kurį atvyksta ir daug užsienio atlikėjų, iki šiol rengtas Panevėžyje, šiemet pavasarį persikėlė į Palangą. Ši mintis, kaip ir skurdesnis nei ankstesniais metais Tarptautinis maršinių orkestrų, šokėjų ir būgnų grupių festivalis-konkursas, paskatino pasikalbėti su Remigijumi Viliu, nepailstančiu pučiamųjų orkestrų čempionatų ir kitų renginių organizatoriumi, orkestrų vadovu.

„2012 metais viename Vilniaus renginyje susipažinau su amerikiečiu Danieliu Ray, jis man parodė jį sužavėjusio Lietuvos orkestro šou vaizdo įrašą. Tai buvo Panevėžio rajono varinių pučiamųjų orkestras „Aukštyn“, atliekantis programą, paruoštą 2012-aisiais vykusiam Europos dviračių treko elito čempionatui Panevėžyje“, – linksmai prisiminė orkestro „Aukštyn“ vadovas. Kaip tik tuo metu publika galėdavo išvysti šį orkestrą pasirodant kartu su šiauliečių grupe „Ritmas kitaip“, o būgnininkų marširavimas buvo dar visai naujas dalykas.

Po metų Vilniuje, prie Baltojo tilto, surengta pirmoji marširuojančių būgnininkų stovykla „Blue System“, joje meistriškumo kursus vedė būgnininkai iš žymiojo amerikiečių ansamblio „Blue Devils“. „Nusivežėme 200 vaikų ir dvi dienas muzikaliai stovyklavom. Po šio renginio, pamatę vaikų susidomėjimą, ėmėme ieškoti pinigų būgnams, nes iki tol grojome bet kokiais instrumentais“, – pasakojo R. Vilys. Instrumentai ir jų priedai buvo nupirkti pasinaudojus „Leader plus“ programa.

2014 metų Dainų šventės programos „Vario audra“ dalyje „Buvo dūda Vilniuj“ žygiuojantys būgnininkai pirmą kartą atliko specialiai jiems skirtą sudėtingą muziką ir visus nustebino gebėjimu tuo pačiu metu groti ir šokti. Nors eksperimentuota ir anksčiau – dar 2003-iaisiais Aukštaitijos orkestrai grojo geležinėmis statinėmis, tačiau tokio tipo pasirodymas dainų švenčių istorijoje buvo išskirtinis. Pamažu Panevėžys tapo ne tik pučiamųjų orkestrų, bet ir mušamųjų ansamblių centru.

Prisimindamas šių metų Dainų šventę, Remigijus Vilys sakė: „Aukštaitijos pučiamųjų instrumentų orkestrai surengė šou, patrauklų jaunimui. Nusprendėme prisiminti pažintį su hiphopo duetu „Lilas ir Innomine“ ir įtraukti jų „Nepadoriam koncertui“ 2017 m. paruoštą būgnų šou „Tu privalai skambėt“ (aranžuotę mušamiesiems parengė Aaronas Spevakas).“

Po šio kūrinio gražiai pereita prie sutartinės „Sodauto“ ir jos aranžuotės orkestrui, tai buvo graži paralelė tarp dabartinės muzikos kultūros ir praeities tradicijų. Tačiau klausantis pasirodymo širdis nerimo – o kas laukia ateityje? Ar ir toliau matysime Aukštaitijos išskirtinumu tapusią būgnininkų defiliadą?

Tarptautinis maršinių orkestrų, šokėjų ir būgnų grupių festivalis-konkursas yra vienintelis tokio tipo renginys Baltijos šalyse, bet, atvirai sakant, jis pamažu menksta. „Tam yra kelios priežastys, – mano Remigijus Vilys. – Mūsų orkestrai kelerius metus pasirodo su ta pačia programa, o, pavyzdžiui, Amerikos kolektyvai ją atnaujina kas pusę metų. Natūralu, kad net šis vienintelis projektas išsikvepia, nes nebeatsiranda naujų dalyvių ar naujų programų. Pirmame renginyje rungėsi ir orkestrai, bet šiemet to atsisakėme, nes jei nėra bent penkių konkurentų, publikai neįdomu. Nors projektą remia Lietuvos kultūros taryba, sporto arena „Cido“, Panevėžio miesto ir rajono savivaldybės, viešbutis „Hotel Romantic“, muzikinių instrumentų parduotuvė „Muzikinis rūsys“, tačiau tokio tipo renginiams reikalingas didesnis biudžetas. Norėtų atvykti orkestrai iš Olandijos ir Anglijos, bet mums nepakanka lėšų jų kelionėms ir apgyvendinimui.“

R. Vilys pastebėjo, kad latviai rengia daugiau defiliadų. „2016 metais LRT transliuoto televizijos projekto „Vario audra“ tikslas ir buvo populiarinti tokį šou Lietuvoje, – prisimena R. Vilys. – Rugsėjo viduryje su Lietuvos kariuomenės orkestro vadovu Egidijumi Ališausku buvome Roterdame karinių orkestrų festivalyje „Netherlands Military Tattoo“, kuriame žygiavo daugybė orkestrų, jie pristatė šou programas. Būtent tokio tipo festivalis kasmet vyksta ir Panevėžyje. Norisi, kad ir pas mus būtų plėtojama stipri marširuojančių orkestrų tradicija, kad būtų nuolat atnaujinamos programos.“

R. Vilio inicijuojama veikla yra svarbi orkestrinės ir ypač mušamųjų muzikos sklaidai Baltijos regiono šalyse. Taip plėtojami glaudesni muzikiniais ryšiai, pritraukiamos minios žiūrovų, atvyksta šios srities specialistų iš viso pasaulio. Tačiau svarbiausia, kad tai labai smagus užsiėmimas jauniesiems muzikantams. Šią veiklą būtina puoselėti taip, kaip anksčiau tai buvo daroma Plungėje, Rietave, Rokiškyje, Palangoje. Juk tai investicija į Lietuvos jaunimą, jo švietimą ir kultūrą.

Birštono vasaros menų akademija