Juozo Pakalnio konkurse – virtuozai iš 20 šalių

2019 Nr. 1–2 (492–493), Kazys Daugėla

Praėjusių metų birželio 15–21 ir spalio 26–31 dienomis Vilnius buvo tapęs pučiamųjų ir mušamųjų instrumentų muzikos sostine. Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje vyko II tarptautinis Juozo Pakalnio atlikėjų pučiamaisiais ir mušamaisiais instrumentais konkursas. Kartu su akademijos dėstytojais konkursą organizavo žymiausi Lietuvos pučiamųjų muzikos instrumentų atlikėjai ir Muzikų centras „Muzikos idėjos“.

Konkursas – vienas didžiausių tokio pobūdžio renginių Europoje, o Baltijos šalyse – kol kas vienintelis tokio masto tarptautinis pūtikų ir perkusininkų konkursas. Jį buvo galima tiesiogiai stebėti internetu.

Dviem etapais (birželį ir spalį) trimis turais vykusiame konkurse muzikantai varžėsi aštuoniose – mušamųjų instrumentų, valtornų, trombonų, bosinių trombonų, trimitų, kornetų, eufonijų, tūbų – grupėse. I ir II turo programų perklausos Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje truko net keturias dienas.

Pirmųjų dviejų turų dalyviams talkino mūsų pianistai, III ture atlikėjai grojo su Lietuvos orkestrais. Visuose turuose pelnyti balai buvo sumuojami, į finalą pateko ne daugiau kaip po keturis atlikėjus iš kiekvienos instrumentų grupės.

Prizinį fondą sudarė 40 000 Eurų: I vietos laureatai apdovanoti 2000 eurų premijomis, II vietos – 1200 eurų, III vietos – 800 eurų, už pirmo laipsnio diplomą skirta 400 eurų. Įteikta daug specialiųjų apdovanojimų, prizas už geriausiai atliktą lietuvių kompozitoriaus kūrinį – nemokamas 10 val. trukmės įrašas studijoje „MAMA“.

J. Pakalnio konkurso vizija – tapti pučiamųjų ir mušamųjų instrumentų muzikos platforma, kas dvejus metus pristatančia gausų būrį jaunųjų atlikėjų ir teikiančia tarptautinės karjeros pradžios galimybes. Konkurse gali dalyvauti atlikėjai iki 30 metų.

 

Atidarymo koncertuose – jaunieji Lietuvos talentai

Konkurso atidarymo koncertuose klausytojams buvo pristatyta nemažai jaunųjų talentų iš Lietuvos muzikos ir meno mokyklų bei konservatorijų. Daugelis jų jau yra Lietuvos Juozo Pakalnio jaunųjų atlikėjų konkurso pučiamaisiais ir mušamaisiais instrumentais laureatai.

Klostosi graži tradicija konkurso atidarymo koncertus pradėti kompozitoriaus Juozo Pakalnio kūriniais. Šiais metais prof. Roberto Beinario iniciatyva atkurtas LMTA Pučiamųjų ir mušamųjų instrumentų katedros orkestras (dirigentas doc. Egidijus Ališauskas) spalio 26 d. koncertą pradėjo Juozo Pakalnio Romantiškąja uvertiūra (aranž. Kazys Daugėla). Tai pirmojo Lietuvos konservatorijos Kaune Pučiamųjų instrumentų katedros vedėjo, talentingo kompozitoriaus, fleitininko virtuozo, dirigento Juozo Pakalnio (1912–1948 m.) brandus kūrinys orkestrui, sukurtas 1936 m.

Simboliška, kad šį kartą batuta buvo patikėta jaunam LMTA dėstytojui, talentingam trimitininkui ir kompozitoriui Linui Rupšlaukiui. LMTA studentų orkestras kartu su pasaulinio garso eufonininku Stevenu Meadu iš Jungtinės Karalystės įspūdingai atliko Hermanno Pallhuberio koncertino eufonijai ir pučiamųjų orkestrui „Bliss“. Spalio 30 d. konkurso dalyviai ir svečiai turėjo galimybę dar kartą išgirsti eufonijos virtuozą Steveną Meadą – LMTA Didžiojoje salėje jis surengė rečitalį. Jam talkino pianistas Paulius Matuzas.

 

Konkursas inicijuoja naujų kūrinių atsiradimą

Lietuvos kompozitorių sąjunga, bendradarbiaudama su LMTA ir Muzikų centru „Muzikos idėjos“, dar 2017 metais surengė naujų kūrinių variniams pučiamiesiems instrumentams su fortepijono pritarimu ir kūrinių marimbai solo konkursą. Organizatoriai siekė paskatinti Lietuvos kompozitorius kurti mažiau populiariems instrumentams, kuriems trūksta kokybiško lietuviško repertuaro. Konkursui buvo pateikta 16 kūrinių. Juos vertino 17 muzikos atlikėjų, pagal instrumentus pasiskirsčiusių į atskiras komisijas. Premijos buvo paskirtos Linui Rupšlaukiui už kūrinį „The Gambler“ kornetui ir fortepijonui, Vaidai Striaupaitei-Beinarienei už kompoziciją „Pašvaistės“ valtornai ir fortepijonui, Jievarui Jasinskiui už kūrinį „No Oneˊs Suit“ trombonui ir fortepijonui, Zitai Bružaitei už „Danse macabre“ bosiniam trombonui ir fortepijonui. Konkurso diplomas atiteko Jonui Tamulioniui už kūrinį „Afrikietiškas peizažas“ tūbai ir fortepijonui. Iš penkių konkursui pateiktų kompozicijų marimbai geriausiu pripažintas Lauryno Vakario Lopo kūrinys „Sąšauka“.

Premijuoti kūriniai buvo įtraukti į privalomąją J. Pakalnio konkurso atskirų instrumentų grupių programą ir išleisti natų rinkinyje.

 

Nugalėtojai

Mušamųjų instrumentų grupėje pirmoji vieta paskirta jaunam atlikėjui iš Prancūzijos Sorie Bangurai, antroji vieta atiteko jo tautiečiui Louis Quilesui, trečioji vieta paskirta Masayuki Nino (Japonija), diplomu apdovanotas Lukas Budzinauskas (Lietuva).

Visi finalininkai turėjo atlikti aukščiausio meistriškumo reikalaujantį graikų kompozitoriaus Iannio Xenakio kūrinį „Rebonds“. Perkusininkai privalo valdyti daugelį mušamųjų instrumentų, tad laisvai pasirenkami kūriniai iki 20 minučių trukmės buvo atliekami marimba ir vibrafonu.

Pasak vertinimo komisijos narės žinomos JAV marimbininkės prof. Lindos Maxey, tvarkingai išmokto atlikimo, geros technikos, logiškų sprendimų tam, kad patektum į finalą, nepakako – reikėjo meninės brandos, išskirtinumo ir ryškaus talento.

Valtornininkus vertinusi komisija, vadovaujama doc. Egidijaus Stanelio, pirmosios ir antrosios vietų nutarė neskirti. Trečioji vieta atiteko J. Vītolo Latvijos muzikos akademijos valtornos klasės dėstytojo Gatisˊo Evelonsˊo sūnui Marisˊui Evelonsˊui. Pirmo laipsnio diplomais įvertinti Artūrs Krūminš (Latvija) ir Dariuszas Dinhas Thieu Quangas (Lenkija).

Su Vilniaus šv. Kristoforo kameriniu orkestru (meno vadovas ir vyr. dirigentas Modestas Barkauskas) visi finalininkai atliko W. A. Mocarto Koncertą valtornai ir orkestrui Es-dur Nr. 4. Kaip sakė E. Stanelis, Mocarto koncertas visiems dalyviams nebuvo sunkus, tačiau sudėtingi pirmo ir antro turo kūriniai daugeliui buvo sunkiau įveikiami, todėl niekas nesurinko aukščiausių balų.

Geriausiu tenorinio trombono atlikėju pripažintas Krisas Garfittas (Jungtinė Karalystė), antroji vieta paskirta atlikėjui iš Lenkijos Jaroslawui Meisneriui, trečioji – Christophui Schnaithmannui (Vokietija). Pirmo laipsnio diplomu apdovanotas LMTA absolventas Albinas Gražulis (Lietuva). Su Vilniaus šv. Kristoforo kameriniu orkestru finalininkai atliko italų kompozitoriaus Nino Rotos Koncertą trombonui ir orkestrui.

Tenorinio ir bosinio trombono grupių dalyvius vertinusios komisijos pirmininkas doc. Rimantas Valančius džiaugėsi, kad konkursu pavyko sudominti daug puikių muzikantų iš įvairių šalių. Buvo užsiregistravę net 24 tenoriniu trombonu grojantys muzikantai, dėl įvairių priežasčių pusė negalėjo atvykti. Nuo pat pirmo turo į lyderius pretendavo britas – labai tvirtai pasiruošęs, muzikalus. Stiprūs buvo ir kiti atlikėjai.

Bosinio trombono grupėje iš keturių dalyvavusių atlikėjų į finalą pateko du – Kevinas Roby ir Thomas Bousquié, abu iš Prancūzijos. Jiems buvo paskirtos dvi antrosios vietos. Trečiajame ture finalininkai su Valstybiniu pučiamųjų instrumentų orkestru „Trimitas“ (dirigentas Ugnius Vaiginis) atliko anglų kompozitoriaus Dereko Bourgeois Koncertą bosiniam trombonui ir pučiamųjų orkestrui.

Pirmoji vieta nebuvo paskirta nė vienam eufonininkui, dvi antrosios atiteko Anthony Chesnay (Prancūzija) ir Klemensui Vetteriui (Vokietija), pirmo laipsnio diplomu apdovanotas atlikėjas iš Jungtinės Karalystės Adamas Bokarisas. Su Lietuvos kariuomenės orkestru (meno vadovas ir vyr. dirigentas mjr. Egidijus Ališauskas) finalininkai atliko 19 a. italų kompozitoriaus Amilcare Ponchielli Concerto per flicorno basso, op. 155.

Tūbų grupėje iš septynių atlikėjų į trečiąjį turą pateko trys, iš kurių net du – LMTA pučiamųjų ir mušamųjų instrumentų katedros absolventai, doc. Laimono Masevičiaus tūbos klasės auklėtiniai. Giedriui Steponaičiui, šiuo metu magistro studijas tęsiančiam Hagoje (Olandija), paskirta antroji vieta, Danieliui Patrikui Kišūnui – trečioji vieta. Geriausiu tūbininku pripažintas Sebastienas Perezas iš Prancūzijos. Trečiajame ture finalininkai su Lietuvos kariuomenės orkestru atliko Alexanderio Arutiuniano Koncertą tūbai ir orkestrui.

Iš 20 konkurse dalyvavusių trimitininkų į finalą pateko tik keturi geriausi. Su Lietuvos nacionalinės filharmonijos kameriniu ansambliu „Musica humana“, išplėstam iki kamerinio orkestro (dirigentas ir meno vadovas prof. Algirdas Vizgirda), finalininkai atliko Josepho Haydno Koncertą trimitui ir orkestrui Es-dur.

Tarptautinė vertinimo komisija pirmosios vietos neskyrė, dvi antrosios atiteko Olesiui Burakui (Ukraina) ir Alexeiˊui Ivanovui (Rusija), trečioji – LMTA Pučiamųjų ir mušamųjų instrumentų katedros IV kurso studentui Andriui Stankevičiui (doc. Lauryno Lapės klasė). Pirmo laipsnio diplomas paskirtas latviui Mārtiņšˊui Zujsˊui.

Nors kornetų grupėje dalyvavo tik trys atlikėjai – dvi merginos iš Panevėžio rajono ir kornetininkas iš Taivano, į finalą pavyko patekti tik LMTA Pučiamųjų ir mušamųjų instrumentų katedros I kurso studentei Indrei Jonaitytei (prof. Adomo Kontauto klasė), jai komisija paskyrė II vietą. Su Panevėžio rajono jaunimo varinių pučiamųjų instrumentų orkestru „Aukštyn” (vadovas Remigijus Vilys) finalininkė atliko sudėtingą ir daug ištvermės reikalaujantį anglų kompozitoriaus Philipeˊo Sparkeˊo Koncertą kornetui ir varinių pučiamųjų instrumentų orkestrui. Orkestrui dirigavo Jacobas Dijkstra iš Nyderlandų.

 

Konkursas – stiprus žingsnis į priekį

„Labai džiaugiuosi būdamas čia, – sakė žymus eufonininkas, konkurso vertinimo komisijos narys Stevenas Meadas. – Tai ganėtinai naujas konkursas Europos žemėlapyje, ir aš manau, kad jis išties geras. Nesakau, kad tobulas, yra dalykų, kuriuos ateityje galima būtų pakeisti, tačiau, be jokios abejonės, tai tarptautinio lygio renginys, stiprus žingsnis į priekį.

Nemažai gabių lietuvių muzikantų neišdrįso bandyti jėgų šiame konkurse. Reikia pasiryžti, repetuoti, konsultuotis su mokytojais, kad iš tiesų suprastum muziką. Reikia atvykti ir tiesiog mėgautis. Konkursas yra konkursas, čia visada būna nugalėtojų ir pralaimėtojų. Tačiau kiekvienas turi galimybę laimėti. Gyvenimas kupinas iššūkių, tad arba juos priimi, arba nuo jų pabėgi.“

Muzikologas, Juozo Pakalnio kūrybinio palikimo tyrinėtojas Vaclovas Juodpusis labai džiaugėsi Tarptautiniu Juozo Pakalnio atlikėjų pučiamaisiais ir mušamaisiais instrumentais konkursu. „Tai ne tik Juozo Pakalnio, garsaus fleitininko, dirigento ir kompozitoriaus, bet ir Lietuvos vardo garsinimas pasaulyje, – sakė V. Juodpusis. – Galime žavėtis tuo, kad į Vilnių susirinko žiuri nariai, atlikėjai iš įvairiausių pasaulio šalių: Japonijos, Kinijos, Taivano, Rusijos, daugelio Europos valstybių. Man atrodo, kad dėl to, kas vyksta šiame renginyje, galime nusilenkti konkurso iniciatoriui ir organizatoriui prof. Robertui Beinariui.

Konkursas yra ir Lietuvos atlikimo meno išvedimas į platų pasaulį. Atidarymo koncertas parodė, kokie maži vaikai jau pučia varinius instrumentus – taip pavyzdingai ir žavingai. Reikia džiaugtis jaunaisiais atlikėjais, kurie taip puikiai valdo instrumentus. Vadinasi, yra gerų pedagogų. Jiems turime būti dėkingi, kad jie augina būsimą atlikėjų kartą, kurių muzikavimas, reikia manyti, ateityje suskambės pasaulyje. Tai toks pasididžiavimas ir pasigardžiavimas...“