Antrasis Klaipėdos violončelės festivalis palydėtas susižavėjimo šūksniais
Prieš dvejus metus startavęs ir didelės sėkmės bei klausytojų susidomėjimo sulaukęs Tarptautinis Klaipėdos violončelės festivalis ir konkursas šiemet į uostamiestį grįžo su dar didesne geros energijos banga. Gegužės 6–11 dienomis festivalis vėl skelbė: „Tai, ko nesitikėtum iš klasikos“. Būtent netikėčiausių dalykų violončelės mylėtojai galėjo pamatyti ir išgirsti visą savaitę nuo ankstyvo ryto iki vėlyvo vakaro.
Šių metų festivalis klausytojus pasitiko gerokai išaugęs: daugiau kaip 60 įvairių renginių vyko 25 vietose, jie aprėpė 4 meno šakas – muziką, šokį, kiną, dailę. Be koncertų, vyko ir Tarptautinis violončelės konkursas, kuriame pareiškė norą dalyvauti 77 violončelininkai iš 23 pasaulio šalių, tarp jų Mongolijos, Kinijos, Japonijos, Pietų Korėjos, Australijos, tolimojo Rusijos regiono Jakutijos...
„Aš vis galvodavau, kaip padaryti, kad Klaipėdoje žmonėms būtų gera gyventi, kad kultūra būtų ta grandis, kuri sujungia žmones ir daro mūsų miestą spalvingą bei patrauklų. Tai yra pagrindinis festivalio tikslas“, – sakė renginio iniciatorius ir Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovas Mindaugas Bačkus.
Violončelių klausytasi sausakimšose salėse
Itin didelio susidomėjimo sulaukė koncertas „Dedikacija kompozitoriui Anatolijui Šenderovui“ ir festivalio atidarymo koncertas, skirti litvakų, Lietuvos žydų, istorijai, kuri yra mažai tyrinėta, ypač Klaipėdos krašte.
Koncertas „Dedikacija kompozitoriui Anatolijui Šenderovui“ vyko viešbučio „Euterpė“, pastatyto ant senosios žydų sinagogos pamatų, kiemelyje.
Festivalio atidarymo koncerte Anatolijaus Šenderovo, Ernesto Blocho ir Gilo Shohato kūrinius, atspindinčius senąsias žydų tradicijas ir liturgiją, atliko pasauliui gerai žinomi muzikai: Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas Davidas Geringas, lietuviškų šaknų turinti violončelininkė Natalie Clein, „The Times“ kritikų apibūdinama kaip „užburianti“ ir „kupina pakylėjančios aistros“, ir Hillelas Zori, aukso medalio Marios Canals muzikos konkurso Barselonoje, Rostropovičiaus konkurso Paryžiuje Dutilleux premijos, Stradivarijaus fondo premijos laureatas. Seniausiam Baltijos šalyse Liepojos simfoniniam orkestrui dirigavo žymus Izraelio dirigentas, pianistas ir kompozitorius Gilas Shohatas.
Žiūrovų dėmesį kaustė šokiui skirti renginiai. Sausakimšoje Klaipėdos dramos teatro salėje vyko unikalus šokio ir gyvos muzikos spektaklis „Boléro–Extended“. Jo choreografas garsus danų menininkas Palle Granhøjus, kurio darbai jau pristatyti 49 pasaulio šalyse, turėjo įveikti nemenką iššūkį – Mauriceˊo Ravelio 15 minučių kūrinį „Bolero“ paversti valandos trukmės įspūdingu modernaus šokio ir aštuonių violončelių atliekamos klasikinės muzikos reginiu.
Gausus būrys smalsuolių buvo susirinkęs paklausyti unikalių indiškos tablos ir violončelės improvizacijų koncerte „Raga violončelei“. Tabla grojo Sukhvinderis Singhas Namdhari (Pinky) – pasaulyje žinomas perkusininkas, turintis unikalų grojimo stilių ir techniką. O su klasikinėmis ir moderniomis violončelės melodijomis klausytojus supažindino Matthew Barley – klasikinės muzikos atlikėjas, improvizacijų, šiuolaikinės ir elektroninės muzikos meistras.
Netikėtu pasirodymu žiūrovus nustebino violončelininkas, šokėjas, aktorius, nestandartinių informacinių technologijų sprendimų autorius ispanas Davidas Fernándezas. Jis, virtuoziškai grieždamas išmaniaisiais įrenginiais modernizuota violončele, muzikavimą pavertė šiuolaikinių technologijų performansu.
Kartu su Violončelės festivaliu vyko ir Tarptautinis Klaipėdos violončelės konkursas. „Vienintelis violončele atliekamos muzikos tarptautinis konkursas Lietuvoje liudija aukštą kultūrinę uostamiesčio vertę ne tik nacionaliniu, bet ir pasauliniu lygiu. Konkursas – tai galimybė jaunajai violončelininkų kartai ir jau pelniusiems pripažinimą atlikėjams įgyti naudingos tarptautinės patirties“, – konkurso reikšmę apibūdino M. Bačkus.
Prizines vietas pelnė 12 dalyvių. Kyung Jun Lee iš Pietų Korėjos ne tik laimėjo pagrindinį piniginį prizą – 8000 eurų, bet ir kvietimą dalyvauti 2021 metų konkurso komisijoje.
Konkurso mecenatė „Limarko“ grupė, vadovaujama jos prezidento ir generalinio direktoriaus Vytauto Lygnugario, įsteigė 19 400 eurų prizų fondą.
„Kultūra, o ypač muzika, yra tautas vienijantis reiškinys, turintis išliekamąją vertę, jaudinantis emociškai, praturtinantis dvasiškai. Festivalio dienomis juntamas šurmulys keičia nuotaiką mieste, džiugina melomanų širdis, konkurso dalyviams suteikia progą kalbėti muzikos kalba”, – apie festivalį ir konkursą dalinosi mintimis V. Lygnugaris.
Klaipėdos miesto savivaldybės Ugdymo ir kultūros departamento direktorė Nijolė Laužikienė džiaugėsi, kad festivalis skirtas visiems žmonėms – nuo aukščiausio meninio lygio koncertų mylėtojų iki paprastesnių, bet neprastesnių formų renginių gerbėjų. „Tai iš tiesų išskirtinis, nišinis festivalis. Nėra kito tokio Baltijos šalyse. Festivalis sujungė skirtingus meno žanrus – muziką, šokį, dailę ir kiną. Ši visų menininkų įtrauktis skelbia, kad festivalis yra mūsų visų. Renginys tampa viso miesto tik tuomet, kai jis mums visiems yra brangus. Violončelės festivalis privalo būti tęsiamas kaip išskirtini festivalis, formuojantis miesto veidą“, – negailėjo gražių žodžių N. Laužikienė.
Konkursą pavadins Davido Geringo vardu
Tarptautinis violončelės festivalis ir konkursas Klaipėdoje rengiamas kas dveji metai. Kitas konkursas, vyksiantis 2021 metais, jau bus pavadintas pasaulinę šlovę pelniusio lietuvių violončelininko Davido Geringo vardu.
„Mano įsitikinimu, Davidas Geringas yra lietuviškos violončelės šauklys pasaulyje, nors Lietuvoje jis gyveno tik iki 18 metų. Manau, kad artimiausius 100 metų didesnio Lietuvos violončelės šauklio neturėsime“, – apie naują violončelės konkurso idėją kalbėjo M. Bačkus.
D. Geringas neslėpė džiaugsmo, sakė su šia idėja mielai sutinkantis. „Tai nereiškia, kad šiuo konkursu aš padidinsiu savo įtaką. Bet tikiuosi, kad dėl mano vardo daugiau ir mano aplinkos žmonių, ir draugų atkreips dėmesį į violončelės konkursą, atvyks patys ar atsiųs dalyvauti savo mokinių“, – kalbėjo maestro.
Klaipėda – violončelės sostinė
Gegužės 15 d. vyko padėkos pusryčiai rėmėjams. Koncertų salės direktorė Danutė Žičkuvienė ir festivalio meno vadovas Mindaugas Bačkus už pagalbą įgyvendinant Tarptautinio Klaipėdos violončelės festivalio ir konkurso projektą dėkojo rėmėjams ir partneriams, kitiems festivalio draugams, o ypač klausytojams.
Tai buvo ypatinga savaitė, kupina vienas kitą vejančių įvykių ir suteikusi neįtikėtinai daug įspūdžių. Retai kada galima išvysti Klaipėdoje tokį gausų žmonių būrį, visame mieste gaudantį violončelės skambesius nuo ankstaus ryto kavinėje su kava ir pyragaičiais iki vėlyvo vakaro jaukiai įsitaisius sėdmaišyje. Džiaugsmu degančios žiūrovų akys, susižavėjimo šūksniai, padėkos bei netylanti aplodismentų jūra neleido abejoti – antrą gegužės savaitę Klaipėda buvo ne tik Lietuvos, bet ir Europos violončelės sostinė!