IV tarptautinis smuikininkų festivalis „Musica in vivo“
Birželio 28 – liepos 5 d. Klaipėdoje vyko IV tarptautinis smuikininkų festivalis „Musica in vivo“. Šiemet jame dalyvavo 28 muzikantai iš Lietuvos, Lenkijos, Šveicarijos ir Prancūzijos.
Ilgiau nei savaitę trukusius meistriškumo kursus vedė Liono nacionalinės aukštosios muzikos ir šokio konservatorijos profesorė Marianne Piketty (Prancūzija), Klaipėdos Eduardo Balsio menų gimnazijos mokytoja bei Klaipėdos kamerinio orkestro smuikininkė Kristina Kupšienė ir Kataro filharmonijos orkestre griežianti Eglė Urbonavičiūtė-Valutė.
Festivalio dalyviai klaipėdiečiams surengė penkis koncertus.
Atidarymo koncertą, skirtą XX a. Lietuvos kompozitorių kūrybai, pradėjo smuikininkai iš Panevėžio muzikos mokyklos, Panevėžio Vytauto Mikalausko ir Klaipėdos Eduardo Balsio menų gimnazijų bei Liono. Atlikę Vytauto Barkausko, Eduardo Balsio, Balio Dvariono, Vytauto Paltanavičiaus ir Tado Šerno kompozicijas jie sulaukė gausių jaukioje Eduardo Balsio menų gimnazijos salėje susirinkusios publikos aplodismentų.
Tradiciškai vienas iš festivalio koncertų surengtas Klaipėdos Šv. Juozapo Darbininko bažnyčioje. Sakralioje unikalios akustikos erdvėje smuikininkai atskleidė Johanno Sebastiano Bacho daugiasluoksnės muzikinės minties didingumą.
Klaipėdos Ievos Simonaitytės bibliotekos konferencijų salėje įvyko virtuozinės muzikos koncertas, o kitame renginyje dalyviai griežė romantizmo epochos kompozitorių kūrybą.
„Musica in vivo“ baigiamajame koncerte Klaipėdos koncertų salėje devyni jaunieji smuikininkai – Grasilė Granickaitė, Rugilė Lapkauskaitė, Ieva Kavoliūnaitė, Monika Dargytė, Milana Vasiliauskaitė, Urtė Didžiulytė, Lukas Pronskus, Garance Cartou bei Amelia Dziedzic – ir festivalio pedagogės griežė su Klaipėdos kameriniu orkestru (meno vadovas violončelininkas Mindaugas Bačkus). Koncertas buvo supintas iš baroko, klasicizmo, XX ir XXI a. kompozitorių kūrinių.
„Džiaugiuosi, kad čia sutikau daug įdomių smuikininkų ir profesionalių pedagogių“, – sakė iš Prancūzijos atvykusi septyniolikmetė Garance Cartou. Ji baigiamajame koncerte su Klaipėdos kameriniu orkestru atliko W. A. Mozarto Koncerto smuikui ir orkestrui Nr. 3 G-dur pirmąją dalį. „Nors Lietuvoje esu pirmą kartą, kasdien vis labiau įsimyliu Klaipėdos miestą. Meistriškumo pamokos buvo nuostabios, o galimybė atlikti Mozarto Koncerto dalį smuikui su Klaipėdos kameriniu orkestru – didelis man suteiktas šansas. Mane įkvėpė Marianne Piketty darbas, jos muzikinis supratimas, todėl būčiau labai laiminga, jei galėčiau dar kartą sugrįžti į Klaipėdą ar nuvykti į Prancūziją. Eglė Urbonavičiūtė-Valutė šiomis dienomis buvo mūsų jungiamoji grandis, dėl ko festivalyje jautėmės lyg šeimoje. Tai draugiškumo kupinas patyrimas“, – apie „Musica in vivo“ kalbėjo šiuo metu Karališkojoje Airijos muzikos akademijoje studijuojanti smuikininkė iš Lenkijos Amelia Dziedzic.
Kristina Kupšienė ir Eglė Urbonavičiūtė-Valutė atliko šiuolaikinio kompozitoriaus Malcolmo Arnoldo Koncertą dviem smuikams ir styginių orkestrui, op. 77, Marianne Piketty – Mauriceˊo Ravelio Rapsodiją smuikui ir orkestrui „Čigonė“ bei Astoro Piazzollos keturių tango ciklo smuikui ir orkestrui „Buenos Airių metų laikai“ dalį „Žiema“. Koncerto finale nuskambėjo efektingi, Artimųjų Rytų kolorito kupini Maiaso Alyamani kūriniai „Najaz“ (smuikui, orkestrui ir perkusijai) bei „Longa Nahawand“ dviem smuikams, perkusijai ir styginių orkestrui (atliko Eglė Urbonavičiūtė-Valutė, Kristina Kupšienė, Mykolas Eiva). Ši premjera tapo koncerto kulminacija, įvertinta gausiais klausytojų plojimais.
Prisimindama intensyvią savaitę profesorė Marianne Piketty kalbėjo: „Per ketverius metus „Musica in vivo“ smuikininkai stulbinamai užaugo, o festivalio pedagoges Kristiną Kupšienę ir Eglę Urbonavičiūtę-Valutę norėčiau perkelti į Lioną. Jų darbas – aukso vertės. Dėkoju festivalio direktoriui Donatui Bukauskui už puikią organizaciją.“
„Musica in vivo“ tikslas – auginti, brandinti Lietuvos ir užsienio smuikininkus, suteikti jiems progą pasirodyti su kameriniu orkestru. „Siekiame atskleisti jaunų muzikų talentą. Kuriame laisvą, pozityvią atmosferą, kurioje būtų mažiau konkurencijos, visi turėtų galimybę koncertuoti“, – kalbėjo meistriškumo kursus vedusi Kristina Kupšienė.
Festivalio direktorius Donatas Bukauskas pabrėžė, kad išskirtinė klaipėdietės Kristinos Kupšienės dėstoma grojimo smuiku metodika ir filosofija, profesorės Marianne Piketty pedagoginis ir psichologinis įdirbis bei naujajai muzikų kartai atstovaujančios veržlios smuikininkės Eglės Urbonavičiūtės-Valutės entuziazmas sukuria terpę, lemiančią didžiulį profesinį tobulėjimą ir skatinančią atlikėjus pasitikėti savimi. „Musica in vivo“ moto – nėra nei baimės, nei klaidų“, – sakė D. Bukauskas.
Klausytojų ir atlikėjų gausa įprasmino festivalio pavadinime glūdinčią idėją – muzika tampa gyva skambėdama gyvame organizme.