Pasaulį pakerėjusi muzika gimė prie 50 dolerių kainavusio fortepijono

2019 Nr. 7–8 (498–499), Edita Grudzinskaitė

Klausantis, kaip skamba amerikiečių kompozitoriaus Morteno Lauridseno kūriniai, atliekami Europos kamerinio choro, atrodo, kad visas stygas suderino pats ponas Dievas. Naujausia kompaktinė plokštelė „Light Eternal“, įrašyta pasaulinio garso kompanijoje „Deutsche Grammophon“ vos prieš pusmetį, pristatyta prestižiniam Vokietijos apdovanojimui „Opus Klassik“ geriausio metų chorinės muzikos albumo kategorijoje.

Muzika, kuri skambės amžiais

 

Prieš pusmetį į kompanijos „Deutsche Grammopfon“ įrašų studiją suplaukė trys muzikos pasaulio banginiai – kompozitorius Mortenas Lauridsenas (JAV), dirigentas Nicolas Mattas (Vokietija) ir jo vadovaujamas Europos kamerinis choras.

Mortenas Lauridsenas – chorinės muzikos meistras, pelnęs daugybę apdovanojimų, už nuopelnus Amerikos kultūrai įvertintas nacionaline meno premija ir medaliu, kurį Baltuosiuose rūmuose užkabino pats Georgeˊas Bushas.

Kompozitoriaus pavardė – viena dažniausių pasaulio chorų repertuaruose. Nuošalioje San Juano saloje gyvenantis M. Lauridsenas muzikos kritikų vertinamas labai lakoniškai – genijus, o jo muzikai žadamas nemirtingumas. Pasak muzikologo Nicko Strimpleˊo, M. Lauridsenas yra vienintelis JAV kompozitorius mistikas, kurio muzika kupina žodžiais nenusakomos giedros ir skaidrumo.

 

Per 8 milijonus plokštelių

Nicolas Mattas – tarptautinį pripažinimą pelnęs dirigentas. Jo profesinėje istorijoje yra beveik šimtas neįtikėtinai skirtingo repertuaro kompaktinių plokštelių, išleistų „Brilliant Classics“, „Bayer Records“, „ARS Produktion“, „Hänssler Classics“, „Dabringhaus & Grimm“. Daugiau kaip aštuoni milijonai parduotų CD liudija išskirtinį N. Matto talentą.

Nicolas Mattas vadovauja Europos kameriniam chorui, dalyvauja įdomiuose muzikiniuose projektuose, dirba su geriausiais orkestrais, tokiais kaip „SWR Sinfonieorchester Stuttgart“, „NDR Sinfonieorchester Hamburg“ ar „Bayerischer Rundfunk Symphonieorchester“. „Jei scenoje matote Nicolą Mattą, galite būti tikri, kad koncertą prisiminsite ilgai. Nuostabi kūrinių interpretacija, stebinantis susikoncentravimas, vidinė jėga, subtilumas ir iki spindesio nušlifuotas garsas“, – taip N. Matto dirigavimą apibūdina muzikos apžvalgininkas Michaelis Cooksonas (www.musicweb-international.com.).

 

Beveik du dešimtmečius drauge

Pirmasis M. Lauridseno ir N. Matto kūrybinis susitikimas įvyko 2000 metais, „Hännsler Classic“ įrašant albumą „O Magnum Mysterium“. Nuo tada kūrėjai nuolat dirba kartu vesdami seminarus, meistriškumo kursus dirigentams ir dainininkams bei koncertuodami visame pasaulyje.

„Mortenas Lauridsenas man yra vienas svarbiausių šiuolaikinių kompozitorių pasaulyje. Jo muzika įkvėpė daugelį jaunosios kartos kompozitorių ir atlikėjų, darė jiems įtaką. Manau, kad mūsų kaip menininkų pareiga yra atlikti dar gyvų kompozitorių kūrinius“, – sako N. Mattas.

„Light Eternal“ įrašymas kompanijoje „Deutsche Grammophon“ buvo suplanuotas prieš dvejus metus. Kufšteine ​​(Austrija) Europos kamerinis choras drauge su dirigentu ir kompozitoriumi turėjo labai intensyvią aštuonių dienų repeticijų ir įrašymo sesiją. „|Tai, kad M. Lauridsenas dalyvavo visose repeticijose, buvo neįkainojama dovana mums visiems, – džiaugėsi dirigentas. – Jei kas gali būti geriausio man kaip „laidininkui“, tai kūrėjo kvėpavimas į nugarą. Turi unikalią galimybę pasinerti į muziką kaip įmanoma giliau. Idėjos ir emocijos tarpsta kartu, rezultatas – atlikėjai, dirigentas ir kūrėjas tampa vienu balsu ir viena siela“, – dalinosi mintimis N. Mattas.

 

Choristams – neeilinės patirtys

Repeticijose kompozitorius nutraukia choristus ne norėdamas pataisyti, bet užfiksuoti, kas buvo gerai. „Tas garsas, kurį ką tik girdėjau, buvo nuostabus. Išlaikykite jį. Šis garsas būtent toks, kurį girdėjau kurdamas muziką“, – sako M. Lauridsenas.

Daugybę pasaulio scenų ir kūrėjų mačiusiems Europos kamerinio choro artistams susitikimas su M. Lauridsenu buvo nepaprastai jaudinantis – tiek dėl jo gyvenimo istorijų, atkleidžiančių, kaip, pavyzdžiui, nuošalioje saloje prie fortepijono, pirkto už 50 dolerių, žvakės šviesoje gimė „O Magnum Mysterium“, tiek dėl emocinio jo muzikos poveikio.

„Tai labai vienijanti patirtis“, – sakė Moshe Haasas, tenoras iš Izraelio. Bosas iš JAV Kenas Goldas atviravo: „Iki šiol niekada nemaniau, kad galėčiau apsiverkti. Bet M. Lauridseno muzika priverčia nusileisti į nepažįstamas gilumas. Jis leidžia pajusti amžinybės skonį.“

Kompozitorius negailėjo gerų žodžių choristams: „Nepaprastai džiaugiuosi, kai atlikėjai mano kūrinius dainuoja taip esmingai ir giliai suvokdami tekstą ir muziką.“

 

Klausytojai patiria nušvitimą

Įrašę naują kompaktinę plokštelę, Europos kamerinis choras drauge su kompozitoriumi išvyko į koncertinį turą po Vokietiją – pasirodė Hamburge, Leipcige, Viurcburge ir Manheime. Kitais metais choras koncertuos ir rengs seminarus Italijoje, Austrijoje ir Vokietijoje.

Auditoriją M. Lauridseno muzika visuomet jaudina. Žmonės sako, kad ji tarsi perkelia juos į ypatingą vietą, kur amžinosios šviesos (Light Eternal) veikiami jie patiria nušvitimą. Kompozitoriaus kūryba turi galią paliesti klausytojų sielą ir pripildyti žmogaus širdį grožio ir ramybės. Neįmanoma užduotis apsakyti jo muziką žodžiais. Ji sujungia mus visus pačia giliausia ir slaptingiausia prasme, leidžia išgyventi tą unikalų vienį su kūrinija, gamta, savimi ir amžinybe.

Kaip jis surado tas spalvas, kurias girdime skambant pačiam subtiliausia ir jautriausiam instrumentui – žmogaus balsui, sėdėdamas prie fortepijono, kainavusio vos 50 dolerių?

 

Prenumeruokite „Muzikos barus“!