BVMA 2018
METŲ PROJEKTAS - Prienų ir Birštono krašto žmonių nominacija
2018 m. sausio 12 d. vykusioje jau dvidešimtoje tradicinėje laikraščio „Gyvenimas“ šventėje „Metų projekto“ nominacijoje laureatu tapo Penktoji Birštono vasaros menų akademija.
BIRŠTONO VASAROS MENŲ AKADEMIJA
2018 m. liepos 28 d. – rugpjūčio 6 d.
Tarptautinis simpoziumas ir meistriškumo kursai tema
Interpretacijos meno paslaptys ir subtilybės XXI a. atlikimo mene ir pedagogikoje
Birštono vasaros menų akademija kviečia aukštųjų mokyklų, universitetų, gimnazijų, meno mokyklų moksleivius, studentus ir studijas baigusius atlikėjus, muzikos, meno ir bendrojo ugdymo mokyklų muzikos pedagogus į sparčiai ir harmoningai augantį vidurio Lietuvos kurortą Birštoną (www.visitbirstonas.lt).
Dešimt dienų truksiančiuose meistriškumo kursuose vyks:
Dainavimo, fortepijono, violončelės, arfos ir fortepijono bei koncertmeisterio praktikos meistriškumo pamokos.
Paskaitos meno, scenos kalbos, viešųjų ryšių ir kt. temomis
BVMA pedagogų ir kviestinių atlikėjų koncertai
BVMA aktyviųjų dalyvių koncertai
Susitikimai ir diskusijos
Scenos judesio užsiėmimai
Dalyvio (aktyvaus / pasyvaus) anketą pildykite parsisiuntę į savo kompiuterį
http://www.muzikusajunga.lt/uploads/files/Anketa_BirstonoVMA2018.docx
Jeigu nepavyksta parsisiųsti, rašykite elektroniniu paštu info@muzikusajunga.lt
BIRŠTONO VASAROS MENŲ AKADEMIJOS 2018 METŲ RENGINIAI
ŽALVARINIS
Liepos 28 d., šeštadienis
19 val. Birštono kultūros centras (Jaunimo g. 4)
BIRŠTONO VASAROS MENŲ AKADEMIJOS ATIDARYMO KONCERTAS
Atkurtos Lietuvos šimtmečiui
EINAM TOLYN
Atlieka folkroko grupė ŽALVARINIS
Robertas Semeniukas (gitara, vokalas), Sigita Jonynaitė-Būdienė (vokalas), Domas Žostautas (bosinė gitara), Sergej Makidon (būgnai)
Bilieto kaina 15 Eur
„Žalvarinis“ – žymiausia Lietuvos folkroko grupė iš Vilniaus. Aštrūs gitarų rifai, roko pulsavimas, folkloras, jo interpretacijos ir kitų muzikos stilių sintezė – visa tai ir yra „Žalvarinis“. Lietuviškos dainų tradicijos, ugningumas ir šiuolaikinės ne tik roko, bet ir bliuzo bei world muzikos įtakos sukuria nepamirštamą, galingą sprogstamąjį muzikinį mišinį.
Grupę 2001 metais įkūrė kompozitorius, prodiuseris, gitaristas ir vokalistas Robertas Semeniukas. Grupės energija ir rokenrolinis, bliuzinis grooveˊas įsuka, išjudina visus, todėl nenuostabu, kad „Žalvarinis“ pasirodo roko muzikos festivaliuose ne tik Lietuvoje, Latvijoje, bet ir Didžiojoje Britanijoje, Estijoje, Austrijoje, Lenkijoje, Ukrainoje, gastroliavo Jungtinėse Amerikos Valstijose, Kinijoje.
„Žalvarinis“ nevengia eksperimentuoti, bendradarbiauti su garsiausiais roko, džiazo, folkloro profesionalais, geriausiais Lietuvos atlikėjais, o 2014 metais sudrebino net Pasaulio lietuvių dainų šventę, kai savo dainas atliko kartu su jungtiniu šventės dalyvių choru.
Per septyniolika gyvavimo metų įrašyti šeši muzikos albumai, grota beveik visuose Lietuvos miestuose, dalyvauta koncertuose „Baltijos keliui“ atminti, Nepriklausomybės dienos minėjimuose Lietuvoje ir užsienyje. Grupės muzika skamba filmų garso takeliuose, radijo stotyse, televizijoje.
Programoje „Einam tolyn“ skambės naujausiame albume (kompaktinėje ir vinilinėje plokštelėse) įrašyti kūriniai „Ryto raga“, „ Kadujo“, „O kur josim“, „Trep trep“ ir kt.
FORTEPIJONO MUZIKOS VAKARAS
Liepos 29 d., sekmadienis
19 val. Birštono kurhauzas (B. Sruogos g. 2)
FORTEPIJONO MUZIKOS VAKARAS
VICTOR RYABCHIKOV (fortepijonas, Rusija)
Programoje: F. Chopin, M. Glinka, C. Kiuji, M. K. Oginskis
Bilieto kaina 10 Eur
Viktoras Riabčikovas (Victor Ryabchikov) – standartus laužantis aukščiausio lygio atlikėjas, kurio rankose fortepijonas atgyja, šaukia, verkia, dainuoja. Jam sėdint prie instrumento gali pajusti, kas yra magija.
Pianistas koncertavo beveik visose Europos šalyse, JAV, Indijoje, Argentinoje, Pietų Afrikos Respublikoje, Zimbabvėje. Kviečiamas į festivalius Švedijoje, Didžiojoje Britanijoje, Italijoje, Vokietijoje, Lietuvoje. Pats organizavo rusų muzikos festivalius Rusijoje, Švedijoje, Italijoje ir Šveicarijoje.
Labai gausi V. Riabčikovo diskografija – įrašyta 15 kompaktinių plokštelių: „Visi M. Glinkos kūriniai fortepijonui“ (3 CD; BIS, Šveicarija), „Brolių Rubinšteinų ir A. Borodino muzika“ (2 CD; „Olympia“, Didžioji Britanija), „P. Čaikovskio, F. Schuberto ir S. Rachmaninovo kūriniai fortepijonui“ (2 CD; „Intim Music“, Švedija), „F. Chopino muzika fortepijonui“ (2 CD iš koncertų Stokholme; „TVProm“, Švedija), „Rusų kompozitorių muzika“ (5 CD komplektas; „Bomba-Piter“, Rusija), „Rusų dvarų muzika“ („Melodija“, Rusija).
Po pirmojo pasirodymo Vakaruose praėjusio amžiaus devintojo dešimtmečio pradžioje V. Riabčikovas akimirksniu užsitarnavo nepaprasto jautrumo ir žavesio pianisto vardą. Michailo Glinkos kūrinių atlikimas ir įrašai, kuriuos išleido firma BIS, sulaukė apžvalgų lavinos visame pasaulyje. Rusijoje ir Vakaruose į jo programas būdavo įtraukiami negirdėti ar pamiršti fortepijoniniai kūriniai, taip pat mažiau žinomų rusų kompozitorių romantikų opusai. Jo repertuaras itin platus, apimantis tiek vokalinę, tiek fortepijoninę muziką bei kūrinius su orkestru. 1992 metais UNESCO siūlymu Viktoras Riabčikovas buvo pripažintas metų pianistu.
Savo misiją ir veiklos prasmę pianistas mato supažindindamas užsienio klausytojus su retai atliekamų rusų kompozitorių muzika – jo repertuare atsirado monografinės M. Glinkos, C. Kiuji, J. Fieldo kūrinių programos. Išskirtinį dėmesį V. Riabčikovas skiria Michailo Glinkos kūrybai: organizavo didžiojo rusų kompozitoriaus atminimui skirtą festivalį, įkūrė Glinkos muzikos draugiją.
PRANCŪZŲ MUZIKOS VAKARAS
Liepos 30 d., pirmadienis
19 val. Birštono kurhauzas (B. Sruogos g. 2)
PRANCŪZŲ MUZIKOS VAKARAS
ASTA KRIKŠČIŪNAITĖ ir ČIURLIONIO KVARTETAS
Jonas Tankevičius (I smuikas), Darius Dikšaitis (II smuikas), Gediminas Dačinskas (altas), Saulius Lipčius (violončelė)
Programoje: A. E. Chausson, F. Poulenc, M. Ravel, C. Debussy ir kt.
Bilieto kaina 10 Eur
Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatai Asta Krikščiūnaitė ir Čiurlionio kvartetas jau seniai publiką žavi išskirtinėmis prancūzų muzikos interpretacijomis. Poetinė dainų elegancija, lengvai skriejančios, judrios ir melancholiškos melodijos, išraiškinga, tačiau subtili ir neforsuota dainavimo maniera, išskirtinė sugestija ir skoningumas – visa tai būdinga A. Krikščiūnaitės prancūzų kompozitorių vokalinės lyrikos interpretacijai. Kiekvienas dainininkės atliekamas kūrinys virsta maža poema. Čiurlionio kvartetas per penkis veiklos dešimtmečius subrandino savitą stilių, kurio išskirtinė savybė – laisvas darnus muzikavimas, netrikdomas ir sudėtingiausios išskirtinio meistriškumo reikalaujančios muzikos. Kvarteto garsas net sunkiausiuose pasažuose išlieka gražus.
Emocingi, svajingi prancūzų kompozitorių kūriniai, subtilios melodijos ir jautrus muzikavimas šį vasaros vakarą dar kartą primins, kad vidinės šilumos ir nuoširdumo niekada nebūna per daug...
Asta Krikščiūnaitė dar studijuodama jaunųjų atlikėjų konkurse Moldovoje tapo I premijos laureate, vėliau – tarptautinio L. Pavarotti konkurso Filadelfijoje (JAV) diplomante.
Išpuoselėto dainininkės balso atspalviai – nuo švelnios lyrikos iki gilaus dramatizmo – leidžia atlikti įvairių žanrų muziką: operas, oratorijas, stambių formų kūrinius su simfoniniais orkestrais, kamerinę muziką, šiuolaikinių kompozitorių opusus. A. Krikščiūnaitė yra parengusi daugiau nei 80 operinių ir koncertinių soprano partijų, per 300 kamerinės muzikos kūrinių. Lietuvos kompozitorių kūriniuose yra specialiai A. Krikščiūnaitei parašytų partijų: Marija A. Žigaitytės operoje-misterijoje „Praregėjimas“, soprano partija A. Martinaičio oratorijoje „Mūsų laisvė: septynios invokacijos“, Kristina G. Kuprevičiaus operoje „Prūsai“, Valerija A. Martinaičio operoje „Pasaulio dangoraižis“.
Astos Krikščiūnaitės kūryba įvertinta Lietuvos nacionaline kultūros ir meno premija (2011), ji apdovanota Baltosios žvaigždės ordinu už nuopelnus Estijos kultūrai (2004), Lenkijos Respublikos kultūros ministro apdovanojimu „Už nuopelnus lenkų kultūrai“ (2012), Lietuvos muzikų sąjungos „Auksiniu disku“ (2005).
„Publika buvo pakerėta idealiai tolygaus visų instrumentų skambesio. Temos kontūrai, veržli linija, gajus ritmas ir tempas, garso efektai – visa tai buvo ekspresyviai perteikta skoningu stiliumi. Mes tiesiog stebėjomės garso spalvų prabanga. Tokius subtilius atspalvius gali išgauti tik talentingų artistų rankos!“; „Kvarteto garsas net sunkiausiuose pasažuose išlieka gražus. Laisvas muzikavimas, kaip savaime suprantamas dalykas, yra pagrindinis ansamblio bruožas“ – tokiomis ir panašiomis citatomis mirgėjo Vengrijos („Magyar Hírlap“), Vokietijos („Schwarzwälder Bote“), Norvegijos („Bergens Tidende“) laikraščiai po Čiurlionio kvarteto gastrolių šiose šalyse.
1968 metais susibūręs Čiurlionio kvartetas tebegarsėja kaip išradingas ir techniškai stiprus kolektyvas. 1990 m. kvartetui pirmajam iš mūsų šalies menininkų buvo suteiktas aukščiausias šalies apdovanojimas – Lietuvos nacionalinė kultūros ir meno premija. 2004 m. tarptautiniame kamerinės muzikos konkurse Šveinfurte (Vokietija) ansamblis laimėjo II premiją, buvo apdovanotas Lietuvos muzikų sąjungos „Auksiniu disku“. 2005 m. didelio užsienio publikos ir spaudos susidomėjimo sulaukė Čiurlionio kvarteto koncertai pasaulinėje parodoje „EXPO“ Japonijoje ir pristatymas VCD formatu pasaulinėje mugėje „MIDEM“ Prancūzijoje. Kvartetas koncertavo visoje Europoje – nuo Islandijos iki Rusijos ir nuo Norvegijos iki Italijos, taip pat Kanadoje, JAE, JAV, Meksikoje, Japonijoje, Kinijoje, griežė tokiose salėse, kaip Leipcigo „Gewandhaus“, Amsterdamo „Concertgebouw“, Bonos „Beethovenhaus“, Berlyno „Schauspielhaus“, Paryžiaus „Musée dˊOrsay“ ir daugelyje kitų, prestižiniuose festivaliuose „Prahos pavasaris“, „Berliner Festwochen“, „Vlaanderen“, „Janačkuv Mai“, „Moravijos ruduo“, Šlėzvigo-Holšteino, „Meranofest“, „Europamusikale“, „Amadeo“ Zagrebe. Po debiuto garsiojoje Londono „Royal Festival Hall“ kultūros žurnalas „Musical Opinion“ rašė apie nuostabią, tiesiog genialią kūrinių interpretaciją, kuri Londono kamerinės muzikos mėgėjams priminė, kaip turi būti atliekama kvarteto muzika.
Pastaraisiais metais ansamblis inicijuoja originalius klasikos ir džiazo projektus, jo nariai pasirodo ir kaip solistai, dalyvauja tarptautinių konkursų vertinimo komisijose, veda meistriškumo kursus. Čiurlionio kvartetas groja unikaliais XVIII a. italų meistrų instrumentais.
Nuo 2018 m. kovo ilgametis kvarteto violončelininkas Saulius Lipčius savo pultą užleido į Lietuvą iš Austrijos grįžusiam Glebui Pyšniakui.
MUZIKOS KARALYSTĖS VITRAŽAI
Liepos 31 d., antradienis
19 val. Birštono kurhauzas (B. Sruogos g. 2)
MUZIKOS KARALYSTĖS VITRAŽAI
Programoje: G. F. Händelis, T. Merula, J. B. Lully, G. Bononcinni, M. T. Féerie, G. Sollima, D. E. Rappaz, J. Ibert ir kt.
REGNUM MUSICALE
Joana Daunytė (arfa), Elena Daunytė (violončelė), Vita Marija Daunytė (fleita), Kotryna Ugnė Daunytė (smuikas), Raimonda Daunienė (smuikas)
Bilieto kaina 10 Eur
„Regnum musicale“ (Muzikos karalystė) – keturių talentingų seserų Daunyčių ansamblis. Vita Marija groja fleita, Joana skambina arfa, Kotryna Ugnė griežia smuiku, o Elena – violončele. Muzikos studijas seserys pradėjo Nacionalinėje M. K. Čiurlionio menų mokykloje, vėliau studijavo Ženevos aukštojoje muzikos mokykloje, Amsterdamo konservatorijoje, Šiaurės karališkajame muzikos koledže Didžiojoje Britanijoje. Merginos yra daugelio tarptautinių konkursų laureatės.
Ansamblis atlieka tiek klasikinę, tiek populiariąją bei etnomuziką, mėgsta improvizuoti. Seserys savo pasirodymus scenoje papildo judesiu, teatro elementais. Tiek muzikos skambesiui, tiek reginiui žavesio suteikia arfa – ansambliuose nedažnai matomas karališkasis instrumentas.
2013 m. „Regnum musicale“ buvo pakviestas surengti koncertų ciklą Jungtinėse Amerikos Valstijose, dalyvavo klasikinės muzikos festivalyje „Festival Classique de la Madeleine“ Ženevoje (Šveicarija). 2014 m. vasarį tarptautiniame kamerinių ansamblių su arfa konkurse „Concurso Ibérico“ (Madridas) laimėjo pirmąją premiją. Muzikės yra pelniusios Lietuvos Respublikos prezidentų Valdo Adamkaus ir Dalios Grybauskaitės padėkas už muzikinius laimėjimus ir Lietuvos vardo garsinimą užsienyje.
Atlikėjos sako, kad muzika labai svarbi asmenybės formavimuisi, ji plečia jausmų ir proto ribas. Nuo mažens muzikuojančios seserys kiekvienam linki muzikos klausytis kuo dažniau. „Mums labai gera groti kartu. Alsuojame vienu ritmu ne tik dėl prigimtinių savybių, bet ir dėl vis augančio meistriškumo, kurio siekiame mokydamosi pas geriausius Lietuvos ir užsienio profesorius, – džiaugėsi Joana. – Muzikavo jau mūsų seneliai ir proseneliai, gyvenę kaimuose. Mūsų tėvelis Vaidotas Daunys buvo poetas, mama Raimonda – smuikininkė, taigi nuo mažens esame supamos muzikos, kūrybos. Atėjus laikui eiti į mokyklą, mama jau buvo nusprendusi mus visas leisti į M. K. Čiurlionio menų mokyklą, kad gautume muzikos pagrindus. Ji kiekvienai intuityviai parinko instrumentą, kad susidarytų ansamblis. Laikui bėgant instrumentai neįtikėtinai pritiko ir patiko kiekvienai taip, kad nebenorėjome jų keisti. Na, nebent Elena yra maža išimtis – puiki violončelininkė pradėjo studijuoti dainavimą pas profesorių Vladimirą Prudnikovą.“
Išskirtinę sėkmę „Regnum musicale“ patiria gastrolėse užsienyje – merginos vertinamos kaip ypatingas reiškinys. „Pasirodo, koncertuojančios keturios seserys pasaulyje – retenybė. Mus nešioja ant rankų kaip stebuklą, – juokėsi arfa grojanti Joana. – Atrodo, šiais laikais jau niekuo nenustebinsi, bet šeimos bendrystė scenoje visus žavi.“
Beje, seserys aktyviai koncertuoja ir kaip solistės. Vyriausioji Joana arfa ne kartą yra skambinusi solo su simfoniniais, kameriniais orkestrais, su seserimi fleitininke Vita Marija parengė teatralizuotą muzikos ir šokio programą „Arfos glissando“.
Užsienyje mokslus baigusios Joana ir Vita Marija grįžo į Lietuvą dalintis savo patirtimi bei kūrybinėmis idėjomis. Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje studijuojančios smuikininkė Kotryna Ugnė ir violončelininkė Elena mano, kad dabar pasaulis taip sumažėjo, jog visai nesvarbu, kokioje šalyje gyveni. Viskas priklauso nuo to, ar esi kūrybingas ir originalus – taip jaunosios muzikės grindžia apsisprendimą dirbti Lietuvoje.
Šiais metais jaunatvišką dukterų būrį papildė mama smuikininkė Raimonda Daunienė.
VIOLONČELĖS ŽAVESYS
Rugpjūčio 1 d., trečiadienis
19 val. Birštono kurhauzas (B. Sruogos g. 2)
VIOLONČELĖS ŽAVESYS
NICHOLAS JONES (violončelė, Didžioji Britanija) ir JUSTAS ČEPONIS (fortepijonas)
Programoje: F. Chopin, L. Janaček, S. Rachmaninov
Bilieto kaina 10 Eur
https://www.youtube.com/watch?v=jGx-YnnCTgk
Ir koks dar instrumentas savo žavesiu galėtų prilygti violončelei? Nuostabus aksominis tembras, prigimtinė ramybė (net ir virtuoziškiausiuose kūriniuose) pagauna ir užhipnotizuoja grožiu, palaima, amžinybės pojūčiu...
Pirmoje Birštono vasaros menų akademijoje viešėjusi violončelė šiais metais sugrįžta: meistriškumo pamokas ves ir rečitalį grieš svečias iš Didžiosios Britanijos Nicholasas Jonesas. Jam talkins ką tik magistro studijas Paryžiaus konservatorijoje baigęs pianistas Justas Čeponis.
Esame išlepinti: praeityje dažnas svečias Lietuvoje buvo Mstislavas Rostropovičius, savo muzikavimu džiugina jo mokiniai Davidas Geringas ir Silvija Sondeckienė, Armonų dinastijos atstovai Rimantas, Edvardas, Jonas... Ramutė Kalnėnaitė, Mindaugas Bačkus, Edvardas Kulikauskas ir jo sūnus Justas, Vytautas Sondeckis... Visų nepastebimai brandą pasiekusių ar ryškiai debiutuojančių jaunųjų nė neišvardinsi. Tad nekantraudami laukiame šiųmečio Birštono vasaros menų akademijos svečio iš Didžiosios Britanijos Nicholaso Joneso.
Nicholasas Jonesas intensyviai koncertuoja, griežia tiek solo, tiek su orkestrais. Praeityje aštuonerius metus jis griežė kvartete, vėliau buvo Anglijos styginių orkestro (English String Orchestra) solistu ir meno vadovu. Būtent su šiuo orkestru dažnai koncertuodavo šviesaus atminimo lordas Yehudi Menuhinas. Su koncertais aplankytos ne tik Europos, bet ir didžiosios JAV koncertų salės, orkestras dažnai buvo kviečiamas (beje, kaip ir Lietuvos kamerinis orkestras, vadovaujamas Sauliaus Sondeckio) į Menuhino festivalį Gstaadte (Šveicarija).
Nicholasas Jonesas apdovanotas ypatingu gebėjimu įžvelgti studentų meninį potencialą ir jį atverti. Nesvarbu, ar sunkumų kyla dėl atlikėjo technikos, ar dėl jo asmenybės problemų – N. Jonesas randa išeitį ir pateikia vertingų įžvalgų.
N. Joneso pamokos – išskirtinė patirtis tiek žmogiško santykio, tiek meistriškumo prasme. Pedagogas bendrauja šiltai ir su humoru, stengiasi suprasti mokinius ir priimti juos tokius, kokie jie yra, o ne kokius jis norėtų matyti. Pamokose jis kalba apie viską: techniką, garsą, muziką ir interpretaciją, studentams suteikia muzikavimo laisvę, užuot primygtinai piršęs savo nuomonę.
Būti N. Joneso mokiniu reiškia leistis į nuostabią kelionę, prisiliečiant prie pirmapradžio muzikos grožio, įkvepiančių idėjų ir pajaučiant, kaip tavo rankose pražysta violončelė. Pozityvumas, kuris veržte veržiasi iš mokytojo, užkrečia ir jo mokinius.
N. Jonesas yra didžiausios Jungtinėje Karalystėje Chethamo muzikos mokyklos dėstytojas ir Karališkojo Šiaurės muzikos koledžo (Royal Northern Music College) Mančesteryje violončelės profesorius, veda meistriškumo kursus Europos muzikos akademijose ir konservatorijose, be jo neapsieina garsiausių konkursų žiuri.
VYTAUTO JUOZAPAIČIO KŪRYBOS VAKARAS
Rugpjūčio 2 d., ketvirtadienis
19 val. Birštono kurhauzas (B. Sruogos g. 2)
VYTAUTO JUOZAPAIČIO KŪRYBOS VAKARAS
Dalyvauja Kristian ATTILA (fortepijonas, Suomija), Vladimiras PRUDNIKOVAS, Eglė JUOZAPAITIENĖ ir Ieva Barbora JUOZAPAITYTĖ
Programoje – Lietuvos ir užsienio kompozitorių kūriniai
Bilieto kaina 10 Eur
Kadaise Stanislavskis yra pasakęs: „Kad dainuotum arijas, reikia būti aktoriumi-dainininku. Kad dainuotum kamerinį repertuarą, reikia būti režisieriumi-dainininku.“
Nuostabus Lietuvos baritonas Vytautas Juozapaitis šių metų Birštono vasaros menų akademijos publikai ruošia staigmeną – kūrybos vakarą, kuriame skambės ne tik operinė, bet ir subtili, daugybės balso atspalvių ir sceninės meistrystės reikalaujanti kamerinė muzika.
Vytautas Juozapaitis – Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos (2003) ir visų svarbiausių muzikos ir teatro apdovanojimų laureatas, Lietuvos Respublikos Seimo narys, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos profesorius.
Ilgametis Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro solistas šiame ir kituose Lietuvos muzikiniuose teatruose yra sukūręs beveik 50 pagrindinių baritono vaidmenų operose, operetėse ir miuzikluose, atlikęs daugybę partijų oratoriniuose veikaluose. Su spektakliais V. Juozapaitis yra apkeliavęs beveik visą pasaulį, dalyvavęs daugybėje Lietuvos bei užsienio festivalių, buvo pirmasis lietuvių operos solistas, pakviestas į vieną prestižiškiausių pasaulio muzikos forumų – Pekino tarptautinį muzikos festivalį.
Lietuvos kompozitoriai specialiai V. Juozapaičiui yra parašę grafo Šemetos (B. Kutavičiaus opera „Lokys“), karaliaus Mindaugo (B. Kutavičiaus opera „Ugnis ir tikėjimas“), Žygimanto Augusto (G. Kuprevičiaus opera „Karalienė Bona“), Žilvino (A. Žigaitytės opera „Žilvinas ir Eglė“) partijas.
Kristianas Attila yra vienas ryškiausių Suomijos pianistų ir pedagogų, ugdomojo vadovavimo (angl. coaching) specialistas, daugiausia dėmesio skiriantis vokalinės muzikos žanrams – operai ir Lied. Jis studijavo Sibeliaus akademijoje Helsinkyje (Suomija) ir Malmės aukštojoje muzikos mokykloje (Musikhögskolan i Malmö, Švedija), stažavosi Suomijos nacionalinės operos studijoje.
Nuo 1997 m. Kristianas Attila dirbo lektoriumi ir vokalo repetitoriumi Sibeliaus akademijoje su Operos programos studentais.
Pianistas yra koncertavęs Europos, JAV, Kanados, Šiaurės Afrikos ir Japonijos koncertų salėse. Daug kartų kaip kviestinis pianistas yra dalyvavęs tarptautiniuose Mirjam Helin vokalistų konkursuose. 2007 m. buvo Tarptautinio Jeano Sibeliaus dainininkų konkurso Suomijoje žiuri narys. Pianistui teko bendradarbiauti su pasaulinio garso dainininkais – prof. Jamesu Kingu, Tomu Krause, Barbara Bonney, prof. Dorothy Irving (Švedija) ir kitais. Nuolatinis pianisto scenos partneris – baritonas Tommi Hakala. Su juo dalyvavo BBC Kardife rengiamame konkurse „Pasaulio dainininkas“ (BBC Cardiff Singer of the World), ten solistas pelnė pagrindinį prizą. Kristianas nuolat koncertuoja ir su kitais išskirtiniais dainininkais – baritonu Juha Uusitalo ir sopranu Pia Freund.
Kaip pianistas repetitorius atlikėjas dirbo Savonlinos operos festivalyje, Savonlinos muzikos akademijoje ir Suomijos nacionalinėje operoje. Yra išleidęs solinių albumų, drauge su Tommi Hakala įrašęs suomių kompozitoriaus Toivos Kuulu dainų, su Pia Freund ir Tommi Hakala – Sibeliaus kūrinių. Daug pianisto įgrotų kūrinių saugoma Suomijos nacionalinės televizijos fonduose.
Kristianas Attila kuria muziką fortepijonui ir kameriniams ansambliams, domisi improvizacija, kartu su Sibeliaus akademijos dėstytoja Martina Roos vedė improvizacijos operoje meistriškumo kursus. Pianistas meistriškumo kursus yra vedęs Kaire, Mičigane, Teksase.
Nuo 2016 m. Kristianas Attila yra Savonlinos muzikos akademijos meno vadovas.
BIRŠTONO VASAROS MENŲ AKADEMIJOS UŽDARYMO KONCERTAS
Rugpjūčio 5 d., sekmadienis
18 val. Birštono kurhauzas (B. Sruogos g. 2)
BIRŠTONO VASAROS MENŲ AKADEMIJOS UŽDARYMO KONCERTAS
Koncertuoja BVMA dėstytojai ir dalyviai (vokalas, fortepijonas, arfa ir violončelė)
Bilieto kaina 10 Eur
Šeštąją Birštono vasaros menų akademiją tradiciškai užbaigs geriausi, didžiausią pažangą meistriškumo pamokose demonstravę dalyviai. Šiais metais girdėsime, regis, pačius nuostabiausius instrumentus – arfą, violončelę, žmogaus balsą ir fortepijoną. Su savo ugdytiniais scenoje pasirodys ir profesoriai, publikai per dešimt dienų drauge jie parengė intriguojančių staigmenų.
Birštono vasaros menų akademija – skambančios atostogos ir jos dalyviams, ir praeiviams
Birštono vasaros menų akademija – unikalus reiškinys Lietuvos kultūros kontekste. Liepos 28 – rugpjūčio 6 dienomis muzikuojantys moksleiviai, studentai, muzikos profesionalai ir mokytojai turės galimybę leistis į dešimties dienų meistriškumo kelionę ne tik su garsiausiais Lietuvos muzikos pedagogais, bet ir būriu pasaulinį pripažinimą pelniusių savo srities meistrų.
Birštono vasaros menų akademija – plačios aprėpties meistriškumo tobulinimo dirbtuvės. Jose dalyvaujantiems atlikėjams sudaromos sąlygos susitikti ne tik su savo instrumento aukščiausio lygio profesionalais, bet ir gauti kitų taip reikalingų pamokų – sceninio judesio, kalbos ar net viešųjų ryšių. O dar neformalūs susitikimai, diskusijos ir bendri koncertai.
„Kiekvienas profesorius tau individualiai skiria laiko. Asmeniški susitikimai su tokio lygio žmonėmis – tiesiog dovana. O kur dar patys dalyviai – muzikuojantys bendraminčiai, draugiški žmonės ir viską vainikuojantys koncertai, sceninės patirties galimybės. Ši akademija – vienas saldžiausių vasaros kąsnių“, – sakė ne pirmą kartą akademijoje dalyvaujanti pianistė Roberta Daugėlaitė.
Vokalistams talkins viešnia iš Norvegijos
Su unikaliu muzikos instrumentu – balsu – šią vasarą dirbs net penki pedagogai. Viena jų – charizmatiška dainininkė ir vokalo pedagogė iš Norvegijos Barbro Marklund.
Norvegijos muzikos akademijos profesorė, Oslo ir Stokholmo operos akademijų dėstytoja turi studentų iš įvairiausių pasaulio kraštų: Azerbaidžano, Belgijos, Baltarusijos, Kanados, Kinijos, Didžiosios Britanijos, Švedijos, Prancūzijos, Vokietijos, Italijos, Japonijos, Latvijos, Norvegijos, Lenkijos, Rumunijos, Rusijos, Pietų Afrikos Respublikos, Švedijos, Šveicarijos, Ukrainos, JAV ir, be abejo, Lietuvos. Per pusantro šimto jos mokinių buvo apdovanoti daugiau nei šešiasdešimtyje prestižinių konkursų įvairiausiose šalyse. Sutikite, skaičiai iškalbingi.
Pasaulio scenų žvaigždė
Vokalo meistriškumo paslaptimis taip pat dalinsis lietuvių kilmės pasaulinio garso vokalo žvaigždė Lilija Šukytė (Lilian Sukis), šiuo metu gyvenanti Vokietijoje.
Dainininkė po ankstyvos tėvo mirties paliko Lietuvą ir prieš II pasaulinio karo pabaigą su motina išvyko į Vokietiją, vėliau emigravo į Kanadą.
Atlikėjos karjeroje – garsiausios pasaulio scenos, tokios kaip Niujorko „Metropolitan Opera“, Bavarijos valstybinė opera, Karališkoji opera Londono Kovent Gardene, ar pagrindinis vaidmuo 1972 metų Miuncheno olimpinių žaidynių proga Korėjos kompozitoriaus Isang Yuno sukurtos operos „Sim Tjong“ pasaulinėje premjeroje.
Lilija Šukytė sudainavo didžiąsias soprano partijas – Violetos, Nedos, Paminos, Mikaelos, Euridikės. Tiek publiką, tiek muzikos kritikus ji žavi nepaprasta balso kokybe ir raiškia vaidyba.
Solistė yra pagarsėjusi kaip W. A. Mozarto ir R. Strausso interpretatorė. Ypatingą dėmesį ir meilę ji skiria dainos (Lied) menui. Kritikai yra palankiai įvertinę jos šiltą, lyrinį balsą, kuris ir aukštame diapazone niekuomet neskamba aštriai, santūriai jausmingą interpretaciją, stiliaus pojūtį, gerą tartį.
Lietuvos vokalo meistrai
Trečius metus iš eilės Birštono vasaros menų akademijoje dirbs Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatė dainininkė Asta Krikščiūnaitė. „Labai laukiu tų dienų, nes jau po pirmųjų metų supratau, kad nepaprastai miela būti ten, kur esi laukiamas miesto šeimininkų, nepriekaištingai užsiėmimus planuojančių kursų rengėjų. Mane visada labai užkrečia jaunų žmonių entuziazmas, su kuriuo jie ateina, klausosi, nori sužinoti. Atrodo, kad kiekvieną tavo žodį jie tiesiog galėtų suvalgyti“, – sakė Lietuvos muzikos ir teatro akademijos profesorė A. Krikščiūnaitė.
Vasaros menų akademijoje sutiksime ir Vilniaus kolegijos Menų ir kūrybinių technologijų fakulteto lektorę, Vytauto Juozapaičio edukacinio kultūros ir meno centro dainavimo mokyklos „Bel canto“ vadovę Eglę Juozapaitienę. „Akademija – tai susitikimas su profesionalais, profesoriais, garbingais žmonėmis, kurie nusimano, ką daro, kurie išmano savo darbą. Maža to, viskas vyksta Birštone, nuostabiame mieste, kuriame dainuoja viskas – ir miškas, ir gėlės, ir žolė, ir ateinantys žmonės, ir vaikai, su kuriais turiu užsiėmimus“, – įspūdžiais iš praėjusių metų dalijosi E. Juozapaitienė.
Žinoma, neapsieisime ir be Vladimiro Prudnikovo – Lietuvos muzikos ir teatro akademijos bei Vytauto Didžiojo universiteto Muzikos akademijos profesoriaus, Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureato.
V. Prudnikovas įsitikinęs, kad dainininkui svarbu dirbti kiekvieną dieną: „Ar ruduo, ar vasara, ar žiema, reikia dirbti, dirbti ir dirbti“. Kasmet Birštono akademijoje dalyvaujantis profesorius sako matąs studentų, jaunų atlikėjų augimą. „Kursai būna nepaprastai intensyvūs – labai daug pedagogų, labai daug koncertų, individualių techninių repeticijų, pratimų, ir tai padeda žmogui save atrasti. Rudenį jie būna visa galva aukščiau už savo „konkurentus“, – sakė V. Prudnikovas.
Kad rankose pražystų violončelė
Stygininkų laukia neužmirštama patirtis su violončelininku Nicholasu Jonesu. Jis – vienas garsiausių styginių instrumentų pedagogų Jungtinėje Karalystėje. N. Jonesas apdovanotas ypatingu gebėjimu įžvelgti studentų meninį potencialą ir jį atverti. Nesvarbu, ar sunkumų kyla dėl atlikėjo technikos, ar dėl jo asmenybės problemų – pedagogas randa išeitį ir visuomet pateikia vertingų įžvalgų.
Pedagogas bendrauja šiltai ir su humoru, stengiasi suprasti mokinius ir priimti juos tokius, kokie jie yra, o ne kokius jis norėtų matyti. Pamokose jis kalba apie viską: techniką, garsą, muziką ir interpretaciją, studentams suteikia muzikavimo laisvę, užuot primygtinai piršęs savo nuomonę.
Būti N. Joneso mokiniu reiškia leistis į nuostabią kelionę, prisiliečiant prie pirmapradžio muzikos grožio, įkvepiančių idėjų ir pajaučiant, kaip tavo rankose pražysta violončelė. Pozityvumas, kuris veržte veržiasi iš mokytojo, užkrečia ir jo mokinius.
N. Jonesas yra didžiausios Jungtinėje Karalystėje Chethamo muzikos mokyklos dėstytojas ir Karališkojo Šiaurės muzikos koledžo (Royal Northern Music College) Mančesteryje violončelės profesorius, veda meistriškumo kursus Europos muzikos akademijose ir konservatorijose, be jo neapsieina garsiausių konkursų žiuri. Violončelininkas intensyviai koncertuoja, griežia tiek solo, tiek su orkestrais.
Fortepijono mago pamokos
Pianistai turės galimybę bendrauti su Viktoru Riabčikovu – muzikantu, kurio vardas žinomas daugelyje pasaulio salių. Jis koncertavo beveik visose Europos šalyse, JAV, Indijoje, Argentinoje, Pietų Afrikos Respublikoje, Zimbabvėje.
Apie V. Riabčikovo virtuoziškumą iškalbingiausiai byloja muzikologų nuomonė, kad, išgirdęs šį pianistą, būtų priblokštas pats Michailas Glinka. Tai visus standartus laužantis aukščiausio lygio atlikėjas, kurio rankose fortepijonas atgyja, šaukia, verkia, dainuoja. Jam sėdint prie instrumento gali pajusti, kas yra magija.
Po pirmojo pasirodymo Vakaruose praėjusio amžiaus devintojo dešimtmečio pradžioje V. Riabčikovas akimirksniu užsitarnavo nepaprasto jautrumo ir žavesio pianisto vardą. Michailo Glinkos kūrinių atlikimas ir įrašai, kuriuos išleido firma BIS, sulaukė apžvalgų lavinos visame pasaulyje.
Rusijoje ir Vakaruose į jo programas būdavo įtraukiami negirdėti ar pamiršti fortepijoniniai kūriniai, taip pat mažiau žinomų rusų kompozitorių romantikų opusai. Jo repertuaras itin platus, apimantis tiek vokalinę, tiek fortepijoninę muziką bei kūrinius su orkestru. 1992 metais UNESCO siūlymu Viktoras Riabčikovas buvo pripažintas metų pianistu.
Koncertus Rusijoje bei užsienyje atlikėjas derina ir su pedagogine veikla – dėsto Valstybinėje chorinės muzikos akademijoje Maskvoje.
Koncertuojantis su garsenybėmis
Dar vienas menų akademijos svečias – Kristianas Attila, vienas ryškiausių Suomijos pianistų ir pedagogų, ugdomojo vadovavimo (angl. coaching) specialistas, daugiausia dėmesio skiriantis vokalinės muzikos žanrams – operai ir Lied.
Jis studijavo Sibeliaus akademijoje Helsinkyje (Suomija) ir Malmės aukštojoje muzikos mokykloje (Musikhögskolan i Malmö, Švedija), stažavosi Suomijos nacionalinės operos studijoje, dirbo lektoriumi ir vokalo repetitoriumi Sibeliaus akademijoje su Operos programos studentais.
Pianistas yra koncertavęs Europos, JAV, Kanados, Šiaurės Afrikos ir Japonijos koncertų salėse. Daug kartų kaip kviestinis pianistas yra dalyvavęs tarptautiniuose Mirjam Helin vokalistų konkursuose. Jam teko bendradarbiauti su pasaulinio garso dainininkais – prof. Jamesu Kingu, Tomu Krause, Barbara Bonney, prof. Dorothy Irving (Švedija) ir kitais. Nuolatinis pianisto scenos partneris – baritonas Tommi Hakala, su juo dalyvavo BBC Kardife rengiamame konkurse „Pasaulio dainininkas“ (BBC Cardiff Singer of the World), ten solistas pelnė pagrindinį prizą. Kristianas Attila nuolat koncertuoja ir su kitais išskirtiniais dainininkais – baritonu Juha Uusitalo, sopranu Pia Freund.
Kristianas Attila kuria muziką fortepijonui ir kameriniams ansambliams, domisi improvizacija, kartu su Sibeliaus akademijos dėstytoja Martina Roos vedė improvizacijos operoje meistriškumo kursus.
Aleksanderio technikos mokys viešnia iš Suomijos
Suomių arfininkė Katri Tikka yra žinoma kaip klasikinės muzikos atlikėja, tačiau jai nesvetimi ir kiti žanrai – nuo folkloro iki baroko. Ji dirba kartu su keliais Suomijos orkestrais.
Baigusi arfos specialybę Norvegijos muzikos akademijoje bei pedagogikos studijas Helsinkio taikomųjų mokslų universitete „Metropolia“, K. Tikka metus mokėsi Eriko Waardenburgo arfos klasėje Nyderlanduose. Šiuo metu studijuoja Helsinkio J. Sibeliaus akademijos magistrantūroje (Isabelle Perrin klasėje). Muzikė aktyviai dalyvaus Joanos Daunytės arfos užsiėmimų programoje.
K. Tikka – vadinamosios Aleksanderio technikos (Alexander Technique) ekspertė, trejus metus ji lankė paskaitas Norvegijos muzikos akademijoje, taip pat mokėsi privačiai. Aleksanderio technika, kaip ir Feldenkreiso metodas, padedantys sąmoningai valdyti judesius, tapo svarbia Katri kasdienės praktikos ir mokymų dalimi. Aleksanderio technikos Katri mokys visus Birštono vasaros menų akademijos dalyvius.
Pasaulį išmaišiusi K. Tikka, kuri Birštone viešės nebe pirmą kartą, tikina, kad ši menų akademiją yra išskirtinė, ji leidžia patirti tai, ko niekur kitur nepatirsi, kad niekur nerasi ir tokios gamtos, ir tokios auros.
Antrą kartą – arfa
Daugelio tarptautinių konkursų laureatė Joana Daunytė džiaugiasi ir didžiuojasi tapusi pirmąja arfos dėstytoja Birštono vasaros menų akademijoje – čia šiemet galės tobulintis ir karališkuoju instrumentu grojantys Lietuvos bei užsienio muzikantai.
J. Daunytė vadinama lietuvių arfos ambasadore, jos preciziškai atliekama muzika skambėjo Šveicarijos, Prancūzijos, Norvegijos, Airijos, Vokietijos, Jungtinės Karalystės, Rusijos, Nyderlandų, Ispanijos, Jungtinių Amerikos Valstijų koncertų salėse. Platų atlikėjos kūrybos akiratį liudija įvairių epochų arfos muziką apimantis repertuaras, raiškos įvairovės paieškos, dalyvavimas šiuolaikinės muzikos projektuose, muzikavimas unikaliame šeimyniniame ansamblyje „Regnum musicale“.
Joana dėsto VDU Muzikos akademijoje, Kauno J. Naujalio muzikos gimnazijoje, Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje.
Svarbu ne tik atlikimo meistriškumas
Šiandien muzikantui neužtenka vien muzikos – reikia orientuotis rinkoje, išmanyti vadybos principus, pateikti save taip, kad būtum girdimas ir matomas. Profesionalus atlikėjas turi rūpintis ir savo scenine išvaizda, laikysena, iškalba.
Menų akademijos dalyvius sceninio judesio mokys Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro solistė Neli Beliakaitė.
Koncertmeisterio patirtimi dalinsis žymiausiems Lietuvos solistams akompanuojanti LMTA Koncertmeisterio katedros profesorė Nijolė Ralytė ir šiemet magistro studijas Paryžiaus konservatorijoje baigęs pianistas Justas Čeponis.
Kompozicijos meno labirintais kaip visuomet kūrybingai ir profesionaliai vedžios Birštono vasaros menų akademijos iniciatorė ir organizatorė profesorė Audronė Žigaitytė-Nekrošienė.
Meno, kultūros ir meilės šventė
Birštono vasaros menų akademijos organizatorė Audronė Žigaitytė-Nekrošienė sakė: „Šios dešimt dienų – ypatingos. Muzika užrašoma natomis, bet būnant čia galima išmokti perskaityti tai, kas slypi tarp natų, kas padeda atskleisti kompozitoriaus mintis ir idėjas. To mokomasi paskaitose ir pamokose, neformaliuose pokalbiuose ir susitikimuose, pagaliau patikrinat save koncertuose.“
Ilgametis akademijos pedagogas profesorius Vytautas Juozapaitis pabrėžia akademijos vertę: „Aš didžiuojuosi, kad esu to darinio dalis, esu Lietuvos muzikų sąjungos narys, kuri ir organizuoja šitą fantastišką renginį. Išduosiu paslaptį – šiais metais į Birštoną vyksiu pats pasimokyti. Pasimokyti iš savo jaunesnių ir vyresnių kolegų, iš publikos. Čia žmonės susirenka švęsti – meno, kultūros, meilės, čia visus vienija muzika.“
Parengė Edita Grudzinskaitė
Nuotraukų galerijos
Birštono vasaros menų akademija 2018 kviečia
2018-03-08
Birštono vasaros menų akademijos renginiai
2018-06-28
BVMA 2018. Dienoraštis. 1 diena
2018-07-28
BVMA 2018. Dienoraštis. 2 diena
2018-07-29
BVMA 2018. Dienoraštis. 3 diena
2018-07-30
BVMA 2018. Dienoraštis. 4 diena
2018-07-31
BVMA 2018. Dienoraštis. 4 diena (2)
2018-07-31
BVMA 2018. Dienoraštis. 3 diena (2)
2018-07-30
BVMA 2018. Dienoraštis. 5 diena
2018-08-01
BVMA 2018. Dienoraštis. 5 diena-2
2018-08-01
Vakaro serenados Eglės sanatorijoje I
2018-07-30
Vakaro serenados Eglės sanatorijoje II
2018-07-31
BVMA 2018. Dienoraštis. 6 diena
2018-08-02
BVMA 2018. Dienoraštis. 7 diena
2018-08-03
Vakaro serenados Eglės sanatorijoje III
2018-08-01
Vakaro serenados Eglės sanatorijoje V
2018-08-03
BVMA 2018. Dienoraštis. 8 diena
2018-08-04
BVMA 2018. Dienoraštis. 9 diena
2018-08-05
BVMA 2018. Dienoraštis. 9 diena (2)
2018-08-05