CARMEN baletas

CARMEN baletas
Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras
A. Vienuolio g. 1, Vilnius LT-01104
18:30
2015-10-29
Ketvirtadienis
Kaina 10.00 Eur
Įsigykite bilietą Įsigyti bilietą

Choreografė Didy Veldman (Olandija)
Muzikos vadovas ir dirigentas Modestas Barkauskas
Dirigentas Juozas Mantas Jauniškis
Dailininkė Kimie Nakano (Didžioji Britanija)
Šviesų dailininkas Ben Ormerod (Didžioji Britanija)

Premjera 2013 m. lapkričio 29 d.

Spektaklio trukmė 2 val.

Prospero Mérimée 1845 m. parašytai novelei Karmen iš karto buvo užkabinta šokiruojančio ir skandalingo kūrinio etiketė. Karmen buvo čigonė ir prostitutė, Don Chosė – žudikas ir banditas, o jų istorija rutuliojosi atšiaurioje ir pavojingoje ispanų žemėje ir kultūroje, kuri labai skyrėsi nuo rafinuotosios Prancūzijos. Bėgant metams čigonės istorija buvo prikelta daugybę kartų ir įvairiausiais pavidalais, ir vis dėlto vienas dalykas niekada nesikeitė – Karmen, fatališkoji antiherojė, yra nenurungiamas visų tų kūrinių centras.  
Visose Karmen versijose išlieka pagrindinės veikėjos troškimas mylėti savo išrinktąjį tol, kol pati to norės, o visais kitais istorijos elementais varijuojama gana laisvai. Karmen – tai nuolat besimainanti  meilės, kontrabandos, sekso, koridos ir žmogžudystės istorija, puikiai išreikšta muzikos kalba.
Didy Veldman baletas Karmen, pagal J. Longstaffo aranžuotą G. Bizet operos muziką, toliau žengia pokyčių keliu ir perkelia žiūrovą į nūdieną – Eskamilją jis paverčia roko žvaigžde, simbolizuojančia šiandienos muzikinę kultūrą. Karmen traukte traukia jo socialinis statusas, seksualinė charizma ir galia, jam priklausantys pinigai, prabangūs kostiumai ir narkotikai. Pirmasis šio spektaklio variantas buvo pastatytas 1999 m. Šiaurės baleto teatre. 
Choreografė Didy Veldman savo karjerą pradėjo kaip modernaus baleto šokėja, šoko „Scapino Ballet“ trupėje, Ženevos didžiajame teatre, „Rambert Dance“ trupėje (Didžioji Britanija). Dirbo su tokiais garsiais choreografais kaip Jiri Kylianas, Matsas Ekas, Ohadas Naharinas, Christopferis Bruce’as ir kt. 
Kurti choreografiją D. Veldman pradėjo 1987 m., 1993 ir 1994 m. gavo pirmuosius solidžius tarptautinius apdovanojimus – „Dance Exchange International“ ir „Prix Romand des Spectacle Independent“.
2000 m. D. Veldman atsidėjo tik kūrybai. Nuo to laiko pastatė darbų įvairiems pasaulio teatrams – Didžiajam Kanados baletui Monrealyje, Gulbenkiano baletui (Portugalija), Rambert šokio trupei (Didžioji Britanija), Karališkajam Naujosios Zelandijos baletui, Berno baletui (Šveicarija), „Komische Oper Berlin“ (Vokietija) ir kitur. Iš didesnių choreografės darbų minėtini „Mažasis princas“, „Momo“, „Pelenė“, „See Blue Through“, „Les Noces (Svadebka)“ ir kt. 
Baletas „Carmen“ buvo pirmasis pilnametražis D. Veldman baletas, iš karto po premjeros 1999 m. sulaukęs didelės sėkmės. „Carmen“ taip pat buvo pastatyta Kanadoje ir Karališkajame Naujosios Zelandijos balete. Vis dėlto Vilniuje sukurta visiškai nauja scenografija, kostiumai, D. Veldman sukūrė ir naujų choreografinių elementų – duetų, solo numerių, grupinių epizodų. Vaizdo projekcijoms naudojami kadrai, nufilmuoti LNOBT. 
„Sakyčiau, kad tai visiškai naujas pastatymas pagal seną scenarijų,“ – sako D. Veldman. 
Lietuvoje, ko gero, pats žinomiausias buvo kubiečių choreografo Alberto Alonso pagal Rodiono Ščedrino Karmen siuitą sukurtas baletas, kuriame šoko Maja Pliseckaja. Tos pačios siuitos muziką savo choreografijai panaudojo ir Jurijus Smoriginas. Jis 1994 m. Eglei Špokaitei ir Edvardui Smalakiui sukūrė choreografinę miniatiūrą Iš baleto apie Karmen, kuri buvo atlikta Sankt Peterburge, tarptautiniame jaunųjų baleto šokėjų konkurse Maja. Choreografė Anželika Cholina savąją Karmen versiją pateikė 1998 m. 1997 m. pagal Bizet-Ščedrino siuitą LNOBT buvo pastatytas ir Krzysztofo Pastoro baletas Karmen. Spektaklis pagal J. Longstaffo aranžuotą G. Bizet operos muziką Lietuvoje statomas pirmą kartą.

Komentarai

Renginių kategorijos

Kalendorius