Fortepijono muzikos rečitalis „Atspindžiai”

Fortepijono muzikos rečitalis „Atspindžiai”
Vilniaus rotušė
Didžioji g. 31, Vilnius LT- LT-01128 LT-LT-01128
18:00
2025-03-05
Trečiadienis
Kaina 15.00 Eur
Įsigykite bilietą Įsigyti bilietą

Muzika, parašyta fortepijonui, nėra skirta dūlėti muziejuje, šie kūriniai toliau gyvena muzikinėje erdvėje dėl juos nuolat interpretuojančių šiuolaikinių kompozitorių. Tad be istorinės klasikinės muzikos nebūtų ir šiuolaikinės. Koncertu „Atspindžiai“ pianistė Marija Mirovskaja siekia šias jungtis išryškinti, tiesdama laiko tiltus tarp jau pripažintos ir nuolat besikeičiančios klasikos sąvokų. 

Koncerto programa kviečia klausytojus keliauti per tris Vakarų Europos kultūrines erdves: atliekami lietuvių kompozitorių – Zitos Bružaitės, Balio Dvariono, Dianos Čemerytės – kūriniai, ukrainiečių fortepijoninė muzika – Viktor Rekalo ir Sergejaus Juškevičiaus bei klasikinės muzikos korifėjų – Ludwigo van Beethoveno, Franzo Schuberto, Maurico Ravelio kūryba.

Programos naratyvas prasideda nuo Ludwigo van Beethoveno (1770-1827) „Mėnesienos” sonatos, kuri ne kartą įkvėpė vėlesnių kartų kompozitorius šios sonatos dvasią refleksuoti ir atspindėti savo kūryboje. Jūs išgirsite minėtą Beethoveno Sonatą ir po jos – Zitos Bružaitės (g. 1966) „BeMoon” kūrinį, kuris yra Beethoveno muzikos reminiscenciją ir apmąstymas. Programa tęsiama Franzo Schuberto (1797-1828), vieno iš ekspromto (impromptu) žanro pradininkų, muzika. Schubertas per savo trumpą gyvenimą parašė keletą ekspromtų rinkinių. Programoje „Atspindžiai” nuskambės ir premjera – violončelininko ir kompozitoriaus iš Ukrainos Viktoro Rekalo (g. 1986) kūrinys „Attire“, dedikuotas Marijai Mirovskai ir specialiai sukurtas šiam koncertui. Balio Dvariono (1904-1972) Ekspromtas fortepijonui, įkvėptas geriausiomis romantizmo tradicijomis, primena Schuberto muzikos motyvus, bet jau visai kitos, dramatiškesnės epochos, kontekste. Ukrainos pianisto ir kompozitoriaus Sergejaus Juškevičiaus (Serge Yushkevitch, g. 1953) „Mažoji ukrainietiška siuita“ – tai keturios skirtingo charakterio ir dramaturgijos liaudies dainos, virtuoziškai pritaikytos fortepijonui. Dianos Čemerytės (g. 1974) miniatiūra „Tyliai” tampa koncertinės programos subtilia kulminacija. Klausant šios pjesės galima įsivaizduoti, kad stebime iš tolimo kosmoso atskrendančius žvaigždžių blyksnius, tų pačių žvaigždžių, kurių jau nebėra. Koncerto finale skamba pjesės „Tyliai” savotiška antitezė - Maurico Ravelio (1875-1937) „Alborada del gracioso” iš fortepijoninio ciklo “Atspindžiai“ – kaip džiaugsminga giesmė gyvenimui ir meilei.

 

 

Pasak Marijos Mirovskajos, kūriniai skirti fortepijonui pasižymi savo įvairialypiškumu. Jie aprėpia ne tik įvairias klasikos interpretacijas, bet taip pat yra stipriai veikiama kitų muzikos žanrų. Joje sutelpa visi muzikinėje erdvėje sutinkami sąskambiai. Tad tarp klasikos ir to, kaip ją suprantame dabar, atsirandančios jungtys nėra nukreiptos į vieną pusę. Pavyzdžiui, nepaisant muzikinio atlikimo kanonų, šiuolaikinės akademinės fortepijono muzikos diskurse Beethoveno kūriniai yra atliekami kitaip nei, kai jie buvo parašyti. Be to mūsų muzikinė klausa nebėra tokia, kaip anais laikais. Todėl tarp klasikinės muzikos ir šiuolaikinių klasikos interpretacijų vykstanti simbiozė yra kertinis procesas, leidžiantis šiuolaikiniam klausytojui suprasti, nuo ko klasikinė muzika prasidėjo ir kaip ji skamba šiandien. 

Maria Mirovska (fortepijonas) Marija Mirovska gimė Charkive (Ukraina). Vienuolikos metų pirmą kartą grojo su simfoniniu orkestru, o keturiolikos surengė pirmąjį rečitalį. 2000 m. su pagyrimu baigė Gnesinų muzikos akademiją Maskvoje, 2002 m. – šios akademijos aspirantūrą (solinė atlikėja-pianistė). M. Mirovska stažavosi profesorių W. Balnkenheimo, K. Steinegger, K. Hellwigo, D. Baškirovo ir kt. meistriškumo kursuose. 2023 m. ji įgijo Meno daktaro laipsnį Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. Marija Mirovska nepaprastai daug koncertuoja solo ir įvairių ansamblių sudėtyse. Jos koncertų maršrutai driekiasi Lietuvos, Latvijos, Estijos, Lenkijos, Vokietijos, Šveicarijos, Ispanijos miestuose. Skambino ji ir su orkestrais, diriguojant V. Kucenko, D. Orlovui, Ukrainos liaudies artistui A. Gulianickiui, J. Janko ir kt. Ukrainos ir Šveicarijos radijo ir televizijos kanalai apie pianistę yra sukūrę laidų. Pianistė bendradarbiauja su šiuolaikiniais kompozitoriais iš Lietuvos, JAV, Prancūzijos, Ukrainos ir kitų šalių.

Susiję nariai

Marija Mirovskaja

Marija Mirovskaja

Pianistė

Komentarai

Renginių kategorijos

Kalendorius