Giuseppe Verdi. Opera „Don Karlas“

Giuseppe Verdi. Opera „Don Karlas“
Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras
A. Vienuolio g. 1, Vilnius LT-01104
19:00
2016-06-18
Šeštadienis
Kaina 10.00 Eur
Įsigykite bilietą Įsigyti bilietą

Atlikėjai

Muzikos vadovas ir dirigentas PIERRE VALLET (Prancūzija)

Dirigentas MARTYNAS STAŠKUS

Režisierius GÜNTER KRÄMER (Vokietija)

Scenografas ir dramaturgas HERBERT SCHÄFER (Vokietija)

Kostiumų dailininkė ISABEL INES GLATHAR (Vokietija)

Režisierė statytoja JŪRATĖ SODYTĖ

Choro meno vadovas ČESLOVAS RADŽIŪNAS

Dainuoja:

Askar Abdrazakov (Rusija), Adam Diegel (JAV), Eugenijas Chrebtovas, Liudas Mikalauskas, Česlovas Nausėda,

Viktorija Miškūnaitė, Eglė Šidlauskaitė, Gunta Gelgotė, Ina Tervydytė, Vladas Bagdonas, Žygimantas Galinis, Arūnas Malikėnas, Deividas Staponkus, Šarūnas Šapalas, Rokas Šveisteris

Diriguoja PIERRE VALLET (Prancūzija)

Programa

Paskutinė pastarojo sezono operos premjera Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre – Giuseppe’s Verdi „Don Karlas“ – vienas reikšmingiausių teatro pastatymų ir nepaisant itin prieštaringų nuomonių – labai įtaigus spektaklis. O ar galėtų būti kitaip? Juk šis veikalas priskiriamas „didžiosios operos“ (grand opéra) žanrui – nuostabi jo muzika, stiprūs istorinių personažų charakteriai, dramatiškas siužetas. Statytojai, sukūrę savąją šios operos versiją, irgi siekė ne iliustratyviai perteikti dramą, bet atskleisti giliausius jos klodus. „Don Karlą“ Lietuvos operoje pastatė originaliu sceniniu mąstymu pasižymintis iškilus vokiečių režisierius Günteris Krämeris ir daugelyje pasaulio teatrų diriguojantis Pierre’as Vallet, scenografas bei dramaturgas Herbertas Schäferis.

G. Verdi „Don Karlo“ premjera įvyko 1867 m. Paryžiuje. Operos libretui pasirinkta Friedricho Schillerio pjesė. Šioje Schillerio dramoje glūdėjo tai, ko Verdi ieškojo savo vėlyvosioms operoms: palikęs teatrališkas paviršutiniškas dramas ir romantiškų aistrų kupinus libretus, kompozitorius pasuko vidinio tragizmo link; išorinio veiksmo šiuose kūriniuose maža, juose siekiama perteikti vidinius išgyvenimus, tiesos paieškas ir žmogiškumo ilgesį.

Būdamas genialus muzikos dramaturgas, Verdi puikiai suprato, kad politinė Schillerio drama teikia kur kas mažiau galimybių pavaizduoti žiūrovų taip mėgstamas aistras ir jausmų kolizijas nei šeimos santykių drama. Tad abi jas sujungė į vieną tobulą asmeninių, politinių ir ideologinių konfliktų dramą. Kai baigė kurti partitūrą Paryžiaus operai, Verdi tebuvo 53-ejų, ir dar 20 metų jis sugaišo šį kūrinį taisydamas, trumpindamas, čia išimdamas iš jo arijas ar scenas, čia vėl jas grąžindamas… Jokia kita opera neturėjo tiek redakcijų.

„Don Karlo“ partitūroje labai aiškiai girdėti, kuriose vietose Verdi nusilenkė Paryžiaus operos konvencijai, o kur pats buvo savo darbo šeimininkas. Natūraliai kyla klausimas, kaip ši opera būtų skambėjusi, jeigu jai nebūtų pritaikyti jokie apribojimai. Tai išsiaiškinti pasiryžome mudu su Günteriu. Mes pabandėme įelektrinti operos vyksmą, suteikti draminei kūrinio medžiagai dar daugiau įtampos. Padarėme kai kurias muzikines kupiūras, siekdami sustiprinti muzikos poveikį, taip pat apkeitėme vietomis kai kurias scenas dėl darnesnės įvykių tėkmės. Esame tikri, kad pačiam Verdi ši „Don Karlo“ versija būtų pasirodžiusi artima ir intriguojanti,“ – pasakoja dirigentas Pierre’as Vallet.

Režisieriaus pagrindinis tikslas taip pat buvo įsigilinti į G. Verdi veikalą ir panaikinti klišes, kurios jį lydėjo nuo pat XIX a. Paryžiaus scenos. Pasak G. Krämerio, klausantis „Don Karlo“ baleto scenos ir eisenos muzikos, nesunku pajusti, kad tai – „tuščia muzika“. Verdi parengė aštuonias šios operos versijas, tai rodo, kad jis nebuvo patenkintas rezultatu, kūrinio forma.

Šiame pastatyme G. Krämeris pateikė ir netikėtų sprendimų bei sąsajų. Režisierių paveikė ir inspiravo roko kultūros žvaigždės Davido Bowie priešmirtinė atsisveikinimo žinutė – dainos „Blackstar“ vaizdo klipas ir jo prasmės. Statant „Don Karlą“, kurio viena centrinių scenų yra Ispanijos inkvizicijos autodafė, „Blackstar“ įvaizdžiai tapo nelyginant atspirties tašku. Visos šios inspiracijos spektaklyje kuria itin paveikų reginį.

Komentarai

Renginių kategorijos

Kalendorius

Beethovenui 250
Traviata