32-ąjį festivalį „Vilnius Jazz“ sudrebins kosminio džiazo pionieriai

Publikuota: 2019-09-26 Autorius: Antanas Gustys
32-ąjį festivalį „Vilnius Jazz“ sudrebins kosminio džiazo pionieriai

Spalį į sostinę grįžtantis tarptautinis šiuolaikinio džiazo ir improvizacinės muzikos festivalis „Vilnius Jazz“ įrašys į savo istoriją mitais tapusių asmenybių vardus.

Viena egzotiškiausių pažinčių klausytojų laukia spalio 19-ąją, kai į Rusų dramos teatro sceną žengs „Sun Ra Arkestra“ komanda iš Jungtinių Amerikos Valstijų, vadovaujama vieno savičiausių pokario eros saksofonininkų Marshallo Alleno, neseniai atšventusio savo 95-metį. Būtent šia proga pavasarį kolektyvas pradėjo visus metus truksiančią „Sun Ra Arkestra“ europinę turnė, kuri taip pat skiriama kolektyvo įkvėpėjo ir ilgamečio vedlio Sun Ra „atvykimo į Žemės planetą“ 105-osioms metinėms.

Paslaptingas džiazo reiškinys

Sun Ra savo žemiškąją kelionę baigė 1993-aisiais, tačiau jo muzikinės ir filosofinės idėjos yra gyvos – jas toliau puoselėja įpėdinis M.Allenas, savo paties kompozicijomis bei naujomis Sun Ra muzikos aranžuotėmis kurstantis legendinės grupės kūrybinę energiją, neleisdamas jai virsti egzotišku praeities vaiduokliu.

M.Allenas papildė „Sun Ra Arkestra“ pūtikų grupę dar 1958-aisiais ir gyveno, keliavo, repetavo, įrašinėjo muziką su Sun Ra didžiąją jo kūrybinio gyvenimo dalį, suvaidino svarbų vaidmenį „free“ džiazo judėjime. Vos pora žmonių buvo tokie artimi Sun Ra bendražygiai.

„Arkestra“ istoriją kolektyve pasikeitė daugybė narių: kai kurie čia grojo dešimtmečius, kiti – tik keliuose įrašuose ir koncertuose. Lyderis nekonfliktuodavo su nepateisinusiais lūkesčių – tiesiog palikdavo juos „už borto“, įsikurdamas su tinkamais scenos partneriais kitoje vietoje.

Grupės gyvenimas esmingai keitėsi kelis kartus – pagal tai etapais skirstoma ir jos lyderio kūryba. 1945 – 1961 metais Sun Ra rezidavo Čikagoje, vėliau iki 1968-ųjų dirbo su „Arkestra“ Niujorke, o nuo 1968-ųjų visi su Sun Ra įsikūrė jo nupirktame name Filadelfijoje.

„Sun Ra Arkestra“ muzikantai gyveno drauge su vedliu kaip komunoje, kartu dirbo, mąstė, alsavo muzika. Šis kolektyvas – vienas ryškiausių ir paslaptingiausių avangardinio džiazo reiškinių, įtakojęs ne tik avangardo flagmanus, bet ir epochos dvasinius lyderius bei intelektualus.

Budina žmones iš snaudulio

„Arkestra“ lyderis išpažino savitą kūrybos mitologiją, kuri buvo neatsiejama nuo jo saviraiškos. Tikrasis jo vardas buvo Hermanas Poole Blountas. Gimęs 1914-aisiais Birmingame, JAV Alabamos valstijoje, jis paliko gimtinę dėl dangaus planetų, įsivaizdavo gyvenantis anapus laiko, teigė taip ir nesupratęs, kaip atsidūrė Žemėje.

Kosminius Sun Ra ryšius liudija ir Egipto Saulės dievo vardas Ra, kūrėjo pasirinktas pseudonimui. „Ra“ ir „ar“ neatsitiktinai figūruoja ir „Arkestra“ pavadinime, o vidurinysis jo skiemuo „kest“, tapatus „kist“, sanskrite reiškia „saulės švytėjimą“.

„Daugybė dalykų, kuriuos darome, yra nežemiškos kilmės, jų įkvėpimo šaltinis – už šios planetos ribų“, – neabejojo Sun Ra.

Džiazas jam taip pat buvo dieviškos kilmės, mistinės patirties instrumentas, kuriuo Ra budino žmones iš snaudulio. Pats jis nenorėjo būti apsnūdęs nė akimirkos, todėl vengė kvaišalų, tabako, moterų, stengėsi atsikratyti senų idėjų ir įpročių.

Futuristinės Utopijos kūrėjai

Sun Ra labiausiai žinomas kaip „kosminio džiazo“ kūrėjas, vienas radikaliausių džiazo klavišininkų, išgaudavęs elektriniais instrumentais iki tol negirdėtus garsus. Ra buvo vienas pirmųjų džiazo lyderių, panaudojusių projektuose du kontrabosus, elektrinį bosą, gausiai naudojęs perkusiją, įtraukęs į pasirodymus solo ir kolektyvines „free“ improvizacijas. Jo pasirodymai visada būdavo kupini staigmenų.

Tiesa, jis pats niekada nelaikė savo kūrybos laisvąja muzika – jis tvirtino, kad joje nėra nė vienos atsitiktinės natos ar niuanso. Kūrėjas derino muzikoje audringą polėkį su disciplina ir tikslumu, kurie būdingi kosmosui ir gamtai. Net talentingiausiems instrumentininkams kartais prireikdavo mėnesių perprasti jo užrašytas kompozicijas. Sun Ra galėjo viename kūrinyje išskleisti visą paletę stilių – nuo retro svingo iki kosminių tonų.

„Sun Ra Arkestra“ mene jungiasi muzika, teatras, šokis, filosofija, senovė ir ateitis. Grupės artistai paprastai muzikuoja pasipuošę egiptietiškais galvos apdangalais, afrikietiškomis tunikomis ir karoliais.

Anot Ra, afroamerikiečiai visada buvo paslaptinga bendruomenė, turinti savo muziką, kalbą, ritualus ir galinti sukurti futuristinę Utopiją, tiesa, ne chaoso apimtoje Žemėje, bet kur nors kitoje planetoje.

„Siekiu nevaržomai, visam pasauliui suprantamais garsais perteikti laimę, malonumą ir grožį“, – taip jis kalbėjo apie savo kūrybą, kuria norėjo įkvėpti žmones siekti geresnio pasaulio.

Migruoja tarp žemynų

„Sun Ra Arkestra“ tarptautinė šlovė ėmė augti 7-ajame dešimtmetyje nuo pirmųjų koncertų Prancūzijoje, Vokietijoje, Jungtinėje Karalystėje. Sun Ra su savo kolektyvu koncertavo Europoje beveik iki mirties, tris kartus gastroliavo Egipte.

Lyderiui mirus, grupės koncertai ir kelionės nenutrūko. 2004-aisiais ji pasirodė „Ustuu-Huree“ gyvos muzikos festivalyje Tuvoje, pietų Sibire, 2008-aisiais pristatė Sun Ra palikimą septynias dienas iš eilės tarpdisciplininės kūrybos festivalyje ZXZW Olandijoje.

2009 metais kolektyvas surengė pasirodymą Filadelfijos šiuolaikinio meno institute, pristatant čia parodą apie „Arkestra“ palikimo sąsajas su šiuolaikiniu menu. 2011 metais grupė pirmą kartą koncertavo Australijoje, Melburno tarptautiniame džiazo festivalyje ir Tasmanijos naujojo bei senojo meno muziejuje MONA.

Pagaliau sulauksime kosmoso pasiuntinių ir Vilniuje. Sun Ra palikimas yra įamžintas šimtuose įrašų, tačiau jokie įrašai negali atstoti šios grupės gyvo muzikavimo žavesio.

32-asis tarptautinis šiuolaikinio džiazo ir improvizacinės muzikos festivalis „Vilnius Jazz“ vyks sostinės Rusų dramos teatre spalio 16-20 dienomis. Visa festivalio programa skelbiama http://www.vilniusjazz.lt/

Susiję video galerijos

Vilnius Jazz 2019

Komentarai