„Banchetto musicale ‘19“: šv. Klaros istorija

Publikuota: 2019-09-19 Autorius: Milda Augulytė
„Banchetto musicale ‘19“: šv. Klaros istorija

Į antrąją pusę persirito 29-asis festivalis „Banchetto musicale“, kurio tema – moterys, atkreipianti dėmesį į moters vaidmenį viduramžių, Renesanso ir baroko muzikos istorijoje. Festivalio dalyviai gilinasi į moterį kaip kompozitorę, mūzą, istorinę ar legendinę figūrą, archetipą.

Jau trejus metus „Banchetto musicale“ rengia koncertus vaikams ir visai šeimai. Šiemet toks įvyks rugsėjo 22 d. 14 val. Šv. Pranciškaus Asyžiečio (Bernardinų) bažnyčioje Vilniuje. Šv. Klaros Asyžietės (1194–1253) – viduramžių šventosios, vienuolės, šv. Pranciškaus Asyžiečio bendražygės – istoriją muzika ir žodžiu edukaciniame koncerte papasakos ansamblis „In campo aperto“ (vadovė Beatričė Baltrušaitytė). Tai bus pasakojimas apie bičiulystę ir tikėjimo kelionę.

– Kokią moterį pristatyti pasirinko jūsų ansamblis? – pasiteiravau „In campo aperto“ vadovės B.Baltrušaitytės.

– Kai gavome kvietimą dalyvauti „Banchetto musicale“ festivalyje ir sužinojome temą, ji mums pasirodė labai patraukli: esame moteriškas ansamblis ir stengiamės kuo daugiau dėmesio skirti moterų kūrybai. Orientuojamės ne į senąją muziką plačiąja prasme, o į viduramžių ir į šiuolaikinę.

Mūsų herojė – šv. Klara Asyžietė. Mes turime viduramžių mistikės Hildegardos Bingenietės kūryba pagrįstą programą ir norėjome ją pateikti „Banchetto musicale“ klausytojams. Bet ši kūrėja Europoje labai populiari, ir muzikantai, sužinoję festivalio temą, pirmiausia apie ją ir pagalvojo. Tad teko rinktis kitą asmenybę.

Festivalio meno vadovas Darius Stabinskas paprašė mūsų ne paprastos koncertinės, o edukacinės programos. Panorome pristatyti viduramžių šventąją. Ji nebuvo kompozitorė, bet mūsų kultūroje labai svarbi. Tai – šv. Pranciškaus Asyžiečio bendražygė šv. Klara. Su ja bus susijusi mūsų atliekama muzika.

– Kuo pasireikš koncerto vaikams ir visai šeimai edukaciškumas?

– Tai nebus tik koncertas, kuriame vienas po kito skamba kūriniai. Esame paruošę pasaką. Ją sekdami atliksime muzikinius intarpus – viduramžių kūrinius. Per pasaką bandysime atskleisti vaikams, kas buvo Klara, kodėl ji mums tokia įdomi, ką reiškia šventoji. Norėtume padėti vaikams suprasti, kuo šv. Klara panaši į juos.

– Gal ne tik vaikams praverstų daugiau žinoti, kas ta šv. Klara.

– Kilminga ir labai graži mergina, gyvenusi XIII a. Italijoje, Asyžiuje, būdama dar visai jauna pajuto Dievo kvietimą gyventi dėl jo. Klaros tėvai jai buvo numatę santuokinį gyvenimą, bet mergina nepakluso jų valiai.

Tuo metu Asyžiaus gatvėse pamokslavo turtingo gyvenimo atsisakęs jaunuolis Pranciškus, kuris Klarai tapo tikru dvasiniu broliu. Pokalbiai su Pranciškumi merginai padėjo atpažinti savo pašaukimą – mylėti Dievą ir artimą neturte bei tyloje. Tarp Pranciškaus ir Klaros išsirutuliojo labai graži draugystė – apie tai ir papasakosime.

– Klara nebuvo nei kompozitorė, nei muzikantė. Kokių autorių kūrinius atliksite jai skirtame koncerte?

– To meto muziką, nors to laikotarpio viduramžių kūrinių nėra daug išlikę. Bandėme surinkti medžiagą, kurią įmanoma surasti, kuri geriausiai atspindėtų tą metą.

Kita vertus, tai koncertas, kuriame norime pristatyti ne šv. Klaros tyrinėjimus, o supažindinti vaikus su šia šventąja. Tad parinkome muziką ne tik iš to regiono, kuriame Klara gyveno, bet įvairesnę, patrauklesnę vaikams.

Viduramžių muzika sudėtinga, su ja supažindinti vaikus didelis iššūkis – ne kiekvienam suaugusiajam lengva ją išklausyti.

Koncerte skambės ne konkrečių kompozitorių, o vienuolynų muzika iš Las Huelgas rankraščių, iš Montserato vienuolyno, giedosime grigališkąjį choralą.

– Pristatykite savo ansamblį. Ką reiškia pavadinimas „In campo aperto“?

– In campo aperto yra muzikinės notacijos užrašymas, kuris reiškia „atvirame lauke“. Ansamblio pavadinimą interpretuojame dvejopai: jis mums tinka ir kaip atspindintis senąją muziką, ir bylojantis, kad esame atviros šiuolaikinei muzikai, aktualioms šių laikų idėjoms – nesiribojame tik viduramžių muzika ir jos tyrinėjimais.

Mūsų ansamblis gyvuoja nuo 2013 metų. Jį įkūrėme su Viktorija Silenkovaite po studijų užsienyje: aš studijavau Bazelio muzikos akademijoje, Viktorija viduramžių muziką ir grigališkąjį choralą studijavo Paryžiuje. Lietuvoje susitikome viename senosios muzikos koncerte, o po jo kilo idėja ką nors nuveikti kartu.

Grigališkąjį choralą giedu nuo 2006-ųjų Šv. Kazimiero grigališkojo giedojimo studijoje Vilniaus arkikatedroje. Sujungėme grigališkojo choralo giedojimo ir viduramžių muzikos mintis ir su Viktorija bei dar keliomis dainininkėmis – Milda Vitkute, Justina Orlovskyte, Roberta Daugėlaite – nutarėme imtis veiklos. Su mumis koncertuoja Ieva Baublytė, grojanti išilgine fleita, šalamaja, gotikine arfa.

– Kuo jus patraukė viduramžių muzika?

– Viduramžių muziką atradau dar mokydamasi Vilniaus Balio Dvariono muzikos mokykloje. Sunku pasakyti, kuo muzika patraukia – man ji išlieka mistinė. Čia tas pats, kas pamilti: pamilsti ir nežinai, kodėl. Tiesiog pajutau, kad viduramžių muzika, grigališkasis choralas – tai, ko seniai ieškojau. Ši muzika skleidžia ramybę, sudaro sąlygas realizuotis ir dvasiškai, ir profesiškai.

Tenka dažnai važinėti po vienuolynus, koncertuoti, vykti į meistriškumo kursus, kurie irgi dažnai būna tokiose vietose. Visa aplinka patraukli, įdomi, o gilesnės studijos prasidėjo Šveicarijoje. Bazelyje yra vienas didžiausių senosios muzikos centrų pasaulyje. Ten teko susipažinti ne tik su grigališkuoju choralu, bet ir su truputį vėlesne daugiabalse viduramžių muzika. Ten išgirdau muzikos, kurios Lietuvoje nebuvau girdėjusi, ir ji mane dar labiau sudomino.

Šv. Klaros istorija. Koncertas vaikams ir visai šeimai. „In campo aperto“ (Lietuva), vadovė Beatričė Baltrušaitytė; Roberta Daugėlaitė – sopranas, Justina Orlovskytė – sopranas, Milda Vitkutė – sopranas, Viktorija Silenkovaitė – sopranas, Beatričė Baltrušaitytė – sopranas, Ieva Baublytė – išilginės fleitos, šalamaja, gotikinė arfa. Rugsėjo 22 d. 14 val. Šv. Pranciškaus Asyžiečio (Bernardinų) bažnyčioje (Maironio g. 10) Vilniuje.

Susiję nuotraukų galerijos

Komentarai