„Banchetto musicale ‘20“: apie amžinybės ilgesį ir laimės troškimą čia ir dabar

Publikuota: 2020-09-07 Autorius: Milda Augulytė
„Banchetto musicale ‘20“: apie amžinybės ilgesį ir laimės troškimą čia ir dabar

Gyvenimas ir mirtis – tema, nuo seno audrinanti žmonių protą. Pažvelgti, kaip ji atsispindėjo muzikoje, užsimojęs 30-asis senosios muzikos festivalis „Banchetto musicale“ pristatys intriguojančias programas, parengtas Lietuvos ir užsienio atlikėjų.

Jubiliejinio – 30-ojo – „Bancheto musicale“, prasidedančio rugsėjo 8 d. Valdovų rūmuose Vilniuje, paantraštė skelbia: „Gyvenimas ir mirtis“.

Rengėjai 30-ąjį festivalį pradėjo planuoti ir jo temą pasirinko dar pernai rudenį, bet, po kelių mėnesių lemtingai susiklosčius aplinkybėms, ji pasirodė kaip niekad aktuali tiek perkeltine, tiek tiesiogine prasme. Per pasaulį nusiritusi COVID-19 banga atsiliepė ir festivaliui: kai kuriuos koncertus teko atšaukti, kai kuriuos – perkelti į internetą.

Vis dėlto rugsėjo 8–27 d. Vilniuje – Valdovų rūmuose, Šv. Kryžiaus namuose, Švč. Mergelės Marijos Ramintojos, Bernardinų, Šv. Dvasios bažnyčiose ir internetu – bus surengta trylika koncertų, edukacinių renginių, sukakčių minėjimų ir net naujiena – tarptautinis klavesinininkų konkursas.

Visi festivalio koncertai nemokami, bet būtina išankstinė registracija. Renginyje privaloma dėvėti kaukes (arba veido skydelius), laikytis mažiausiai 1 m atstumo nuo kitų lankytojų.

Ieško nenušlifuoto skambesio

Festivalio pradžią persekiojo nesėkmės. Jis turėjo prasidėti kolektyvo iš Ispanijos programa „Viduramžių muzika maro laikais“, bet teko šios viešnagės atsisakyti dėl judėjimo apribojimų, susijusių su koronaviruso epidemija.

Ispanus turėjęs pakeisti Maro laikų orkestro iš Lenkijos, parengęs Georgo Philippo Telemanno Lenkijoje užrašytos smuklių muzikos programą, koncertą irgi atšaukė, kai vienas jo narių užsikrėtė COVID-19.

Rugsėjo 8-ąją 19 val. festivalį koncertu „Dux vitae mortuus regnat vivus“ pradės lenkų vokalinis ansamblis „Jericho“: vadovas Bartoszas Izbickis (balsas, ryla, fidelis, organetas, harmoniumas), Pawełas Szczycińskis, Stanisławas Szczycińskis, Mateuszas Grzybas, Łukaszas Kaliszas (balsas).

Tai bus programa apie liturginių metų giesmėse slypinčias gyvenimo ir mirties paslaptis. Akademinis muzikavimas čia pagyvinamas senosiomis vokalo technikomis.

Prieš porą metų „Banchetto musicale“ jau viešėjęs ir Lietuvos publiką sužavėjęs „Jerycho“ atsigręžia į gyvybingą ir emocionalų praėjusių amžių giedojimą, tarsi prikelia balsus iš amžių glūdumos ir atkuria šimtmečiais pamirštą polifoninio dainavimo praktiką.

Viduramžiais Europoje atsirado naujų neįprastų daugiabalsio giedojimo formų, polifoninė vokalinė muzika sklido po visus kraštus ir skambėjo ne vien bažnyčiose.

Ilgainiui polifoninio dainavimo praktika buvo pamiršta ir išliko tik izoliuotose erdvėse. Pastaraisiais dešimtmečiais vis atsiranda menininkų, kurie ieško ne nušlifuoto skambėjimo, o tradicinės muzikos atlikėjų uždarose bendruomenėse, pavyzdžiui, Korsikoje, Egipto, Graikijos kalnų vienuolynuose, kur muzikos tradicijos pasiekė mūsų laikus. Ansamblis „Jerycho“ kaip tik ir eina tuo keliu.

Festivalio „Banchetto musicale“ pradedamajame koncerte skambėsianti programa „Dux vitae mortuus regnat vivus“ sujungia sakralinę muziką, kurią perduoda rašytiniai šaltiniai, su giesmėmis, perteikiamomis žodine tradicija. Toks derinys savotiškai papildo abu šiuos repertuarus. Naudojant senovines vokalo technikas muzika, žinoma tik iš rašytinių šaltinių, įgyja naują gyvybingumo ir autentiškumo postūmį.

Žodinės liaudies tradicijos perduodama muzika (neišvengiamai supaprastinta ir dažnai sutraukta vien iki melodijos) patenka į įmantresnę polifoninę aplinką ar įgauna instrumentinį akompanimentą.

Visa tai sukuria spalvingą muzikinę kelionę nuo viduramžių iki laikų, kuriuos dar mename, o taip keliaudami galime apmąstyti gyvenimo ir mirties slėpinį – džiaugsmą pasitinkant naujagimį, apraudant mirusįjį ir viliantis amžinos gyvenimo laimės.

Sakralinė muzika iliustruoja nesenstantį žmogaus amžinybės ilgesį ir kartu trokštamą laimingą gyvenimą čia ir dabar.

Pakvies į kelionę laiku ir erdve

Rugsėjo 23-iąją 19 val. Valdovų rūmuose į užburiančią kelionę pakvies Nima Ben David iš Prancūzijos, rečitalyje „Gyvenimas ir mirtis“ atskleisianti melancholišką solo muzikos violai da gamba prigimtį. Skambės kompozicijos violai nuo Tobiaso Hume’o iki Philippe’o Hersanto.

Viola da gamba – vienas pagrindinių Renesanso ir baroko epochų styginių instrumentų, išsiskiriantis ypač švelniu garsu. Tai violončelės prototipas, turintis 6–7 stygas, savo šlovės apogėjų pasiekęs XVIII amžiuje, kai garsiausi kompozitoriai kūrė violoms. XIX a. ji prarado populiarumą, bet mūsų laikais šis instrumentas susilaukia ne tik atlikėjų, bet ir šiuolaikinės muzikos kompozitorių dėmesio, daugelyje šalių egzistuoja net violos da gamba gerbėjų asociacijos.

Programoje „Gyvenimas ir mirtis“, kuri pranoksta visą solinės violos repertuarą, pasaulyje pripažinta violos da gamba virtuozė N. Ben David pasakoja savo instrumento istoriją. Per instrumento balsą, kurį ji vadina meditacijos, apmąstymų ir savistabos balsu, Nimos kelionė veda nuo pirmojo kompozitoriaus, publikavusio muziką solo violai, kapitono T. Humeʼo (ryškios, pilnos kontrastų asmenybės) iki Carlo Friedricho Abelio kūrybos. Tuomet muzikantė įžengia į postromantinį ir šiuolaikinį muzikos repertuarą, net ir į klavesino muziką.

Drąsi ir subtili N. Ben David programa išplečia violos da gamba ribas, tapydama melancholišką, sklidiną šviesos ir šešėlių atspalvių, paveikslą. Nuo T. Humeʼo „Kareivio mirties“ iki Georgeso Gurdjieffo „Maldos už gailestingumą“ – ši programa tarsi gyvenimo apmąstymas žvelgiant nuo jo pabaigos atgal.

Melodijos iš Britų salų

Taline įsikūręs ansamblis „Floridante“, prie kurio prisidėjo estų mecosopranas Iris Oja ir britų arfininkas Andrew Lawrence’as-Kingas, rugsėjo 27-ąją 18 val. Valdovų rūmuose turėtų sužavėti klausytojus Renesanso ir baroko angliškų dainų programa „To see, to hear, to kiss, to die...“ Programoje dėmesys telkiamas į meilę bei mirtį ir į jas žvelgiama per XVI–XVII a. anglų kompozitorių akiratį.

Apie 1600-uosius, kai Italijoje dienos šviesą rengėsi išvysti naujas muzikos žanras – opera, Anglijos kultūros pasaulis išgyveno Elžbietos laikų aukso amžių. Būtent čia su Johno Dowlando (1563–1626 m.) meilės daina „Ateik vėl, saldi meilė dabar kviečia“ ir prasideda ši muzikinė kelionė.

Pasikeitus dviem kartoms, pilietinis karas ir puritoniški parlamento įsakymai vienuolikai metų sustabdė visą kultūrinę veiklą. Tik 1660 m., į sostą grįžus karaliui Karoliui II, Karališkojoje koplyčioje buvo atkurtos muzikinės tradicijos, vėl gavo darbo kompozitoriai, tarp jų – Henris Purcellas (1659–1695 m.), laikomas vienu didžiausių visų laikų anglų kompozitorių.

Teks žiūrėti ir klausytis internetu

Kai kuriuos gyvus festivalio renginius pakeis interneto transliacijos „Banchetto musicale“ „Facebook“ puslapyje ir kanale „YouTube“.

Rugsėjo 19 d. 19 val. bus parodytas 2016 m. festivalio „Dramma per musica“ spektaklis – šokio operos „Sognando la morte“ vaizdo įrašas.

Spektaklį parengė Anna Radziejewska (mecosopranas), Jacekas Tyski (šokis) ir „Royal Baroque Ensemble“ (vadovė Lilianna Stawarz – klavesinas, Grzegorzas Lalekas ir Maria Papuzińska-Uss – smuikai, Marcinas Stefaniukas – altas, Jakubas Kościukiewiczius – violončelė, Grzegorzas Zimakas – kontrabosas, Anna Kowalska – teorba) iš Varšuvos.

Šokio opera „Sognando la morte“ („Sapnuoti mirtį“) – tai unikalus meninis projektas, dainų ir šokių dialogas, kurį atlieka dainininkė A. Radziejewska ir šokėjas J. Tyski.

Baroko laikotarpiu mirtis buvo viena svarbiausių meno temų, o šios epochos meistrų muzikoje mirties šokis įgavo elegantiškiausią ir rafinuotą išraišką. Sapno melancholija, ašarų akordai, netikėta skausmo harmonija – kiekvienas jų paslaptingo grožio elementas atsiskleidžia skaudžiu paprastumu.

Tarquinio Merula savo genialiąją „Motinos lopšinę“ sukūrė tik iš dviejų garsų, ir būtent ji mus supažindina su šia amžina žmonijai tema. Čia žiūrovai išvys Antonio Caldaros bei Francesco Geminiani chiaroscuro ir stulbinantį Benedetto Ferrari spindesį, galės šokti drauge su nedėkingomis Claudio Monteverdi sielomis, gedėti su Antonio Vivaldi ir sapnuoti mirtį su Alessandro Scarlatti lopšine.

Internetu teks stebėti ir jaunųjų talentų pasirodymus. Šiais metais senosios muzikos festivalis „Banchetto musicale“ rengia savo pirmąją „Fringe“ dieną, kurios tikslas – paremti jaunus talentus, suteikti galimybę jauniems muzikantams surengti koncertą.

Dviem ansambliams ar solistams, parengusiems programą tema „Gyvenimas ir mirtis“, suteikta galimybė pasirodyti festivalio publikai. Jaunųjų senosios muzikos atlikėjų koncertai bus transliuojami internetu rugsėjo 20 d. 19 val.

Dar vienas numatytas pasirodymas, atspindintis pagrindinę gyvenimo ir mirties temą, „Actus tragicus“, sudarytas iš religinių Johanno Sebastiano Bacho ir G. P. Telemanno kūrinių, dėl kelionių apribojimų atidėtas vėlesniam laikui.

Festivalį rengia viešoji koncertinė įstaiga „Banchetto musicale“ ir Všį „Vilniaus festivaliai“.
Festivalį remia Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos Respublikos kultūros ministerija ir Vilniaus miesto savivaldybė.

 

Komentarai