„Blogi orai“ bus Klaipėdoje

Publikuota: 2018-12-12 Autorius: Ana Ablamonova
„Blogi orai“ bus Klaipėdoje

Įspūdinga mašinerija ir šiuolaikinės istoriškumo interpretacijos: į Klaipėdą atvyksta barokinio teatro triukšmų mašinų performansas „Blogi orai“

„Pavargusiems festivalyje stebėti į kompiuterio ekranus įsistebeilijusius elektroninės muzikos atlikėjus, Arturo Bumšteino performansas buvo it atgaiva“, – ši jaunos filosofės Akvilės Zarankaitės citata, prisimenant barokinio teatro triukšmų mašinų performanso „Blogi orai“ premjerą Krokuvoje, puikiai apibrėžia kitonišką šiuolaikinės kūrybos perspektyvą, diktuojamą unikaliame A. Bumšteino kūrinyje. Sulaukę didelio dėmesio iš sostinės meno gurmanų, puikių užsienio kritikos atsiliepimų, „Blogi orai“ gruodį pagaliau pristatomi ir Klaipėdos publikai. Gruodžio 16 d., 16 val. performansas bus rodomas Klaipėdos dramos teatro Kamerinėje salėje. Gruodžio 15 d., 12 val. ten pat vyks vaikams ir jaunimui skirtos barokinio teatro triukšmų mašinų kūrybinės dirbtuvės. Jose laukiamas anšlagas – vietų nebeliko likus kelioms savaitėms iki renginio.

Performansas „Blogi orai“ – šiuolaikinė barokinio teatro mašinerijos transformacija. Ne vienerius metus garso menininkas A. Bumšteinas keliavo po įvairius Europos teatrus, tyrinėdamas senąsias triukšmų mašinas. Savo kūrinyje menininkas transformavo jų funkciją – triukšmo mašinos „Bloguose oruose“ jau ne užkulisiuose slepiama teatrinės iliuzijos dalis, o visos kūrinio koncepcijos epicentras. Performanso atlikėjai Gailė Griciūtė, Greta Grinevičiūtė, Alanas Gurinas ir Aaronas Kahnas „groja“ remdamiesi netradicinėmis partitūromis – meteorologiniais žemėlapiais. Dėl to kiekvienas „Blogų orų“ atlikimas yra unikalus ir identiškai nepakartojamas. Išskirtinis kūrinio akcentas – performatyvus australų menininko Ivano Chengo libretas. Jo siurrealistine dvasia atliekamas tekstas – tarsi dar viena inspiracija plačiai „Blogų orų“ interpretacijų įvairovei. Atidžiau libreto besiklausantys jame gali išgirsti ir Phillo Collinso, Davido Bowie, Cyndi Lauper kūrinių citatų ar kitų intriguojančių kultūrinio lauko refleksijų.

Remiantis senąja baroko mašinerija, A. Bumšteinas kartu su rekonstrukcijos meistru Ernestu Volodzka sukūrė unikalias vėjo, lietaus, jūros ir griaustinio garsus imituojančias triukšmo mašinas, tačiau į autentiškumo ambiciją menininkas žvelgia filosofiškai. „Man atrodo, kad neįmanoma šimtaprocentinė, autentiška rekonstrukcija, nes laikas yra kitas ir viskas yra supama kito, naujo konteksto. Norint atkurti kažką autentiškai, reikalinga atkurti ir aplinką bei žmonių santykius. „Bloguose oruose“ naudoju meteorologinius žemėlapius, kadangi klimatas ir jame vykstantys procesai yra šiame kūrinyje itin svarbios temos. Tai savotiška idėjinė bazė, iš kurios semiuosi įkvėpimo ir medžiagos, kurią galiu naudoti, siūlyti muzikantams“, – dar prieš „Blogų orų“ premjerą viename interviu yra pasakojęs performanso kūrėjas.

Į Klaipėdą atkeliauja trečioji, kamerinė „Blogų orų“ versija. Ji po pasirodymo uostamiestyje dar bus rodoma Vilniuje ir Kaune. Kūrinį prodiusuojančios „Operomanijos“ vadovė Ana Ablamonova intriguoja, kad 2019 m. rudenį Nacionalinės dailės galerijoje gims ir dar viena, „galerinė“ „Blogų orų“ versija.

„Vienas iš keisčiausių šių metų „Unsound“ festivalio pasirodymų, primenančių vaikystės lietų ar pasivaikščiojimą miške“, – po prestižinio festivalio Krokuvoje rašė kritikas Johnas Doranas. „Nežinau kaip kitiems, bet man „Blogi orai“ visiškai nieko bendro su orais neturi“, – nuskambėjo mintis vienoje diskusijų apie šį neeilinį garso meno performansą. Šie skirtingi požiūriai puikiai apibrėžia plačią kūrinio inspiruojamą interpretacinę perspektyvą.

Arturo Bumšteino barokinio teatro meno triukšmų mašinų performansas „Blogi orai“ – Klaipėdos dramos teatro Kamerinėje salėje:
Gruodžio 16 d., 16 val.
Gruodžio 15 d. 12 val. – barokinio teatro triukšmo mašinų kūrybinės dirbtuvės vaikams ir jaunimui.
 

Susiję nuotraukų galerijos

Komentarai