Daumantas Kirilauskas ir Mindaugas Bačkus nardins į Brahmso ir Kutavičiaus muzikos vandenis

Publikuota: 2022-02-15 Autorius: Skirmantė Valiulytė
Daumantas Kirilauskas ir Mindaugas Bačkus nardins į Brahmso ir Kutavičiaus muzikos vandenis

Šį sezoną Lietuvos nacionalinė filharmonija atgaivina kamerinių renginių tradiciją Mažojoje salėje ir vasario 20 d. kviečia į koncertą „Su(už)buriantis Brahmsas“. Klausytojų laukia išskirtinė proga išgirsti drauge grojančius įdomius, neakademinio mąstymo muzikus – pianistą Daumantą Kirilauską ir violončelininką Mindaugą Bačkų. Skambės Johanneso Brahmso ir Broniaus Kutavičiaus kūriniai.

Daumanto Kirilausko ir Mindaugo Bačkaus duetas nėra nuolatinis koncertų salių dalyvis. Abu yra ryškūs, savo pasirinktu muziko keliu einantys menininkai. D. Kirilauskas koncertuoja kaip solistas ir su įvairiais orkestrais, groja kamerinę muziką su pripažintais Lietuvos ir užsienio solistais bei ansambliais, tarp jų ir žymusis „Artis-Quartett“ (Austrija). M. Bačkus yra vienas žymiausių Lietuvos violončelininkų, koncertuojantis ir kaip solistas, ir kaip ansamblių bei orkestrų narys. Nuo 2009 m. yra Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovas, su šiuo kolektyvu parengęs daugiau kaip 500 koncertinių programų su pasaulyje pripažintais atlikėjais tiek Klaipėdos koncertų salėje, tiek kitose šalies ir užsienio salėse.

Pradėję kartu koncertuoti 2001 m., jie kartkartėmis parengia ypatingas, dažniausiai šiuolaikinės kamerinės muzikos programas, atlieka lietuvių autorių kūrinius. Jų kaip dueto koncertai prieš du dešimtmečius prasidėjo nuo iškilaus romantiko Johanneso Brahmso Sonatos F-dur, op. 99. Pernai Th. Manno festivalyje susitikę po ilgesnės pertraukos, jie atliko Brahmso Sonatą e-moll, op. 38. Ir štai koncerte Filharmonijoje vėl skambės Brahmsas, jo Pirmoji ir Antroji sonatos fortepijonui ir violončelei.

„Ir man, ir Daumantui romantinis repertuaras nėra dažnai atliekama muzika, todėl atrodė labai įdomu sugrįžti prie šio aukso fondo ir tarsi iš laiko perspektyvos išgirsti šią muziką vėl. Viskas paprasta – tiesiog Brahmsas!“ – sako Mindaugas Bačkus.

Įdomu, kad savo sonatose į pirmą planą Brahmsas iškelia fortepijoną (užrašė Sonate für Klavier und Violoncello), pabrėždamas, kad šiam instrumentui tenka labai svarbaus, dėmesingo partnerio, anaiptol ne antraeilio personažo vaidmuo. Pirmoji sonata – ankstyvoji, ir antroji – jau brandaus kūrėjo opusas, pasižymintis audringa abiejų instrumentų diskusija, nepaprastai sudėtinga faktūra, iškalbinga fortepijono partija. Be to, kaip rašė muzikologė Vytautė Markeliūnienė, „pirmoji Sonata e-moll primena didžiulę autoriaus pagarbą Johannui Sebastianui Bachui. I ir III dalyse Brahmsas panaudojo Bacho „Fugos meno“ Kontrapunktus Nr. 4 ir Nr. 13. Negana to, sonatos III dalis Allegro dažnai vadinama Fuga. Nors tai nėra tikrasis fugos žanro pavyzdys, ši dalis ryškiai persmelkta fugos technikos elementų.“

Į programą atlikėjai įtraukė pernai mirusio žymiausio Lietuvos kompozitoriaus Broniaus Kutavičiaus miniatiūrą violončelei ir fortepijonui „Rhythmus-Arhythmus“. Toks pasirinkimas – tai pagarbos ženklas kūrėjui ir, anot M. Bačkaus, galimybė „pasiskalauti ausis Kutavičiaus muzikiniu šarminiu vandeniu, neutralizuojančiu ryškų Brahmso muzikos skonį“.

Kamerinės muzikos koncertas „Su(už)buriantis Brahmsas“ vyks vasario 20 d., sekmadienį, 16 val. Filharmonijos Mažojoje salėje. Bilietus galima įsigyti Filharmonijos kasose ir kakava.lt.

Komentarai