Eduardo Balsio metai Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre

Publikuota: 2020-01-15 Autorius: Žaneta SKERSYTĖ
Eduardo Balsio metai Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre

Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras 2019 m. pradžioje simboliškai paskelbė iš pajūrio krašto kilusio kompozitoriaus Eduardo Balsio (1919–1984) jubiliejinių metų pradžią ir jo atminimui paskyrė net 14 renginių penkiuose šalies miestuose. Publika buvo pamaloninta E. Balsio muzikos simfoniniu koncertu, baletu „Eglė žalčių karalienė“ ir kompozitoriaus dainų koncertu „Aš – senas jūrininkas“. Finaliniu jubiliejinių metų akcentu tapo operos „Kelionė į Tilžę“ premjera.

Anot Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro vadovės Laimos Vilimienės, unikali šio renginių ciklo idėja – minint E. Balsio gimimo šimtmetį, svarbiausius jo kūrinius pristatyti netikėtose Klaipėdos ir pajūrio regiono erdvėse, inspiravusiose jo menines idėjas. Kompozitoriaus kūryboje gausu krašto folkloro elementų, kurie pasitarnavo kuriant įstabius reginius.

Muzikologė Jūratė Katinaitė ir kompozitoriaus dukra Dalia Balsytė pasakojo, kad Lietuvos pajūris kompozitoriui buvo labai svarbus, jį įkvėpdavo Baltijos didybė. Jūrą jis vienaip ar kitaip atvaizdavo daugelyje savo kūrinių.

Jauna atlikėja interpretavo jauno kompozitoriaus kūrinį

E. Balsio jubiliejinių metų minėjimą Lietuvoje Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras pradėjo 2019 m. sausio 15 d. iškilmingu koncertu Žvejų rūmuose. Koncerte skambėjo E. Balsio Pirmasis koncertas smuikui ir orkestrui, atliekamas klaipėdietės smuikininkės Linos Marijos Songailės ir teatro simfoninio orkestro, taip pat siuita simfoniniam orkestrui iš E. Balsio baleto „Eglė žalčių karalienė“. Muzikinio teatro vyriausiojo dirigento Tomo Ambrozaičio parengta programa vėliau buvo pakartota Palangos koncertų salėje (vasario 16 d.), Kauno filharmonijoje (spalio 5 d.) ir Vilniaus Šv. Kotrynos bažnyčioje (spalio 6 d.).

„Muzikantai solistai gimsta ne tik sostinėje. Lina Marija Songailė stovi savo ilgo koncertinio kelio pradžioje, bet jos pasirodymas buvo labai kokybiškas, profesionalus, žavėjo puikiai perteikta emocija“, – po pirmojo koncerto sakė profesorė Dalia Balsytė.

Ji papasakojo, kad tėvo parašyto Pirmojo koncerto smuikui ir orkestrui klausėsi labai seniai –1965 m., dar būdama maža. „Šiame koncerte aš girdžiu bręstantį kompozitorių. Girdžiu ekspresyvią harmoniją, disonansus, kuriuos jis vėliau naudos savo operoje. Man šis koncertas yra tarsi grūdas, į kurį jaunas žmogus sudėjo viską, ką tuo metu turėjo geriausio. Tėvas iš jo išaugo kaip būsimas kompozitorius“, – sakė D. Balsytė.

E. Balsio dainų įkvėpti

Rugpjūčio 2 d. Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras pristatė teatralizuotą E. Balsio dainų koncertą „Aš – senas jūrininkas“. Tai pirmosios šalyje jaunųjų menininkų ir teatro artistų kūrybinės rezidencijos „Išbandyk profesiją“ dalyvių bendras projektas, papildęs kompozitoriaus gimimo šimtmečiui skirtų renginių ciklą. Kartu tai pirmasis pajūrio teatro bandymas vasaros rezidencijoje ugdyti būsimą muzikantų ir teatralų kartą ir sudominti ją lietuviška muzika.

Jaunuosius talentus bendrai koncertinei programai sutelkė savitu meniniu braižu garsėjanti režisierė Rūta Bunikytė. E. Balsio dainų partitūras koncertui parengė patyręs aranžuotojas, teatro orkestro fleitininkas Rimantas Giedraitis. Programoje skambėjo ne tik garsieji „Elektrėnų žiburiai“, bet ir dainos apie Klaipėdą, jūrą, kurių gausu E. Balsio muzikiniame palikime. Kartu buvo pristatyti ir rečiau atliekami kompozitoriaus vokaliniai kūriniai – pavyzdžiui, „Lakštingala negali nečiulbėti“.

„Projektu „Išbandyk profesiją“ siekta, kad jaunieji atlikėjai į savo repertuarą įtrauktų E. Balsio dainų ir išmoktų klausytojams suteikti kuo daugiau džiaugsmo“, – teigė koncerto „Aš – senas jūrininkas“ dirigentas Egidijus Miknius.

Koncertas buvo įtrauktas į Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro 2019–2020 m. sezono repertuarą ir skambėjo įvairiose pajūrio kultūrinėse erdvėse, taip pat ir sostinėje.

Nuo siuitos iki baleto

Siuita iš baleto „Eglė žalčių karalienė“ sausio mėnesio koncerte buvo tarsi šio veikalo naujo pastatymo įžanga. Baleto premjera įvyko rugpjūčio 15 ir 16 dienomis Palangos koncertų salėje, sutrumpinta spektaklio versija rugpjūčio 18 d. buvo parodyta Juodkrantės L. Rėzos kultūros centro amfiteatre.

Pagal mitologinės lietuvių pasakos siužetą E. Balsio sukurtas neoklasikinis baletas yra vienas populiariausių šio žanro nacionalinių kūrinių. Naujausią šokio spektaklį sukūrė jauna komanda: choreografas Martynas Rimeikis, dirigentas Modestas Barkauskas, scenografas Marijus Jacovskis ir kostiumų dailininkė Elvita Brazdylytė. Pagrindiniam Eglės vaidmeniui buvo pakviesta jauna balerina Julija Stankevičiūtė iš Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro.

Tarp iškiliausių nacionalinių operų

E. Balsio operos „Kelionė į Tilžę“ premjera Žvejų rūmuose lapkričio 22 ir 24 dienomis užbaigė kompozitoriaus jubiliejinių renginių ciklą. Aštraus siužeto, ryškių dramaturginių linijų kupina opera laikoma E. Balsio kūrybos perlu ir kartu vienu moderniausių savo laiko lietuviškos muzikos pavyzdžių.

Operos kūrybinė komanda – muzikos vadovas Tomas Ambrozaitis, režisierius Gytis Padegimas, scenografė ir kostiumų dailininkė Birutė Ukrinaitė, vaizdo projekcijų dailininkas Linartas Urniežis, šviesų dailininkas Andrius Stasiulis.

„Prie tokios muzikos reikia priprasti. Šioje operoje E. Balsys, pripažintas instrumentuotės meistras, atskleidė visą savo, kaip kompozitoriaus, meistriškumą“, – teigė dirigentas T. Ambrozaitis.

„Kelionę į Tilžę“ būtina įtvirtinti šalia iškiliausių nacionalinių operų, tokių kaip „Gražina“ ir „Pilėnai“. Reikia, kad visi žinotų, jog E. Balsys buvo didis šalies kompozitorius,“ – sakė režisierius G. Padegimas.

„Tai neabejotinas muzikinis įvykis, kuriame dera vokalo kultūra, sodrus simfoninis skambesys, darnus choro akordas, stilinga, metafizišką atmosferą kurianti scenografija bei kostiumai, vaizdo grafika, šokio piešinys ir tiksli, intelektuali, dinamiška režisūra. Kūrinys sudėtingas, tačiau statytojai puikiai įvykdė savo misiją“, – po „Kelionės į Tilžę“ premjeros tvirtino E. Balsio mokinys kompozitorius Giedrius Kuprevičius.

„Mano nuomone, režisierius rado tinkamą raktą E. Balsio operos esmei. Sceninis veiksmas, atliepęs muzikos diktuojamas situacijas, plėtojosi nenuobodžiai, neliko pačiame veikale užprogramuoto statiškumo“, –pastatymui gerų žodžių negailėjo ir muzikologė prof. Daiva Kšanienė.

Trečioji operos „Kelionė į Tilžę“ premjera lapkričio 3 d. buvo parodyta Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre. Sutrumpintą šios operos versiją 2021 m. pavasarį

planuojama pristatyti pajūrio regiono mokyklose ir kultūros centruose.

 

Komentarai