Festivalis „Gaida 2019” – vizualinių menų, muzikos ir potyrių sintezė

Publikuota: 2019-09-30 Autorius: Rūta Giniūnaitė
Festivalis „Gaida 2019” – vizualinių menų, muzikos ir potyrių sintezė

Aerokosmofonija ir kitos garsinės istorijos – tokia tematika šiemet pasitinka 29-asis aktualiosios muzikos festivalis „Gaida“. Vienu geriausių Europos festivaliu pripažintas renginys šiais metais stengsis derinti eksperimentinius koncertus su publikai gerai pažįstamais vardais – nuo menininko Žilvino Kempino iki elektroninės muzikos legendos Max Cooper.

Šiemet kasmetinis festivalis sulaukė svarbaus įvertinimo – „Europe for festivals, Festivals for Europe“ apdovanojimo. Birželio mėnesį buvo paskelbti 24 geriausi žemyno festivaliai, tarp kurių atsirado ir „Gaidos“ vardas – vienintelis iš Baltijos šalių.

Visi koncertai, išskyrus baigiamąjį, šiemet vyks Nacionalinės dailės galerijos didžiojoje salėje. Pirmadienį spaudos konferencijos metu NDG vadovė Lolita Jablonskienė teigė, kad galerijoje jau yra vykę koncertų, bet tokio dydžio festivalis priverčia išeiti iš komforto zonos.

„Viduje Lukas Miceika ir Aleksandras Kavaliauskas suprojektavo didžiulį namą ir dabar erdvės griauna įprastą lankytojų judėjimą. Mums rūpi, kaip ten skambės muzika ir kaip skambės pati galerija. Manau, kad vėliau bus galima plėtoti pradėtą kryptį“, – sakė L. Jablonskienė.

Spalio 11 dieną vykstant „Gaidos“ festivaliui NDG bus atidaryta paroda, skirta Eduardo Balso šimtmečiui paminėti. Taip, anot NDG vadovės, įvyks menų sintezė ir muzika susijungs su vizualiaisiais menais.

„Vilniaus festivalių“ vadovas Remigijus Merkelys pasakojo, kad kasmet pristatomi šiuolaikinės muzikos reiškiniai daro didelę įtaką įvairių kartų kūrėjų pasaulėžiūrai. Šiemet festivalis siūlys naujovę – Niujorke gyvenantis vizualiųjų menų kūrėjas Ž. Kempinas ir Milane gyvenanti kompozitorė Justė Janulytė sukūrė du audiovizualinius darbus „SKYCITY“ ir „WAVES“, kurie bus rodomi specialioje NDG erdvėje, talpinančioje iki 20 žmonių. Seansai vyks kas valandą visą festivalio laikotarpį, išskyrus pirmadienius.

Elektronikos senbuviai ir duoklė Jonui Mekui

„Gaida“ šiemet vyksta anksčiau nei įprastai, spalio pradžioje. Anot R. Merkelio, tam įtaką daro koncertinių salių rekonstrukcija, ypač nacionalinės filharmonijos, tačiau tai neturėtų sukelti problemų, nes bus stengiamasi galerijos erdves pritaikyti koncertams.

Pristatydamas pagrindinius koncertus, „Vilniaus festivalių“ vadovas išskyrė atidarymo koncertą – tai fortepijono ir elektronikos žvaigždės Francesco Tristano trijų dalių pasirodymas kartu su Lietuvos kameriniu orkestru. F. Tristano dažnai linksniuojamas kaip netradicinius sprendimus mėgstantis muzikantas, savo kūryboje maišantis klasikinę Bacho ir šiuolaikinę techno muziką.

Spalio 16 įvyks ir šių metų pradžioje anapilin iškeliavusiam AV avangardinio kino krikštatėviui Jonui Mekui skirtas koncertas kartu su Valstybiniu Vilniaus kvartetu ir soliste Gunta Gelgote. Skambės Niujorke kuriančių Philipo Glasso, Tristano Pericho kūriniai, taip pat – kompozitorių Broniaus Kutavičiaus ir Juliaus Juzeliūno opusai, sukurti pagal J. Meko eiles.

Festivalio kuratorius kompozitorius Vytautas V. Jurgutis pabrėžė, kad „Gaida“ kasmet stengiasi pristatyti įdomią ir subtiliai išieškotą atlikėjų, kompozitorių ir videomenininkų selekciją. Šiemet keli iš jų – vieno bito muzikos koncepcijos autorius Tristan Perich, britų elektronikos legendos Max Cooper ir Andy Stott.

Pats V. V. Jurgutis kartu su menininku Vaclovu Nevčekausku parengė bendros kūrybos mechatroninį projektą „Quantonom“, kuris taip pat bus pristatomas kas valandą festivalio metu. Kaip pats V. V. Jurgutis pasakoja, kuriant šį projektą teko ieškoti nekasdienių sprendimų.

„Atradome sąveiką tarp vaizdo ir garso pateikimo. Manau, kad sukūrėme įdomų meninį objektą, įkvėptą ankstyvųjų kvantinių tyrimų“, – prisipažino kompozitorius.

Jauni dirigentai „Gaidos“ scenoje

Pasaulinę premjerą pristatys ir vienas įdomiausių Lietuvos kompozitorių Algirdas Martinaitis. Pasakodamas apie „Splino simfoniją“ smuikui, fortepijonui ir orkestrui, jis teigė įkvėpimo gavęs iš Audriaus Stonio filmo „Laiko tiltai“.

A. Martinaičio kūrinys – tarsi garsinė dokumentika: „Tai muzikinės nuotrupos, besisiejančios su platesne laiko apibrėžtimi, kuria galėjau manipuliuoti. Kūrinyje yra teatrališkų akibrokštų, nes žmonėms tampa nebeįdomu, kai ant scenos nieko nevyksta“.

Šiais metais „Gaidos“ festivalio scenoje gausu ne tik žymių vardų, bet ir jaunų profesionalų. Atidarymo koncertas patikėtas užsienyje jau gerai žinomam dirigentui Martynui Stakioniui.

„Džiaugiuosi pakviestas debiutuoti „Gaidoje“. Atidarymo koncerte atliksime trijų skirtingų nuotaikų kūrinius. Vienas iš jų – Dominyko Digimo „I daydreamed the dripping sand“. Tai mintis, jog laikas byra kaip smėlis ir niekada negrįžta į tokią pačią poziciją. Juk ir kino režisierius Andrejus Tarkovskis kartą sakė, kad dabartis yra kaip smėlis ir kontekstą suvokiame tik surinkę jį“, – kūrinį apibūdino M. Stakionis.

Dirigentas Karolis Variakojis taip pat pasirodys scenoje kartu su šiuolaikinės muzikos ansambliu „Synaesthesis“. Šiemet NDG galerijoje skambės dvi skirtingos kompozicijos – „Waves“ ir „Shivers“. Dirigentas žada naują garso patyrimą ir dar neatrastus garso keliavimo būdus. Tai, pasak jauno profesionalo, du atskiri renginiai, pasakojantys skirtingas istorijas ir koncepcijas bei rodantys ansamblio kokybę atliekant precizišką muziką.

K. Variakojui patikėtas ir finalinis festivalio koncertas Kongresų rūmuose, kuriame skambės Steve Reich, Thomas Ades ir Žibuoklės Martinaitytės kūriniai.

Visa festivalio programa: https://www.vilniusfestivals.lt/renginiai/gaida-2019/

Susiję nuotraukų galerijos

GAIDA 2019

GAIDA 2019

2019-10-02

Komentarai