Garsenybės iš D.Britanijos dalyvavo koncerte “Briliantinė fantazija” Panevėžyje

Publikuota: 2015-04-02 Autorius: Kazys Daugėla
Garsenybės iš D.Britanijos dalyvavo koncerte “Briliantinė fantazija” Panevėžyje

Vasario 21, 22 dienomis Panevėžyje lankėsi pasaulinio garso atlikėjai – kornetininkas Tomas Hutchinsonas iš Velso ir trombonininkas Styvenas Legge iš Anglijos. Dvi dienas Panevėžio rajono Naujamiesčio kultūros centre - Dailės galerijoje ir Panevėžio muzikos mokykloje vyko meistriškumo pamokos kornetininkams, trimitininkams, flugelhornininkams ir trombonininkams, orkestrų vadovams ir dirigentams, tuo pat metu buvo galima pamatyti ir išbandyti vienos iš garsiausių pasaulio instrumentų firmų Buffet Group BESSON muzikos instrumentus.

Pirmą kartą į Lietuvą atvyko orkestro „Cory Band” atlikėjas, solo kornetininkas Tomas Hutchinsonas iš Velso. „Cory Band orkestras susiformavo 1884 metais ir iki šiol yra pripažintas kaip vienas iš geriausių ir novatoriškiausių muzikos orkestrų pasaulyje. Dauguma jų įrašytų kompaktinių plokštelių ir gyvi koncertai sulaukė pasaulinio pripažinimo. Per pastaruosius keturiolika metų jie dominavo Velse, o 2005 metais „Cory Band“ oficialiai reitinguojamas kaip varinių pučiamųjų instrumentų orkestras Nr. 1 pasaulyje.

Tomas Hutchinsonas nuo devynerių metų ėmė mokytis groti trimitu, bet, norėdamas groti vietos varinių pučiamųjų instrumentų orkestre „Brass band Stannington“, trimitą pakeitė kornetu. Būdamas penkiolikos jau grojo solo „Rothwell Temperance Band“ orkestre čempionų sekcijoje, Nacionaliniame Didžiosios Britanijos jaunimo orkestre, ir čia jo talentą pastebėjo Dr. Nicolas Childs bei pakvietė prisijungti prie pasaulinio garso varinių pučiamųjų instrumentų orkestro „Black Dyke“. Iki aštuoniolikos metų Tomas grojo repiano korneto partiją „Black Dyke“ orkestre, vėliau perėjo į solo kornetus. Šiame orkestre jis grojo ketverius metus, su juo pasirodė Didžiosios Britanijos nacionaliniuose čempionatuose, dalyvavo gastrolėse Europoje, Amerikoje, Australijoje. Grodamas „Black Dyke“ orkestre, Tomas studijavo Karališkajame Šiaurės Muzikos koledže Mančesteryje, Johno Millerso trimito ir Richardo Marshallo korneto klasėse. Tomo, dar kaip studento, įsimintiniausias muzikos momentas buvo pasaulinė Elgar Howarth Sonatinos trimitui ir fortepijonui premjera. Baigusį studijas Tomą  dirigentas Dr. Robert Childs pakvietė groti solo kornetu orkestre „Cory Band“, pirmaujančiame orkestre ne tik Europoje, bet ir visame pasaulyje. Tomas Hutchinsonas pasiekė  aukštumas 2011 metais grodamas solo su „Cory Band“ atvirajame Didžiosios Britanijos orkestrų čempionate. Šiuo metu Tomas groja pirmuoju kornetu „Cory Band“ orkestre, dėsto korneto specialybę Karališkajame Velso Muzikos ir Dramos koledže, yra Nacionalinio Velso jaunimo orkestro korneto specialybės mokytojas.

Šiai viešnagei gavę finansavimą iš instrumentų kompanijos Buffet Group BESSON, kartu su Tomu Hutchinsonu į Lietuvą atvyko ir Styvenas Legge, kuris jau ne kartą lankėsi ir Vilniuje, bei Panevėžio rajone. Baigęs Kardifo universitetą 1992 metais Styvenas toliau mokėsi muzikinio švietimo ir atlikimo meno, dešimt metų dirbo varinių pučiamųjų instrumentų dėstytoju, kol persikėlė į Gloucestershire miestą. Jo veikla apima mokymą Gwent muzikos paslaugų įmonėje, Velso Karališkajame Muzikos ir Dramos koledže, Nacionaliniame Didžiosios Britanijos pučiamųjų orkestre, taip pat dirbo Lietuvoje, Nyderlanduose, Portugalijoje, Naujojoje Zelandijoje ir Singapūre. Nuo 2005 m. Styvenas dirba „Gloucestershire muzika“ kompanijai, kur šiuo metu yra tarnybos vadovo asistentas ir apskrities jaunimo Brass Band direktorius jaunimo pučiamųjų orkestrų muzikos reikalams.  Be jo mokymo įsipareigojimų, Styvenas ir toliau dirba kaip samdomas trombonininkas tokiuose kolektyvuose, kaip BBC Nacionaliniame Velso orkestre, su Remix ansambliu ir Karališkąja Šekspyro kompanija. Styvenas - puikus dirigentas, lektorius, išleidęs seriją muzikos mokymo knygų. Šiuo metu diriguoja jaunimo orkestrui, kuris per penkerius metus yra pelnęs net šešis nacionalinius apdovanojimus už puikius pasirodymus. S.Legge dalinimasis patirtimi vedant seminarus, mokymus Lietuvos regionuose ir miestuose daug prisidėjo prie pučiamųjų orkestrų suklestėjimo Lietuvoje.

Dvi dienas šie profesionalūs, tarptautinį pripažinimą pelnę atlikėjai ir lektoriai vedė meistriškumo kursus trombonininkams, kornetininkams, trimitininkams, flugelhornininkams, orkestrų vadovams Panevėžyje ir Panevėžio rajone. Seminaro dalyviams buvo išduodami Panevėžio raj. pedagogų švietimo centro kvalifikacijos kėlimo pažymėjimai. Į meistriškumo kursus daugiausia suvažiavo Panevėžio rajono muzikantų. Tris valandas jie mokėsi iš pasaulinio lygio žvaigždžių, bendravo su jomis.

Jų viešnagę Lietuvoje užbaigė koncertas „Briliantinė fantazija“ Panevėžio dailės galerijoje, kur buvo atlikti lietuvių ir užsienio kompozitorių kūriniai. Koncerte dalyvavo Panevėžio rajono Naujamiesčio kultūros centro vario dūdų orkestras „Aukštyn“ (orkestro vadovas ir dirigentas Remigijus Vilys), Vilniaus jaunimo ir studentų varinių pučiamųjų instrumentų orkestras (orkestro vadovas ir dirigentas Tadas Šileika), Tomas Hutchinsonas ir Styvenas Legge, orkestrų solistai.

Koncerto pirmoji dalis buvo suteikta svečiams iš  sostinės -  kompozitoriaus ir dirigento Tado Šileikos suburtam Vilniaus jaunimo ir studentų varinių pučiamųjų instrumentų orkestrui. Tik pusę metų gyvuojantis pūtikų entuziastų kolektyvas šiame koncerte pristatė solidžią premjerinę programą. Koncerto pradžioje orkestras atliko kompozitoriaus Valdo Stanaičio specialiai varinių dūdų orkestrui sukurtą kūrinį  „E-motion“ („Emocijos“). Šis kūrinys 2009 m. Belgijoje, Ostendės mieste vykusiame Europos kompozitorių kūrinių variniams pučiamųjų instrumentų orkestrams konkurse buvo įvertintas  4-ta vieta. Toliau programoje skambėjo anglų kompozitorių kūriniai: Darrol Barry „Song and Dance“ („Dainos ir šokiai“) ir Edwardo Gregsono trijų dalių siuita „Voices of Youth“ („Jaunystės balsai“).

Antrąją koncerto dalį Briuso Frezerio kūriniu „Graund Pavan“ („Rami popietė“) pradėjo vario dūdų orkestras “Aukštyn”, vadovaujamas Remigijaus Vilio. Šį kūrinį atliekant jaunieji atlikėjai pasirodydavo netikėčiausiose vietose. Toliau buvo publikai pristatytas Tomas Hutchinsonas. Jis meistriškai atliko kompozitoriaus Alan Vicuti kūrinį „Kaskados“ specialiai parašytą solo kornetui be akompanimento.  

Labai maloniai visus nustebino jauniausios orkestro “Aukštyn” solistės sesutės Gabija (kornetas) ir Arūnė (eufonija) Pagiegalaitės, muzikaliai atlikdamos Gulio Caccini „Ave Maria“. Toliau šio orkestro dirigentas Remigijus Vilys perleido batutą svečiui iš Anglijos Styvenui Legge. Jam diriguojant ir soliuojant Tomui Hutchinsonui kornetu labai subtiliai buvo atliktas Džono Larsono „Rūpestėlis“.

    

Koncerte su Hario Milerio kūriniu „The Cat Come Back“ S.Liegge pasirodė ir kaip trombonininkas, per trumpą laiką paruošęs šį kūrinį su trombonų ansambliu, sudarytu iš Panevėžio jaunimo orkestrų muzikantų.

Solistas Tomas Hutchinsonas tikriausiai net nesitikėjo, kad  šiame koncerte išgirs talentingą, perspektyvią solistę  Indrę Jonaitytę, grojančią orkestre „Aukštyn“. Ji virtuoziškai ir meistriškai atliko Frico Jakmos „Santa Lucia“ („Šventoji šviesa“), Kazio Daugėlos aranžuotą specialiai šiam orkestrui.

Koncerto kulminacija tapo prancūzų kompozitoriaus, dirigento, pedagogo, pučiamųjų instrumentų meistro ir kornetininko virtuozo Jozepo Žano-Baptisto Arbano (1825-1889) kūrinio „Briliantinė fantazija“ atlikimas. Šią garsią visame pasaulyje virtuozinę “Briliantinę fantaziją“(šiam orkestrui aranžavo Kazys Daugėla) nepaprastai preciziškai atliko solo kornetu Tomas Hutchinsonas, orkestrui “Aukštyn” dirigavo svečias iš Anglijos Styvenas Legge.

https://www.youtube.com/watch?v=Ak6R1APC2Zg

1864 m. Paryžiuje buvo publikuota J.Arbano metodinė knyga trimitininkams ir kornetininkams “Grande méthode complète pour cornet à pistons et de saxhorn”. Ši knyga dažnai vadinama “Arbano mokykla” arba “trimitininko biblija” iki šiol yra  bene populiariausia metodinė knyga tarp studentų, grojančių variniais pučiamaisiais instrumentais. J.Arbano kūrybai didelę įtaką padarė smuiko virtuozas ir kompozitorius Nikolo Paganini. J. Arbanas savo virtuoziškumu įrodė, kad kornetas yra irgi tikras solinis instrumentas. Jo kūriniai Variacijos “Venecijos karnavalo” tema ir “Briliantinė fantazija” iki šiol yra tarp populiariausių kūrinių solistų kornetininkų repertuare, dažnai atliekami ir įrašomi.

Koncerto vedėja Aurelija Baublytė kūrybiškai pristatė viso renginio programą ir dalyvius, meniškai apipavidalinusi koncerto eigą deimantų tematika, gražiai papildė  panevėžiškių atliekamą orkestrinę muziką. Įdomiai ir turiningai buvo pristatyta atlikėjų biografija,   atliekamų kūrinių atsiradimo istorija, trumpa istorinė, politinė ir geografinė apžvalga apie atvykusių svečių šalis.

Šis koncertas pavadinimu “Briliantinė fantazija” – geros muzikos ir jaukios atmosferos derinys. Remigijus Vilys kiekvieną renginį padaro tikra muzikos švente, nesvarbu, kur koncertas bevyktų – kaimo kultūros namų salėje ar prestižinėse koncertinėse erdvėse.  

Dūdų orkestras “Aukštyn”- tai geriausių Panevėžio rajono jaunųjų atlikėjų “jungtinės pajėgos”. Kolektyvas susikūrė 2007 metais. Didžiąją dalį šio orkestro sudaro Panevėžio raj. Smilgių seniūnijos kultūros centro Perekšlių ir Sujetų  jungtinio vaikų ir jaunimo pučiamųjų instrumentų orkestro „ Saulutė“ (vadovė ir dirigentė Ligita Bilevičienė) ir Panevėžio rajono Šilagalio kultūros centro orkestro "Sklepučini"(vadovas ir dirigentas Vilmantas Vapsva) atrinkti geriausi muzikantai. Šio meno kolektyvo dalyvių amžius 9-30 metų. Orkestro meninį lygį palaiko aktyvi koncertinė veikla, dalyvavimas įvairiuose konkursuose bei kultūriniuose projektuose, orkestras - puiki terpė tobulėti pažangiausiai grojančiam Panevėžio rajono jaunimui.

Kolektyvo veikla – tai dar vienas reikšmingas R.Vilio sumanymas, ugdantis rajono vaikų ir jaunimo meną, suteikiantis galimybę gabiausiems jauniesiems atlikėjams dalyvauti pripažintų šalies ir užsienio dirigentų pamokose ir perimti jų patirtį. Tuo tikslu kolektyvo vadovas rengia šalies ir tarptautinius seminarus, meninės raiškos stovyklas, inicijuoja kultūrinius projektus siekiant kelti ne tik šio kolektyvo meninį lygį, bet ir aktyvinti pučiamųjų instrumentų orkestrų veiklą šalyje.

Komentarai