Jaunieji Lietuvos talentai

Praėjus Tarptautinei vaikų gynimo dienai, šių metų birželio 3 d. vakarą Šv. Kristoforo kamerinis orkestras šia proga savo gretas papildė talentingiausių Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos mokinių bei svečių iš Ukrainos kūrinių solo su orkestru pasirodymais. Šv. Kotrynos bažnyčioje vykusį koncertą. apart vaikus be galo motyvuojančios galimybės tobulėti, pasirodant su profesionaliu kameriniu orkestru, papildė dar viena misija – koncerto metu, bendradarbiaujant su organizacija „Gelbėkit vaikus“, buvo renkamos lėšos paremti Alytaus rajone vargingoje šeimoje gyvenančius du itin talentingus broliukius, kurie iš klausos duetu groja pianinu.
Koncerte pasirodė 8 itin talentingi jaunuoliai, griežę smuiku, altu, violončele bei skambinę fortepijonu kartu su orkestru ir parengę aukšto profesionalumo reikalaujančius kūrinius. Vieniems šis koncertas ypatingas pirmą kartą grojant su Šv. Kristoforo kameriniu orkestru ir orkestru apskritai, o kitiems tai tapo puikia galimybe publikai pristatyti nuosekliai brandintus kūrinius. Koncerto vedėjo rolę užėmė orkestro meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas maestro Modestas Barkauskas, pristatydamas ne tik atliekamus kūrinius, tačiau ir jaunųjų talentų laimėjimus bei asmenybių ypatumus.
Koncertą pradėjo 8 klasės mokinė smuikininkė Beatričė Novikevičiūtė (mok. Ugnė Jauniškytė), atlikdama Niccolò Paganini Variacijas G. Rossini operos „Mozė Egipte“ tema. Kaip teigė maestro M. Barkauskas, Beatričė yra nuolatinė smuikininkų konkursų dalyvė, diplomantė, Glazunovo konkurso Paryžiuje II-osios vietos laimėtoja. Charakteringą N. Paganini kompoziciją ji atliko daugiausia susikoncentravus į sudėtingus kūrinio techninius ypatumus. Visgi variacijos skambėjo gana lengvai, turint mintyje kelis dalykus: tai buvo Beatričės pirmasis pasirodymas su orkestru ir jai teko sudėtinga užduotis ne tik atlikti itin didelio meistriškumo reikalaujantį kūrinį, bet ir pradėti viso vakaro koncertą.
Po jos pasirodė altininkė, vienuoliktokė, Tomo Savicko klasės mokinė Kristina Bernadickaitė, kuri drąsiai bei energingai atliko trumpą Balio Dvariono kompoziciją „Quasi sarabanda“. Kristina nuo 7-erių griežė smuiku, už pasirodymus ne vieną kartą buvo tapusi respublikinių ir tarptautinių konkursų laureate, tačiau 15 metų sulaukus pasiūlymo griežti altu, pačios teigimu, užburta sodrių alto garsų, ji jau tris metus savo muzikinį kelią tęsia su šiuo instrumentu rankose.
Kitas pasirodymas – septintokės violončelininkės Patricijos Kastetckaitės atliktas gana sudėtingas Davido Popperio kūrinys „Tarantella“, kurį Patricija, turint mintyje jos amžių, interpretavo puikiai. Tai buvo ne pirmas jos pasirodymas su orkestru – pirmą kartą solo su orkestru grojo Kongresų rūmų scenoje būdama septynerių, taip pat savo mokytojos ekspertės Ramutės Kalnėnaitės mokymo dėka ji yra pelniusi ne vieną tarptautinį apdovanojimą.
Ketvirtoji scenoje altu griežė altininkė Gabrielė Mickevičiūtė, vienuoliktokė, taip pat T. Savicko klasės mokinė. Kaip ir K. Bernadickaitė, muzikuoti Gabrielė pradėjo smuiku, vėliau vienerius metus mokėsi kompozicijos, bet grojimas pasirodė artimesnis sielai ir jau du metus ji griežia altu. Koncerte G. Mickevičiūtė atliko charakteringą Césario Cui kūrinį „Appassionato“ op. 50 iš ciklo „Kaleidoskopas“, kuriame buvo girdėti puikus technininis atlikimas, atlikėjos drąsa ir jausmingumas. Šią nuotaiką pratęsė smuikininkė Ema Fedorcovaitė (mok. Undinė Jagėlaitė), meistriškai ir pasitikinčiai atlikusi Camille Saint-Saënso „Danse Macabre“ (liet. Mirties šokis). Nors Ema yra tik aštuntokė, ji jau yra tapusi 7 nacionalinių ir tarptautinių konkursų laureate.
Itin reikšmingas šeštasis dešimtmečio pianisto Benedikto Galvydžio pasirodymas, kadangi jame sutapo dvi premjeros – tai buvo pirmasis jo pasirodymas su orkestru, o atliktas kūrinys – Josepho Haydno Koncerto fortepijonui ir orkestrui F-dur I-oji dalis Lietuvoje skambėjo pirmą kartą. Ugdomas mokytojų Loretos Vainorienės ir Justo Dvariono Benediktas jau yra daugelio tarptautinių konkursų laureatas ir Grand Prix laimėtojas. Jo atliktame kūrinyje buvo girdėti atlikėjo pasitikėjimas savimi, gebėjimas bendradarbiauti kartu su orkestru.
Koncertą vainikavo dvi seserys – Kaja (12 m.) ir Klėja (11 m.) Kašubaitės, kurios yra buvusios M. K. Čiurlionio menų gimnazijos auklėtinės, tačiau nuo 2018 m. gyvena ir mokosi Ukrainoje, Viktoro Kosenko vardo muzikos mokykloje, profesorės Viktorijos Diubenko klasėje. Visgi vartoti žodį „gyvena“ reikėtų gana atsargiai, kadangi mergaitės nuolatos keliauja po įvairias šalis, tarp kurių – Jungtinės Amerikos Valstijos, Rusija, Prancūzija, Italija, Indonezija, Kazachstanas bei daugelis kitų, ir skina laurus tarptautiniuose konkursuose. Iš viso seserys kartu sudėjus konkursuose yra pelniusios arti 60 pirmų vietų ir 8 Grand Prix fortepijono solo kategorijoje, bei 17 pirmų vietų ir 3 Grand Prix kaip fortepijoninis ansamblis. Koncerte jos atliko Wolfgango Amadeus Mozarto Koncertą A-dur Nr. 12. Pirmąją dalį - Allegro skambino Klėja, o dvi paskutiniąsias – Andante ir Allegretto – Kaja. Abi atlikėjos pasižymėjo itin meistrišku profesionalumo lygiu, rafinuotai ir manieringai atlikdamos kūrinį.
Visus atlikėjus lydėjęs orkestras ir jo vyriausiasis dirigentas Modestas Barkauskas puikiai prisitaikė prie kiekvieno solisto interpretacijų, draugiškai padėjo net ir tose vietose, kur scenos jaudulys jauniesiems atlikėjams paėmė viršų.
Nebūtų klaidinga teigti, jog M. K. Čiurlionio menų mokykloje bei visoje Lietuvoje yra dar daugybė neatrastų talentų, kurie galėtų surengti koncertus ne tik Vilniuje, bet ir kituose Lietuvos miestuose. Džiugu, jog jau tradicija tapę Lietuvos jaunųjų talentų koncertai, inicijuojami Šv. Kristoforo kamerinio orkestro, sulaukė nemažo publikos dėmesio, o šiuo metu prisideda ir prie kilnesnių misijų, bendradarbiaujant su organizacija „Gelbėkit vaikus“. Telieka tikėtis, jog ši tradicija gyvuos ir toliau bei padės jauniesiems talentams siekti profesinių aukštumų.