Jonas Vaitkus: „Don Žuanas - svarbi pilnakraujo gyvenimo spalva“

Publikuota: 2019-03-15 Autorius: Žaneta Skersytė
Jonas Vaitkus: „Don Žuanas - svarbi pilnakraujo gyvenimo spalva“

Režisierius Jonas Vaitkus pristatė Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre statomo Wolfgango A. Mozarto "Don Žuano" meninę koncepciją. Gegužės 17 ir 18 d. šios operos premjerą išvysime Žvejų rūmuose, o gegužės 22 d. ji bus rodoma Vilniuje, Lietuvos rusų dramos teatre. Naujausio režisieriaus darbo viešnagė sostinėje bus dedikuota J. Vaitkaus 75-mečio sukakčiai.

Su režisieriumi J. Vaitkumi kalbamės apie būsimąjį operos pastatymą, kuriame netikėtų donžuanizmo apraiškų žadantis ieškoti režisierius nesibodės įvesti ir naujų veikėjų.

Ar statyti „Don Žuaną“ buvo Jūsų sena svajonė?

Tiesą pasakius, savo svajonę iš dalies jau įgyvendinau statydamas filmą „Don Žuanas“ (1988 m.) pagal W. A. Mozarto muziką ir ganėtinai primityvų, tiesmukišką Lorenzo da Ponte parašytą operos libretą. Muzika savo demonišku sugestyvumu geniali, tačiau operos personažų dialogai neretai primena vodevilį. Būtent dėl šios priežasties „Don Žuaną“ geriau atlikti originalo kalba. Taip mūsų publika savo dėmesį labiau sutelks į muziką, o ne į tekstą.

Bet kuriuo atveju pagrindinė operos idėja, manyčiau, išlieka nepakitusi: donžuanizmas yra tiek vyriškas, tiek ir moteriškas reiškinys, slypintis kiekviename iš mūsų.

Kaip apibrėžtumėte donžuanizmą?

Nėra idealaus Don Žuano, tinkančio visoms be išimties. Negalėtų būti ir idealios Don Žuanės, kuri taptų priimtina visiems.

Kino versijoje buvo svarbus pats operos teatro, kaip pastato su senų rūbų ir rekvizito sandėliais, grimerinėmis, gyvais darbuotojais ir slankiojančiais jau mirusių fantomais, demonizmas. Kuo ne Don Žuanas yra kur nors prie veidrodžio plinkančius plaukelius besišukuojantis budintysis? Arba - viską valdantis dirigentas? Arba mimansas, frakuoti orkestrantai, šiaip kaukėtos figūros ir jų šešėliai?..

Ko reikia kokybiškam operos pastatymui sukurti?

Visų pirma reikia, kad garsiausių pasaulio operų libretai būtų kokybiškai išversti į lietuvių kalbą. Tuomet teatrai naudotųsi galimybe rinktis: kas turės įvaldžiusių originalų tekstą solistų - dainuos itališkai, kas neturės – verčiau nejuokins žiūrovų ir dainuos gimtąja kalba. Turime puikių vertėjų, kurie gavę libretų vertimo užsakymą jį atliktų su išmanymu ir kūrybine jautra.

„Don Žuanas“ – viena iš dažniausiai teatruose statomų W. A. Mozarto operų. Ar sieksite kuo nors išsiskirti?

Taip, pastatymas bus ypatingas, nes operos veikėjų ratas palaipsniui pasipildys keistomis būtybėmis, kurios bandys prisitaikyti, dalyvauti ir netgi įtakoti personažų gyvenimą. Taip pat šiame pastatyme bus Cerlinos ir Leporelo scena, kurią pats kompozitorius operon įterpė jau išvydęs pirmąją „Don Žuano“ premjerą. Joje iš naivios, nuoširdžios kaimietukės Cerlinos galiausiai „išsirita“ isteriškai klykaujanti bobšė mušeika!

Ko tikitės iš kitų būsimojo spektaklio komandos narių?

Scenografija bus palanki greitai scenos transformacijai, o tai puikiai išmano Gintaras Makarevičius. Rūbai bus ypatingi, nes juos kurs Sandra Straukaitė. O iš solistų tikiuosi organikos, nuoširdumo ir tikėjimo, perteikiant savo įkūnijamų personažų emocijas bei siekius.

Pateisinti ar nuteisti Don Žuaną? Kaip jūs atsakytumėte į tokį klausimą?

Jo negalima nei nuteisti, nei išteisinti. Jis yra ir liks gyvybiškai svarbi pilnakraujo gyvenimo spalva.

***

2 serijų filmas opera pagal
Wolfgango Amadeus Mozarto
„Don Žuaną“

(TSRS valstybinio televizijos ir radijo komiteto užsakymu).

Turinys

I serija. Šio filmo siužeto rišliai papasakoti keblu. Trumpai galima būtų pasakyti, kad filme rodomas teatre vykstantis W.A.Mozarto operos „Don Žuanas“ vaidinimas.

Filmas prasideda teatro užkulisių vaizdais. Ruošiamasi spektakliui: tvarkomos dekoracijos, aktoriai lūkuriuoja prie scenos, girdisi muzikinių intrumentų derinimas, balso pratimai. Tamsiame ekrane stambiu planu išnyra susikaupęs Donos Anos veidas. Orkestras užgroja uvertiūrą. Šviesos išryškintas dirigento veidas atrodo lyg kaukė. Dirigentas šiame filme yra vienas pagrindinių personažų. Jo batuta ne tik diriguoja orkestrui. Dirigento mostai -- tarsi visagalio Likimo ženklai, kuriuose nuo pat pradžios girdisi akmeninių Komandoro žingsnių aidas. Tolumoje pasirodo du dykuma keliaujančių vyrų siluetai. Jie artėja link mūsų. Vėl grįžtama į teatrą – groja orkestras, scenos laiptais nusileidžia Dona Ana. Prasideda spektaklis – W.A.Mozarto opera „Don Žuanas“.

Tačiau šis filmas nėra tik nufilmuotas operos spektaklis. Scenoje vykstantis operos veiksmas siejamas su teatro užkulisų gyvenimu, aktorių asmeninėmis dramomis, jų tarpusavio santykiais ir santykiais su savo kuriamais personažais, žiūrovų reakcijomis salėje, išoriniu pasauliu, sapnais,vaizduotės reginiais, esamasis laikas keičiasi su ekskursais į praėjusius amžius. Visa tai alegoriškai siejama su gerai žinomos W.A.Mozarto operos siužetu, kurį trumpai prisiminsime.

Sujudimas naktį Komandoro namuose. Nepažįstamasis prasmunka į Donos Anos miegamąjį. Nuo jo rankos sužeistas dvaro sode guli Komandoras, bandęs apginti dukters garbę. Jam į pagalbą atskuba Otavijas, Anos sužadėtinis, bet, deja, jau per vėlu. Komandoras miršta. Išaiškėja, kad nepažįstamasis yra Don Žuanas, pagarsėjęs moterų suvedžiotojas. Ana ir Otavijas prisiekia atkeršyti jam. O Don Žuanas toliau vilioja moteris – dabar jį domina paslaptingoji Dona Elvyra, savo veidą slepianti po juodu vualiu. Pasiekęs jos prielankumo, Don Žuanas, kaip visada, pabėga. Jo tarnui Leporelui tenka aiškintis už savo poną. Grįždamas į savo pilį, Don Žuanas patenka į kaimo vestuves, kur jis,aišku, tuoj pat nusprendžia suvilioti nuotaką -- Cerliną. Atskubėjusi paskui jį Dona Elvyra sutrukdo šiems planams. Pasirodo ir Ana su Otavijumi. Ana atpažįsta tėvo žudiką. Visi nuskuba paskui Don Žuaną. Cerlina prašo savo jaunikio Mazeto atleidimo. Jis negali atsilaikyti prieš mylimąją, tačiau irgi nusprendžia atkeršyti nedorėliui suvedžiotojui. Pilyje vyksta šventė. Don Žuanas vėl bando suvilioti Cerliną, tačiau ji šaukiasi pagalbos. Prieš Don Žuaną pasirodo visi, trokštantys keršto – Dona Ana, Otavijas, Dona Elvyra, Mazetas. Don Žuanas pabėga.

Vaidina:

Dona Ana – Virginija Kelmelytė, solistė Liubovė Kazarnovskaja, Don Žuanas – Vladimiras Jepiskoposianas, solistas Anatolijus Safiulinas, Komandoras -tėvas – Mikkis Mikiveris, solistas Michailas Deineko, Otavijas – Janis Spruogis, Dona Elvyra – Audronė Paškonytė, solistė Jolanta Čiurilaitė, Leporelas – Povilas Budrys, solistas Vladimiras Prudnikovas, Mazetas – Valerijus Svetlovas, solistas Arvydas Markauskas, Cerlina – Eleonora Koriznaitė, solistė Natalija Gerasimova, Dirigentas – Grigorijus Gladijus, epizoduose – O. Agafonova, J. Antanėlienė, A.Višniakova, A.Isakovas, B.Kabašinskaitė, A. Kareckas, O. Kuzakova, P.Krivickas, E.Lapuc, A.Lopata, Š.Munikas, P.Narvydas, S.Poderis, V. Raudeliūnas, I. Rimovič, M. Šeras, L. Širvinskas, A.Jurgeliavičius, V.Jankauskas, Lietuvos kamerinis orkestras (meno vad. ir vyr. dirigentas S.Sondeckis), Kauno valstybinis choras (meno vad. ir vyr.dirigentas P.Bingelis).

Metai: 1987
Trukmė: 01 val. 28 min.

Scenarijaus autoriai: Jonas Vaitkus
Operatoriai: Jonas Tomaševičius
Dailininkai: Dalia Mataitienė
Kostiumų dailininkai: Dalia Mataitienė, Daiva Petrulytė
Aktoriai: 
Povilas Budrys
Grigorijus Gladijus
Virginija Kelmelytė
Eleonora Koriznaitė
Mikkis Mikiveris
Audronė Paškonytė
Janis Spruogis
Valerijus Svetlovas

Prodiuserinė įmonė: Lietuvos kino studija

https://www.kinofondas.lt/filmas/don-zuanas-1-serija/

https://www.kinofondas.lt/filmas/don-zuanas-2-serija/

Komentarai