Kaligrafiniai eskizai

Publikuota: 2014-02-25 Autorius: Kultūros ekspertai
Kaligrafiniai eskizai

„Kaligrafiniai eskizai“ – taip pavadinta dviejų koncertų programa skambėjo vasario 27 d. Šv. Kotrynos bažnyčioje (19 ir 21 val.). Projekto autorius – Lietuvos ansamblių tinklas (LAT) – tęsia naujosios muzikos ciklą „Kompozitorių portretai“. Šį kartą buvo pristatyta šiuolaikinių vokiečių kompozitorių Wolfgango Rihmo (g. 1952) ir Matthiaso Pintscherio (g. 1971) kūryba.

Dviejų koncertų projekte šiuolaikinė klasika ir eksperimentinės inovacijos, kurioms atstovauja Wolfgango Rihmo ir Matthiaso Pintscherio kūryba, gretinamos su XIX a. pradžios Franzo Schuberto muzika. Tai nėra atsitiktinė sąsaja – kompozitoriui Rihmui Schuberto idėjos yra tarsi atskaitos taškas. Projekto sumanytojo dirigento ir kompozitoriaus Vykinto Baltako iniciatyva į pirmajame koncerte atliekamą Schuberto Penktąją simfoniją originaliai buvo įpintas Rihmo „Lendleris“, o po simfonijos skambėjo kitas Schuberto inspiruotas Rihmo opusas „Erscheinung“. Tai, ką girdėjome, galima apibūdinti vienu žodžiu: puiku! Tik toks profesionalus kolektyvas, koks šiandien yra Šv. Kristoforo kamerinis orkestras, kartu su dirigentu ir kompozitoriumi (jau šimtmečiais skaičiuojame šio profesinio derinio meninį rezultatyvumą – nuo Gustavo Mahlerio iki Pierreʼo Boulezo...) galėjo padaryti tokį įspūdį klausytojams! Nepamirškime ir nuostabios akustikos, emociškai veikiančios Šv. Kotrynos bažnyčios erdvės.

Tokios Schuberto Penktosios dar nebuvo tekę girdėti, nors tarp jos atlikėjų netrūksta nei puikių dirigentų, nei orkestrų, beje, ne tik Lietuvos. Atlikdami Erscheinung“, Raimondas Sviackevičius (akordeonas), Rusnė Mataitytė (smuikas) ir Edmundas Kulikauskas (violončelė) buvo išsidėstę skirtingose bažnyčios vietose. Erdvinis skambėjimas ir žaidimas tylos ir subtiliais garso atspalviais tarsi kokias nakties vigilijas (o ir skambėjo prieš naktį – 21 val.) kūrė ir antrojoje programoje, kurią atliko Andrius Žiūra (klarnetas), Raimondas Sviackevičius (akordeonas) ir fortepijoninis trio „Kaskados“ (Albina Šikšniūtė, Rusnė Mataitytė ir Edmundas Kulikauskas). Vėlgi visiems atlikėjams superlatyvai ir komplimentai – kaip žinoma, tylia muzika laiko erdvę kur kas sunkiau valdyti nei forte fortissimo kulminacijomis.

Antrajame koncerte įgyvendinta kita šio projekto muzikinė sankirta – Rihmo ir Pintscherio, skirtingų XX a. kartų vokiečių kompozitorių kūrybos sugretinimas. Plačiu muzikos suvokimu išsiskiriantis Wolfgangas Rihmas laikomas viena svarbiausių vokiečių moderniosios muzikos figūrų. Tai menininkas, kurio konceptualus požiūris į šiuolaikinės muzikos tendencijas ir unikali erudicija, aprėpianti muzikos istoriją nuo Antikos laikų iki šių dienų, kompozicijos žinios atsiskleidžia ir jo kūryboje, ir solidžiose studijose bei publikacijose. Paryžiuje ir Frankfurte gyvenantis Matthias Pintscheris savo muzikoje ambicingai jungia akademines ir netradicines muzikinių projektų erdves, aktyviai dalyvauja muzikiniame procese kaip kompozitorius ir atlikėjas. 

Š. m. vasario 27 d. Šv. Kotrynos bažnyčioje, Vilniuje, 19 ir 21 val., rengiami Lietuvos ansamblių tinklo (LAT) du koncertai, kuriuose pristatoma vokiečių nūdienos kompozitorių Wolfgango Rihmo (g. 1952) ir Matthiaso Pintscherio (g. 1971) kūrybos retrospektyva.

Tęsdamas naujosios muzikos ciklą „Kompozitorių portretai“ Lietuvos Ansamblių Tinklas kartu su šv. Kristoforo kameriniu orkestru (meno vadovas ir dirigentas Donatas Katkus) pristato dviejų koncertų projektą, kuriame šiuolaikinė klasika ir eksperimentinės XXI a. muzikos inovacijos, atstovaujamos Wolfgango Rihmo ir Matthiaso Pintscherio figūrų, gretinama su XIX a. pradžios muzikos garsų pasauliu – Franzo Schuberto kūryba. Dviejuose koncertuose gretinama dabartis ir praeitis atgyja orkestro ir kamerinio muzikavimo pavidalais, o Schuberto kūryba čia atsiduria neatsitiktinai – vokiečių dabarties kompozitoriui Rihmui šio romantizmo atstovo idėjos yra tarsi atskaitos taškas. Tad šio projekto sumanytojo Vykinto Baltako iniciatyva į pirmajame koncerte atliekamą Schuberto simfoniją originaliai įpinamas Rihmo lendleris, po simfonijos skamba austrų romantiko inspiruotas Rihmo opusas Erscheinung.

Antrajame koncerte įgyvendinama kita šio projekto muzikinė sankirta – tai Rihmo ir Pitscherio, skirtingų XX a. kartų vokiečių kompozitorių kūrybos sugretinimas. Plačiu muzikos suvokimu išsiskiriantis Wolfgangas Rihmas (g. 1952) laikomas viena svarbiausių figūrų vokiečių moderniosios muzikos terpėje. Tai menininkas, konceptualų požiūrį į šiuolaikinės muzikos tendencijas ir unikalią erduciją, kurioje kompleksiškai sujungiamos monumentalios muzikos istorijos nuo Antikos laikų ir kompozicijos žinios, atskleidžiantis ir savo kūryboje, ir solidžiose studijose bei publikacijose. Paryžiuje ir Frankfurte reziduojantis Matthias Pintscheris (g. 1971) savo muzikoje ambicingai jungia akademines ir netradicines muzikinių projektų erdves, aktyviai dalyvauja muzikiniame procese kaip kompozitorius ir atlikėjas.

   

Matthias Pintscheris                                        Wolfgangas Rihmas

LIETUVOS ANSAMBLIŲ TINKLAS (LAT) vienija šiuolaikinės muzikos interpretatorius, skiria dėmesį aktualios muzikos atlikimui ir suteikia mūsų šalies muzikantams galimybę specializuotis šioje srityje. LAT siekia remti ir populiarinti naująją lietuvių kompozitorių muziką, kasmet Lietuvos auditorijai pristatyti įdomiausias užsienio moderniosios muzikos kryptis ir kūrėjus bei tapti organizaciškai ir atlikėjiškai stipriu šiuolaikinės muzikos kolektyvu.

LAT bendradarbiauja su Lietuvos kompozitorių sąjunga, Muzikos informacijos ir leidybos centru, Lietuvos muzikos ir teatro akademija (LMTA), Vilniaus Goethe’s institutu, Berlyne veikiančia Karsten Witt muzikos agentūra, planuoja ir rengia bendrus tarptautinius projektus, bendradarbiauja su įrašų leidybos firmomis.

2012 m. LAT surengė LMTA studijuojančių kompozitorių kūrybos konkursą, skatinant aktyvesnį jų įsiliejimą į profesionaliosios muzikos pasaulį. 2011 m. LAT surengė šiuolaikinės muzikos projektą, kuriame pristatė kompozitoriaus Gerhardo Stablerio kūrybą. 2012–2013 m., tęsiant šį projektą, buvo pristatyti kompozitorių B. Kutavičiaus ir L. Berio muzikos autoriniai koncertai, vakarai, skirti lietuvių kamerinės muzikos retrospektyvai. 2013 m. sausio mėn. LAT dalyvavo V. Baltako kamerinės operos „Cantio“ pastatyme festivalyje „Ultraschall“, Berlyno „Konzerthaus“ scenoje.

Koncertų 2014 m. vasario 27 d., Šv. Kotrynos bažnyčioje, Vilniuje programa:

19 val. SCHUBERTO ESKIZAI                                      

FRANZ SCHUBERT

Simfonija Nr. 5 B-dur

Allegro

Andante con moto

WOLFGANG RIHM. Ländler styginiams

Menuetto. Allegro molto – Trio

Allegro vivace

WOLFGANG RIHM

Erscheinung, Skizze über Schubert styginiams

I. Ausserst langsam, gebannt

II. Assai sostenuto

Am Horizont, Stille Szene smuikui, violončelei ir akordeonui

Nature Morte – Still Alive styginių orkestrui

Atlieka:

Raimondas Sviackevičius, akordeonas

Rusnė Mataitytė, smuikas

Edmundas Kulikauskas, violončelė

Šv. Kristoforo kamerinis orkestras

Dirigentas Vykintas Baltakas

 

21 val. NAKTINĖ KALIGRAFIJA

WOLFGANG RIHM

Frei, nicht schnell violončelei iš ciklo Vier Male

MATTHIAS PINTSCHER

Study I for Treatise on the Veil smuikui ir violončelei                    

WOLFGANG RIHM

In drängender Unruhe klarnetui iš ciklo Vier Male

MATTHIAS PINTSCHER

Figura III akordeonui

WOLFGANG RIHM

Langsam klarnetui iš ciklo Vier Male

MATTHIAS PINTSCHER

Svelto smuikui, violončelei ir fortepijonui

WOLFGANG RIHM

Sehr langsam, wie aus der Ferne klarnetui iš ciklo Vier Male

Atlieka Lietuvos Ansamblių Tinklo muzikantai:

Andrius Žiūra, klarnetas
Raimondas Sviackevičius, akordeonas
Trio KASKADOS: Rusnė Mataitytė, smuikas; Edmundas Kulikauskas, violončelė; Albina Šikšniūtė, fortepijonas

Koncertus remia Ernt von Siemens fondas ir Goethes institutas Vilniuje.

 

Komentarai