KLAIPĖDOS TARPTAUTINIS VIOLONČELĖS FESTIVALIS BAIGĖSI

Publikuota: 2017-05-10 Autorius: MB inf.
KLAIPĖDOS TARPTAUTINIS VIOLONČELĖS FESTIVALIS BAIGĖSI

Klaipėda gegužės 1–6 dienomis spinduliavo didžiuliu entuziazmu kultūrai. Susižavėjimo šūksniais palydėtas pirmasis Klaipėdos tarptautinis violončelės festivalis ir konkursas baigėsi.
Renginyje dalyvavo žymiausios pasaulio muzikos žvaigždės ir augantys talentai iš 21 pasaulio šalies, kurių skaičius siekė net 300. 58 violončelei skirti muzikos, teatro, kino, šokio ir dailės renginiai sutraukė ištikimiausius muzikos ir meno mylėtojus į 22 Klaipėdos vietas.
„Tokio tipo festivalių Lietuvoje tikriausiai dar nėra buvę“, – įspūdžiais dalinosi žiūrovai. Tai iš tiesų buvo tai, ko nesitikėtum iš klasikos!

Pirmąją dieną violončelės žvaigždė Bruno Cocset (Prancūzija) dalinosi žiniomis meistriškumo kursuose, Klaipėdos lėlių teatras skambėjo nuo vaikų klegesio spektaklio „Tėtis ir jūra“ premjeroje, o Šv. Pranciškaus Asyžiečio bažnyčia vos sutalpino visus, norinčius išgirsti „Bachą kitaip“ atliekantį Ensemble Schönbrunn Amsterdam (Nyderlandai). Festivalio atidarymo koncertas sulaukė ypatingo miesto gyventojų ir svečių dėmesio. Scenoje pasirodę solistai Giovanni Sollima (Italija) ir Monika Leskovar (Kroatija) su Klaipėdos kameriniu orkestru demonstravo išskirtinį virtuoziškumą ir unikalų laisvą savos kūrybos skambesį. I a. fojė buvo atidaryta prof. Danutės Petrauskaitės Lietuvos profesionaliosios violončelės mokyklos paroda ir taip pat buvo galima apžiūrėti eksponuojamą gintarais nusėtą prabangią violončelę. Nakties koncerte „Amber Quartet“ nariai atliko džiazo improvizacijas grieždami unikaliais gintariniais instrumentais.

Antroji diena startavo „Keliaujančių violončelių“ koncertais penkiose Klaipėdos vietose užklupusi dar tik bepusryčiaujančius miesto gyventojus. Kiek vėliau ekspresyvusis violončelės virtuozas Giovanni Sollima (Italija) vedė meistriškumo kursus, Silvija Sondeckienė atskleidė dažnai pasitaikančias klaidas violončelės mokymosi metodikoje, o prof. Danutė Petrauskaitė dalinosi žiniomis apie violončelės mokyklos istoriją. „Nors yra daug muzikalių kalbų pasaulyje, lietuvių kalba turi išskirtinai gražų skambesį“, - lygindamas intonacinius kalbėjimo netobulumus su eksperimentine violončelės muzika prasitarė Anton Lukoszevieze (Jungtinė Karalystė). Jis kartu su šokio teatru „Padi Dapi Fish“ dirbtuvėse „Garso judesys“ nagrinėjo muzikos ir šokio dialogą. Rafinuotą rinktinių kompozitorių kamerinę programą P. Domšaičio galerijoje atliko Ramutė Kalnėnaitė, pritariant Daivai Stulgytei. Vakaro koncertas buvo skirtas barokiškam skambesiui, kurį autentiškais barokinės muzikos instrumentais demonstravo Bruno Cocset (Prancūzija), Viola de Hoog (Nyderlandai) ir Menno van Delft (Nyderlandai). Perpildytame nakties koncerte Šv. Pranciškaus Asyžiečio bažnyčioje žibėjo violončelininkų šešetas: David Geringas (Lietuva-Vokietija), Mindaugas Bačkus, Gleb Pyšniak, Rimantas Armonas, Marius Urba (Lietuva-Vokietija) ir Vytautas Sondeckis (Lietuva-Vokietija), kurie atliko visas J. S. Bacho Siuitas violončelei solo.

Trečiadienio programoje netrūko eksperimentų, šiuolaikinio skambesio ir ekscentriškumo. Rytui prasidėjus nuo „Keliaujančių violončelių“ koncertų, pasklidusių po įvairias miesto viešąsias erdves, violončelės profesionalai skubėjo stebėti Monikos Leskovar (Kroatija) meistriškumo kursų ir Ramutės Kalnėnaitės dirbtuvių. Eksperimentinės muzikos atstovas, Fluxus judėjimo gerbėjas, violončelininkas Anton Lukoszevieze (Jungtinė Karalystė) atliko išskirtinį muzikos ir vaizdo performansą. Audiovizualinius šiuolaikinės muzikos horizontus taip pat praplėtė kompozitorės Justės Janulytės „Smėlio laikrodžiai“. Unikali violončelės garsų ir atlikėjus apgaubiančių vaizdų bei šviesų kombinacija privertė stebėtis. „Tai tikrai buvo tai, ko nė nesitikėtum“, – prasitarė lankytojai. Šią netikėtumo nuotaiką pastiprino ir ekscentriškasis violončelininkas Rushad Eggleston (JAV). Jo pasirodyme netrūko vaikščiojimo stalais ir grojimo, atliekant jogos pozas. Į kino salę meno gurmanus sukvietė pats Academy Award nominantas, režisierius Josh Aronson (JAV). Nors paprastai premjeras režisierius palieka tokiems prestižiniams filmų festivaliams kaip Sundance Film Festival, Europinė filmo „Talentas jaučia alkį“ premjera įvyko būtent Klaipėdos tarptautinio violončelės festivalio metu. „Kol kas tai yra didžiausias festivalio atradimas“, - neslėpė susižavėjimo žiūrovai, atsiliepdami apie filmą, pasakojusį keturių legendinio violončelininko Paul Katz mokinių gyvenimo istorijas.

Ketvirtadienį buvo išrinkti visų keturių Klaipėdos tarptautinio violončelės konkurso amžiaus grupių laureatai. Konkurso komisiją sudarė keturiolika rinktinių Lietuvos ir užsienio violončelės atlikėjų ir pedagogų. Jaunųjų konkurso dalyvių komisijos pirmininkas Romanas Armonas didžiavosi galįs grįžti į simbolinę profesionaliosios violončelės gimimo vietą. Jis taip pat pabrėžė išskirtinį festivalio programos novatoriškumą sulygindamas jį su gaiviu pajūrio vėju. Vyriausiosios amžiaus grupės komisijos pirmininkas David Geringas ir kiti komisijos nariai liko nustebinti aukštu konkurso dalyvių pasiruošimo lygiu. Keturių amžiaus grupių pirmųjų vietų nugalėtojai (nuo jauniausio iki vyriausio): Patricija Kasteckaitė (Lietuva), Daniil Nikonov (Rusija), Jan Sekaci (Rumunija) ir Rustem Khamidulin (Rusija).

Tuo tarpu festivalio programa, neleisdama meno gerbėjams nė kiek atsikvėpti, pažėrė dar daugiau naujų įspūdžių. „Keliaujančias violončeles“ tradiciškai sekė meistriškumo kursai, kuriuos šįkart vedė Silvija Sondeckienė, o popiet įvyko Lietuvos instrumentų meistrų paroda. Lankytojai galėjo iš arti stebėti, kaip iš medžio gimsta instrumentai, ir sužinoti visas profesines meistro paslaptis. Kamerinės muzikos koncerte karaliavo Armonas Uss Duo atliekama gausi lietuvių kompozitorių kūryba, o vakarinis pasirodymas sulaužė visus A. Vivaldi „Metų laikų“ standartus – šokio teatras „Padi Dapi Fish“ ir Klaipėdos violončelių kvartetas pateikė unikalią šiuolaikinę interpretaciją. Šį premjerinį kūrinį lydėjo išskirtinės ovacijos. Gausią ketvirtadienio programą baigė Justas Kulikauskas. Violončele ir elektronika atliekami žymiausi populiariosios muzikos hitai sulaukė stipraus klausytojų palankumo.

Penktadienis daugeliui muzikos gerbėjų prasidėjo anksti, kuomet skanauti rytinės kavos mieste vėl kvietė būrys violončelininkų, o mažiesiems Klaipėdos lėlių teatre rodytas spektaklis „Tėtis ir jūra“ nukėlė į muzikos ir šviesų pasaulį. Visi norintys pagilinti savo įgūdžius ir žinias rinkosi į Razvan Suma (Rumunija) dirbtuves ir Tatjanos Kuc vedamą seminarą-pamoką, o Pau Casals fondo generalinis direktorius Jordi Pardo pristatė fondo veiklą ir jo teikiamas galimybes violončelininkams. Kamerinės muzikos gurmanai skubėjo į Duo Urba (Vokietija) popietės rečitalį. Vakarą vainikavo Klaipėdos tarptautinio violončelės konkurso laureatų apdovanojimo ceremonija ir 100 violončelių orkestro, diriguojamo David Geringo, pasirodymas. Perpildytoje Klaipėdos koncertų salėje sienas ramstę klausytojai norėjo tapti šio Lietuvoje anksčiau nematyto reiškinio liudininkais. Nors rekordo oficialiai fiksuoti nebuvo siekiama, violončelininkų skaičius ir taip gerokai viršijo anksčiau Lietuvos scenose matytų violončelininkų kiekį. Ištikimiausi melomanai vakaro pabaigai pasiliko talentingųjų virtuozų Lars Danielsson (Švedija) ir Guarneri Cello Duet (Lietuva-Vokietija) atliekamas klasikos ir džiazo improvizacijas.

Šeštadienis buvo skirtas šeimoms. Gausią ryto programą kartu su po miestą išsibarsčiusiomis „Keliaujančiomis violončelėmis“ pradėjo „Suzuki violončelių orkestras“, kuriame groja net ir patys mažiausi vaikai. Klausytojai ir jų tėveliai taip pat galėjo pasimokinti griežti šiuo instrumentu ir kartu atliko improvizuotą kūrinį. Įdienojus KKS parko kiemelyje įvyko „Violončelės pleneras“, kur spalvingos muzikinės programos metu graffiti menininkai ir įvairių mokyklų dailininkai baigė tapyti darbus „Muzikuojančio miesto“ tematika, o visi norintys taip pat galėjo prisidėti. Kiek vėliau Guarneri Cello Duet, kurį sudaro Vytautas Sondeckis (Lietuva-Vokietija) ir Sven Forsberg (Švedija-Vokietija), kvietė pasiklausyti išskirtinio Guarneri instrumentų skambesio popietės rečitalyje. Baigiamajame festivalio koncerte solistai David Geringas (Lietuva-Vokietija), Karine Georgian (Armėnija-Jungtinė Karalystė) ir Boris Andrianov (Rusija) pasirodė kartu su Liepojos simfoniniu orkestru, kuriam dirigavo Modestas Pitrėnas. Programoje skambėjo didingieji P. Čaikovskio, E. Elgaro ir R. Strausso kūriniai. Nakties koncerte po atviru dangumi pasirodė energingieji violončelininkai Melo-M (Latvija) ir C-Jam (Estija). Šiame muzikos šou buvo galima išgirsti Rammstein, Freddie Mercury, Marcus Mumford, Kurt Cobain, Ozzy Osborn ir kitų atlikėjų gerai pažįstamus kūrinius.

Tai buvo ypatinga savaitė, kupina vienas kitą vejančių įvykių ir suteikusi neįtikėtinai daug įspūdžių. Ačiū visiems, kas buvote kartu. Klaipėda, iš tiesų, tapo violončelės sostine!

Susiję nariai

Modestas Pitrėnas

Modestas Pitrėnas

Dirigentas, tarptautinių konkursų laureatas, Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas

Komentarai