LNOBT sezoną pradeda su nauja vadove ir kinematografiška baleto premjera
Penktadienį, rugsėjo 13-ąją, su šiuolaikinio baleto „La strada“ premjera naują sezoną pradeda Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras, kuriam nuo šios savaitės pradžios vadovauja Laima Vilimienė.
„Šio sezono metu turėsime keletą itin svarbių dedikacijų. Viena iš jų – tai LNOBT rūmų 50-metis: šis pastatas žiūrovams savo duris pirmąkart atvėrė 1974-ųjų lapkričio mėnesį. Simboliška, kad prieš pusę metų Klaipėdoje duris atvėrė ir naujai pastatyti Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro rūmai – pirmasis tokioms reikmėms skirtas naujas pastatas nepriklausomybę atgavusioje Lietuvoje.
Antroji svarbi ir reikšminga šio sezono data – tai kompozitoriaus Giacomo Puccini 100-osios mirties metinės, kurioms dedikuota viena iš LNOBT premjerų – „Operų triptikas“. Tai bus jau ketvirtasis G. Puccini kūrybos pastatymas dabartiniame teatro repertuare (po „Bohemos“, „Madam Baterflai“ ir „Turandot“). Iš viso naujajame sezone premjerų bus keturios“, – atskleidė naujoji LNOBT generalinė direktorė Laima Vilimienė – beje, pirmoji moteris, vadovaujanti didžiausiam Lietuvos teatrui.
200 renginių per sezoną
Plačiau sezoną pristatė pusantrų metų jam vadovavęs laikinasis teatro vadovas Audrius Kundrotas, dabar sugrįžęs prie ankstesnių LNOBT rinkodaros departamento vadovo ir generalinio direktoriaus pavaduotojo pareigų.
„Per sezoną esame numatę parodyti maždaug 200 spektaklių, o ta tikrai nemažai. Kiekvienas žmogus repertuare sugebės atrasti kažką pagal savo individualų skonį. Jau minėtas G. Puccini „Operų triptikas“ LNOBT scenoje bus pristatytas pirmą kartą Nepriklausomos Lietuvoje. Svarbu pasidžiaugti, kad pastatymą kuriame bendradarbiaudami su „New York City Opera“.
Kovo mėnesį laukia populiariosios Wolfgango A. Mozarto operos „Don Žuanas“ naujas pastatymas. Tai – įspūdinga britų režisieriaus Johno Fulljameso vizija, kuri 2022 m. sulaukė pripažinimo Atėnuose ir Kopenhagoje, o 2023 m. – Geteborge.
Dviem įsimintinomis premjeromis –„La strada“ bei „Tuščias atsargumas“ – šiame sezone galės džiaugtis ir baleto mylėtojai“, – vardino A. Kundrotas.
Jis taipogi pakvietė publiką į šį sekmadienį (rugsėjo 15 d. 20 val.) Didžiojoje teatro salėje pristatomą muzikinį projektą „Jonas Mekas. Requiem“, kurį LNOBT organizuoja kartu Šiuolaikinio meno centru. Tai –paskutiniojo J. Meko filmo „Requiem“ peržiūra, skirta gyvam Giuseppe‘s Verdi „Requiem“ atlikimui. O atlikimas bus išties išskirtinis: kartu su LNOBT choru ir orkestru, diriguojamu teatro vyriausiojo dirigento Ričardo Šumilos, skambės Lietuvą užsienyje garsinantys Viktorijos Miškūnaitės, Justinos Gringytės, Edgaro Montvido ir Kosto Smorigino balsai.
Netrukus, jau spalio 6-ąją, į užburiantį Antonio Vivaldi muzikos koncertą klausytojus pakvies ir LNOBT baroko muzikos orkestras „Cappella Concertante Vilnense“, o taip pat smuikininkas Dimitris Karakantas ir kontratenoras Aloisas Mühlbacheris.
Juokas ir ašaros – greta
Apie baleto premjeras išsamiau papasakojo LNOBT baleto meno vadovas Martynas Rimeikis, pasidžiaugęs, kad į teatro repertuarą po ilgesnės pertraukos sugrįžta kompozitoriaus Louiso Josepho Ferdinando Héroldo baletas „Tuščias atsargumas“ – šįkart tai bus pasaulyje populiari britų choreografo Fredericko Ashtono versija.
O dabar pagrindinis trupės dėmesys, žinoma, tenka sezoną pradedančiai baleto „La strada“ premjerai.
„Manau, Marco Goecke yra vienas iš nedaugelio nūdienos choreografų, turinčių puikiai atpažįstamą savo braižą, kurio neįmainoma su kuo nors supainioti. Kalbu ne tik apie choreografinį tekstą, bet ir apie choreografinį mąstymą. Seniai stebiu šio menininko kūrybą, tad norėjosi pristatyti jo darbą mūsų publikai ir mūsų šokėjams. „La strada“ smarkiai praplėtė šokio išraiškos priemonių suvokimą mūsų trupėje, galima sakyti, šis kūrinys mus dar labiau užaugino“, – neslėpė baleto meno vadovas M. Rimeikis. Jis pakvietė publiką ateiti į naująjį spektaklį ne vieną kartą, nes jame užšifruotą turtingą prasmių klodą sudėtinga iš pirmo karto akimi aprėpti.
Vienas iš choreografo asistentų, padėjusių perkelti M. Goecke‘s kūrinį į Lietuvos sceną, Ludovico Pace teigia, jog baleto „La strada“ sąsajų su to paties pavadinimo Federico Fellini filmu itin daug: tas pats siužetas, tie patys pagrindiniai veikėjai, bus galima atpažinti netgi kai kurias filmo scenas.
„Pagrindinė tiek filmo, tiek ir baleto idėja – kad praeities nebesugrąžinsi ir savo gyvenimo klaidų neištaisysi. Taigi viskas labai liūdna, tačiau, kaip žinia, juokas ir ašaros gyvenime seka greta. Tai suteikia šviesos netgi patiems sunkiausiems gyvenimo momentams, o pagrindinė spektaklio žinutė – tiesiog būkime geresni vieni kitiems“, – atskleidė L. Pace.
Visgi pati svarbiausia sąsaja tarp F. Fellini filmo ir baleto yra kompozitoriaus Nino Rotos muzika.
„Iš tiesų N. Rota, kurdamas šį baletą, naudojo ne tik filmui „La strada“ sukurtą muziką: tam, kad pavyktų išlaikyti vientisas choreografines linijas, jam teko pridurti muzikos ir iš kitų kino filmų. Svarbiausia, kad visuma išėjo rezonuojanti ir labai įsimenanti. Nors kartais tie patys muzikiniai motyvai skamba skirtinguose filmo ir baleto epizoduose, viskas čia be galo sceniška ir teatrališka“, – komentuoja pastatymo muzikos vadovas ir dirigentas Martynas Staškus.
Pagrindinius vaidmenis premjeriniuose „La strada“ spektakliuose šoks baleto solistai Julija Stankevičiūtė, Julija Šumacherytė, Ernestas Barčaitis ir Ignas Armalis. Premjera LNOBT scenoje rodoma rugsėjo 13, 14 ir 17–21 dienomis.