MUZIKOS IR INTYMUMO OAZĖ NEMIEGANTIEMS

Ne paslaptis, kad Vilniaus klausytojai/žiūrovai yra išlepinti renginių gausa ir įvairove, kaip jokiame kitame Lietuvos mieste. Bendra tendencija visų renginių paletėje: dauguma jų – didelėse erdvėse, kai kurie – pakankamai triukšmingi arba pompastiški, proginiai. Nedidelių kamerinių erdvių Vilniuje suskaičiuotumėm nedaug, o tokių, kurios artėtų prie kadais XIX a. – XX a. pradžioje buvusių populiarių „namų koncertų“ išskirtinei publikai, rastume vos keletą.
Lietuvos muzikų sąjungos svetainė talpina vos 40 klausytojų pagrindinėje salėje su istoriniu Sauliaus Sondeckio fortepijonu ir apie 50 - greta esančioje Medijų operos teatro salėje. Kai LMS Prezidentės prof. Audronės Nekrošienės iniciatyva prieš keletą metų LMS būstinėje atsirado renginių erdvė, pasak LMS Prezidentės – pirma mintis ir buvo – sugrąžinti aristokratines muzikos tradicijas menančius „namų koncertus“ ir suteikti erdvę visų kartų muzikų bendruomenės kūrybos sklaidai. Rizikos būta – ar pasiteisins investicijos, ar naują, itin kamerinę erdvę pamėgs atlikėjai ir jų klausytojai. Jei užeisite į LMS būstinę, jau nedideliame koridoriuje pamatysite jau įvykusių koncertų plakatų vernisažą, kur atsispindi renginių įvairovė, o tai reiškia, kad rizika pasiteisino.
Kai šiemet LMS pradėjo organizuoti naktinius koncertus „Nessun Dorma“ („Niekas nemiega“) rizikos taip pat būta – ar išranki ir renginių gausa išlepinta Vilniaus publika priims naują idėją ar pavyks „prisijaukinti“ klausytoją šiam naujam koncertų formatui – nuo 10-os vakaro iki 2-os nakties?
Jau įvykę trys nakties koncertų maratonai byloja apie tai, kad ir ši rizika pasiteisins. Nedidelės svetainės specifika lemia dar ir tai, kad klausytojus nuo scenos pakylos ir joje muzikuojančių atlikėjų skiria vos pora metrų. Todėl pirmą kartą į šią erdvę atėję klausytojai pasakojo, kad jiems toks artumas buvo visiškai naujas potyris, leidžiantis geriau pajusti gyvą kontaktą su atlikėju, išjausti tas emocines bangas, kurias skleidžia muziką atliekantys.
Įdomu ir tai, kad ir pirmuose trijuose koncertuose groję atlikėjai kalbėjo panašiai. Džiazo pianistas Egidijus Buožis, pianistas Paulius Andersson, džiazo dainininkė Neda Malunavičiūtė ir pianistas Richardas Banys, dainininkės Nora Petročenko ir Simona Liamo, gitaristas Dominykas Norkūnas ir kontrabosininkas Gediminas Stepanavičius – visi vienu balsu kalbėjo apie unikalią patirtį, jaučiant klausytojo artumą, tarsi čia pat muzikuojant ir išgyvenant klausytojo emocijas. Savaime suprantama, kad visi paminėti muzikai yra aukščiausios prabos muzikos atlikėjai ir kūrėjai todėl ir atlikėjiškos „scenos virtuvės“ artumas nė kiek netrikdo, t. y interpretacijos kokybė išlieka, tačiau atsiranda intymus, emocinis muziko ir klausytojo ryšys. O juk skambėjo tiek įvairios muzikos – nuo virtuoziškų, intelektualių ir spontaniškų Egidijaus Buožio improvizacijų iki gražiausias operų arijas atliekančių nuostabių Simonos Liamo ir Noros Petročenko balsų.
Gedimino prospektas penktadienio vakarais (būtent, kai rengiami „Nessun dorma“ koncertai“) tampa net labiau triukšmingas nei šiokiadieniais, todėl LMS svetainė tampa savotiška ramybės ir intymumo, pabėgimo nuo miesto šurmulio miesto centre oazė. Gal dalis žmonių jau suvokia, kad nuo griaudėjančių medijų ekranų, efektingų ir gausiomis kalbomis užpildytų televizinių šou, nuo iš ekranų mus nepaliaujamai mokančių „teisingai gyventi“ kalbančių galvų jau esame pavargę ir mums reikia poilsio ramioje erdvėje, pripildytoje kokybiškos klasikinės muzikos.
Tad LMS Muzikos svetainė ir tapo ta oaze, nors ją kartais ir bando sutrikdyti Gedimino prospekte motociklais triukšmingai lakstantys chuliganai, kurių miesto tvarkdariai neskuba tramdyti (nors privalėtų!), tačiau muzikos ir ramybės oazė jau gyvena savo gyvenimą su savo ritmu ir su tikromis savo emocijomis.
Rugpjūčio mėnesį klausytojų lauks dar du nakties koncertai-maratonai, o su juose pasirodysiančiais išskirtiniais atlikėjais dar supažindinsime.