Palangos koncertų salėje karaliauja vario dūdos

Publikuota: 2015-11-30 Autorius: Kazys Daugėla
Palangos koncertų salėje karaliauja vario dūdos

Nors oficiali naujosios Palangos koncertų salės atidarymo šventė numatyta gruodžio 12-ąją, tačiau saulėtą lapkričio 21-osios popietę išbandyti modernios salės akustiką pirmiesiems teko Lietuvos varinių pučiamųjų instrumentų orkestrams tą dieną  surengtoje atrankoje į 2016 metais įvyksiantį Europos Brass Band’ų čempionatą Lilyje, Prancūzijoje.

Šeštadienį Palangoje lankėsi bei su miesto vadovais ir kultūros specialistais susitiko Europos varinių pučiamųjų orkestrų (EBBA) asociacijos prezidentas norvegas Ulf Rosenberg, viceprezidentas Michael Zoppas (Šveicarija), generalinis sekretorius Kor Niehof (Nyderlandai), šios asociacijos tarybos narys Jacob Dijkstra, bei vieno prestiziškiausių pasaulyje festivalio World Music Contest (WMC) Kerkrade direktorius Hans Bosch (Nyderlandai). Jų dienotvarkėje pagrindinis tikslas buvo apsilankyti naujai pastatytoje Palangos koncertų salėje ir dalyvauti Lietuvos varinių pučiamųjų instrumentų orkestrų asociacijos (LBBA) suorganizuotoje konferencijoje. Palanga siekia, kad prestižiškiausias Europoje pučiamųjų muzikinis renginys Europos Brass Band’ų čempionatas 2019 m. vyktų šiame kurorte.

Stebint garsiems užsienio svečiams, atrankoje dalyvavo trys skirtingų kategorijų Lietuvos variniai pučiamujų instrumentų orkestrai. Jie pretenduoja kitais metais vykti į Europos Brass Band’ų čempionatą Lilyje, Prancūzijoje. Pirmasis į sceną įžengė daugkartinis šalies bei tarptautinių čempionatų dalyvis ir nugalėtojas Panevėžio rajono Naujamiesčio kultūros centro-dailės galerijos vario dūdų orkestras „Aukštyn“, vadovaujamas Remigijaus Vilio.  Orkestras „Aukštyn“, dalyvaujantis jaunimo iki 18 metų orkestrų kategorijoje, atliko 20 min. laisvai pasirinktą konkursinę programą bei pristatė publikai įspūdingą būgnininkų DrumLine šou programą. Pastaroji programa buvo paruošta amerikiečio Daniel Ray. Orkestrui dirigavo ne tik jo vadovas - Panevėžio rajono savivaldybės administracijos Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vyriausiasis specialistas Remigijus Vilys, bet ir Nyderlandų Fryzijos provincijos orkestro ,,Ny Altonea“  dirigentas Piet Visser.

Antrasis  atrankos dalyvis, Pavoverės kaimo (Švenčionių rajonas) jaunimo varinių dūdų orkestras dalyvaujantis jaunimo  iki 22 metų orkestrų kategorijoje, pristatė apie 25 min. laisvai pasirinktą programą. Šiam gana jaunam kolektyvui vadovauja nenuilstantis entuziastas Bronislovas Vilimas. Šis dirigentas ir tūbininkas yra subūręs puikų fanfare sudėties pučiamųjų instrumentų orkestrą Pabradėje, kuris aktyviai dalyvauja šalies koncertinėje veikloje.

Trečiasis atrankos dalyvis -  Tado Šileikos suburtas Vilniaus krašto jaunimo ir studentų varinių pučiamųjų instrumentų orkestras, neseniai pasivadinęs „Sekmadieniniu dūdų orkestru“ (Sunday Brass Band).  Orkestras pristatė solidžią ir gana sudėtingą anglų kompozitoriaus  Philip Sparke  7 dalių siuitą Suite from Hymn of the Highlands, kuriame gausu solinių partijų įvairiems pučiamųjų instrumentų solistams. Tik daugiau kaip metai gyvuojantis pūtikų entuziastų kolektyvas pasiryžęs varžytis Europos Brass Band’ų čempionate Challenge Section kategorijoje.

Tarptautinėje konferencijoje buvo svarstomi kultūrinių ryšių ir turizmo skatinimo Lietuvos kurortuose klausimai

Šeštadienio rytą viešbučio “Palanga SPA” konferencijų salėje vyko Lietuvos varinių pučiamųjų instrumentų orkestrų asociacijos kartu su Europos varinių pučiamųjų instrumentų orkestrų asociacija surengta tarptautinė konferencija, šį kartą daugiau skirta kultūros srities specialistams ir vadybininkams. Praėjusiais metais čia vykusi tarptautinė konferencija „Nauji vėjai“ („Winds bring Changes“) nubrėžė gaires tolimesnei Lietuvos varinių pučiamųjų instrumentų orkestrų asociacijos eigai Palangoje ir už jos ribų.

Šiemetinės konferencijos  dalyvius pasveikino Palangos miesto savivaldybės  mero pavaduotojas Rimantas Antanas Mikalkėnas.  Savo kalboje R. A. Mikalkėnas trumpai supažindino svečius apie naujas investicijas į kultūrinių bazių statybą Palangoje, strateginius kurorto planus.

Pirmąjį pranešimą skaitė Nyderlandų Fryzijos provincijos orkestro ,,Ny Altonea“  vadovas Piet Visser. Jis papasakojo apie gražaus Lietuvos ir Nyderlandų pučiamųjų orkestrų muzikinio bendradarbiavimo nueitą kelią, prasidėjusį 1995 metais. Ta proga jis pakvietė lapkričio 23-ąją į Panevėžio muzikinį teatrą, į orkestro „Aukštyn“ koncertą „Brassvirus 20“, skirtą Lietuvos ir Nyderlandų pučiamųjų orkestrų bendro muzikinio darbo 20-mečiui paminėti. Ši graži sukaktis simboliškai sutapo ir su asmenine R. Vilio švente –  50-mečiu.

Antrajame pranešime buvo supažindinama su Šveicarijos pučiamųjų orkestrų veikla. Europos varinių pučiamųjų orkestrų (EBBA) asociacijos viceprezidentas Michael Zoppas (Šveicarija) papasakojo apie 650 orkestrų jungiančios Šveicarijos pučiamųjų orkestrų asociacijos (SBV) struktūrą, tikslus ir veiklą.

Kitame pranešime buvo pristatyti LMTA pučiamųjų instr. katedros vedėjo doc. dr. Roberto Beinario 2016 m. organizuojami trys konkursai pučiamųjų instrumentų atlikėjams ir ansambliams, kurį skaitė LMTA  doc. Kazys Daugėla. Visų dalyvių dėmesio susilaukė 2016 m. organizuojamas  pirmasis kaip tarptautinis J. Pakalnio atlikėjų pučiamaisiais ir mušamaisiais instrumentais konkursas, o ypač solidus šio konkurso įsteigtas prizinis fondas.

Europos varinių pučiamųjų instrumentų orkestrų asociacijos tarybos narys, IMC/BIF direktorius Jacob Dijkstra iš Nyderlandų karalystės savo pranešime „Utrecht: city of brass“ pristatė šio miesto ryškiausius kultūrinius objektus ir organizacijas, apie šiame mieste rengiamus festivalius. Šiuo metu Utrechte veikia garsus visoje Europoje penkių koncertinių salių muzikos centras TivoliVredenburg, talpinantis 7900 žiūrovų. Šis 2014 m. baigtas rekonstruoti pastatas kažkiek primena Palangos koncertų salės statybą. TivoliVredenburg centras buvo pastatytas vietoj nugriauto Muziekcentrum Vredenburg. Pagrindinė senojo pastato salė su puikia akustika buvo integruota į naują pastatą.

Utrechte taip pat veikia kitas žymus muzikos centras ZIMIHC, kuris rengia tarptautinius renginius, kūrybines dirbtuves ir festivalius. ZIMIHC yra žodžių Zat Ik Maar I Hoog Catharijne (Man patinka būti Hoog Catharijne) santrumpa. Hoog Catharijne yra prekybos centras Utrechto miesto  centre, pastatytas aštuntajame dešimtmetyje. Tuo pačiu vardu vadinasi ir ten gyvuojantis pučiamųjų orkestras. Orkestras ilgą laiką buvo be pavadinimo. Jis jau 25 metus groja tame prekybos centre,  todėl metams bėgant tarp žmonių  savaime ir prigijo kolektyvą vadinti būtent taip.  Šis orkestras ir ZIMIHC  organizacija yra susijusi su vienu asmeniu: Appie Alferink. Jis yra ne tik šio orkestro narys, bet ir organizacijos direktorius ir įkūrėjas. ZIMIHC muzikos centre veikia trys teatrai, kuriuose jau daugiau kaip 25 metus organizuojami įvairūs svarbūs miesto ir viso regiono projektai ir renginiai. ZIMIHC siekia įtraukti visų mėgėjiškų ir profesionalių meno sričių žmones, atsižvelgiant į jų poreikius, norus ir talentus. Daug žymių tarptautinių pučiamųjų  ir chorinės muzikos renginių  Nyderlanduose vyksta TivoliVredenburg koncertų salėje arba bent viename iš ZIMIHC esančių teatrų.

Birštono turizmo informacijos centro direktorė Rūta Kapačinskaitė konferencijoje papasakojo apie Birštono kurorte vykstančius renginius ir  pristatė Birštono kultūros centro direktoriaus Zigmo Vileikio parengtą pranešimą „Birštonas – Lithuanian Mecca of Jazz“.

Po pertraukos konferencijoje toliau pranešimus skaitė  du lektoriai iš Nyderlandų. Vieno prestiziškiausių pasaulyje festivalio World Music Contest (WMC) Kerkrade direktorius Hans Bosch pranešime „WMC Kerkrade  a succes story?“  pasitelkdamas savo patirtį organizuojant tokį grandiozinį renginį pateikė detalią analizę ir iš arti pristatė visą renginio “virtuvę“. Jis papasakojo apie vadybinį darbą, dažniausiai pasitaikančias problemas ir kaip jas spręsti, kad nemažėtų susidomėjimas renginiu.  World Music Contest Kerkrade festivalis vyksta kas ketveri metai, tęsiasi net 24 dienas. Paskutinis festivalis įvyko 2013m., tąsyk jame apsilankė daugiau kaip 320 000 lankytojų, vyko 400 koncertų 20 –yje įrengtų scenų, surengta 80 švietėjiškų renginių, dalyvavo 18 000  atlikėjų, bei 600 jauni atlikėjai iš 4 žemynų.

Konferencija buvo užbaigta Europos varinių pučiamųjų orkestrų (EBBA) asociacijos generalinio sekretoriaus Kor Niehof pranešimu apie EBBA veiklą, tikslus ir planus. Buvo parodytas filmas“World of Brass“ apie 2015 m. vykusį Europos Brass Band’ų čempionatą Freiburge, Vokietijoje. Pranešėjas pasidžiaugė aktyviu Lietuvos varinių pučiamųjų instrumentų orkestrų asociacijos (LBBA)  darbu, nemažais Lietuvos varinių pučiamųjų orkestrų laimėjimais pasiektais vykusiuose Europos čempionatuose.

Tarptautinės konferencijos metu svečiams buvo pristatytas kurortas, kultūros bei turizmo objektai, infrastruktūra bei galimybės Palangoje rengti prestižinį Europos varinių pučiamųjų orkestrų čempionatą. Šeštadienio vakare garbingi užsienio svečiai turėjo progą klausytis  pasaulinio garso trimitininko Sergejaus Nakariakovo atlikimo. Jaukioje Kurhauzo koncertų salėje vyko baigiamasis  kamerinės muzikos koncertų ciklo „Kurhauzo ruduo“ koncertas. Programoje skambėjo rečiau atliekami kompozitorių Johannes Brahmso ir Robert Schumanno opusai. Trimitininkas S. Nakariakovas šį kartą atliko kūrinius fliugelhornu. Koncerte taip pat dalyvavo  Marija Meerovitch (fortepijonas) ir Sergej Boris Brovtsyn (smuikas).

Vakarop Palangos koncertų salė nušvito mėlyna, balta ir raudona juostomis, Prancūzijos vėliavos spalvomis. Tokiu būdu Palanga, kaip ir šimtai miestų visame pasaulyje, pagerbė Prancūzijos sostinėje Paryžiuje per teroristinį išpuolį žuvusių aukų atminimą.

40 metų veikusi Palangos Vasaros estrada virto modernia su 2200 sėdimų žiūrovų vietų koncertų sale

„Šios dienos labai laukėme, nes ši salė – išskirtinė. Galime daug salių pastatyti, bet mūsų tikslas buvo pastatyti tokią, kurioje būtų itin aukšto lygio akustika, kuria galėtų džiaugtis tiek klausytojai, tiek muzikantai. Palangos koncertų salė suprojektuota atsižvelgiant į tai, naudojamos specialios medžiagos sienoms, įrengta įspūdinga elektroakustinė sistema. Analogiškų salių Pabaltijo regione nėra”, – kalbėjo Palangos miesto meras Šarūnas Vaitkus atvykusiems užsienio ekspertams.

1971 m. pastatyta pagal  architekto Vytauto Gerulio projektą ir 40 metų veikusi Vasaros estrada arba Vasaros koncertų salė, kuri kurorto lankytojams buvo tartum Palangos simbolis,  2013-aisiais buvo atiduota į statybų bendrovės „Conresta“  rankas, o 2014-aisiais nugriauta. Nusprendusi rekonstruoti vasaros estradą Palangos savivaldybė projektuotojams kėlė tris pagrindinius uždavinius: padidinti žiūrovų vietų skaičių bent du kartus, pagerinti akustiką ir sudaryti galimybes koncertų salei funkcionuoti visus metus. Architektams pavyko pasiekti, kad žiūrovų vietų padaugėtų daugiau nei dvigubai. Už daugiau kaip 9 mln. eurų pastatytas naujasis, modernus tiek išore, tiek vidumi pastatas iškilo maždaug per pusantrų metų.

 Dabartinė Koncertų salė - keturių aukštų, virš žemės yra iškilusi daugiau nei 14 metrų, o po žeme statinys įgilintas 6 metrus. Pastato bendras plotas sudaro apie 5 tūkst. kvadratinių metrų. Koncertų salėje įrengtas 2200 sėdimų žiūrovų vietų amfiteatras su apie sceną išdėstytomis žiūrovų vietomis, bei galimybe greitai transformuoti erdves ir sceną. Sumontuota apšvietimo sistema leidžia sukurti net 27 skirtingus apšvietimo variantus apšviesti pastato fasadą. Salės erdvė pasižymi ir išskirtiniu apšvietimu – šviesa į patalpas patenka pro viršutinį stoglangį ir fasadinėje sienoje „įpjautus“ langus. Didelis dėmesys buvo skiriamas lankytojų patogumui – įrengtos patogios kėdės, platūs praėjimai, muzikantams – erdvės, įrengtos repeticijų salės, dvi mažesnės konferencijoms, persirengimo kambariai, kurių senojoje salėje nė nebuvo.

Numatyta ir galimybė žemesnįjį amfiteatro lygį transformuoti į horizontalaus grindų paviršiaus salę. Tuomet sėdimų ir stovimų vietų skaičius salėje didės, o kartu atsiras galimybė per keletą minučių pakeisti patalpos žiūrovinę dalį iš amfiteatro į konferencijų salę ar tuščią erdvę. Taigi tą pačią dieną salėje galės vykti keletas skirtingo pobūdžio renginių.  Nepaisant esminių pokyčių žiūrovų salėje, pastato tūris vizualiai nesikeitė. Architektai išlaikė buvusį užstatymo plotą ir nusprendė palikti tą patį pastato aukštį, kad estrada neužgožtų aplinkinių statinių. Juk ji stovi jautrioje vietoje – pačiame Palangos centre ir patenka į istorinę kurorto zoną. “Švari, neutrali apskritimo forma buvo pasirinkta, siekiant, kad pastatas nekontrastuotų su aplinka, kur stovi skirtingų stilių pastatai: iš vienos pusės – kurhauzas, iš kitos – sovietinių laikų statybos poilsio namai. Nesinorėjo įvesti dar vieno specifinės formos pastato, todėl suprojektavome baltą, lygų ir švarų žiedo formos fasadą“, – paaiškino šio unikalaus projekto architektas Algirdas Stripinis.

Projektuojant koncertų salės pastatą, ypatingas dėmesys buvo skirtas akustikai

„Pagrindinis Palangos koncertų salės išskirtinumas – galinga ir itin aukšto lygio skaitmenizuota elektroakustinė sistema, kuri pritaikyta įvairaus muzikinio žanro atlikėjų pasirodymams. Tai itin sudėtinga ir profesionali sistema, adaptuojanti salės akustinį skambesį pagal scenoje atliekamo muzikinio žanro poreikius, kas neabejotinai teikia malonumą tiek atlikėjams, tiek klausytojams”, – sakė šią sistemą įrengusios įmonės „Scenos techninis servisas” direktorius Laurynas Paškevičius. Anot L. Paškevičiaus, šios sistemos esmė, kad garsas yra pasiimamas tik nuo scenos specialių 8 mikrofonų pagalba, kurie išdėlioti labai tiksliais kampais. Tuomet garsas pereina į valdymo procesorių ir, jau tolygus bei pritaikytas atitinkamam muzikiniam žanrui, ištransliuojamas žiūrovams  per 112 sienose, lubose ir po laiptais įrengtų prancūzų gamintojo L-Acoustics” kolonėlių.

Mėgautis išskirtine naujojo objekto akustika, klausantis dūdų orkestrų muzikos, bei arčiau susipažinti su šiuo gražiu statiniu tądien turėjo galimybę visi palangiškiai ir kurorto svečiai. Daugelis užkalbintų vietinių gyventojų džiaugėsi, kad turi puikų merą, kuris stengiasi ir dėl savo žmonių, ir dėl miesto svečių.

Kaip vertina naujosios Palangos koncertų salės akustiką paklausti užsienio ekspertai atsakė, kad „mums yra tekę organizuoti Europos varinių pučiamųjų instrumentų čempionatus salėse ir su geresnėmis akustinėmis savybėmis, tačiau ši yra pakankamai gera ir atitinkanti  didžiąją dalį keliamų reikalavimų aukšto lygio renginiams organizuoti.

2019 metais Europos varinių pučiamųjų orkestrų čempionatas vyks Palangoje?

Idėja surengti Europos pučiamųjų orkestrų čempionatą Palangoje buvo puiki proga paskubinti modernios koncertų salės statybos darbus.

Po 1 mėnesio EBBA 17 tarybos narių posėdyje bus sprendžiama kam  suteikti teisę rengti Europos varinių pučiamųjų instrumentų čempionatą 2019 m. – ar turistų mėgstamai Velso sostinei Kardifui ar pasauliui beveik nežinomai Palangai. Kai kuriuos pastebėtus užsienio ekspertų nežymius trūkumus reikės pašalinti, jei bus pasirinkta Palanga.

Visų pirma užsienio ekspertai apžiūrėdami visą statinį pastebėjo, kad nėra pakankamai sandarios už scenos įstatytos durys, kurios maksimaliai turėtų apsaugoti nuo grojančių muzikantų užkulisiuose sukelto triukšmo sklidimo į žiūrovų salę. Norėjosi matyti ir didesnių ir daugiau įrengtų persirengimo kambarių atvykusiems dideliems kolektyvams. Pasak Palangos miesto mero Šarūno Vaitkaus, yra numatyta, jog ateityje čia išdygs daugiafunkcinis trijų, tarpusavyje sujungtų, korpusų pastatas. Jame įsikurs ne tik koncertų salė, bet ir kultūros centras bei meno mokykla, todėl patalpų ateityje netrūks visiems atvykusiems kolektyvams.

Surengti Europos varinių pučiamųjų orkestrų  čempionatą Palangoje būtų kurorto garbės reikalas, juo labiau, kad dėl tokios galimybės kasmet rungiasi ne vienas Europos miestas. „Šis itin aukšto lygio, prestižinis muzikos pasaulio renginys priviliotų į miestą didelį būrį labai solidžių turistų. Čempionato rengėjams pasirinkus Palangą, tai būtų neįkainojama miesto ir visos šalies reklama ne tik Europoje, bet ir pasaulyje. Be to, atvykę svečiai ne tik susipažintų su miestu ir jo infrastruktūra, bet ir naudotųsi apgyvendinimo, maitinimo ir kitomis paslaugomis. Todėl jau keletą metų dedame visas pastangas, kad šio čempionato rengėjai 2019 m. pasirinktų mūsų miestą“, - sakė Š. Vaitkus.

Europos varinių pučiamųjų orkestrų  čempionatas taptų ir puiki naujosios Palangos koncertų salės reklama. „Visas elitinis muzikinis pasaulis sužinotų apie tikrai kokybišką Palangos koncertų salę, tinkamą rengti pasaulinio lygio klasikinės, pučiamųjų muzikos koncertus, kuriems būtina puiki akustika“, - pabrėžė Palangos kultūros centro direktoriaus pavaduotojas Nerijus Stasiulis.

Koncertų salė tinkama eksploatuoti ir laukia atidarymo

Neabejojama, jog naujoji Palangos koncertų salė, pasižyminti ypač geromis akustinėmis savybėmis ir komfortu lankytojams, netruks tapti dar vienu traukos centru, kadangi renginiai čia vyks ne tik vasarą, bet ir visus metus. Atsinaujinusi estrada tiks įvairiems renginiams – ne tik koncertams, bet ir konferencijoms, televizijos projektams, kitiems kultūriniams renginiams. Čia galės pasirodyti gastroliuojantys teatrai, baletai, operos.

„Tikiu, kad jei bus geras renginys, koncertas, jo pasiklausyti atvyks ir vilniečiai, ir kauniečiai. Aš pats dėl tam tikrų renginių važiuoju ir į Berlyną, jau nekalbu apie Vilnių. Jei mes iš pajūrio į gerus renginius iki šiol važinėjome į sostinę, tai dabar vilniečiai galės atvažiuoti pas mus. Čia dviguba nauda – ir koncertas, ir jūros ošimas“, – kalbėjo V. Rekašius. Jo nuomone, Palangos koncertų salė tikrai netaps arenų konkurente. „Mes negalime konkuruoti žiūrovų vietų skaičiumi, arenos negali konkuruoti garso kokybe. Todėl renginių visiems užteks“, – įsitikinęs Kultūros skyriaus vedėjas. Palangos koncertų salės renovacija jau beveik baigta – liko tik kai kurie įrangos derinimo darbai. Jos atidarymas planuojamas gruodžio 12 dieną. „Kadangi tai yra koncertų salė, o ne universalus statinys ar arena, žinoma, jog atidarymo koncerte gros simfoninis orkestras, kad visi pajustų tą gyvo garso grožį, išskirtinumą, akustiką. Žinau, kad atidarymo renginį tiesiogiai transliuos ir televizija, tad jis tikrai bus įdomus“, – teigė Vygantas Rekašius.

Be 500 kviestinių svečių, šventiniame renginyje dalyvaus ir palangiškiai, taigi tai nebus uždaras vakaras vien elitinei publikai. „Yra dalijami kvietimai, nes bilietų į atidarymo šventę nebus. Renginys – nemokamas. Kvietimai pasiekia paprastus palangiškius per įvairias įmones, įstaigas. Žmonės galės mėgautis išskirtine naujojo objekto akustika“, – teigė Palangos kultūros centro direktoriaus pavaduotojas Nerijus Stasiulis.

Viliamasi, jog naujoje koncertų salėje netrūks koncertų ir renginių, kurie privilios tūkstančius žmonių iš įvairių Lietuvos miestų visais metų laikais.

Kazio Daugėlos nuotraukos

Komentarai