Rotušėje skambėjo perkusija

Publikuota: 2021-08-30 Autorius: Ieva KANANAVIČIŪTĖ
Rotušėje skambėjo perkusija

Ketvirtasis festivalio „Rotušės kolonada 2021” koncertas, įvykęs šių metų rugpjūčio 27 d., kuriame pasirodė Lietuvoje ir pasaulyje žinomas perkusijos ansamblis „Giunter Percussion“, puikiai įrodė festivalio šūkio „Vilniaus širdis – gyva!” reikšmę. Unikaliu projektu „Interzones“, kuriame skambėjo skirtingų kraštų, kultūrų ir kontinentų muzika, išreikšta didele įvairove mušamųjų instrumentų, ansamblis pritraukė gausų būrį publikos. Egzotiškų ritmų kupina programa, ansamblio įkūrėjo ir lyderio Pavelo Giunterio teigimu, buvo sukurta būtent laukui, kuriame žmonės migruoja ir vaikšto, o juos suklusti sustabdo spalvinga įvairių tautų muzika. Tiesa, tai nebuvo programos premjera – ši programa jau yra skambėjusi Nidoje, tačiau šio festivalio metu ji buvo labiau išplėtota.

Koncerto programa, kurią atliko perkusininkai: Pavelas Giunteris, Sigitas Gailius, Andrius Rekašius ir Tomas Kulikauskas, praėjo kone akimirksniu, kadangi skirtingo muzikinio kolorito kūriniai vienas po kito keitė programos nuotaikas ir neleido atsikvėpti.

Koncerto, kurį Sigito Gedos eilėmis pratutino aktorius Arūnas Vozbutas, pradžioje skambėjo mediatyvi šiuolaikinio kompozitoriaus, minimalisto Steve‘o Reicho kompozicija „Muzika medžio gabaliukams“. Vėliau prie vieno didelio būgno tris ansamblio atlikėjus subūrė serbų kompozitoriaus Nebojšos Jovano Živkovićo efektingas kūrinys Trio per Uno“. Svarbu paminėti, jog P. Giunteris yra artimas šio kompozitoriaus bičiulis, su kuriuo „Giunter Pescussion“ lyderis groja projekte „Nebojša Jovan Percussion“ bei kartu koncertuojant jie yra apkeliavę daugelį pasaulio šalių.

Koncertą tęsė japonų ir afrikiečių muzikos sintezė – japonų kompozitoriaus Minoru Miki kompozicija „Marimba Spiritual“, kupina energingų ritmų ir atlikėjų šūksnių bei insipiruota Afrikos šalių vaikų (solo marimba skambino Sigitas Gailius). Toliau programoje skambėjo skirtingi afrikietiški ritmai J. B. Smitho kūrinyje „Conga Mix“, o po jų atlikėjai klausytojams leido atsikvėpti, atlikdami lyrinę afrikiečių liaudies dainą „Veta Canava“. Po jos buvo atlikta reta Andrew Beallo kompozicija – trio „Ranco Jubilee“, skirta Ispanijos instrumentams – dėžėms, ispaniškai vadinamoms „cajón“, o vėliau sugrįžta prie afrikietiškų ritmų, atliekant Wolfgango Roggenkampo afrikietišką bliuzą „African Blues“. Po jo Pavelas Giunteris kartu su Tomu Kulikausku duetu atliko Matto Savage‘o kompoziciją „Dessert Celebration“ (liet. „Šventė dykumoje“). Koncertą vainikavo keli to paties kompozitoriaus afrikietiški šokiai „Spirits Rising“ (liet. „Kylančios dvasios“) bei afrikietiška liaudies daina „Abejas“.

Apibendrinant koncerto įspūdžius, itin patraukli, egzotiška muzika klausytojus sužavėjo ne tik savo skambesiu, bet ir publikos įtraukimu į kompozicijų atlikimą; daugelis kūrinių buvo praturtinti dainavimu, į kurį „Giunter Percussion“ nariai skatino įsitraukti ir klausytojus bei kvietė ploti kartu.

Anot ansamblio lyderio Pavelo Giunterio, kurį prieš koncertą spėta pakalbinti, būgnų žavesys pirmiausia slypi jų energijoje bei muzikinėje įtakoje tempo bei spalvos atžvilgiu. Muzikiniame pasaulyje būgnininkai dažnai yra lyginimai su dirigentais, kadangi jie gali lengvai pakeisti kolektyvo arba orkestro judėjimą, juos inspiruoti. Šiuo žavesiu „Giunter Percussion“ gyvena jau 26-erius metus, tačiau dabartinį pavadinimą ansamblis įgijo prieš maždaug 15 metų. Pirmiausia jis buvo vadinamas „Vilniaus mušamaisiais“, tačiau vėliau, pasikeitus ansamblio lyderio vizijai bei kolektyvo sudėčiai ir siekiant atlikti modernesnę, šiuolaikiškesnę muziką, jis buvo pervadintas dabartiniu vardu. Dabartiniai ansamblio perkusininkai – Tomas Kulikauskas ansamblyje groja jau 25-erius metus, Sigitas Gailius 10 metų, o Andrius Rekašius prie ansamblio prisijungė prieš du metus. Kuomet reikalingas didesnis sąstatas, prie ansamblio prisijungia kolegos iš užsienio šalių. P. Giunteris išskiria kolegą iš Latvijos – Guntarsą Freibergsą, kuris prie ansablio veiklos prisideda jau du metus, o spalio mėnesio 27 d. kartu su ansambliu pasirodys tarptautiniame aktualiosios muzikos festivalyje „Gaida“.

„Giunter Percussion“ atlieka daugelio lietuvių kompozitorių kūrinius, tokių kaip Julius Juzeliūnas, Onutė Narbutaitė, Osvaldas Balakauskas ir kitų. Keletas kompozitorių yra dedikavę kompozicijas šiam ansambliui: prie repertuaro turtinimo itin prisidėjo a .a. Anatolijus Šenderovas, Linas Rimša, o P. Giunteriui, kaip solistui, kūrinį yra dedikavusi Loreta Narvilaitė. Šių metų birželio 9 d. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje Vilniaus festivalio metu perskusininkas atliko premjerinį Žibuoklės Martinaitytės kūrinį „Nunc fluens. Nunc stans“ mušamiesiems ir styginių orkestrui.

Paklaustas, kokią muziką yra mieliausia atlikti, P. Giunteris teigė, jog tą, kurią atlieka esamuoju momentu. Itin suklusti paskatino atsakymas į klausimą „kokie Jūsų svarbiausi laimėjimai?“, kadangi, pasak ansamblio lyderio, laimėjimas slypi veiklos tęstinume: jei po koncerto ansamblis kviečiamas pasirodyti dar kur nors, tai jau yra laimėjimas. Kartu su ansambliu, kaip solistas bei kaip buvęs Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro (meno vadovas ir vyr. dirigentas Gintaras Rinkevičius) mušamųjų instrumentų grupės vadovas P. Giunteris yra pasirodęs su tokiais žymiais atlikėjais kaip violončelininkas Davidas Geringas, pianistais Marta Argerich, Norbertu Palejum, Petru Geniušu, Guoda Gedvilaite, smuikininku ir dirigentu Sergejum Krylovu bei su geriausiais džiazo muzikantais Lietuvoje, tokiais kaip Leonidas Šinkarenko, Valerijus Ramoška, Vladimiras Tarasovas. Pasirodyta ir su perkusijos žvaigždėmis: jau minėtu serbų perkusininku ir kompozitoriumi Nebojša Jovanu Živkoviću, taip pat amerikiečiais Linda Maxey, Gene‘u Koshinskiu ir kitais.

Perkusininką labiausiai įkvėpia tos muzikinio pasaulio asmenybės, kurios iki galo eina savo keliu. Pasak jo, yra perkusijos solistų, kurie niekada gyvenime negrojo orkestre ar net nedėstė, tik visas pajėgas ir energiją skyrė savo meistriškumui lavinti bei koncertinei veiklai. Papraščiausios tarnybos orkestre P. Giunteriui niekada neužteko ir iki šiol neužtenka. Visgi jis labai vertina jau daugiau nei trisdešimties metų bendradarbiavimą su LVSO meno vadovu ir vyriausiuoju dirigentu maestro Gintaru Rinkevičiumi. Pasak P. Giunterio, kartu su maestro jie yra užmezgę ypatingą kontaktą, kuris per ilgametę patirtį pavirto kone vienu organizmu, koncertų metu vienas kitą suprantant iš pusės žvilgsnio.

Dabar, pagrindinį dėmesį sutelkiant į koncertinę veiklą, P. Giunteris ruošiasi koncertui Rygoje kartu su Latvijos nacionaliniu simfoniniu orkestru. Vėliau laukia jau minėtojo festivalio „Gaida“ koncertas, taip pat kelionė į Vroclavą (Lenkija) su Lietuvos kameriniu orkestru, kuriame, diriguojant orkestro vadovui S. Krylovui, skambės Rodiono Shchedrino vienaveiksmio baleto „Karmen siuita“ solo mušamiesiems ir styginių orkestrui koncertinis atlikimas. Artjėančio Iannio Xenakio gimimo 100-mečio proga „Giunter Percussion“ ruošia koncertų ciklą Latvijoje ir Klaipėdoje. Taip pat choras „Polifonija“ (meno vadovas ir vyr. dirigentas Linas Balandis) užsakė kelių skirtingų kompozitorių kūrinius chorui ir ansambliui „Giunter Percussion“, kadangi jiems jau yra tekę kartu bendradarbiauti ir atlikti jaunosios kartos kompozitorės Monikos Sokaitės kūrinį „Salve Samogitia“ bei su juo apkeliauti daugelį Lietuvos vietų, sulaukiant didelio pasisekimo. Tai tik keletas artėjančių renginių, kuriuos buvo sustabdžiusi pasaulį netikėtai užklupusi pandemija. Telieka ansambliui palinkėti sėkmės ir tęstinumo jo veikloje.

Susiję video galerijos

Pavelas Giunteris

Susiję nuotraukų galerijos

Susiję nariai

Pavelas Giunteris

Pavelas Giunteris

Būgnininkas, LVSO mušamųjų instrumentų grupės koncertmeisteris

Ieva  Kananavičiūtė

Ieva Kananavičiūtė

Muzikologija

Komentarai